Резултатите на матурите след 12 клас: добър (4) (допълнена)
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Резултатите на матурите след 12 клас: добър (4) (допълнена)

Фокусът на анализа на екипа на МОН отново беше броят на отличните и слабите оценки, а не причините за тях и конкретните мерки за решаването на проблемите, които показват.

Резултатите на матурите след 12 клас: добър (4) (допълнена)

Образователното министерство представи броя на отличните и слабите оценки от държавните зрелостни изпити, но отново не анализира причините за тях

Люба Йорданова
29588 прочитания

Фокусът на анализа на екипа на МОН отново беше броят на отличните и слабите оценки, а не причините за тях и конкретните мерки за решаването на проблемите, които показват.

© Юлия Лазарова


Напредък по математика, история и природни науки, но и най-висок процент двойки по български език и литература от началото на провеждането на матурите. Средна оценка на задължителния изпит по български език и литература 4,17, а на този по избираем предмет - 4,27. Близо 15% от дванайсетокласниците пък не са достигнали минималното ниво, за да получат диплома за средно образование. Това са основните изводи от резултатите от държавните зрелостни изпити след 12 клас, които Министерството на образованието и науката представи във вторник.

Нищо повече от цифри

Фокусът на анализа на екипа на ведомството отново беше броят на отличните и слабите оценки, а не причините за тях и конкретните мерки за решаването на проблемите, които показват. Министърът на образованието и науката Меглена Кунева започна представянето с добрата новина - "тази година има два пъти повече зрелостници с по две отлични оценки, отколкото зрелостници с по две слаби оценки". По-добър е успехът по няколко от предметите, които зрелостниците са избрали за втора матура - математика, история и цивилизация и природни науки.

Със задължителния изпит по български език и литература обаче тенденцията не е положителна. Процентът на двойките е 8.73, което е най-високото ниво за последните осем години, откогато се провеждат матури. Според министър Кунева "първосигналните" причини за лошия резултат са това, че днешните ученици пишат повече във Facebook и използват програми за автоматично поправяне на правописа. "Няма да приема подобен тип обяснения", категорична беше обаче Кунева. Тя изреди няколко възможни мерки за подобряване на успеха на учениците, но без да влиза в конкретни детайли - промени в учебните планове, които да включват повече практика и писане на текстове, подкрепа за учениците с трудности, включително по проекти от новата оперативна програма за образование, и анализ на пропуските от всяко училище. По думите на министър Кунева, за следващата година ще бъде направен обстоен анализ къде са "тесните места" и кои са най-трудните неща за учениците, който ще бъде оповестен, за да свърши работа и на учителите.

Спад в резултатите има и по география и икономика, където близо една трета от явилите се имат двойки, както и при представянето на учениците на изпита по философия. Традиционно силни са чуждите езици. Момичетата имат по-добри резултати от момчетата по почти всички предмети.

И никаква промяна

Резултатите от тазгодишните матури отново показаха различията в нивото между различните типове училища, както и между регионите на страната. Докато учениците от профилираните гимназии (езикови, математически, хуманитарни) имат среден успех над 5, съучениците им от професионалните училища имат под 4. Десетте училища с най-добър резултат на матурите са само езикови, математически и хуманитарни гимназии (виж таблиците). Тези класации обаче далеч не показват качеството на държавното образование в България. Публична тайна е, че мнозинството от учениците в т.нар. елитни училища ходят на частни уроци и ако резултатите след матурите показват нещо, то е финансовите възможности на родителите и нивото на частните учители. Освен това, МОН публикува изключително ограничено количество данни, които не позволяват адекватен анализ на ситуацията - не става ясно например как се е развивало всяко училище през годините, къде са силните и къде - слабите му страни.

Зрелостниците от София-град, Варна, Пловдив и Смолян са се представили най-добре по български език, докато тези от Кърджали, Разград и Силистра изостават. Област Варна е единствената, която като цяло повишава резултата си спрямо миналата година.

До изводите за различията по региони и видове училища се стига всяка година, но образователното министерство никога не е представяло детайлен анализ на причините за тях, конкретни мерки за преодоляването на проблемите и оценка на предишни интервенции (ако е имало такива). Така отвъд простите сметки за броя двойки и шестици, заключенията на министерството всъщност не показват нищо - нито какво точно измерват изпитите, нито какво стои зад оценките на учениците, нито за какво служат данните от резултатите накрая.

Училищата, чиито ученици са постигнали най-висок резултат по български език и литература
ГрадУчилищеЯвили се ученициУспех
София91. НЕГ "Проф. Константин Гълъбов"2085,71
София164. ГПИЕ "Мигел де Сервантес"1415,67
СофияАмерикански колеж1265,66
София73. СОУ "Владислав Граматик"1285,60
ПловдивЕГ "Пловдив"2785,55
ВарнаПърва езикова гимназия2235,53
СофияНГДЕК845,52
ВарнаГПЧЕ "Йоан Екзарх"1795,45
ПловдивЕГ "Иван Вазов"2325,45
СофияI АЕГ2125,44
*В класацията не участват училищата, които имат под 20 зрелостници

Училищата, чиито ученици са постигнали най-висок резултат на втората матура по избираем предмет
ГрадУчилищеЯвили се ученициУспех
СофияАмерикански колеж1265,84
СофияСофийска математическа гимназия1735,77
София164. ГПИЕ "Мигел де Сервантес"1415,72
София91. НЕГ "Проф. Константин Гълъбов"1825,69
ПловдивЕГ "Пловдив"2785,67
ВарнаПърва езикова гимназия2235,67
СофияI АЕГ2115,64
РусеМатематическа гимназия "Баба Тонка"1285,61
РусеАГ "Гео Милев"875,60
СофияЧГ с езиков и хуманитарен профил465,55
*В класацията не участват училищата, които имат под 20 зрелостници


2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    "Според министър Кунева "първосигналните" причини за лошия резултат са това, че днешните ученици пишат повече във Facebook и използват програми за автоматично поправяне на правописа. "

    Отново подминаваме фактите! Първосигналните причини са диктуването на планове по литература за сметка на часове по български език! Не може да си учил нещо в 7-ми клас, до 12-ти да не го преговаряш, и изведнъж да те изпитат на него и да се справиш добре. И не говоря само за правописа. Ако вземем предвид видовете изречения и частите на изречението историята става плачевна. Не може с 1 учебен час гимназиалните учители по БЕЛ да си измиват съвестта от 5-годишното пренебрегване на един важен предмет!

  • 2
    constantine_blk avatar :-|
    Константинъ

    Това, което от МОН излиза като данни, си е чиста проба дезинформация! Вместо да изнасят данни за оценките, нека публикуват точките, пък ние можем и сами да си направим изводи. То, първо на първо, на всеки няколко години променят скалата за оценяване (съответно сравненията с предходни години стават недостоверни), второ, като с 23% верни отговори се минава изпита, дори и да имаш тройка - какво от това? Пак нищо не знаеш! Не може с 23% верни отговори да вземеш диплома за каквото и да било образование! Това е срамота.

    А пък за пословичната бездарност и некомпетентност на др. Кунева да не се отваря и дума. Изявленията ѝ, че "тенденцията (за увеличаване на броя на двойките) трябва да се «прекърши»" са направо смехотворни. И как ще се "прекърши" тази тенденция? Като от следващата година се пише тройка и за 10 точки ли? Или като смените абревиатурите от СОУ на СУ?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK