С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 30 юни 2016, 18:51, 15523 прочитания

Четири кандидата искат концесията за велосипедите в София

Столичната община ще оценява кой предлага да й плати най-голяма такса за най-кратко време, а не качеството на велосипедите и инвестицията в системата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Четири кандидата се състезават за изграждането на система от безплатни велосипеди в София и концесионирането им за следващите между осем и дванадесет години, стана ясно при отварянето на офертите в Столичната община в четвъртък. Сред участниците са обединенията "Вело Арчър София", свързано с Красимир Гергов, "Собайк", свързано с Любомир Павлов, "София байк", свързано с компанията, която оперира рекламата в метрото - "Метрореклама", както и "Метрополис груп" като самостоятелен участник.

Кой ще управлява велосипедите


По информация на "Капитал Daily" над 20 компании са купили документация за участие в концесията, но само четири са решили да участват. Сред тях няма нито един международен кандидат, въпреки че се очакваше да се включат компании като JCDecaux, които имат рекламен бизнес в България и международен опит с оперирането на велосипедни системи (например в Париж), както и nextbike, които предоставят обществени велосипеди в Берлин, Будапеща, Варшава и др.

"Метрополис груп" единствени участват самостоятелно в конкурса. Българската рекламна компания обаче ще разчита неин подизпълнител да е дъщерната компания на "Дойче телеком" - унгарската T-Systems. В своята оферта те разчитат на велосипедната система на nextbike, която се използва в редица европейски градове. В този случай обаче чуждестранната компания е само доставчик, а не оператор на концесията.

В обединението "Собайк" влизат близката до бившия управител на Общинска банка Любомир Павлов рекламна фирма "Имидж", "ИдеяКом", "Арт адвъртайзинг груп" и "Про адвъртайзинг". Първите две компании имат опит като оператори на билборд съоръжения в София. "В момента имаме два или три варианта - разговаряли сме и имаме предварителни договори и за българско производство, и за внос от чужбина. Аз смятам, че конкурсът ще се проточи и ще имаме още време да обмислим детайлите", коментира представляващият "Имидж" Васил Пиралков. Той не пожела да уточни кои са чуждестранните оферти на фирмата, но уточни, че и в двата случая се покриват изискванията на Столичната община, "така че е въпрос на детайли".



Третият кандидат - обединение "Вело Арчър София", се състои от новорегистрираната "Арчър айдиас София" АД и "Арчър айдиас" АД, свързани с рекламния бос Красимир Гергов. "Арчър" участваше в консорциума "Ти Си Ти Ви", който през 2013 г. взе близо 10 млн. лв. от държавата, за да рекламира цифровизацията на телевизионния ефир. В последните години обаче агенцията изгуби лиценза на международната рекламна верига "Лео Бърнет", а приходите й са намалели от 15 млн. лв. през 2010 г. до 2 млн. лв. през 2015 г.

Последният участник в състезанието е гражданското сдружение "София байк", в което влизат компаниите "Моушън артс", "Делта карт", "Билборд" и "Долсамекс".

Условията

Бъдещият концесионер ще трябва да постави 33 велогардероба с поне 12 велосипеда във всеки на избрани от Столичната община локации (виж картата). Според изчисленията на общината минималната инвестиция за това ще е 1.63 млн. лв. Според източници на "Капитал Daily" обаче въвеждането на качествена велосипедна система по подобие на други европейски столици може да струва и 3 млн. лв. Отделно са разходите за поддръжка на велосипедите и застраховки, както и концесионно плащане от най-малко 93 хил. лв. на година, без първата година на договора, когато ще се направи инвестицията.


В замяна концесионерът ще може да управлява 150 рекламни елемента от типа "ситилайт" на 14 улици, булеварди и площади в центъра на София. Той ще може и сам да определи цените за наем на велосипед. Условието на Столичната община е първите 30 минути ползването да бъде безплатно. Тъй като между всички велостоянки, определени в концесията, може да се стигне в рамките на половин час, опасенията са, че приходите от дейността едва ли ще са много.
Според участниците условията на концесията не са обмислени добре и вероятно това е възпряло повече компании да се включат в поръчката. "Ако трябва да се използва международна работеща система, концесията става безкрайно финансово неизгодна", коментира изп. директор на "Метрополис груп" Тихомир Младенов. Вторият голям проблем е, че Столичната община не изглежда готова да застане зад концесионера и да осигури например интеграция на велосипедите със системата и билетите в градския транспорт, както и застраховки.

"Концесията е трудна за фирмите, които кандидатстват. Не се очаква сериозно постъпление от самите велосипеди. За рекламата - ние сме фирма от рекламния бранш и ни е ясно какви постъпления ще има оттам. Но трудно можем да определим обема на доходите от самото отдаване под наем на велосипедите. В София мрежата от алеи е проблемна, трафикът е ужасен. Но трябва да се опита", коментира Васил Пиралков.

В следващите десет дни комисия в Столичната община ще реши дали кандидатите отговарят на всички изисквания, след което трябва да станат ясни и ценовите им предложения. Фирмите ще бъдат оценявани по четири критерия. Водещ е размерът на концесионното плащане (40% от оценката), както и срока на концесията - колкото по-кратък е той, толкова повече точки ще получи участникът (също 40%). С по 10% ще бъдат оценени инвестиционната програма и техническите предложения.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява ИПИ: За 20 години ефективността на бюджетните разходи не се подобрява

Всеки втори лев на данъкоплатците е похарчен не съвсем законно или нехайно

22 сеп 2019, 533 прочитания

Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София 3 Сделка или не: Ангел Джамбазки е кандидатът на ВМРО за кмет на София

Евродепутатът може сериозно да размести резултатите за другите участници, интригата е дали има "политически бартер"

21 сеп 2019, 2314 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Да започваш от нулата

Първият подгласник в конкурса Next Generation Антон Петров е и най-младият мениджър "Верига на доставките" в швейцарската Reichle

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Ново място - Cafe 1920

Традиционната българска кухня с модерен прочит