Изборът на "Трейс груп холд" да строи отсечка от метрото се обжалва
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изборът на "Трейс груп холд" да строи отсечка от метрото се обжалва

Новата линия на метрото ще минава под жп гара Подуене

Изборът на "Трейс груп холд" да строи отсечка от метрото се обжалва

"Станилов" и ГБС оспорват класирането

Десислава Лещарска
14575 прочитания

Новата линия на метрото ще минава под жп гара Подуене

© НИКОЛАЙ ДОЙЧИНОВ


Цената на "Трейс груп холд" е под 30 млн. лв. при прогнозна 45 млн. лв.

Общинското дружество "Метрополитен" е избрало "Трейс груп холд" да строи 630 м двупътен тунел под жп гара Подуене и метростанция "Хаджи Димитър" срещу 29.82 млн. лв. без ДДС. Това става ясно от протоколи на комисията, публикувани в досието на търга. Компанията е класирана на първо място на база най-ниска цена - доста под прогнозната от 45 млн. лв. Изборът обаче се обжалва от класираното на второ място обединение "МС Хаджи Димитър", включващо "Станилов" и "Главболгарстрой". "Ще обявим избрания изпълнител, след като приключи обжалването, такава ни е практиката", коментира пред "Капитал Daily" директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев.

В полза на по-евтиното

Отсечката от Малък градски театър до бул. "Владимир Вазов" е част от третия лъч на метрото - от кв. Горна баня до кв. "Левски". В момента се изгражда неговият централен участък, а всеки момент ще тръгне търгът за частта от кв. "Красно село" до Горна баня за 178 млн. лв. без ДДС. Централната част на метродиаметъра се изгражда по щитов метод с тунелопробивна машина, но отсечката под Подуене ще се строи по нов австрийски тунелен метод (на отделни малки участъци под земята), затова беше обявена като отделна поръчка. На нея се явиха само български кандидати.

Ниската цена на "Трейс груп холд" беше очаквана, тъй като компанията строи съседната метростанция при парка "Заимов" заедно с "Евро алианс тунели" и техниката й е съвсем близо до обекта. Сумата от 29.82 млн. лева беше с почти 27% по-малка от средната за търга с пет участника.

Втората най-ниска цена - 37.83 млн. лв., е на обединението на "Станилов" и "Главболгарстрой". Те получиха и най-много точки на техническата си оферта - 92.2 от максимални 100. Техническото предложение обаче има съвсем малък превес (52% срещу 48%), при крайното класиране. Така с ниската си цена, чиято обосновка е приета от "Метрополитен", "Трейс груп холд" печели първото място с голяма преднина.

Всички кандидати са предложили срок за изпълнение 32 месеца от максимални 36. Това означава, че отсечката ще е готова заедно с централния участък на третия метродиаметър през 2019 г., когато подземната железница ще се удължи с около 8 километра и 8 метростанции.

Жалбата

Седмица след решението за класиране обединение "МС Хаджи Димитър" е внесло възражение в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Към него няма искане за налагане на временна мярка спиране на процедурата, което означава, че "Метрополитен" има право да сключи договор с избрания изпълнител. "Подготвяме необходимите документи до КЗК и ще изчакаме произнасяне по жалбата, преди да сключим договор. Такава ни е практиката", каза шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев.

Цената на "Трейс груп холд" е под 30 млн. лв. при прогнозна 45 млн. лв.

Общинското дружество "Метрополитен" е избрало "Трейс груп холд" да строи 630 м двупътен тунел под жп гара Подуене и метростанция "Хаджи Димитър" срещу 29.82 млн. лв. без ДДС. Това става ясно от протоколи на комисията, публикувани в досието на търга. Компанията е класирана на първо място на база най-ниска цена - доста под прогнозната от 45 млн. лв. Изборът обаче се обжалва от класираното на второ място обединение "МС Хаджи Димитър", включващо "Станилов" и "Главболгарстрой". "Ще обявим избрания изпълнител, след като приключи обжалването, такава ни е практиката", коментира пред "Капитал Daily" директорът на "Метрополитен" Стоян Братоев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    nwj49315903 avatar :-P
    nwj49315903

    Ако го направят на вълнички като Цариградско цена нема да имат- другите може би това жалят, че е залегнало като условие в поръчката.

  • 2
    subaru avatar :-|
    subaru

    "Ниската цена на "Трейс груп холд" беше очаквана, тъй като компанията строи съседната метростанция при парка "Заимов" заедно с "Евро алианс тунели" и техниката й е съвсем близо до обекта. Сумата от 29.82 млн. лева беше с почти 27% по-малка от средната за търга с пет участника."
    Ако това е обосновката на ниската цена, комисията която я е приела трябва да си езяде дипломите. По тази логика, въпросният изпълнител трябва да строи всички обекти на метрото и тогава цената ще бъде с 50% по - ниска.

  • 3
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "nwj49315903":

    Всеки ден минавам по цариградско и особенни вълнички не съм забелязал.

  • 4
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "subaru":

    Само дето физически е невъзможно защото една фирма няма такъв капацитет. Но за близки и свързани обекти и при наличие на капацитет има логика да може да даде по-добра цена от конкуренцията.

  • 5
    subaru avatar :-|
    subaru

    До коментар [#3] от "m17":

    Минете по магистрала "Тракия" след Пловдив, в участъка между разклона за Хасково и разклона за Стара Загора и карайте в дясното платно и в двете посоки. Там няма вълнички. Там има вълни и коловози, и скорост по - голяма от 90км. е изключително опасна. Подобно нещо няма по другите участъци от новата част на магистралата. Говорим за качество на строителството.

  • 6
    subaru avatar :-P
    subaru

    До коментар [#4] от "m17":

    С цели 27%! В случая има само една "логика" и тя е икономическата. Която пък е функция на техническата. Техническата оферта на избрания изпълнител очевидно не блести с особени качества според самата комисия.Вероятно изпълнителят на този обект ще работи без печалба, компенсирайки липсата и с "близостта на другия обект". Интересно е да се знае, какви и кои експерти е използвала комисията/задължена по закон/, които са дали становище че обосновката на по - ниската с 27% цена е реална, изпълнима и няма да е за сметка на качеството. Ще видим.

  • 10
    pantarea avatar :-|
    pantarea

    Винаги ме е впечалявало избирането на фирми по най-ниска предложена цена за сметка на техническите показатели. И резултатите се виждат от всички: пропадащи участъци още в "гаранционен" период, технически недомислия, претупано, некачествено изпълнение. Само на контролните органи нещо пречи да видят тези факти. Метрото трябва да е дълготрайно съоръжение (така е в целия свят при тунелното строителство!) И там изискванията за качество и гаранция трябва да са много по-високи от другото строителство. Скоро се запознах с проектирането и строитлството на новия тунел под Сен Готард (Gotthard-Basistunel). Хората гарантират функциониране на съоръжението за 100 години!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK