Държавата ще купува горива и стоки само през обществени поръчки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата ще купува горива и стоки само през обществени поръчки

Мотивът за промяната, предложена от ведомството на Владислав Горанов, е, че директното договаряне не дава възможност да се постигне най-добра цена

Държавата ще купува горива и стоки само през обществени поръчки

Министерството на финансите предлага стоковите борси и директното договаряне да са забранени за почти всички изделия без металите

16458 прочитания

Мотивът за промяната, предложена от ведомството на Владислав Горанов, е, че директното договаряне не дава възможност да се постигне най-добра цена

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Само за няколко месеца Държавният резерв сключи сделки за гориво за над 100 млн. лв. през стокова борса.

Министерствата, агенции и общини вече няма да могат да купуват стоки без провеждане на обществена поръчка. Основната промяна е, че сделките за горива на неликвидните български стокови борси повече няма да се случват. Ограничението идва по идея на Министерството на финансите, което предлага списъкът на продуктите, които могат да се купуват без обществена поръчка, да бъдат сведени до 9 вида метали. В предишния списък имаше около 200 продукта, но в мотивите към предложението на министерството се изтъква, че списъкът е твърде широк. Ведомството също така казва, че самата процедура по директно договаряне не дава възможност да се постигне най-добра цена.

Инициативата на министерството трябва да донесе повече състезание при доставката на горива и други продукти. А ако трябва изцяло да се затворят вратичките, то изключенията за липса на поръчки трябва съвсем да изчезнат (виж карето). Освен това трябва да се задължат министерства, общини и агенции да продават състезателно. Сега твърденията са, че големите "удари" се правят например от Държавния резерв, когато продава стари стоки. Когато резервът купува, поне са ясни цените, но когато продава през борсата, процесът е изцяло непрозрачен. В тези случаи има съмнение, че търговците успяват да манипулират цените, като по този начин ощетяват Държавния резерв и бюджета, т.е. данъкоплатците.

Промените в списъка са качени на сайта на финансовото министерство за обществено обсъждане. Предложения ще могат да се правят до 12 юли, след което постановлението ще бъде внесено в Министерския съвет за гласуване. Срокът в новия Закон за обществените поръчки (ЗОП) за приемането на списъка е краят на месеца.

Без гориво, само метали

И в стария, и в новия Закон за обществените поръчки е записано, че провеждането на обществена поръчката може да бъде избегнато, ако съответната стока се търгува на някоя от стоковите борси.

От ведомството на Владислав Горанов сега са ограничили списъка до едва 9 метални суровини (виж списъка), като са отстранили основния продукт, който досега беше обект на договорки извън процедурите за обществени поръчки – горивата.

Най-често и за големи суми гориво през борсата купува държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" от началото на юни. Тогава беше заявена доставка на гориво за дизелови двигатели, зимно, клас E, минерално, без биокомпоненти. Сделката е станала през стоковата борса с единствен кандидат "Лукойл България" и при цена 28.4 млн. лв. с ДДС за

22 913 тона. Дни по-рано е закупено същото гориво, от същия продавач и купувач за 62 млн. лв. В края на май по същия начин "Инса" е избрана да достави масла за 3.9 млн. лв. През март е направена бензинова покупка пак от "Лукойл България" за 12.2 млн. лв.

От списъка освен горивата са премахнати и всички други видове петролни продукти – масла, грес и парафин. Вече липсва възможността за пряко договаряне при зърнените култури, дървесината, твърдите горива и всякакъв вид строителни материали. Досега беше възможно да се закупят плочки, метални прътове, ламарини, тръби, решетки, метална тел. Отпада възможността ведомствата да купуват без процедура по ЗОП и хранителни стоки като фасул, месо, олио за готвене, мляко, сол, продуктите от брашно и др.

В предложения сега списък с изключения влизат само метални суровини и материали, които се предлагат в големи количества, нямат характер на завършен продукт за крайно потребление и не се предлагат в търговската мрежа за търговия на дребно. Такива са металите, които служат за влагане в различни производства, обичайно се търгуват на борсите и имат котировки, базирани на търсенето и предлагането на голям брой търговски субекти, се казва в мотивите на вносителя.

Изключване на борсите

Премахването на горивата и всички стоки, които нямат характер на готов продукт, от списъка на практика изключва стоковите борси от участието в държавни поръчки. На трите стокови борси в момента - в София, Пловдив и Русе, се търгуват основно зърно, горива, слънчоглед, технически култури, олио, както и метали – предимно скрап. Търговията там е неликвидна, информацията е трудно достъпна и често се чуват твърдения за предварително уговорени сделки.

Според Васил Симов, председател на Софийската стокова борса, решението на правителството да централизира обществените поръчки, изключвайки стоковите борси, е лошо. "Ако в момента има някакви съмнения за злоупотреби, те не са следствие от сделките на борсата, а извън нея. При нас не може да има нито корупция, нито нагласеност, защото всичко, което се случва, е пред очите на всички в борсовата зала", казва в интервю за "Банкеръ" Васил Симов.

"Пазарът ще стане по-конкурентен, защото без възможност за пряко договаряне при горива по-голям кръг фирми ще могат да участват в търговете", коментира Светозар Димов, управляващ съдружник в "Сакса". Той обаче не смята, че процесът като цяло ще стане по-прозрачен, защото всичко е въпрос на контрол. "Няма значение дали ще е през борсата или чрез открита процедура, ако администрацията не желае да контролира процеса", казва Димов и добавя, че и в момента възложителят може да контролира процеса по търговия на борсата, защото по време на самата сесия има свой представител. "Има си условия за търговията, има си регулации, но всичко зависи от възложителя", добавя той.

Задължителната открита процедура за доставка на горива може да се окаже проблем за държавните структури от гледна точка на обжалванията. "Предполагам, че ще има големи забавяния заради обжалвания от страна на конкуренти", смята Димов.

Кога може да не се провежда обществена поръчка

- не са подадени заявления за участие или всички подадени са неподходящи;

- всички оферти в предходна открита отговарят на изискванията на възложителя, но надвишават неговия финансов ресурс;

- доказано е, че само един определен изпълнител може да изпълни заданието;

- необходимо е неотложно възлагане на поръчката поради изключителни обстоятелства и не е възможно да бъдат спазени сроковете за публичен търг, включително съкратените;

- стоките - предмет на доставка, се произвеждат с цел изследване, експериментиране, научна или развойна дейност;

- необходими са допълнителни доставки на стоки от същия доставчик, предназначени за частична замяна или допълване на наличните доставки;

- стоката се търгува на стокова борса и присъства в одобрения от МФ списък;

- предоставени са изгодни условия от лице, което прекратява стопанската си дейност, както и от синдици или ликвидатори при производство по несъстоятелност.

Стоките, които могат да се купят от местна борса

- Необработен чугун

- Фероманган

- Желязо

- Олово

- Цинк

- Калай

- Мед

- Алуминий

- Никел
Само за няколко месеца Държавният резерв сключи сделки за гориво за над 100 млн. лв. през стокова борса.

Министерствата, агенции и общини вече няма да могат да купуват стоки без провеждане на обществена поръчка. Основната промяна е, че сделките за горива на неликвидните български стокови борси повече няма да се случват. Ограничението идва по идея на Министерството на финансите, което предлага списъкът на продуктите, които могат да се купуват без обществена поръчка, да бъдат сведени до 9 вида метали. В предишния списък имаше около 200 продукта, но в мотивите към предложението на министерството се изтъква, че списъкът е твърде широк. Ведомството също така казва, че самата процедура по директно договаряне не дава възможност да се постигне най-добра цена.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    knb avatar :-|
    knb

    Министерството на ... предлага... Що за виц. Министерството е получило нареждане от брюксел че трябва да се купува всичко чрез обществени поръчки, разпределяни към правилните фирми. Което разбира се ще оскъпи много всичко каквото се копъва. Разбира се поръчките ще се дават на правилните фирми. Отначало и за по-дребните работи български. Абе изобщо това си е диво нарушаване на пазарните принципи. Да се чуди човек защо от социализъм минаваме към германо-социализъм. Няма нищо по-корумпирано от обществените поръчки.

  • 2
    ivanivanovv avatar :-|
    ivanivanovv

    Днешните управляващи и техните трубадури нямат просто никакъв срам. Направиха за подигравка закона за обществените поръчки, като допуснаха за суми до 30000 лева да няма обществена поръчка а да се прави корупционно пряко договаряне с правилната фирма, без никакъв критерий най-ниска цена. С което бюджета също ще се продъни, а тук се пише глупост че било по-добре. Срам и позор за властта и нейните крадливи депутати. Преди поне искаха три оферти и най-ниска цена, сега просто се обаждат на правилната фирма и тя им дава най-високата до безсрамие цена за да има лапаница. Да ви плюя на псевдореформите.

  • 3
    i_hristov avatar :-|
    i_hristov

    Интересното ми е как ще правят обществени поръчки за горива, при положение, че който и да спечели, все от Лукойл ще вземе горивото и ще им го предостави. Излиза реално, че въпросът е кой ще бъде посредника в случая и ще вземе комисионната за транспортирането на горивото. Е ако вземат поне да си извадят главите от пясъка и да видят очевадния картел при горивата и се опитат да го премахнат или поне разбият до нкъде, има шанс нещо да се получи в противен случай по-добре да махат посредниците и да звънят на Валентин Златев да им кара горивото. Ще се спестят доста пари за административни процедури.

  • 4
    regular_observer avatar :-|
    regular_observer

    Замислено прасе.

  • 5
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    Владко да вземе да обяви и в чужбина за поръчките за горива. След това да съобщи как доставната цена без акциза и ДДС е много под тази на ЛУК. Пък дано му светне малко, че ако улесни вноса и насърчи конкуренцията, няма да ни крадат ежедневно.

  • 6
    kihano avatar :-|
    kihano

    Законът за обществените поръчки пък е толкова скапан, че освен голяма каша нищо друго не може да се очаква. Ще стане като с линейките от Пирдоп, дето идват да зареждат от една бензиностанция в София, щото тя спечелила търга. Простотия до шия са и ЗОП и всичките глупости с опазване на конкуренцията.
    Народа изчезва, те конкуренцията пазят. :)
    Смърт на ЕС!

  • 7
    kihano avatar :-|
    kihano

    До коментар [#2] от "ivanivanovv":

    Абе пич, и 30000 лв са малко. Ти какво искаш, една химикалка да искаш да си купиш 200 страници тръжна документация да подготвяш. ЗОП е толкова тромав и безмислен, че не може повече. За ради 10-20% потенциални мошенници наказваме с адска бюрокрация 80-90% от хората. И се чудим що не върви. Ами затова. Тоя ЗОП създава престъпници, щото не можеш да изкараш и една процедура, без да сбъркаш нещо. После зависи кой ще те проверява и какво ще му дадеш.

  • 8
    kihano avatar :-|
    kihano

    До коментар [#5] от "gogo2011":

    Много умно! При рафинерия под носа ни, да внасяме от пембенистан! И с какво ще си платим вноса? Или мислиш в чужбина само чакат да им пуснем левчета. Специалисти!

  • 9
    gogo2011 avatar :-|
    gogo2011

    До коментар [#8] от " kihano ": Ще се изненадаш как цената на вносното гориво е по-ниска от тази на рафинерията под носа ни. Но за съжаление същият този Владко не иска да улесни вноса и е дал акцизните складове в ръцете на монополиста.

  • 10
    mechodecho avatar :-|
    mechodecho

    Владко иска легално да източи бюджета. Той друго не го интересува, че мандата свършва. Сега или никога. А какъв по-лесен начен да източиш бюджета на проста държава като България, обществени поръчки!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK