Концесията на летище София може да бъде възобновена скоро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Концесията на летище София може да бъде възобновена скоро

Концесията на летище София може да бъде възобновена скоро

КЗК отхвърли жалбата на кувейтска фирма, която временно спря процедурата

14592 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) остави без уважение жалбата на кувейтския консорциум срещу бъдещата концесия на летище София, заради която на 19 юни процедурата бе временно спряна. "Мохамед Абдулмохсин ал Карафи и синове" - една от компаниите, които изградиха новата писта на летището, са притеснени, че след концесионирането няма да получат 43 млн.долара, които държавата им дължи по арбитражно дело, което загуби. Заинтересованите страни имат срок от три дни от получаването на решението да го обжалват.

Мотивите - неплатими дългове

През 2011 г. кувейтският консорциум спечели дело срещу летище София в международния арбитраж в Париж заради неплатени суми по неустойки и неосвобождаване на банкови гаранции при изграждането на новата писта на летището. Решението бе потвърдено и от Софийския градски съд, но впоследствие беше обжалвано и все още чака окончателно решение, което се очаква през ноември т.г.

В публикуваните условия по процедурата за предстоящата концесия обаче е записано, че избраната фирма концесионер няма да има ангажимент по присъдената на консорциума сума от 43 млн. долара. Собствениците на кувейтската компания са притеснени, че след оттеглянето на държавната компания "Летище София" тя няма да има приходи, с които да плати задълженията си.

Публичният интерес натежава

КЗК отхвърля жалбата с мотив, че евентуалното забавяне на концесията би било в ущърб на обществения интерес. Аргумент в полза на последното е, че бързото отдаване на летището е предпоставка за развитието на достъпна и с високо качество летищна инфраструктура, прилагане на нови технологии, повишаващи безопасността и организацията на обслужването, се посочва в решението на КЗК.

Претенциите на кувейтската компания обаче все пак ще забавят сроковете на концесията. Обявеният сега срок за подаване на оферти е 20 октомври. С колко ще бъде изместен той зависи дали компанията ще обжалва в съда в тридневния срок. Към момента все още не е постъпила такава жалба във Върховния административен съд (ВАС).

Концесията

Летище София е един от големите останали държавни транспортни активи. От бъдещия концесионер се изисква да плати еднократно концесионно плащане в размер не по-малък от 550 млн. лева без ДДС. Идеята е тези средствата да отидат за погасяване на задълженията на БДЖ. Извън това бъдещият инвеститор трябва да плаща за 35-годишния период не по-малко от 7% от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година и не по-малко от 9.96 млн. лв. без ДДС. Той трява и да обнови терминал 1, така че той да разполага със седем ръкава и 5 вход-изхода за пътници с капацитет на обслужване 3 млн. пътници годишно.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) остави без уважение жалбата на кувейтския консорциум срещу бъдещата концесия на летище София, заради която на 19 юни процедурата бе временно спряна. "Мохамед Абдулмохсин ал Карафи и синове" - една от компаниите, които изградиха новата писта на летището, са притеснени, че след концесионирането няма да получат 43 млн.долара, които държавата им дължи по арбитражно дело, което загуби. Заинтересованите страни имат срок от три дни от получаването на решението да го обжалват.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    kdo52372883 avatar :-?
    kdo52372883

    Ама разбира се, че трябва да надделее "общественият" интерес!
    В статията обаче не се споменава светкавичната реакция на Бай Петко & Со. Производството е образувано на 20.06, а решението е взето на 23.06. Ами че това е абсолютен олимпийски рекорд на Комисията за Закрила на КОЙ! Това чупи даже и рекорда на скоростта, с която КЗК винаги решава казусите на Свин, Inc. - около 10-ина дни.

    Явно Бай Петко много, много е бързал - че тая седмица нали най-накрая избраха ново ръководство на ресорния му "орган". Явно нещичко му е било обещано в замяна на такова мълниеносно, пред-пенсионно решение. Така, някаква "добавка" към пенсията, така да се каже.

    Сега обаче ако кувейтците не обжалват, ще могат да се сърдят само на себе си - щото то предварително беше ясно какво ще "реши" КЗК. Не че във ВАС нещата са КОЙ знае колко различни - особено за обжалване на актове на КЗК, там Г. Колé има запазената тежка дума! И все пак... има някакъв шанс делото да се падне на "непослушни" съдии, които - за разлика от повечето си колеги - не се изживяват като чиновници-юрисконсулти на изпълнителната власт.

  • 2
    kihano avatar :-|
    kihano

    Концесията на летището е престъпление!

  • 3
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#2:"kihano"]Концесията на летището е престъпление! [/quote]

    Престъпление срещу всички корумпирани държавни служители, които с две ръце го точат в личен интерес. Концесията ще спре кранчето на всички тези хора, които станаха милионери покрай летището и ще вкара в държавния бюджет една огромна сума!

  • 4
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Никой сериозен международен инвеститор не би искал да участва в такава несигурна и непредсказуема концесия, над която виси съдебен иск. И разбира се, цялото това театро се разиграва нарочно, за да може тази несигурност да откаже големите международни оператори от участие в конкурса. След като големите инвеститори бъдат успешно прогонени (както умеем да правим най-добре), летището ще бъде подарено на "правилната", най-вероятно варненска, групировка.

  • 5
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#4:"karen_walker"]Никой сериозен международен инвеститор не би искал да участва в такава несигурна и непредсказуема концесия, над която виси съдебен иск. [/quote]

    В концесията ясно е записано, че задълженият няма да бъде концесионерът! Освен това сумата на иска е само около 5% от сумта на цялата концесия.

    Единственото нещо за което може да се критикува концесията е, че предвижда обновлението на Терминал 1! Много по добре е този терминал да се затвори и да се рзшири терминал 2, където е метрото!


  • 6
    regular_observer avatar :-|
    regular_observer

    Тимаджиите и без това не плащат летищни такси, не ползват ръкави на летището, паркират самолетите си далече в полето и извозват пътниците с рейсове до летището...

    Що да не вземат летището. В държавата на мутрите е задължително да го вземат.




  • 7
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    До коментар [#5] от "Ал Бънди":

    Именно, именно. Точно този абсурден параграф в условията на концесията, където 43 милиона долара дълг просто се ИЗПАРЯВА магически, без да бъде изплатен, е най-спорната част от цялата процедура.

    В бъдеще това би могло да се превърне в огромен проблем пред евентуален концесионер, особено ако ищецът реши да обжалва концесията пред международен съд.

  • 8
    kihano avatar :-|
    kihano

    До коментар [#3] от "Ал Бънди":

    Не, концесията само ще пренасочи потока от едни ръце в други поради което не виждам защо трябва да се радваме. Или щото губим собственост трябва да се радваме?
    Концесиите и приватизациите са престъпление!

  • 9
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#8:"kihano"]Не, концесията само ще пренасочи потока от едни ръце в други поради което не виждам защо трябва да се радваме. Или щото губим собственост трябва да се радваме?
    Концесиите и приватизациите са престъпление! [/quote]

    Как точно ще пренасочи потока, след като таксата за концесията трябва да се плати на държавата? Само в началото се очаква държавата да получи на куп минимум 550 милиона лева. Последните 26 години тя не е получила дори 10% от тази сума от оператора на летището!

  • 10
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди

    [quote#7:"karen_walker"]Именно, именно. Точно този абсурден параграф в условията на концесията, където 43 милиона долара дълг просто се ИЗПАРЯВА магически, без да бъде изплатен, е най-спорната част от цялата процедура.
    [/quote]

    Какво точно му е абсурното! Не концесионерът, а държавата е длъжна да плати тези 43 милиона долара. В същотото време държавата ще получи веднага минимум 550 милиона лева плюс поне още толкова по време на концесията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK