Цените на суровините донесоха трети пореден спад на износа

Експортът към ЕС расте за първите пет месеца, намаляват продажбите към държави извън съюза

За първите пет месеца на годината българският износ е достигнал 17.7 млрд. лв. и намалява с 3.5% на годишна база
За първите пет месеца на годината българският износ е достигнал 17.7 млрд. лв. и намалява с 3.5% на годишна база
За първите пет месеца на годината българският износ е достигнал 17.7 млрд. лв. и намалява с 3.5% на годишна база    ©  Reuters
За първите пет месеца на годината българският износ е достигнал 17.7 млрд. лв. и намалява с 3.5% на годишна база    ©  Reuters
Еднократен ефект има планов ремонт на медодобивния завод "Аурубис".

Износът на България се свива за трети пореден месец, като през май националната статистика отчита спад от 5.5% на годишна база. Толкова дълъг период не е наблюдаван от 2009 г., когато имаше огромен срив заради началото на финансовата криза.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolavj avatar :-?
    Никола Йорданов
    • - 1
    • + 3

    Машини и оборудване от България за Германия. Т.е., немските фирми майки си вземат произведеното от българските си дъщерни дружества.
    А износът на нефтени продукти е от Лукойл към ... ?
    Реално изнасяме метали, зърно и още 2-3 неща?

    Нередност?
  • 2
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel
    • - 2
    • + 4

    България реално изнася само слабообработени суровини, доколкото ги има и евтина работна ръка - което представляват ишлеметата и чуждите инвестиции. Ние нямаме крайни продукти, които формират своята стойност основно в България. Тъпите ни управляващи юристи, брокери и полицаи толкова си могат. За да произвеждаш продукти с по-висока добавена стойност трябва инфраструктура и обучение. Каквото и да произвеждаш ти трябват конструктори и дизайнери, които да конструират и детайлират продуктите. Те работят със съответните конструкторски програми, които са на чужди езици и струват огромни пари и не се изучават в училище. Трябва свободен достъп до патенти и стандарти. За да произведеш дори една мотика ти трябват 5-6 стандарта. В България стандартите на БДС в голямата си степен дори не са преведени на български, но иначе си струват 200-500 лв. Абе тъпа държава. Моля се да ни спрат евросубсидиите, че да си видим голия задник и ниското си чело.

    Нередност?
  • 3
    sparti avatar :-|
    sparti
    • - 2

    [quote#2:"proizvoditel"]България реално изнася само слабообработени суровини [/quote]
    Реално в почти всеки произведен европейски автомобил вече има части, произведени в България.

    Нередност?
  • 4
    adon avatar :-|
    RUSE
    • + 4

    До коментар [#3] от "sparti":

    Колко сте наивни. "Произведените" в България части са изработени в дъщерни заводи на чужди компании майки. Тези заводи в голямото си мнозинство са се случили с пари по българската програма "Конкурентоспособност". Тези "производства" не използват и не създават у нас мозък. Те използват само евтин труд и по либералното ни екологично законодателство.

    Нередност?
  • 5
    adon avatar :-|
    RUSE
    • + 5

    Например в Русе има 2 такива завода - германски и френски. В германският завод се внасят произведени в други заводи чести и тук само се сглобяват. Няма никакво конструиране или механична обработка - само сглобяване на конвейр и за без пари. Конструирането е в Германия, във Франция имат завод за развойна дейност. В Испания изработват инструментите. А в България - ишлемето. Заплатите са 400-1000 лв. Френският завод отлива алуминиеви блокове за двигатели. Около него обичайно трудно се диша. Няколко пъти му затварят цехове. И там няма никаква последваща обработка или конструиране.

    Нередност?
  • 6
    sparti avatar :-P
    sparti
    • - 2

    Е, това предполагам се дължи на високото качество на дипломантите от университета :) Пък и нека сме честни - един наистина качествен инженер ще отлети да работи за поне 30к евро и тук дори и за добра заплата трудно ще го задържат, защото мозъците, колективите и базите са там, а тук ще е малко бяла врана и сам войнът е воин.

    Нередност?
  • 7
    adon avatar :-|
    RUSE
    • + 2

    До коментар [#6] от "sparti":

    Тези качествени инженери дето отлетяха работят основно като шофьори на камиони и таксита, е има и програмисти во и те са за черната работа. Там трудно дават възможност инженери от чужбина да си демострират възможностите. Камъка си тежи на мястото. Затова трябва да си отвоюваме държавата от мафията и да се прибираме в България.

    Нередност?
Нов коментар