Цените на суровините донесоха трети пореден спад на износа
Експортът към ЕС расте за първите пет месеца, намаляват продажбите към държави извън съюза


Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.
Износът на България се свива за трети пореден месец, като през май националната статистика отчита спад от 5.5% на годишна база. Толкова дълъг период не е наблюдаван от 2009 г., когато имаше огромен срив заради началото на финансовата криза.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
7 коментара
Машини и оборудване от България за Германия. Т.е., немските фирми майки си вземат произведеното от българските си дъщерни дружества.
А износът на нефтени продукти е от Лукойл към ... ?
Реално изнасяме метали, зърно и още 2-3 неща?
България реално изнася само слабообработени суровини, доколкото ги има и евтина работна ръка - което представляват ишлеметата и чуждите инвестиции. Ние нямаме крайни продукти, които формират своята стойност основно в България. Тъпите ни управляващи юристи, брокери и полицаи толкова си могат. За да произвеждаш продукти с по-висока добавена стойност трябва инфраструктура и обучение. Каквото и да произвеждаш ти трябват конструктори и дизайнери, които да конструират и детайлират продуктите. Те работят със съответните конструкторски програми, които са на чужди езици и струват огромни пари и не се изучават в училище. Трябва свободен достъп до патенти и стандарти. За да произведеш дори една мотика ти трябват 5-6 стандарта. В България стандартите на БДС в голямата си степен дори не са преведени на български, но иначе си струват 200-500 лв. Абе тъпа държава. Моля се да ни спрат евросубсидиите, че да си видим голия задник и ниското си чело.
[quote#2:"proizvoditel"]България реално изнася само слабообработени суровини [/quote]
Реално в почти всеки произведен европейски автомобил вече има части, произведени в България.
До коментар [#3] от "sparti":
Колко сте наивни. "Произведените" в България части са изработени в дъщерни заводи на чужди компании майки. Тези заводи в голямото си мнозинство са се случили с пари по българската програма "Конкурентоспособност". Тези "производства" не използват и не създават у нас мозък. Те използват само евтин труд и по либералното ни екологично законодателство.
Например в Русе има 2 такива завода - германски и френски. В германският завод се внасят произведени в други заводи чести и тук само се сглобяват. Няма никакво конструиране или механична обработка - само сглобяване на конвейр и за без пари. Конструирането е в Германия, във Франция имат завод за развойна дейност. В Испания изработват инструментите. А в България - ишлемето. Заплатите са 400-1000 лв. Френският завод отлива алуминиеви блокове за двигатели. Около него обичайно трудно се диша. Няколко пъти му затварят цехове. И там няма никаква последваща обработка или конструиране.
Е, това предполагам се дължи на високото качество на дипломантите от университета :) Пък и нека сме честни - един наистина качествен инженер ще отлети да работи за поне 30к евро и тук дори и за добра заплата трудно ще го задържат, защото мозъците, колективите и базите са там, а тук ще е малко бяла врана и сам войнът е воин.
До коментар [#6] от "sparti":
Тези качествени инженери дето отлетяха работят основно като шофьори на камиони и таксита, е има и програмисти во и те са за черната работа. Там трудно дават възможност инженери от чужбина да си демострират възможностите. Камъка си тежи на мястото. Затова трябва да си отвоюваме държавата от мафията и да се прибираме в България.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.
Вход