Имитиращите продукти ще се продават само опаковани

"Сиренето без мляко" ще е на отделни щандове, предвиждат промени в наредба

Производителите ще имат тримесечен гратисен период от влизането в сила на промените, за да изпълнят изискванията за новото етикетиране
Производителите ще имат тримесечен гратисен период от влизането в сила на промените, за да изпълнят изискванията за новото етикетиране    ©  Анелия Николова
Производителите ще имат тримесечен гратисен период от влизането в сила на промените, за да изпълнят изискванията за новото етикетиране
Производителите ще имат тримесечен гратисен период от влизането в сила на промените, за да изпълнят изискванията за новото етикетиране    ©  Анелия Николова

Забранява се използването на думата "млечен" или нейни производни в наименованието на имитиращите продукти. Това предвиждат промени в Наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, които са публикувани за обществено обсъждане в Портала за обществени консултации на Министерския съвет. Мнения и становища по предложенията ще се приемат до 27 юни т.г. Измененията ще бъдат приети с постановление на правителството.

Новости при етикетите и в магазините

Промените предвиждат върху етикета, в непосредствена близост до наименованието на продукта, задължително да бъде написано "Имитиращ продукт" с ясно обозначение на компонента или съставката, които са използвани като частични или пълни заместители на млякото. Освен това думите "имитиращ продукт" трябва да са с големина на буквите поне 75 процента от тези, с които е изписано името на продукта.

Етикетът задължително трябва да съдържа количеството на съставките, използвани в производството - сурово мляко, мазнини и/или протеини от немлечен произход. Ако в продукта има мляко, различно от краве, трябва да се посочи какво е то.

На производителите ще бъде даден тримесечен гратисен период от влизането в сила на постановлението за промените в наредбата, за да изпълнят изискванията, свързани с етикетирането на имитиращите продукти.

"Млечните продукти без мляко" ще се предлагат в търговската мрежа на отделни щандове или на обособени места, на които има ясно обозначение с надпис "Имитиращи продукти", предвиждат промените. Новост е също, че имитиращите продукти ще се предлагат само в опаковки, тъй като най-често заблудата се прилага при сирена и кашкавали в насипно състояние, показва практиката.

Вследствие на общественото недоволство

Решението за промени в реда за предлагане на имитиращи продукти идва след засилващото се обществено недоволство срещу палмовото масло и другите заместители в сирене, масло и кашкавал.

През март животновъди, както и Асоциацията на млекопреработвателите, поискаха забрана за влагане на растителни мазнини в продукти, обявявани като "млечни".

Проверка на "Активни потребители" през май установи, че в 6 от 36 изследвани марки сирене има растителни мазнини, които не са обявени. Пак през май след сигнал на "Активни потребители" Комисията за защита на конкуренцията глоби три млекопреработвателни предприятия заради наличие на немлечни мазнини в произвежданото от тях краве масло, което не е отбелязано върху опаковката на продукта.

Подкрепа и от сектора

"Нашата асоциация отдавна е изразила своето отрицателно становище към растителните добавки, защото те са като акордеон, който може да се разтяга. Подкрепяме искането на животновъдите млечните продукти да се правят само от мляко без растителни мазнини. Заради имитиращите продукти страдат фирмите, които никога не са работили с растителни мазнини. Ние не сме измислили тези технологии, те дойдоха от ЕС. Но или казваме, че сме от едната страна на барикадата, или млечния бранш не го чака добро бъдеще", обобщи преди време ситуацията Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите.

Според Иван Грънчаров, собственик на "Абламилк" – Луковит, десет фирми произвеждат 60% от продуктите с растителни мазнини в страната. Млечните продукти държат само 40% от пазара, като делът на имитиращите расте.

"Предлаганите промени в наредбата ще решат проблема с размиването на отговорността между производители и търговци. Досегашните проверки потвърждават, че най-големите нарушения се получават при непакетираните сирена и кашкавали, така че изискването за продажбата им в опаковка със сигурност ще намали злоупотребите", коментира за "Капитал Daily" Симеон Присадашки, собственик на млекопреработващата фирма Жоси". По думите му предлаганите промени са съобразени с исканията на браншовите организации на животновъди и на млекопреработватели. "Целта е да се минимизира безотговорността и да се даде възможност на купувачите за информиран избор", обобщи Присадашки.