С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 22 юни 2016, 18:58, 15177 прочитания

Загубите на общинските транспортни дружества в София се увеличават

Представители на Столичния общински съвет обясняват процеса с направените обезценки на вземания и инвестиционните програми

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
59.2
млн. лв. е загубата на "Топлофикация София"

Печалбите се свиват, а загубите се увеличават. Такава е картината към края на 2015 г. на база финансовите отчети на 18-те търговски дружества, управлявани от Столична община (не влизат 42-те общински болници). Общата загуба, която са натрупали компаниите, е достигнала 87.5 млн. в., което е увеличение с около 30% на годишна база. Печалбата се е свила до 13.5 млн. лв. От отчетите се вижда, че отрицателният финансов резултат се формира основно от транспортните оператори и "Топлофикация София". Докато при останалите (с изключение на ВиК и "Спортна София") са регистрирани печалби, макар и при някои намаляващи.

Влошените финансови резултати на транспортните дружества - столичния електротранспорт, автотранспорт и метротранспорт, според общински съветници от ГЕРБ се дължи на инвестициите, които са правили през миналата година. Тези компании са погасили всички задължения към доставчици на услуги (трети страни) благодарение на заем от Българската банка за развитие (ББР) на стойност 81 млн. лв., който беше изтеглен през 2015 г. Задълженията между дружествата в групата обаче остават, макар че и при тях има значително свиване.


Без печалба

"Дружествата, опериращи на регулирания пазар – транспортните, топлофикация и лечебните заведения, не е важно да работят на печалба. Важно е да предлагат качествени услуги на обществото", коментира на специална пресконференция в сряда Николай Станев, председател на комисията по икономика и собственост към Столичния общински съвет. Най-голяма загуба отчита "Столичен електротранспорт" (виж таблицата), като тя се увеличава близо три пъти за година. Според Станев причините за голямото нарастване се крият в решението на СОС от миналата година да се отпишат вземания от Центъра за градска мобилност на стойност 12.4 млн. лв. Това са задължения, трупани от 2012 г. Другата причина според него са направените през годината инвестиции. "Бяха подменени някои от трасетата. Тази година се предвижда доставка на 5 нови трамвая. Един ще пристигне в петък", добавя Станев.

Инвестициите и отписването на вземания е причината за регистрираната от "Столичен автотранспорт" загуба в размер на близо 12 млн. лв. - над два пъти повече от миналата година. Според Зафир Зарков, член на комисията по транспорт и туризъм, тук основната част от отрицателния финансов резултат се дължи на инвестиционната програма на дружеството. През 2015 г. Столичната община купи по проект за подобряване на качествата на атмосферния въздух в София 126 нови автобуса. През тази година трябва да бъдат доставени още 110 автобуса. С това ще приключи грозната гледка, която съществува заради най-старите автобуси, които са над 30-годишни", коментира Зарков. Програмата на общината е през следващите 2-3 години да закупи още близо 200 автобуса, като по този начин средната възраст на автопарка трябва да падне под 7 години.



Със загуба от над 2 млн. лв. може да се "похвали" и "Метрополитен". Според общинските съветници това се дължи на разширяването на метрото. "Метрото расте, разходите за експлоатация също. Приходите обаче са същите, което води до недостиг на финансови средства", каза Зарков.

Традиционно на голяма загуба е "Топлофикация София". В края на 2015 г. Отрицателният резултат достига 59.2 млн. лв., което е увеличение с 2.5 млн. лв. спрямо предходната година. На минус са и две от дружествата, работещи на извънрегулиран пазар – ВиК и "Спортна София". Обяснението и тук са инвестиционните проекти. "Загубата на "Спортна София" се дължи на инвестицията в парк "Възраждане", каза Николай Станев. Общата стойност на проекта е 9.6 млн. лв. Около 3.6 млн. лв. са платени от спортното дружество, но само 600 хил. лв. са от бюджета му. Останалите 3 млн. лв. са финансиране от "Джесика". Останалите 6 млн. лв. за парка са от "Софийски имоти". Това дружество е на печалба от 1.4 млн. лв.

Печелившите

С най-голяма печалба е Центърът за градска мобилност. Тя обаче идва основно по линия на глобите и таксите, които се събират за паркиране. Охранителната фирма "Егида" най-после излезе на печалба, след като години наред дружеството трупаше загуби и оцеляваше единствено заради парите на общината. "Дружеството е намалило с 40% задълженията, които имаше. Това показва, че изпълнявайки оздравителния план, е възможно компания да излезе на оперативна печалба", казва Николай Станев. Сред най-печеливши дружества са още "Чистота-Искър" и пазарите.

"Най-общо можем да кажем, че наблюдаваме устойчиво развитие на общинската икономика. Освен запазване на нивата на печалбата дружествата имат възможност да инвестират в подобряване на услугите, градската среда и условията за бизнес", смята Станев.
Над 5 млн. лв. от нови карти е събрал градският транспорт в София през юни

Допълнителните карти, които Центърът за градска мобилност е продал заради по-скъпите билети от 1 юни, са му донесли над 5 млн. лв. По данни на общинските съветници от ГЕРБ Николай Станев и Зафир Зарков от началото на юни досега са издадени 22 822 броя нови карти. По техните думи това е брой, който по принцип се достига за четири месеца. Продадени са 433 едногодишни карти, докато през първите пет месеца на годината броят на новоиздадените дългосрочни пътни документи е бил 258. За варианта метро плюс една линия са платили 1017, а зареждания за три дни са направили 1786 души в рамките на 21 дни. "Разбира се, не може да се очаква процесът да бъде безкраен. Той е свързан изцяло с промяната на тарифите", коментира Зарков. По неговите думи големият брой нови карти означава, че гратисчиите са намалели. Запазва се непроменен броят на продадените еднократни билети. "На база продадените от водачите билети можем да кажем, че при автотранспорта няма промяна. Лек спад има при електротранспорта", добави той. През юни са издадени 1084 акта, а наложените на място санкции са 2491, става ясно от отчета на двамата общински съветници. "Коментираният в медиите засилен контрол доведе до сериозен интерес към ползването на карти и до намаляването на "хората в готовност", или тези, които стоят с билет в ръка", каза Зарков.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява

Всеки втори лев на данъкоплатците е похарчен не съвсем законно или нехайно

22 сеп 2019, 792 прочитания

Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София 3 Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 2801 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Концепциите на кандидатите за КЗК: Преразказ на закона

Посочените от партии членове почти не критикуваха досегашната работа на регулатора

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Кой ще превъоръжи пехотата

Основната интрига около новите бронирани машини на армията се очертава да е между General Dynamics и Patria

Тайният живот на "затворените" сметища

Градските депа за боклуци, които на документи са закрити, се ползват незаконно, което освен до пожари може да доведе до санкции от ЕС

Кой кара джипа

Скандалите от последните дни показаха, че Бойко Борисов често е само лице на истинската коалиция, която държи властта

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща

Да откриеш звука на дървото

Потомственият лютиер Апостол Калоферов навършва 75 години