Правителството пак ще търси пари за интермодален терминал във Видин
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството пак ще търси пари за интермодален терминал във Видин

Транспортното министерство отново ще опита да отдаде на концесия и пристанищния терминал Видин-център

Правителството пак ще търси пари за интермодален терминал във Видин

Транспортното министерство се надява на финансиране по механизма "Свързана Европа"

4141 прочитания

Транспортното министерство отново ще опита да отдаде на концесия и пристанищния терминал Видин-център

© Капитал


Правителството отново ще се опита да намери финансиране за изграждането на интермодален терминал във Видин през септември. Тогава започва новата фаза за набиране на проекти по механизма "Свързана Европа" (Connecting Europe). Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски в парламента в отговор на депутатско питане. Министерството ще направи и нов опит да отдаде на концесия пристанищния терминал Видин-център. И за двата проекта се говори от години, но засега без резултат.

Равноотдалечен

Изграждането на интермодалния терминал, комбиниращ възможности за железопътен, воден и шосеен транспорт, беше включено в пакета предложения, с които България кандидатства за финансиране по механизма "Свързана Европа" в началото на тази година, но проектът не беше одобрен. По думите на Московски следващата фаза за набиране на предложения е през септември и тогава министерството отново ще кандидатства. Той допълни, че България може да разчита на 85% финансиране по механизма, а за съфинансирането държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" има готовност.

Идеята за интермодален терминал в крайдунавския град беше лансирана по времето на правителството "Орешарски". Тогавашният транспортен министър Данаил Папазов обясни, че Видин е равноотдалечен от три балкански столици (София, Букурещ и Белград) и затова е най-доброто място за такъв проект.

При посещение във Видин преди малко повече от година наследникът му Московски потвърди, че предварителните проучвания са показали, че регионът е подходящ. По думите му изграждането на терминала ще струва около 10 млн. лв., като се търси възможност той да бъде част от по-голям проект в индустриалната зона на града.

Пристанище на концесия

Министерството на транспорта отново ще се опита да отдаде на концесия пристанищния терминал Видин-център, каза още Московски в отговор на питане от депутата Вили Лилков. В момента министерството съвместно с община Видин подготвя необходимите анализи. Ако се обоснове целесъобразност и законосъобразност на концесията, ще се стартира и процедурата, коментира Московски.

Концесионирането на пристанището също има дълга предистория. То започна по време на тройната коалиция, когато държавното пристанище беше разделено на три с идеята да бъде отдадено на части. През 2013 г. концесия за Видин-юг получи ТЕЦ "Свилоза", но в началото на тази година договорът беше прекратен по искане на компанията. Видин-север пък беше спечелено от параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт". Договорът е със срок 30 години до 2040 г.

Законът за концесиите беше променен наскоро, за да отрази новата европейска директива, която влезе в сила от средата на април. С измененията отпадна 35-годишният таван за срок на концесиите, които практически сега могат да се дават за неограничено време.

Правителството отново ще се опита да намери финансиране за изграждането на интермодален терминал във Видин през септември. Тогава започва новата фаза за набиране на проекти по механизма "Свързана Европа" (Connecting Europe). Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски в парламента в отговор на депутатско питане. Министерството ще направи и нов опит да отдаде на концесия пристанищния терминал Видин-център. И за двата проекта се говори от години, но засега без резултат.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.