С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 18 юни 2016, 15:55, 29513 прочитания

Първата голяма поръчка след катарзиса

Търгът за новата тол-система за 200 млн. лв. отново е със съмнения за предрешен избор и недомислени изисквания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Инвестицията в системата е 200 млн. лв. Поддръжката е около 3% от приходите. По прогноза те ще са около 1-1.5 млрд. лв. Договорите за концесия са за 10-15 години, цената им е 10-12%. Сметнете 15 години, 10% - това са 1.5-2 млрд. лв. Този 1 млрд. го губим, вместо да ги дадем за пътища. Тази сметка сме я направили и затова отпорът срещу нас е толкова голям. Няма да ни е лесно, ще се учим в крачка, много по-лесно е наготово, да аутсорснем дейността, но като е недоимък и като ни плюят всички колко са лоши пътищата, ние да подарим 1 млрд... Защо?", инж. Лазар Лазаров, шеф на АПИ
Състоянието на пътищата в България говори красноречиво за две неща - че държавата няма достатъчно пари да ги поддържа и че малкото, които дава за целта, не се разпределя особено ефективно. Тази година за пръв път от години беше увеличена цената на винетката за всички видове автомобили, но това не е най-адекватната и най-вече - най-справедливата дългосрочна стратегия за генериране на приходи, които да инвестираме в пътната мрежа. Моделът, възприет в цяла Европа, приложим и подходящ за България, е тол-система: таксуване на база реално изминати километри, но така че най-тежките и най-неекологичните камиони да плащат най-много. Плановете на ЕС са да стандартизира този модел за всички страни членки.

Затова е похвално, че 6-7 години след като у нас сериозно се заговори за тол-система, държавата предприе конкретни действия за случването й. В момента тече търг за избор на изпълнител с цена 200 млн. лв. без ДДС. Tова е сериозна сума и е редно да получим гаранции, че ще бъде изхарчена добре. Както и че в замяна ще получим функционираща система, която би могла да генерира суми от порядъка на 800 млн. до 1.5 млрд. лв.


За съжаление такива няма. Условията на търга и концепцията за тол-система, залегнала в документацията, предизвикаха много въпроси. Съмненията са, както винаги в пътния сектор, че поръчката е недомислена, с неясни условия, крие рискове, както и че състезанието е предрешено.

По пътищата на Унгария

Около поръчката има доста големи въпроси. Като начало обхватът на тол-системата, която трябва да обгръща 12 хил. км, или близо 60% от пътната мрежа. Това ще бъде най-голямата такава система в Европа. Сегашният първенец е Словакия с около 16%. Следващият проблем е неизвестната локация на 100 контролни станции. И третият въпрос е краткият срок - 7 месеца за подготовка, 12 месеца за пускане в експлоатация. (Повече за Тол-системата и проблемите с нея вижте в допълнителния текст)



Вероятната причина за тези недоразумения е, че беше приложен почти изцяло унгарският модел. Обложените пътища в Унгария са 6513 км, системата се управлява от държавата, таксуването става с маршрутен талон, купен онлайн или от терминал до пътя, за камионите има опция и за купуване на бордово устройство, което засича изминатите километри чрез сателит. Всички тези неща са включени в българската система. Самият министър на регионалното развитие Лиляна Павлова месец след решението на правителството "работна група" да подготви поръчка за тол-системата замина на официално посещение в Унгария, за да "почерпи опит". "И в Германия ходихме, и в Словакия, това защо не го отразихте", коментира обаче директорът на Агенцията за пътна инфраструктура инж. Лазар Лазаров. Търсени са модели, които са успешни и иновативни, посочва той.

"В България, в пътната агенция, няма специалисти по тол-системи. Тази документация или е писана някъде другаде, или е преведена. Дори и в писането й да са участвали експерти от Световната банка, които работиха по примерния модел на тола, скоростта и недомислените неща са притеснителни", казва обаче наш източник. В действителност анализът на Световната банка дава сходна рамка на база опита в Унгария, Чехия и Полша, но от самата институция посочват, че това е само пример. А иначе мненията за унгарската тол-система са противоречиви - някои я определят за тромава и неоправдано сложна, а други - за ефективна, макар че ефективни са и много по-прости системи като базираната на микровълнова технология турска тол-система.

Игра за местни и свестни

Тези неща, както и решението на пътната агенция да търси единствено доставчик (build and deliver) вместо концесионер или частен партньор в съвместно дружество (build and operate), отблъсна от търга големи европейски фирми със сериозен опит в изграждането и поддръжката на тол-системи. По информация на "Капитал" от търга са се отказали германското T Systems International, дъщерна на Deutsche Telekom (работила е по тол-системите в Германия и Белгия), италианската Autostrade per l'Italia (оператор на тол-мрежа в Италия), френската Vinci (оператор на тол във Франция) и др.

Кратките срокове, финансовите рискове (няма аванс, плаща се накрая) и липсата на локация за новите станции пък може да се окажат сериозен проблем, освен ако не си в много добри отношения с властта. Това вкарва в уравнението местни играчи със сериозни позиции в изграждането на телекомуникационните системи на държавата и по-конкретно "Телелинк" и "Контракс", които са работили по доставката и монтажа на преброителните камери по пътищата и на доста други поръчки за софтуер и интелигентни системи. Тези камери са включени в документацията на поръчката като елемент от бъдещия тол. И двете компании няма как да се явят самостоятелно заради липсата на опит с изграждането на тол-системи или заради изискването за 100 млн. лв. собствени средства, затова имат нужда от партньор (за тях повече - в карето).

И макар доста сериозни европейски компании да са отказали партньорство и самостоятелно участие, 200 млн. лв. са добра сума, особено когато имаш готово технологично решение. Засега интерес са потвърдили унгарската T Systems (Deutsche Telekom е акционер в компанията, а самата тя е франчайз на T Systems International), австрийската Кapsch, а неофициално - испанската Etra, част от испанския гигант ACS Group, чийто председател на директорския борд Флорентино Перес е и президент на "Реал Мадрид". Като партньор на българските фаворити "Телелинк" и "Контракс" се спряга унгарската I-Cell, доставчик на унгарската тол-система. В момента поръчката е блокирана от жалба на неизвестната "Мархинженеринг" до Върховния административен съд, като всеки момент решението дали търгът може да продължи с прием на оферти ще бъде качено онлайн. Шефът на пътната агенция Лазар Лазаров обясни, че срокът за приема ще бъде удължен с толкова дни, с колкото е забавен в съда.

Основната причина за атрактивността на системата е дългосрочният ангажимент - годишната поддръжка ще струва около 3% от приходите. Именно това обвързване обаче - за поддръжка, надграждане и т.н. - може да бетонира евентуален неизгоден договор за дълги години. "Нас са ни сложили да защитаваме държавните интереси", каза пред "Капитал" Лазар Лазаров. Именно затова тази поръчка - най-голямата за АПИ след "катарзиса на Борисов", ще бъде следена под лупа.
Кои са фаворитите "Телелинк" и "Контракс"
"Телелинк" е основана от Спас Русев и Любомир Минчев, който в момента се води мажоритарен акционер, въпреки че собственик на капитала на компанията е холандско дружество. Съпругата на Минчев Мария Опренова купи "Канал 3", а година по-късно излезе от управлението на компанията като индикациите бяха, че медиата е преминала в обръчите на близкия до Ахмед Доган депутат и бизнесмен Делян Пеевски. Собствеността на дялове от "Телелинк" също се свързва с Пеевски. Пред "Капитал" Минчев каза, че е единствен собственик на компанията, както и, че има интерес да участва в поръчката, при това като водещ партньор. За доказване на опит и за ноу-хау преговаря с потенциални чуждестранни партньори.

Преди повече от 20 години "Контракс" стартира у нас като клон на унгарски холдинг, а през 2000 вече е изцяло българско дружество. Изпълнителен директор е Йордан Йорданов.
Фирмата има спечелена и предишна поръчка на пътната агенция: " проект за 5.6 млн. лв. за изграждане на умна система за следене на трафика и изработка на приложението LIMA. Позицията за системата беше спечелена от "Контракс" и "Инфра роудс", а за приложението - от фирма на Васил Божков. Официалният коментар на "Контракс" беше, че не могат да потвърдят участието си в търга за тол-системата със сигурност.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Великобритания и ЕС се договориха за Brexit, СЕМ уволни директора на БНР Вечерни новини: Великобритания и ЕС се договориха за Brexit, СЕМ уволни директора на БНР

И още: Слави Трифонов е купил старозагорска телевизия, Меркел поиска Германия да дава по-малко пари в бюджета на ЕС; Каталунският лидер поиска нов референдум на фона на нестихващи безредици

17 окт 2019, 657 прочитания

България засега явно няма да спира износа на оръжие за Турция България засега явно няма да спира износа на оръжие за Турция

Премиерът Бойко Борисов каза, че обмисля въпроса, но е категоричен, че не може да е солидарен към някой, който води война

17 окт 2019, 475 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Нов търг за "Хемус": първи 10 километра за 90 млн. лв.

Обществената поръчка ще започне до дни. Отсечката от магистралата едва ли ще е готова преди 2020 г.

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10