Защо трябва да се учи за комунизма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо трябва да се учи за комунизма

"Всяко дете у нас знае за развятата конска опашка и черепа на Никифор, но не и че страната е била фалирана три пъти и за това плащат родителите им", каза един от учредителите на новосъздадената Фондация "Истина и памет" проф. Евелина Келбечева

Защо трябва да се учи за комунизма

Фондация "Истина и памет" е предложила на МОН 26 факти и процеси, които да се изучават в училище

Мартин Димитров
7045 прочитания

"Всяко дете у нас знае за развятата конска опашка и черепа на Никифор, но не и че страната е била фалирана три пъти и за това плащат родителите им", каза един от учредителите на новосъздадената Фондация "Истина и памет" проф. Евелина Келбечева

© Анелия Николова


Миналата седмица изобилстваше от публични прояви, реабилитиращи тоталитарния комунистически режим у нас. В началото на седмицата новоизбраният лидер на БСП Корнелия Нинова подчерта новия курс на партията, като поднесе цветя на паметника на Тодор Живков в родния му Правец. В края ѝ пък премиерът Бойко Борисов обеща да спре разрухата в изоставения Дом-паметник на БКП на Бузлуджа.

"Аз съм против непрекъснато да се отрича всичко и да се правят квалификации като тоталитарно изкуство", каза премиерът, малко след като откри музей на розата в Казанлък, направен с негово "лично съдействие", както стана известно от обиколила социалните мрежи снимка.

В тази атмосфера на носталгия и безкритично приемане на светлото минало, група историци, депутати, публични личности и кинодокументалисти организираха форум "Знание и ценности - (Не)изучаването на тоталитарните режими в българското училище". Целта им бе да настояват за повече и по-качествено изучаване на тоталитарния режим в учебните заведения в страната.

"Историята не трябва да бъде нито лява, нито дясна, а да се базира на обективната истина", каза евродепутатът Андрей Ковачев. Той отбеляза като притеснителен фактът, че днес 56% от хората одобряват Тодор Живков.

Дългите хоризонти на невежеството

"Държавна сигурност" си свърши добре работата, като запуши обществения диалог по темата. В матурата и в кандидат-студентските изпити няма да видите въпроси, свързани с комунизма - историята ни свършва с Първата световна война", категорична бе проф. Евелина Келбечева от Американския университет в България. Според нея, ако имаше адекватно знание за комунизма, обществото ни щеше да е много по-различно. Тя подчерта, че фалшификацията на най-новата ни история трябва да спре, а апологети на строя като Димитър Иванов (известен като "Гестапото") и Светлана Шаренкова от Форум "България - Русия" и в-к "Земя" не бива да получават широки платформи, от които публично и безкритично да разпространяват пропагандата си за миналото.

Доц. Лъчезар Стоянов от Нов български университет отбеляза, че материалът по българска история за 7-и и 10-и клас е практически един и същ и липсва надграждане на знанията. Освен това обаче посочи, че в опита за неутрално и опростено представяне на информацията се случва и някои факти да бъдат подменени.

"Всичко това може да се реши с един подпис на министъра. Това ще доведе до обновяване на учебните планове, а с тях и до приемане на нови начини, по които да се преподават иначе скучните и дълги глави на учебниците", смята проф. Келбечева, която предложи учениците да могат да учат по богатата видеотека от документални филми, които се правят за периода.

Бурни политически реплики

На срещата Иван Сотиров от движение "Достойнство, отговорност, морал" обяви, че е сигнализирал главния прокурор Сотир Цацаров за преклонението на лидера на БСП Корнелия Нинова пред статуята на Тодор Живков. Според Сотиров тя и депутатите, посетили паметника на тоталитарния лидер, трябва да бъдат проверени и срещу тях да започне разследване за това, че са нарушили приетия от Народното събрание закон, обявяващ комунистическия режим в България за престъпен (Закон за обявяване на комунистическия режим в България за престъпен. (ДВ, бр. 37 от 5 Май 2000 г.) В гневно слово пък депутатът от ГЕРБ Методи Андреев разкритикува премиера Борисов за репликите му в Казанлък и обяви всеки опит за реабилитиране на предишния строй за абсурден.

"Всяко дете у нас знае за развятата конска опашка и черепа на Никифор, но не и че страната е била фалирана три пъти и за това плащат родителите им", подчерта проф. Келбечева и обвини апологетите на комунизма, че се опитват да представят терора като "грешка на растежа". Освен това тя и повечето изказали се подчертаха, че сме единствената източноевропейска страна, където последиците от комунизма все още се дискутират в общественото пространство.

Фондация "Истина и памет" е новосъздадена неправителствена организация. Тя е учредена от проф. Евелина Келбечева, инициатор на гражданската петиция за необходимостта от изучаването на тоталитарните режими в училище, адвокат Александър Кашъмов, ръководител на правия екип на фондация "Програма достъп до информация", Георги Михайлов, историк, изследовател, основател на сайта desehistory.com и Христо Христов, разследващ журналист и основател на сайтовете desebg.com, agentibg.com и pametbg.com. Фондацията е изпратила до МОН документ, в който е разписала 26 факта за тоталитарния режим, които не трябва да бъдат пропускани в учебниците.

Миналата седмица изобилстваше от публични прояви, реабилитиращи тоталитарния комунистически режим у нас. В началото на седмицата новоизбраният лидер на БСП Корнелия Нинова подчерта новия курс на партията, като поднесе цветя на паметника на Тодор Живков в родния му Правец. В края ѝ пък премиерът Бойко Борисов обеща да спре разрухата в изоставения Дом-паметник на БКП на Бузлуджа.

"Аз съм против непрекъснато да се отрича всичко и да се правят квалификации като тоталитарно изкуство", каза премиерът, малко след като откри музей на розата в Казанлък, направен с негово "лично съдействие", както стана известно от обиколила социалните мрежи снимка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    gullwing avatar :-|
    gullwing

    Би било прекрасно, стига тези факти и процеси да се преподават обективно. А обективността практически никога не е присъствала като част от нашето училищно и дори университетско образование. Главният проблем на българското образование у нас е че преподаваната българска история, най-вече възрожденската, съзнателно се използва като идеологически възпитателен инструмент. Сегашната й версия обслужва преди всичко идеологията на национализма, за което оглупява и озлобява все нови и нови поколения българи.

    "Смисълът на историята е в извличането на уроци от нея. Когато тези уроци са верни, те са полезни за всички. Макар че който трупа знания, винаги трупа и тъга. Но когато поуките са грешни, хората лесно биват лъгани и употребявани. Точно поради това историята често се митологизира. Казано по-просто - заради конкретни политически цели истината целенасочено се подменя с лъжи."

    Този цитат е от "Роля на историята в българската история" (https://ids777.wordpress.com/), където се разглеждат много от историческите фалшификации, които съзнателно са внедрени в учебните планове. Тези фалшификации имат дори определена закономерност - колкото описваните от тях събития и процеси са "по-славни", толкова по-голяма е вероятността те да са фалшиви.

    Съвсем логично е най-голямата фалшификация на българската история да е най-светлият български образ - този на Васил Левски. В това, което ни учат за него, няма практически нито една дума истина. Звучи невероятно, но практически всичко е лъжа. А най-голямата от всички е че е бил деец на национално-освободителното ни движение. В действителност той само е използвал тази теза да лъже хората. Интересите му са били съвсем други.

    И докато тези вековно традиционни лъжи се преподават по училищата, как да повярваме че ще се намери обективност за толкова скорошни събития като комунистическия период? Аз лично много се съмнявам в това. Но пожелавам успех на авторите.

  • 2
    gosho61 avatar :-|
    гошо

    и какви са били интересите на Левски

  • 3
    gullwing avatar :-|
    gullwing

    До коментар [#2] от "гошо":

    Дейността на ВРО (вътрешна революционна организация), която у нас е известна като "комитетска мрежа" е била в две основни насоки.

    Първата - шпионаж в полза на Русия. Самата организация е създаден по проект "Безсмъртно общество" изготвен от руското разузнаване, по-специално негов ръководител за България полковник Иван Кишелски (българин от Котел на руска служба).

    Втората насока е приносът на Каравелов. Това е създаване на политическа организация сред българската общност, която да я оглави. Тук са били използвани два основни инструмента - агитация сред българите и терор срещу българи.

    Първият от тези инструменти ни се и поднася традиционно като подготовка за национално освобождение. В действителност, хората са били лъгани за да се включват в организацията. За тези, които са разбирали истинските цели на Каравелов и Левски, е бил вторият инструмент - терорът. Т.е. убийства, покушения (има доста несполучливи опита за убийство), обири, изнудване. Само и единствено на българи. Арабаконшкия обир е единствената акция против османската власт.

    Този инструмент практически изцяло е скрит от нашата историческа пропаганда. Понеже точно това е била основната дейност на Левски, понякога я споменават като събиране на средства от чорбаджии и т.п.

    Впрочем, ако наистина те интересува, прочети в мрежата "Васил Левски - идеал или идол". Ще ти бъде интересно.

  • 4
    gosho61 avatar :-(
    гошо

    чел съм го но въобще не ми беше интересно
    Напъните за оригиналничене със скодоумни разсъждения без никаква фактология не са ми по вкуса

  • 5
    gullwing avatar :-|
    gullwing

    До коментар [#4] от "гошо":

    Гошо, ти явно си от умните ...

  • Lazar Madjarov

    За да сме на днещното деридже като народ и държава основната причина се крие в манипулиране на истината за онези 50 години,известни като социализъм и комунизъм преди всичко в БГ,но и по света.Тези манипулации бяха върховн успех на специалните служби/ДС,РУМНО/и мозъчния тръст на БКП-БСП.Липсата на информация или нейната абсолютна недостатъчност в учебните програми на училищата и университетите допринесе в значителна степен за това.Тук включвам и основната роля на медиите:печатни и електронни ,впрегнати в тази посока.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.