С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 19 юни 2016, 14:14, 26662 прочитания

Нов търг за "Хемус": първи 10 километра за 90 млн. лв.

Обществената поръчка ще започне до дни. Отсечката от магистралата едва ли ще е готова преди 2020 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Пътят между Ябланица и Боаза ще е с непроменен габарит - 29 метра, а с 1 метър се стеснява разделителната ивица между двете платна. Скоростта ще е 120 км/ч.
Търгът за 10 км от магистрала "Хемус" - между Ябланица и Боаза, ще тръгне до дни. Това обясни пред "Капитал" Ивайло Иванов, шеф на правната дирекция в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). "Документацията е в Агенцията за обществени поръчки за предварителен контрол и тъй като е писана по новия закон, очакваме да ни я върнат с коментари и нужда от корекции. След това ще обявим търга", поясни той. Поръчката е с прогнозна цена 90 млн. лв. без ДДС и ще се финансира с пари от бюджета. Тя е за проектиране и строителство.

В новото състезание все още няма яснота за срока за завършване, но в предишното той беше 32 месеца. Така, ако поръчката не бъде дълго обжалвана, вероятно строителството на 10-те километра ще може да започне догодина. И ако срокът не бъде скъсен, трябва да приключи до 2020 г. Отсечката между Ябланица и Боаза сега е една от най-бавните по пътя София - Варна, така че пускането на магистралата точно в тази част ще спести време на пътуващите.


След първия опит

Това е втори опит за избор на строител, след като големият търг от миналата година за близо 60 км от магистралата беше прекратен по нареждане на премиера. Формалното основание беше, че по европейската програма "Транспорт" няма достатъчно средства. В действителност нареждането на Бойко Борисов дойде след съмнения за прозрачността на търга след избора на две обединения да строят два лота на "Хемус" - едно на "Джи Пи груп", свързвана с генералния директор на "Лукойл България" Валентин Златев, и едно на "ПСТ груп", свързвано доскоро с депутата от ДПС Делян Пеевски. Въпреки прогнозната цена от около 400 млн. лв. за 60-те километра офертите на печелившите предвиждаха сума от 800 млн. лв. до 1 млрд. лв.

Последваха три жалби срещу прекратяването, Комисията за защита на конкуренцията ги отхвърли и на 26 май с такова окончателно решение е излязъл и Върховният административен съд. Така пречки за новия търг няма. В предишната поръчка сегашните 10 км бяха част от отсечка от 23 км. За строител беше избран консорциумът на "Джи Пи груп" с цена 277 - 298 млн. лв. без ДДС, т.е. с 4 млн. лв. повече на километър от сегашната поръчка. В предишното състезание много от чуждите кандидати бяха отстранени или още на техническата оценка, или заради ниски цени.



Трасето се запазва

При прекратяването премиерът Борисов нареди препроектиране и стесняване на пътните платна, за да падне цената на магистралата. От обясненията на пътната агенция става ясно, че габаритът на пътя остава същият - 29 метра, а с 1 метър се стеснява разделителната ивица между двете платна. "Скъсили сме и банкетите, намалили сме проектната скорост на 120 км/ч и сме прецизирали пътната нивелета", обясни управителят на АПИ инж. Лазар Лазаров.

Трасето на магистралата поне в този къс участък не се променя и остава същото като в прекратената поръчка. В момента се извършват отчуждения, като проблемни са терените в община Брестница. Въпреки че магистралата е планирана отдавна, общината е реституирала земи по протежение на бъдещата магистрала и сега трябва да се отчуждават наново. "Това е административен проблем, не е нещо сериозно, работим по въпроса", каза инж. Лазаров.

Строежът на "Хемус" ще продължи поетапно с пари от бюджета през следващите 4 години, обясни през февруари регионалният министър Лиляна Павлова. Паралелно с търга за 10-те километра до Боаза върви препроектиране на още три участъка, всеки по 15-17 км, до разклона Плевен – Ловеч. С намаляването на габаритите и скоростта на пътя ще бъдат избегнати поне два тунела и два виадукта, а икономията ще е от порядъка на 100 – 150 млн. лв., прогнозира министър Павлова. Няма яснота кога ще започнат тези търгове.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Не, няма опасност за фиксирания курс на лева 12 Не, няма опасност за фиксирания курс на лева

Лоша комуникация и медийни спекулации донесоха страхове, че валутният борд тихомълком се премахва

26 яну 2020, 3681 прочитания

Уикенд новини: Китайският вирус напредва въпреки мерките, перничани искат още оставки заради водната криза Уикенд новини: Китайският вирус напредва въпреки мерките, перничани искат още оставки заради водната криза

И още: Кристалина Георгиева уверена, че България ще влезе в чакалнята на еврозоната през април; екопроблеми в различни части на страната белязаха почивните дни

26 яну 2020, 1127 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Пловдив със собствена програма за обучение на IT специалисти от Украйна

Общината и фирми от сектора ще поемат разходите по обучението на чуждите студенти в новата специалност "Софтуерно инженерство" в Пловдивския университет

Още от Капитал
Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Маневрите на Путин: Той си тръгва, за да остане

Руският президент не мисли да изпуска властта през 2024 г., а да си запази лостове за влияние и да си намери друга силна роля в новата политическа схема

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10