Въпросите, които учителският събор подмина

Българското образование е изправено пред важни проблеми, нито един от които не може да се реши с PR събитие в "Арена Армеец"

Амбицията да искаш да разясниш детайли по една трудна реформа като тази в образованието пред 12 хиляди души (всеки от които работи в различни условия) в спортна зала за два часа след среднощно пътуване за голяма част от "делегатите" граничи с абсурда.
Амбицията да искаш да разясниш детайли по една трудна реформа като тази в образованието пред 12 хиляди души (всеки от които работи в различни условия) в спортна зала за два часа след среднощно пътуване за голяма част от "делегатите" граничи с абсурда.
Амбицията да искаш да разясниш детайли по една трудна реформа като тази в образованието пред 12 хиляди души (всеки от които работи в различни условия) в спортна зала за два часа след среднощно пътуване за голяма част от "делегатите" граничи с абсурда.    ©  Цветелина Белутова
Амбицията да искаш да разясниш детайли по една трудна реформа като тази в образованието пред 12 хиляди души (всеки от които работи в различни условия) в спортна зала за два часа след среднощно пътуване за голяма част от "делегатите" граничи с абсурда.    ©  Цветелина Белутова

"Мисия учител" - под това мото трябваше да се проведе националният учителски събор в неделя, организиран и шумно популяризиран през последните седмици от Министерството на образованието и науката (МОН). След тържественото обявяване на новия колективен трудов договор между МОН и синдикатите в крайна сметка събитието се превърна в "мисия заплати". Макар министърът на образованието и науката Меглена Кунева да не беше категорична в изказването си по повод увеличаването на възнагражденията на преподавателите, много от тях, както и повечето медии, преобърнаха пожелателното "ще работим за увеличение" на сигурното "ще се увеличат". Когато ден по-късно премиерът Бойко Борисов даде да се разбере, че тази идея не е минала през него и финансовия министър, отзвукът от събора вече съвсем нямаше нищо общо нито с учителите, нито с образованието.

А те имат огромна нужда да се говори за реалните проблеми в класните стаи, за начините да се случи реформата, за конкретните примери как да се променят часове, дори за напрежението, на което преподавателите са подложени всеки ден в училище (и за което едно 16-часово пътуване от Силистра например до "Арена Армеец" и обратно със сигурност допринесе още повече). Както каза програмният директор на фондация "Пайдея" Мария Донкова тази седмица пред БНТ, съборът трябваше "да накара учителите да се почувстват заедно, да усетят, че всеки има значение, независимо дали е в малко или голямо училище, и взаимно да се окуражат". Още повече че след месец тези хора трябва да започнат да работят по новия училищен закон, с който политиците може много да се гордеят, но няма те основно да го изпълняват, а директорите и учителите, много от които се чувстват изоставени в каузата си. Доказателство за това са и над 2000-те въпроса по новия закон, които министерството съобщи, че е получило преди събора. На тях нямаше как да се отговори напълно в единия час от PR събитието, отделен за зам.-министър Диян Стаматов между шегите на Димитър Рачков (! - бел.ред.) и рок шлагерите на "Легендите".


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 4

    И за лаик е ясно, ще т.нар. "реформа" не хваща бика за рогата. Истинската промяна се казва "либерализация" и като изключим 3-4 НПО-та и една извънпарламентарна партия, които организираха скромен протест пред залата, цялото останало общество се е навило да участва в самозалъгването, защото така е по-лесно.

    Нередност?
  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Бас държа, че ако с ПИЗА се изследваше изписване на букви в секунда, щяхме да спечелим с поне 50% разлика пред втория. Само като се сетя как съм преписвал тетрадки, за да задоволя определени учителки....

    Ако се замени диктуването с дискусия, функционалната неграмотност ще изчезне за 5 години! Колкото до отпадането от образование, тук работата изобщо не е на МОН. Има си социално министерство и социални домове, които да прибират децата, които вместо да учат, просят. Има 4-5 такива на завоя до нас, в София!

    Нередност?
Нов коментар