Две строителни мегапоръчки за над 250 млн. лв. започват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Две строителни мегапоръчки за над 250 млн. лв. започват

Поръчката за метрото е разделена на две. Половината ще се копае по открит способ, по другата ще се работи под земята

Две строителни мегапоръчки за над 250 млн. лв. започват

Те са за 4 км от третия лъч на столичното метро и 9 км от магистрала "Хемус"

Десислава Лещарска
28097 прочитания

Поръчката за метрото е разделена на две. Половината ще се копае по открит способ, по другата ще се работи под земята

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Метрото се строи с евросредства, магистралата - с бюджетни.

След февруарското замръзване в обществените поръчки и антракта заради новия закон два мегастроителни търга за общо 258 млн. лв. бяха обявени в един ден. По-големият е за 178 млн. лв. без ДДС и е за третия лъч на метрото - от "Красно село" до кв. Горна баня. Вторият е за удължението с 9.3 км на магистрала "Хемус" - в участъка от Ябланица до Боаза и е за 80 млн. лв. без ДДС.

Засега възложителите - общинското дружество "Метрополитен" и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), само са регистрирали обявления за търговете; същинските процедури и документацията ще бъдат публикувани след съобщение в Официалния вестник на ЕС - това са правилата на новия Закон за обществените поръчки. Това е въпрос на дни, обясниха представители на двете структури.

Още 4 км метро до 2019 г.

Търгът за метрото е за изграждане на двупътен тунел с дължина около 4 км и 4 нови метростанции - от "Красно село" и по-точно от новото депо "Земляне" до кв. Горна баня. Той ще се финансира от новата оперативна програма "Транспорт". Поръчката е разделена на две обособени позиции - по две метростанции всяка. Първата е за МС 15 и 16 и два тунелни участъка с дължина 1909 метра, които ще се изградят по открит способ (изкопи). Втората позиция е за МС 17 и 18 и за два участъка с дължина 2056 метра. Те ще се изградят по нов австрийски тунелен метод по подобие на участъка от метрото под бул. "Черни връх" (работи се под земята, за да не се затваря движението). Срокът за изграждане ще е максимум 3 години.

Централна част на третия лъч на метрото - от "Красно село" до "Подуене", се изгражда на друг принцип - двупътният тунел за подземната железница се прави от един изпълнител със специална тунелопробивна машина, а метростанциите - от други изпълнители. В този участък не се налага използване на подобна машина.

Новият метродиаметър е с дължина почти 16 км, разделени на 18 станции. Към момента три отделни консорциума изграждат централната му част - от "Красно село" до "Малък градски театър зад канала, включващ седем метростанции. Предстои да бъде обявен и изборът на изпълнител за още една отсечка - тунел и станция "Хаджи Димитър". Най-новите четири станции трябва да са завършени с вече строящите се до 2019 г., съобщи в четвъртък кметът на София Йорданка Фандъкова. В момента тече и избор на строител на депото "Земляне", като 11 кандидата подадоха оферти.

Първата нова поръчка за "Хемус"

Поръчката за участък от магистрала "Хемус" също ще тръгне до дни, чака се само публикацията в Официалния вестник на ЕС. През юни от пътната агенция обясниха, че търгът ще е за 10 км с цена 90 млн. лв. От обявлението става ясно, че километрите са 9.3, а цената пада на 80 млн. лв. без ДДС. Финансирането за разлика от метрото е от националния бюджет.

От решението за откриване на процедурата става ясно, че поръчката ще бъде изпълнена в съответствие с договорните условия на FIDIC Жълта книга. Избраният изпълнител трябва да изготви технически проекти, работни чертежи, да изгради изцяло и пусне в експлоатация посочения участък. Детайли за поръчката ще има при детайлното публикуване на поръчката.

Отсечката ще се плаща с пари от бюджета. На пръв поглед началната цена е по-ниска в сравнение с прекратените през зимата поръчки. Тогава при очаквани 400 млн. лв. за 60 км консорциуми, свързвани с Делян Пеевски и Валентин Златев, предложиха над 800 млн. лв., т.е. над 13 млн. лв. на км. Сега прогнозната стойност е 8.6 млн. лв. на километър. Но има малка разлика - от обясненията на пътната агенция през юни стана ясно, че габаритът на пътя остава същият - 29 метра, но с 1 метър се стеснява разделителната ивица между двете платна. "Скъсили сме и банкетите, намалили сме проектната скорост на 120 км/ч и сме прецизирали пътната нивелета", обясни тогава пред "Капитал" управителят на АПИ инж. Лазар Лазаров.

При предишния търг победителите бяха ясни още при техническата оценка на офертите. Сега няма обявени критерии, така че не е ясно колко ще тежи цената и колко - субективната преценка на комисията.

Метрото се строи с евросредства, магистралата - с бюджетни.

След февруарското замръзване в обществените поръчки и антракта заради новия закон два мегастроителни търга за общо 258 млн. лв. бяха обявени в един ден. По-големият е за 178 млн. лв. без ДДС и е за третия лъч на метрото - от "Красно село" до кв. Горна баня. Вторият е за удължението с 9.3 км на магистрала "Хемус" - в участъка от Ябланица до Боаза и е за 80 млн. лв. без ДДС.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

19 коментара
  • 1
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Строителната мафия и Групировката ГЕРБ лапат яко !!!! Уж е хубаво, но не съмсем.....
    1. Това ще става все повече с наши пари. Не можем да усвояваме пари от Европа.
    2. Метрото в София се изгражда лошо, с лошо планиране и реализация. А е най-хубавия строителен проект....... Преходът Сердика 1-2 е тесен, а единствените ДВА ескалатора често се повреждат. Трети няма. В час пик е АД !!!!!!! Има и много други недостатъци - пресичане на потоците от пешеходци, лоши табели и т.н.
    3. Строителството на метрото става по стари миньорски методи. Бавно и трови живота на хората. Трите станции от НДК до Парадайз център се строят вече ШЕСТ години, мъка, кал, неволи, ходене пеш.....
    4. От строежите печелят 5-6 фирми, все червени и мафиотски, които не строят качествено, но качествено лапат. Затова си харесват и мутрата комунист Бойко Борисов, който съсипа и зала Арена Армеец - не става за лека атлетика, за хокей и т.н., но за чалга концерти става.....

  • 2
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Допълнение !!!! Бойко Борисов купи за 18 милиона евро машина за пробиване на тунелите на метрото, но тя не се използва..... Защо ??? Прикриватурата пак ли спи ????

  • 3
    neam_dumi avatar :-|
    neam_dumi

    Мутрата премиер усеща, че мандата скоро свършва и краде като за последно!

  • 4
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    БРАВО БЕ !!!
    180 млн. лв за 4 км метро. Със златни блокчета ли го застилате това тясно тунелче. С част от тия пари можеше да върнете интереса към селото в поне 1 област на Северна България и да спрете обезлюдяването. На времето Иван Костов построи тунела при Правец за 8000 USD/m. http://bvplus.declera.com/archive/old/archive49_99.htm


  • 5
    dekster avatar :-(
    КЛЮЧАРЪ

    Драга Десислава, заглавието на статията трябва да започне с думата "започват". Защо изобщо бих чел статия на недоограмотен "журналист"?

  • 6
    yoankata avatar :-|
    yoankata

    До коментар [#5] от "КЛЮЧАРЪ":
    :)
    Бруталния словоред и оригиналнечене си е явление, което далеч не е ограничено само до българските журналя. Погледнете британските вестници например. Там имат изключително противната склонност да ползват каламбури в заглавията си и човек седи и се чуди за какво иде реч! Заглавието трябва да е късо и информативно, а не 'оригинално'.

  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "neam_dumi":

    Мандата свършва и друг почва. Вашето гъбарско мнение няма влияние над това кой ще управлява България, защото сами се отказвате от него.

    Личи си по слепия негативизъм. Магистрала Хемус е изключително важна за Северна България. Вижте само какво става с Димитровград - 1 г. след построяването на Марица вече се строят две фабрики. А града е има-няма 25-30 хиляди души.

  • 8
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    До коментар [#7] от "Георги Георгиев":

    Две фабрики? Умен, на БГ и трябват поне 2000 фабрики. Как ги вижда още хиляда Марици, аааа

  • 10
    ijj avatar :-|
    ijj

    "Сега няма обявени критерии, така че не е ясно колко ще тежи цената и колко - субективната преценка на комисията."

    По принцип е добре критериите да се обявяват предварително.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK