Общините искат отлагане за новия метод при определяне на такса смет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Общините искат отлагане за новия метод при определяне на такса смет

Представителите на местната власт предлагат и преходен 3-годишен период, през който да се ползва площта на имота за основа

Общините искат отлагане за новия метод при определяне на такса смет

Единият обсъждан от сдружението на общините вариант е да се даде отсрочка между 5 и 10 години

7536 прочитания

Представителите на местната власт предлагат и преходен 3-годишен период, през който да се ползва площта на имота за основа

© Мария Съботинова


Сега фирмите плащат 70% от данъка, а произвеждат 30% от боклука.

Общините искат между 5 и 10 години преходен период за въвеждането на новия метод за определяне на такса смет. Това стана ясно по време на XIX национална среща на финансистите от общините, провела се в Пампорово. В края на април Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане проект на изменение на Закона за местните данъци и такси, чиято цел е да промени сегашната методология, така че да се плаща за реално количество отпадък. В момента се използва данъчната оценка на имота, което натоварва фирмите за сметка на домакинствата. Отлагането според участниците в тридневния форум ще направи поскъпването за гражданите по-поносимо.

"Искаме преходен период в рамките от 5 до 10 години при преминаването към нов ред за определяне размера на таксата за битовите отпадъци", заяви Даниел Панов, председател на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) и кмет на Велико Търново, цитиран от "Дарик". В публикувания законопроект е предвидено новите правила да започнат да действат от 2017 г. Обсъжда се и вариант за 3-годишен преходен период, през който общините да използват разгънатата площ на имота като алтернатива на досегашната основа.

Поредно отлагане

От Министерството на финансите не коментираха изказването на Даниел Панов. В интервю за "Медиапул" през май обаче министър Владислав Горанов каза, че е възможно да се направят промени в законопроекта, така че поскъпването на таксата за домакинствата и поевтиняването за бизнеса да станат по-плавно. "Обмисляме как да намалим рязката потенциална ескалация на плащането за битовите замърсители", каза финансовият министър. По неговите думи са възможни два сценария - или общините да намалят разходите си, или плавен преход и поетапно повишаване на плащането. "В закона може да се заложи механизъм с въвеждане на коригиращи коефициенти, с които да се отложи за няколко години рязкото поскъпване за гражданите и рязкото поевтиняване за бизнеса", обясни той.

По данни на Българската стопанска камара (БСК) 2/3 от общите постъпления от таксата, с която се плаща извозването на битовите отпадъци и поддръжката на обществените пространства, се плаща от компаниите. Това беше потвърдено за "Капитал" и от зам.-кмета по финансите на Столичната община Дончо Барбалов, който обясни, че бизнесът плаща 70% от цялата сума, но всъщност произвежда 30% от боклука. Въпреки разминаването и критиките по този въпрос от страна на Европейската комисия централната и местната власт години наред отказват да променят формулата.

Според Илиана Павлова, директор "Индустрия и околна среда" при БСК, една от причините законопроектът да се бави толкова е, че общините все още нямат готовност да променят утвърдената система.

Какви са промените

С предложените от МФ промени принципът за определяне на такса смет ще става задължително на база измерено количество битови отпадъци за имота. Дават се няколко варианта за определянето на данъка, а общинският съвет ще има свобода да избира кой е най-удачен за съответното населено място и тип имот. При събирането, транспортирането и третирането на битовите отпадъци местните парламенти ще могат да избират между три основи - брой ползватели на имота, торбички с определена вместимост и брой кофи в региона и честотата им на изхвърляне. Данъчната оценка, която сега се ползва масово от общините за определяне на удръжката, отпада като възможност. В същото време се разрешава на общинския съвет да определи различни основи за отделните населени места в дадена община или дори за части от тях.

Данъчната оценка (отчетната стойност) на имота ще бъде възможна основа само при определяне на допълнителната услуга, влизаща в такса смет – почистване на териториите за обществено ползване. Тя също ще може да се плаща въз основа на "брой ползватели" на имота по постоянен или настоящ адрес.

Сега фирмите плащат 70% от данъка, а произвеждат 30% от боклука.

Общините искат между 5 и 10 години преходен период за въвеждането на новия метод за определяне на такса смет. Това стана ясно по време на XIX национална среща на финансистите от общините, провела се в Пампорово. В края на април Министерството на финансите публикува за обществено обсъждане проект на изменение на Закона за местните данъци и такси, чиято цел е да промени сегашната методология, така че да се плаща за реално количество отпадък. В момента се използва данъчната оценка на имота, което натоварва фирмите за сметка на домакинствата. Отлагането според участниците в тридневния форум ще направи поскъпването за гражданите по-поносимо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Значи още 5 години прикриване на безобразието, че сме шампиони по количество боклук, а разделното събиране на отпадъци при източника изглежда като бламирано с централно нареждане, сакън на вълците и чакалите да не спадне бизнесът и още по-лошо - задаващото се масово и всенародно строителство на заводи за горене на боклук да се разсъхне....

  • 2
    xmm avatar :-P
    xmm

    За тези 5-10 години ще се научат да смятат?Проста аритметика?
    О не....
    Да ги пратим на матура и....който издържи:)

  • 3
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Ами сега? Титан ще трябва да си намали печалбите, с което ще паднат и комисионните. Най-добре е да се върнат общинските фирми по чистота и тия мафиоти да бъдат изритани.

  • 4
    fve avatar :-?
    Федор Езерский

    Значи, аз се чудя какво мрънка "бизнеса". Така и така тази такса смет я калкулира в себестойността на продукцията (услугата) си. Ако някой си мисли, че като се натовари крайният битов потребител с по-висока такса смет, то "бизнесът" ще намали продажните си цени...

  • 5
    rorikabc avatar :-|
    rorikabc

    що за глупости.
    Колко боклук генерира едно семейство,една кофа на ден и колко един бизнес.
    Домакинството в какво да го калкулира?
    В сливи за смет ли?

  • 6
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    До коментар [#5] от "rorikabc":

    едно домакинство може да генерира страшно много боклук, ако не го разделя. В днешно време храните са пре-опаковани и кофите се пълнят с опаковки.
    Няма работеща държавна система за изкупуване на пластмасовите бутилки и те също заминават в контейнера, за закопаване на сметището.
    При едно разделно сметосъбиране, където цената на извозването се калкулира според вида на контейнера (остатъчен боклук, хартия, пластмаса и метал) силно ще намали разходите за сметосъбиране, но реално някой ще спре да лапка. Още повече, че съкооператорите ще се издушат, ако някой хвърля в общия боклук рециклируеми отпадъци и заради това общината сложи втора кофа за общ боклук и вдигне такса смет. Това съм го изживявал в чужбина. В момента, в който почне да се бърка в джоба и съседите почват да се следят едни други и да си правят забележки (и мръсни номера).

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#6] от "alabalko":

    Да не говорим, че откакто събираме разделно нашето семейство не е може да събере и едно малко пликче с боклук за изхвърляне в общата кофа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK