Курс към премахване на опашките и хартията в държавната администрация

Приемането на Закона за електронното управление държавата е стъпка в правилната посока, но прилагането му ще бъде по-трудната задача

Държавната администрация е една стъпка по-близо до електронното управление и една стъпка по-далеч от опашките и трупането на хартиени документи, след като в четвъртък депутатите приеха окончателно промени в Закона за електронно управление (ЗЕУ). С новите правила трябва да се премахнат много от бюрократичните пороци, които пречат на администрацията адекватно да използва електронни системи в работата с граждани и с други институции.

"В последните десет години близо два милиарда лева са изхарчени за електронно управление. Може да го пресметнете в магистрали, в инвестиции в образование, здравеопазване в каквото искате. Всичко би било по-смислено, тъй като за елементарни административни услуги все още се редим по прашасали гишета, които от два до четири са в обедна почивка," коментира Антони Тренчев от Реформаторския блок при разглеждането на закона в пленарната зала.

Електронното управление значи процесите и услугите да станат дигитални и да изискват възможно най-малко усилие от гражданите и държавните служители. Законът за електронно управление е една от най-важните стъпки по този път. След като бяха направени промени и в Закона за електронната идентификация, Закона за личните документи и Изборния кодекс законодателството вече не е причина или извинение чиновниците и административните да не могат да влязат в 21. век.

През първата година и половина на това управление обаче промените стават само на хартия. Сега предстои по-трудната част, в която трябва да се случи реалната промяна.

Нова агенция

С промените в закона се създава Държавна агенция за електронно управление (ДАЕУ), която да координира всички проекти за софтуер, хардуер, регистри и други системи на министерствата и агенциите, които ще получават финансиране. Правилата предвиждат всеки такъв проект оттук нататък да отговаря на няколко условия - да е с отворен код, да е със стандартен интерфейс, така че да може да се свързва с други административни системи, да работи с бъдещата електронна идентификация на гражданите.

"Това е държавен орган със силни хоризонтални правомощия и мощен инструментариум за контрол, при изключително високи изисквания за прозрачност и отчетност, което ще доведе до много по-висока ефективност на инвестициите и проектите за електронно управление," обяснява Васил Величков, който е съветник в кабинета на вицепремиера по административната реформа Румяна Бъчварова.

Създаването на ДАЕУ не означава, че всички уебсайтове или софтуер в министерствата изведнъж ще се модернизират, но поне всяка нова стъпка оттук-нататък трябва да се прави по едни и същи правила. "Важно е, защото качеството на новите ще се следи и повечето стари ще бъдат "накарани" да говорят помежду си, най-малкото за да не сме гражданите пощальони на държавната администрация," коментира Величков.

ДАЕУ ще се ръководи от председател, който се назначава от Министерския съвет. Агенцията ще изготвя всяка година отчет и годишен план за развитието на електронните ресурси на държавната и общинската администрация. Тя също така ще може да изгражда споделена IT инфраструктура, която да може да се ползва от различни ведомства и така да се пести от мащаба.

Сред другите промени са създаването на Държавното предприятие "Единен системен оператор", което ще отговаря за техническата част в изграждането на е-управление. То няма да изпълнява проекти, а ще прави анализи на процесите, ще пише задания, ще контролира и управлява изпълнението на проекти.

Ефектите за гражданите

Логиката зад промените в ЗЕУ е по-скоро насочена към администрацията - така че огромното туловище от изградени и използвани по различно време и начини системи да заработят заедно. До не повече от две години това трябва да доведе до отпадане на удостоверителните услуги, които в момента са около 60% от всички взаимодействия между граждани и чиновници. Така на практика не би трябвало да ви се налага да доказвате на институциите нещо, което друга институция вече знае (например да разнасяте хартиено свидетелство за съдимост от едно място на друго). Новите държавни електронни системи ще трябва да разпознават и електронната идентификация на гражданите, която трябва да започне да навлиза в следващите две години, както и да "връчват" документи по електронен път.

Повечето нови проекти - като например за създаването на система за е-идентификация, ще бъдат финансирани от Оперативна програма "Добро управление".

Следващите стъпки

По-голямата част от новия ЗЕУ влиза в сила с публикуването му в Държавен вестник. След това обаче започват истински важните стъпки. Първо и най-важно е как и кога ще бъде създадена агенцията за електронно управление, както и кой ще бъде неин председател. В негови ръце ще бъде изпълнението на всички планове, които Министерски съвет е начертал до момента и в крайна сметка отговорността ще се случва ли електронно управление или не.

Законът предвижда председателят да се назначава от Министерския съвет. В закона не се споменава думата "конкурс", има само изискване той да има 5-годишен опит в управление и координиране на проекти в сферата на информационните технологии или електронното управление, а също така публично да представи визията си за развитие на електронното управление. Председателят на агенцията ще бъде първостепенен разпоредител с бюджет, като това ще изостри апетити към поста, а при липсата на истински конкурс винаги ще има съмнения дали компетенциите на избраният за председател са безспорни.

Предстои и преструктурирането на Единния системен интегратор. И за агенцията, и за предприятието, ключов момент е дали министерствата, агенциите и общините ще могат да работят нормално с тях и дали ще приемат те да се месят в собствените им бюджети и проекти.