🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Загубите на общинските транспортни дружества в София се увеличават

Представители на Столичния общински съвет обясняват процеса с направените обезценки на вземания и инвестиционните програми

Общинските дружества, работещи на свободния пазар, успяват да излязат на печалба
Общинските дружества, работещи на свободния пазар, успяват да излязат на печалба
Общинските дружества, работещи на свободния пазар, успяват да излязат на печалба    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Общинските дружества, работещи на свободния пазар, успяват да излязат на печалба    ©  АНЕЛИЯ НИКОЛОВА
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

59.2

млн. лв. е загубата на "Топлофикация София"

Печалбите се свиват, а загубите се увеличават. Такава е картината към края на 2015 г. на база финансовите отчети на 18-те търговски дружества, управлявани от Столична община (не влизат 42-те общински болници). Общата загуба, която са натрупали компаниите, е достигнала 87.5 млн. в., което е увеличение с около 30% на годишна база. Печалбата се е свила до 13.5 млн. лв. От отчетите се вижда, че отрицателният финансов резултат се формира основно от транспортните оператори и "Топлофикация София". Докато при останалите (с изключение на ВиК и "Спортна София") са регистрирани печалби, макар и при някои намаляващи.

Влошените финансови резултати на транспортните дружества - столичния електротранспорт, автотранспорт и метротранспорт, според общински съветници от ГЕРБ се дължи на инвестициите, които са правили през миналата година. Тези компании са погасили всички задължения към доставчици на услуги (трети страни) благодарение на заем от Българската банка за развитие (ББР) на стойност 81 млн. лв., който беше изтеглен през 2015 г. Задълженията между дружествата в групата обаче остават, макар че и при тях има значително свиване.

Без печалба

"Дружествата, опериращи на регулирания пазар – транспортните, топлофикация и лечебните заведения, не е важно да работят на печалба. Важно е да предлагат качествени услуги на обществото", коментира на специална пресконференция в сряда Николай Станев, председател на комисията по икономика и собственост към Столичния общински съвет. Най-голяма загуба отчита "Столичен електротранспорт" (виж таблицата), като тя се увеличава близо три пъти за година. Според Станев причините за голямото нарастване се крият в решението на СОС от миналата година да се отпишат вземания от Центъра за градска мобилност на стойност 12.4 млн. лв. Това са задължения, трупани от 2012 г. Другата причина според него са направените през годината инвестиции. "Бяха подменени някои от трасетата. Тази година се предвижда доставка на 5 нови трамвая. Един ще пристигне в петък", добавя Станев.

Инвестициите и отписването на вземания е причината за регистрираната от "Столичен автотранспорт" загуба в размер на близо 12 млн. лв. - над два пъти повече от миналата година. Според Зафир Зарков, член на комисията по транспорт и туризъм, тук основната част от отрицателния финансов резултат се дължи на инвестиционната програма на дружеството. През 2015 г. Столичната община купи по проект за подобряване на качествата на атмосферния въздух в София 126 нови автобуса. През тази година трябва да бъдат доставени още 110 автобуса. С това ще приключи грозната гледка, която съществува заради най-старите автобуси, които са над 30-годишни", коментира Зарков. Програмата на общината е през следващите 2-3 години да закупи още близо 200 автобуса, като по този начин средната възраст на автопарка трябва да падне под 7 години.

Със загуба от над 2 млн. лв. може да се "похвали" и "Метрополитен". Според общинските съветници това се дължи на разширяването на метрото. "Метрото расте, разходите за експлоатация също. Приходите обаче са същите, което води до недостиг на финансови средства", каза Зарков.

Традиционно на голяма загуба е "Топлофикация София". В края на 2015 г. Отрицателният резултат достига 59.2 млн. лв., което е увеличение с 2.5 млн. лв. спрямо предходната година. На минус са и две от дружествата, работещи на извънрегулиран пазар – ВиК и "Спортна София". Обяснението и тук са инвестиционните проекти. "Загубата на "Спортна София" се дължи на инвестицията в парк "Възраждане", каза Николай Станев. Общата стойност на проекта е 9.6 млн. лв. Около 3.6 млн. лв. са платени от спортното дружество, но само 600 хил. лв. са от бюджета му. Останалите 3 млн. лв. са финансиране от "Джесика". Останалите 6 млн. лв. за парка са от "Софийски имоти". Това дружество е на печалба от 1.4 млн. лв.

Печелившите

С най-голяма печалба е Центърът за градска мобилност. Тя обаче идва основно по линия на глобите и таксите, които се събират за паркиране. Охранителната фирма "Егида" най-после излезе на печалба, след като години наред дружеството трупаше загуби и оцеляваше единствено заради парите на общината. "Дружеството е намалило с 40% задълженията, които имаше. Това показва, че изпълнявайки оздравителния план, е възможно компания да излезе на оперативна печалба", казва Николай Станев. Сред най-печеливши дружества са още "Чистота-Искър" и пазарите.

"Най-общо можем да кажем, че наблюдаваме устойчиво развитие на общинската икономика. Освен запазване на нивата на печалбата дружествата имат възможност да инвестират в подобряване на услугите, градската среда и условията за бизнес", смята Станев.

Над 5 млн. лв. от нови карти е събрал градският транспорт в София през юни

Допълнителните карти, които Центърът за градска мобилност е продал заради по-скъпите билети от 1 юни, са му донесли над 5 млн. лв. По данни на общинските съветници от ГЕРБ Николай Станев и Зафир Зарков от началото на юни досега са издадени 22 822 броя нови карти. По техните думи това е брой, който по принцип се достига за четири месеца. Продадени са 433 едногодишни карти, докато през първите пет месеца на годината броят на новоиздадените дългосрочни пътни документи е бил 258. За варианта метро плюс една линия са платили 1017, а зареждания за три дни са направили 1786 души в рамките на 21 дни. "Разбира се, не може да се очаква процесът да бъде безкраен. Той е свързан изцяло с промяната на тарифите", коментира Зарков. По неговите думи големият брой нови карти означава, че гратисчиите са намалели. Запазва се непроменен броят на продадените еднократни билети. "На база продадените от водачите билети можем да кажем, че при автотранспорта няма промяна. Лек спад има при електротранспорта", добави той. През юни са издадени 1084 акта, а наложените на място санкции са 2491, става ясно от отчета на двамата общински съветници. "Коментираният в медиите засилен контрол доведе до сериозен интерес към ползването на карти и до намаляването на "хората в готовност", или тези, които стоят с билет в ръка", каза Зарков.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 10

    Когато Топлофикация София беше с 50 милиона дългове, Владо Каролев искаше приватизация на единствената останала държавна структура. Предложението му беше отхвърлено с пълен консенсус, като на председателстващия му дойде нагорно да озапти всичките леви и десни етатисти, които напираха към микрофона да опънат по една 20-минутна реч на тема колко е важно "това народно богатство да си остане именно народно". Сега имаме 600 милиона дългове и всяка година още 60 милона загуби. И понеже където 600 милиона, там и 1 милиард, загубите ще бъдат обогатени с един напълно излишен завод за горене на боклуци на такова отстояние от центъра, на каквото малко хора могат да си купят апартамент.

    Естествено, героите от времето на Каролев са си още тук, даже кариера направиха и повечето от тях се броят за "десни". На старини напишат в мемоарите си, че са били "божиите аватари", "трансмисията на житейската справедливост" или просто са се "жертвали да бъдат приемна каса", на която населението да си внесе глобата за невежеството, заблудите и уклона по социализма. Сиреч изработвайки го с милиарди дългове, са сторили нещо добро и полезно в метафизичен план, което е осмислило политическата им кариера.

    Нередност?
  • 2
    thelastghost avatar :-?
    Ghost
    • + 13

    "Със загуба от над 2 млн. лв. може да се "похвали" и "Метрополитен". Според общинските съветници това се дължи на разширяването на метрото."

    Имам чувството, че някой ни лъже, ама зверски...
    Как може, разходи за инвестиции да се вкарват във финансовият резултат за периода, при положение, че те/разходите/ ще се черпят десетки години напред...???

    Благодаря, не ми отговаряйте...аз съм лаик и нищо не разбирам от бюджет и счетоводство...:)

    Нередност?
  • 3
    aman avatar :-|
    aman
    • + 7

    Малко се краде в таз столица. Въпреки всички еврофондове, който се ползват за метрото, нови трамваи и прочее, се отчитат загуби. Ние, обаче, си избираме същото управление за втори път, а то ни работи от 2005-а насам. Аз обаче не знам, каква приватизация могат да договорят тези, която да защити публичния интерес?! Да не би автобусните линии на Карат-С да предлагат качествена услуга?! СОС и СО поне можем да държим отговорни - можем, не значи, че го правим.

    Нередност?
  • 4
    6bjfs51 avatar :-|
    6bjfs51
    • + 3

    До коментар [#2] от "Ghost":

    отделно тнр Европейско финансиране и дето заради метрото железниците отново са на самотек

    Нередност?
  • 5
    aman avatar :-|
    aman
    • + 5

    "Продадени са 433 едногодишни карти" това в двумилионна София?! Най-доброто доказателство за недалновидна ценова политика. Дори намалена от 500 на 365 лв, картата е изключително скъпа. За сравнение в Прага същата карта струва 262,5 лв. https://postimg.org/image/o1jz29t0r/

    Нередност?
  • 6
    alextan avatar :-|
    alextan

    В Пловдив и Топлофикация, и Градски транспорт са частни.

    Нередност?
  • 7
    cokrat1 avatar :-|
    сократ1
    • + 2

    До коментар [#2] от "Ghost":

    Скивай сега....лъжат тия от метрополитена....те казват това на съветниците...те са почти неграмотни по темата и затова не могат да имат въпроси...след това журналистите ни пробутват/опитват се е по-точно/ лъжата и на нас, щото и те явно са неграмотни по темата. Те така с лъжата. Обяснението е толкова неграмотно, че чак кънти!!! Ти, аз и други можем само да се ядосваме от тая фрапираща неграмотност...освен ако вземем да се обединим по някакъв начин. А, има защо, защото през фирмите на градския транспорт се краде най-много.

    Нередност?
  • 8
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров
    • + 2

    Николай Стойнев, не Николай Станев.

    Нередност?
  • 9
    uap36309701 avatar :-|
    uap36309701
    • + 1

    До коментар [#4] от "6bjfs51":

    на железницата всичко и пречи я рейсовете я камионите.пречи и железните крадливи душици на шефовете и.сега пари за БДЖ от летище СФ

    Нередност?
  • 10
    radost.petrova avatar :-|
    Radost Marinova
    • + 1

    Възможно ли е управляващите да осъзнаят и признаят, колко смешно жалки са резултатите от ползване на градски транспорт на фона на броя население на София, потенциала на градския транспорт и нуждите от намаляване на автомобилния трафик?
    Най-правдоподобния отговор е НЕ и това трябва да се отрази в следващия ни избор.

    Нередност?
Нов коментар