Зам.-министър на транспорта подаде оставка след повдигнато обвинение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Зам.-министър на транспорта подаде оставка след повдигнато обвинение

Антон Гинев стана зам.-министър на транспорта по времето на кабинета "Орешарски" и остана на този пост и при второто управление на Ивайло Московски

Зам.-министър на транспорта подаде оставка след повдигнато обвинение

Според прокуратурата като директор на НКЖИ Антон Гинев е сключил договор с фирма на депутата от ДПС Илия Илиев, с което е ощетил държавата с близо 1 млн. лв.

23817 прочитания

Антон Гинев стана зам.-министър на транспорта по времето на кабинета "Орешарски" и остана на този пост и при второто управление на Ивайло Московски

© Цветелина Николаева


Софийската градска прокуратура е привлякла като обвиняем зам.-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Антон Гинев, стана ясно във вторник. Обвинението е за умишлена безстопанственост в особено големи размери за периода 2006 – 2009 г., когато Гинев бе директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Според прокуратурата Гинев е сключил договор с вече разследвания за източване на държавното предприятие депутат от ДПС Илия Илиев, с което е ощетил държавата с 927 хиляди лева.

Антон Гинев стана зам.-министър на транспорта по времето на кабинета "Орешарски" и остана на този пост и при второто управление на Ивайло Московски. Малко след новината за обвинението от Министерството на транспорта съобщиха, че зам.-министърът е подал оставка, като е изпратил заявление до министър-председателя Бойко Борисов да бъде освободен "по лични причини". В краткото съобщение се казва още, че министър Московски е "изразил съжаление и благодари на Антон Гинев за съвместната работа и професионалната му експертиза". В Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията Гинев отговаряше за различните видове транспорт. Дълги години преди това той бе в системата на железниците, като заемаше различни постове там.

Обвиненията на прокуратурата

Според разследването на прокуратурата през 2007 г. НКЖИ е сключила договор с фирмата на депутата Илия Илиев "Триумф" ЕООД на обща стойност 3 милиона лева по процедура на договаряне без обявление. Мотивът за сключването на договора по този начин е извършването на спешен ремонт на пътническата гара в Русе, каквато нужда обаче не е имало. Антон Гинев поканил три фирми да подадат оферти, като предложенията на две от тях били отхвърлени заради проблеми в документацията, а за изпълнител било избрано дружеството на Илия Илиев. Десет дни след сключването на договора били изплатени авансово 927 хил. лв., а впоследствие по проекта не било извършено нищо. Заради това авансово плащане е и повдигнатото обвинение от прокуратурата.

От държавното обвинение посочват, че до привличането на Гинев като обвиняем се е стигнало в хода на досъдебното производство срещу Илия Илиев. Договорът за ремонта на гарата в Русе, сключен между "Триумф" ЕООД и НКЖИ, е попаднал в обхвата на разследването на прокуратурата. От сайта на Агенцията по обществени поръчки се вижда, че регистрираната в Костинброд "Триумф" има само един договор с НКЖИ за въпросния ремонт на гарата в Русе. Договорът е сключен, когато собственик на компанията е родената през 1980 г. в Костинброд Наталия Стефанова Йорданова. В края на 2009 г. дяловете й са прехвърлени на родения през 1988 г. Илиян Митков Илиев. Междувременно е сключен договорът за ремонт на гарата и заради прибраното авансово плащане и поради неизпълнението на задълженията й по договора с НКЖИ от края на 2009 г. компанията е в неплатежоспособност, обявена е процедура по несъстоятелност и вече е заличена.

Депутатският имунитет на Илиев беше снет през март тази година по искане на главния прокурор Сотир Цацаров. Обвинението срещу него е за това, че е източвал държавния бюджет, като е сключвал договори за различни дейности с НКЖИ, но впоследствие те не са били изпълнявали от фирмите на Илиев, а от самото НКЖИ. Плащания по договорите въпреки всичко са били извършвани, за което Илиев е предоставял фалшиви документи. Илиев тогава заяви: "Ако съм виновен, ще си изтърпя наказанието... Ако трябва, ще полежа. Няма нищо лошо в това. Ще прочета някоя и друга книга. Обичам да чета." При снемането на имунитета на Илиев транспортното министерство и в частност Антон Гинев не отговори на въпросите на "Капитал" с аргумента, че казусът е в полето на прокуратурата.

Един предпочитан Илиев

От обществените поръчки на НКЖИ назад през годините се вижда, че Илия Илиев е един от любимците на държавната фирма. Основната компания, свързана с депутата при поръчките на НКЖИ, е "Енерджи груп 2003". Тя през годините е получила 24.5 млн. лв. Фирмата ремонтира приемното здание и пероните на гара Горна Оряховица, заздравява земно легло и железопътен насип и доставя релси и акумулаторни батерии. Компанията е едно от трите дружества от разследването на прокуратурата заради договор за ремонтно-строителни работи на отводнителните съоръжения на стойност 665 хил. лв. В миналото компанията е еднолична собственост на брата на Илия Илиев - Йордан. През 2012 г. дяловете му в дружеството са запорирани от Националната агенция по приходите, като запорът е отменен през 2013 г. Към края на 2014 г. компанията е прехвърлена на Руслан Георгиев, а през март 2015 г. отново сменя собственик, този път - Йовица Йованович от Сърбия.

Другата основна компания, свързана с Илия Илиев, е акционерното дружество "Ай Ки Ес". Основен акционер с 90% от капитала е Янко Йорданов Янков, роден през 1993 г. Момчето вероятно е племенник на Илиев. То влезе в полезрението на медиите, след като през февруари 2014 г. участва в иновативен търг на НКЖИ за релси през стоковата борса. Компанията му, в която при основаването й през 2012 г. влага 45 хил. лв., постига договор с инфраструктурното дружество за доставка на 7 хил. тона релси за 15.6 млн. лв. без ДДС.

Илиев остава все така предпочитан и през тази година. На 16 март министерството прекрати на ръба мащабна обществена поръчка, по която НКЖИ щеше да плати 43 млн. лв. за доставка на релси пак на "Ай Ки Ес". Преди да се стигне до избора на компанията, която вече носи името "Мининвест", НКЖИ дори е отстранила сама себе си. "Фьосталпине ФАЕ София" е джойнт венчър между един от най-големите доставчици на релси, австрийската Voestalpine VAE, която е с 51% дял в дружеството, и самата Национална компания "Железопътна инфраструктура". Оказало се обаче, че те не отговарят на изискванията за техническата спецификация.

Другите любимци на НКЖИ

НКЖИ е най-голямата компания, собственост на Министерството на транспорта, по размер на активите си, като разпределя огромни средства както по оперативна програма "Транспорт", така и средства от бюджета, които идват под формата на капиталови трансфери и субсидия. Освен Илия Илиев друг голям получател на средства по проектите за капиталови ремонти беше свързваната с Делян Пеевски "Водстрой 98", придобита наскоро от "Хидрострой". "Водстрой 98" заедно с "Промишлено строителство холдинг" - бивша собственост на "Водстрой 98", през три консорциума са спечелили поръчки за над 180 млн. лв.

Друг голям получател на поръчки от НКЖИ е "Крам комплекс", собственост на Симеон Кралев. Тя и производните й дружества са печелили много поръчки за подпорни и укрепителни работи по жп линиите на сериозни цени - 37 млн. лв. по рамково споразумение и още 46.6 млн. лв. извън него. От договорите на компанията се вижда, че укрепване на слабо място по жп линията излиза по-скъпо от това да построиш километър чисто нова. В миналото съпругата на генералния директор на НКЖИ Милчо Ламбрев е работила в "Крам комплекс". Високите цени Ламбрев обясни с трудните райони, в които се правят укрепленията.

Софийската градска прокуратура е привлякла като обвиняем зам.-министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Антон Гинев, стана ясно във вторник. Обвинението е за умишлена безстопанственост в особено големи размери за периода 2006 – 2009 г., когато Гинев бе директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Според прокуратурата Гинев е сключил договор с вече разследвания за източване на държавното предприятие депутат от ДПС Илия Илиев, с което е ощетил държавата с 927 хиляди лева.

Антон Гинев стана зам.-министър на транспорта по времето на кабинета "Орешарски" и остана на този пост и при второто управление на Ивайло Московски. Малко след новината за обвинението от Министерството на транспорта съобщиха, че зам.-министърът е подал оставка, като е изпратил заявление до министър-председателя Бойко Борисов да бъде освободен "по лични причини". В краткото съобщение се казва още, че министър Московски е "изразил съжаление и благодари на Антон Гинев за съвместната работа и професионалната му експертиза". В Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията Гинев отговаряше за различните видове транспорт. Дълги години преди това той бе в системата на железниците, като заемаше различни постове там.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    aqulla avatar :-|
    aqulla

    Споменатия по горе "Крам Комплекс" строи подпорни стени по жп линии още от 1999 г. От техният бетон много железничарски шефове забогатяха.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK