С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 19 юни 2016, 14:14, 26241 прочитания

Нов търг за "Хемус": първи 10 километра за 90 млн. лв.

Обществената поръчка ще започне до дни. Отсечката от магистралата едва ли ще е готова преди 2020 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Пътят между Ябланица и Боаза ще е с непроменен габарит - 29 метра, а с 1 метър се стеснява разделителната ивица между двете платна. Скоростта ще е 120 км/ч.
Търгът за 10 км от магистрала "Хемус" - между Ябланица и Боаза, ще тръгне до дни. Това обясни пред "Капитал" Ивайло Иванов, шеф на правната дирекция в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). "Документацията е в Агенцията за обществени поръчки за предварителен контрол и тъй като е писана по новия закон, очакваме да ни я върнат с коментари и нужда от корекции. След това ще обявим търга", поясни той. Поръчката е с прогнозна цена 90 млн. лв. без ДДС и ще се финансира с пари от бюджета. Тя е за проектиране и строителство.

В новото състезание все още няма яснота за срока за завършване, но в предишното той беше 32 месеца. Така, ако поръчката не бъде дълго обжалвана, вероятно строителството на 10-те километра ще може да започне догодина. И ако срокът не бъде скъсен, трябва да приключи до 2020 г. Отсечката между Ябланица и Боаза сега е една от най-бавните по пътя София - Варна, така че пускането на магистралата точно в тази част ще спести време на пътуващите.


След първия опит

Това е втори опит за избор на строител, след като големият търг от миналата година за близо 60 км от магистралата беше прекратен по нареждане на премиера. Формалното основание беше, че по европейската програма "Транспорт" няма достатъчно средства. В действителност нареждането на Бойко Борисов дойде след съмнения за прозрачността на търга след избора на две обединения да строят два лота на "Хемус" - едно на "Джи Пи груп", свързвана с генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев, и едно на "ПСТ груп", свързвано доскоро с депутата от ДПС Делян Пеевски. Въпреки прогнозната цена от около 400 млн. лв. за 60-те километра офертите на печелившите предвиждаха сума от 800 млн. лв. до 1 млрд. лв.

Последваха три жалби срещу прекратяването, Комисията за защита на конкуренцията ги отхвърли и на 26 май с такова окончателно решение е излязъл и Върховният административен съд. Така пречки за новия търг няма. В предишната поръчка сегашните 10 км бяха част от отсечка от 23 км. За строител беше избран консорциумът на "Джи Пи груп" с цена 277 - 298 млн. лв. без ДДС, т.е. с 4 млн. лв. повече на километър от сегашната поръчка. В предишното състезание много от чуждите кандидати бяха отстранени или още на техническата оценка, или заради ниски цени.



Трасето се запазва

При прекратяването премиерът Борисов нареди препроектиране и стесняване на пътните платна, за да падне цената на магистралата. От обясненията на пътната агенция става ясно, че габаритът на пътя остава същият - 29 метра, а с 1 метър се стеснява разделителната ивица между двете платна. "Скъсили сме и банкетите, намалили сме проектната скорост на 120 км/ч и сме прецизирали пътната нивелета", обясни управителят на АПИ инж. Лазар Лазаров.

Трасето на магистралата поне в този къс участък не се променя и остава същото като в прекратената поръчка. В момента се извършват отчуждения, като проблемни са терените в община Брестница. Въпреки че магистралата е планирана отдавна, общината е реституирала земи по протежение на бъдещата магистрала и сега трябва да се отчуждават наново. "Това е административен проблем, не е нещо сериозно, работим по въпроса", каза инж. Лазаров.

Строежът на "Хемус" ще продължи поетапно с пари от бюджета през следващите 4 години, обясни през февруари регионалният министър Лиляна Павлова. Паралелно с търга за 10-те километра до Боаза върви препроектиране на още три участъка, всеки по 15-17 км, до разклона Плевен – Ловеч. С намаляването на габаритите и скоростта на пътя ще бъдат избегнати поне два тунела и два виадукта, а икономията ще е от порядъка на 100 – 150 млн. лв., прогнозира министър Павлова. Няма яснота кога ще започнат тези търгове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Крайно различни прогнози за изборите в София, правителството залага 3.3% ръст на БВП догодина 1 Вечерни новини: Крайно различни прогнози за изборите в София, правителството залага 3.3% ръст на БВП догодина

И още: Готова е първата отсечка от "Турски поток" в България; Brexit пак ще се отложи, ако парламентът не одобри сделката на Джонсън

21 окт 2019, 2753 прочитания

Вярно или не за "Топлофикация София": колко, на кого и защо дължи 6 Вярно или не за "Топлофикация София": колко, на кого и защо дължи

В предизборната битка стандартният договор на "Булгаргаз" се оказа рекетьорски за столичното парно

21 окт 2019, 2813 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Пловдив със собствена програма за обучение на IT специалисти от Украйна

Общината и фирми от сектора ще поемат разходите по обучението на чуждите студенти в новата специалност "Софтуерно инженерство" в Пловдивския университет

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10