С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 17 юни 2016, 16:05, 10437 прочитания

Проблемите с търга за тол системата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Най-същественият недостатък, описан и от потенциалните изпълнители на поръчката, и от превозвачите, е обхватът на системата. Тя ще включва около 12 хил. км, или близо 60% от пътната мрежа: магистралите, първокласните, второкласните и половината от третокласните пътища. По думите на председателя на АПИ инж. Лазар Лазаров финансовото министерство настоява за 100% от третокласните и в момента това се "прецизира". В цяла Европа няма държава с такъв огромен процент платени пътища. Най-много са в Словакия - около 15% (2400 км), а във всички останали държави от ЕС процентът е между 1 и 3. В Австрия например от тол-такси са обхванати 2183 км магистрали и скоростни пътища, или 1.8% от пътната мрежа.

"Да се обхванат всички или почти всички пътища от тол-системата - скъпо е, а няма голям смисъл, защото приходите биха били същите като от таксуването на магистралите и първокласните пътища", коментира пред "Капитал" магистър Михаел Вебер, управител на австрийската Кapsch. "Най-много ще заплащат големите тирове - те не използват пътища втори клас - те са в лошо състояние и придвижването по тях е бавно, което означава загуби за превозвача - тоест той ще използва предимно магистралите и там, където няма магистрала - скоростен или първокласен път. Това означава, че първо ще увеличиш финансовата тежест за местните граждани и бизнес и, второ - ще плащаш за поддръжка и пренос на данни за системата на пътища, които не са рентабилни", каза Вебер. И допълва, че това си е решение на възложителя и той няма проблем да се съобрази с него. "Технически всичко е възможно. Но има ли смисъл", допълва мениджърът.


Шефът на пътната агенция възрази, че решението е съвсем логично предвид профила на пътната мрежа в България. "Ако влезеш през Капитан Андреево например и искаш да стигнеш до Дунав мост - погледнете картата - цялото разстояние може да го вземеш по пътища втори клас и ще платиш жълти стотинки. По магистралата и първокласния път ще платиш 200 евро. Нямаме магистрала дотам, така че колко да се забавиш - половин час. Това беше препоръката на Световната банка - да вкараме всички пътища. В Европа в момента тече същият процес - Словакия вкарва третокласните пътища, Германия облагаше само камионите над 12 тона, вече облага всички", каза Лазаров.

Следващият проблем в поръчката са някои неясноти, срокове и субективни оценки за критерий. Тя включва например изграждане на 100 контролни станции, които ще допълнят изградените вече 320. В момента те се ползват единствено за следене на трафика, но имат функция да засичат номера на превозното средство. Снабдени с камери, скенери за габаритите и платформи за определяне на теглото (част от тях), въпросните метални рамки по пътищата ще са основен елемент от правоприлагането и контрола върху новите пътни такси. Работата е там, че в документацията не е посочена локацията на 100-те контролни станции, а офертите ще се оценяват по предложения алгоритъм за поставянето им. Това запраща чуждестранните компании в глухия коловоз и дава предимство на "Контракс" и "Телелинк", които работиха по отделните етапи на монтажа на преброителните рамки - "Контракс" по магистралите и първокласните пътища, а "Телелинк" - по пътищата втори и трети клас. "Нямаме проблем да обходим пътищата открай докрай и да предложим локация, но така подборът става субективен", каза един от потенциалните кандидати, пожелал анонимност. От пътната агенция не виждат проблем. "Това е едното сито в поръчката, ние искаме проект със структура на системата и ноу-хау. Искаме кандидатът като види мрежата, като му дадем транспортните потоци - той да прецени и да каже къде са оптималните места за рамките", обясниха оттам.

Следващият притеснителен момент са сроковете - седем месеца за подготовка на конкретно технологично решение, организация на доставката на всички елементи - софтуер, хардуер, съоръжения и др. Следват още 12 месеца за "сглобяване" на елементите и пускане в експлоатация на тол-системата за камионите над 3.5 тона. За завършване на системата за електронни винетки за леките коли, които ще заместят сегашните пластмасови стикери, срокът е 6 месеца. Междувременно трябва да се обучат 500 души, които ще работят със системата. Това са служители на НАП, Агенция "Митници", МВР, ДАИ, но освен тях държавата ще създаде отделно звено, което ще оперира системата. "Ние правим търга и ще подготвим системата, но оператор ще е дружество извън пътната агенция, 100% собственост на държавата", обясни инж. Лазаров. "Никой, който не разполага с вече готова технология, няма да се ангажира с подобна поръчка при тези срокове. Ясно е, че се търси изпълнител с готово решение, което да адаптира", смята източник, близък до процедурата. Това не е непременно лошо, стига избраният модел и зададената рамка да са подходящи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пътната агенция удължи срока на ГБС и "ПСТ груп" за работа по "Струма" Пътната агенция удължи срока на ГБС и "ПСТ груп" за работа по "Струма"

АПИ още не е сключила договори с надзорните фирми, което бави работата по отсечките преди и след тунела "Железница"

20 фев 2019, 155 прочитания

Депутатите отхвърлиха ветото на Радев върху опасен за медийната свобода закон 1 Депутатите отхвърлиха ветото на Радев върху опасен за медийната свобода закон

Законът за личните данни бе тринадесетият норматив, върнат от президента за две години

20 фев 2019, 265 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Радан Кънев: Трябва да спрем с тази пародия на политика

Председателят на ДСБ пред "Капитал"

Опитай по-дигитално

Colibra разработва платформа, базирана на блокчейн, която прави по-лесна и прозрачна обработката на искове

Къде са ви енергийните спестявания

Крайните потребители може да получат допълнителни такси в сметките си за ток заради целите за енергийна ефективност

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кино: "Трафикантът"

Митът няма възраст в най-негероичния филм на Клинт Истууд

Ах, Мария

Излезе първата книга на създателката на блога Brain Pickings

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 7

Капитал

Брой 7 // 16.02.2019 Прочетете
Капитал PRO, Чуждите инвестиции скочиха временно заради банкова сделка, Карина Караиванова напуска КФН

Емисия

DAILY @7AM // 20.02.2019 Прочетете