Министерството на туризма предлага нова категоризация на плажовете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Министерството на туризма предлага нова категоризация на плажовете

В момента със специален статут се ползват плажовете Карадере, Иракли и Корал, които са забранени за отдаване под наем и търговска дейност

Министерството на туризма предлага нова категоризация на плажовете

Разположението и урбанизацията на плажа ще определят и услугите, които могат да се предлагат там

Десислава Лещарска
5503 прочитания

В момента със специален статут се ползват плажовете Карадере, Иракли и Корал, които са забранени за отдаване под наем и търговска дейност

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


За различните видове плажове ще има различни изисквания към концесионерите.

Няколко години след като се заговори за категоризация на плажовете според разположението и посещаемостта им, подчиненото на Николина Ангелкова Министерство на туризма най-накрая предложи модел, по който това да се случи.

Четири категории

Публикуваният в четвъртък проект за промени в Закона за устройство на черноморското крайбрежие (ЗУЧК) предвижда групиране на плажовете в четири категории: в урбанизирани територии (плажовете на Бургас, Варна и др.); в неурбанизирани територии, но в близост до туристическа дестинация - урбанизирана или къмпинг; в неурбанизирани територии и отдалечени от туристическа дестинация или къмпинг. Четвъртата група е морски плажове с ограничено ползване или заделени за специален вид туризъм. В момента със специален статут се ползват плажовете Карадере, Иракли и Корал. Те са забранени за отдаване под наем и търговска дейност.

Идеята на категоризацията е, че за различните видове плажове ще има различни изисквания към концесионерите - колко и къде могат да се разполагат платени чадъри и шезлонги, брой и вид на търговските обекти и др. По този начин ще се диференцира и дължимата към държавата такса. В сега действащия закон за Черноморието пише, че размерът на концесионното плащане и наемната цена трябва да отчитат разположението и особеностите на плажа, но това на практика не се случва и се използва една и съща методология за цената. В съчетание със задължителните разходи за обслужване на плажа стопанисването на атрактивните ивици се оказва скъп бизнес с ограничен достъп.

Промените

Разпределението на плажовете по групи ще става на база критерии като: географско положение, степен на урбанизация на прилежащите територии; природно-климатични и екологични характеристики, както и близост до туристически дестинации. То е ангажимент на министъра на туризма, а списъкът ще е достъпен чрез специално създаден електронен публичен регистър. Групираните плажове ще се актуализират на всеки три години. За всяка от първите три групи ще се създадат три подгрупи, които ще отчитат спецификите на плажа в по-големи детайли като леглова база, релеф, съществуващата инфраструктура и др. За всяка група и подгрупа плажове ще има минимални наемни цени и концесионни такси, както и определен набор от услуги, които могат да се предоставят. Подзаконовите нормативни актове, уреждащи всички тези детайли, ще са готови до шест месеца след обнародването на закона, тоест диференциране на плажовете може да има най-рано от следващия летен сезон.

От министерството на Ангелкова посочват, че текстовете се публикуват за първи път за обществено обсъждане и всички заинтересовани могат да изпращат мнения. Отделно са планирани срещи по текстовете на закона с концесионери и наематели на плажове, кметове, областни управители, хотелиери и др.

За различните видове плажове ще има различни изисквания към концесионерите.

Няколко години след като се заговори за категоризация на плажовете според разположението и посещаемостта им, подчиненото на Николина Ангелкова Министерство на туризма най-накрая предложи модел, по който това да се случи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Ако изискванията реално се спазват и се разшири малко пътната инфраструктура по курортите, може и да си върнем туризма.

  • 2
    migo6 avatar :-|
    migo6

    Преди малко гледах филм за Сардиния,а така е и по всички морски курорти по света,ние тук сме в каменната ера-ДИВИ ПЛАЖОВЕ С КАТУНИ,
    ЗАБРАНА ЗА СТРОИТЕЛСТВО,ХИЛЯДИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ДА СЕ НАПРАВИ ИСТИНСКИ КЪМПИНГ ??? КОГА ЩЕ ДОЙДАТ ТУК ИНВЕСТИТОРИ ДОКОГА НАРОЧНО ЩЕ СЕ ИЗМИСЛЯТ ЗАКОНИ,КОИТО ДА СПИРАТ РАЗВИТИЕТО.
    Богатите туристи искат удобства и лукс.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK