Пет причини защо промените във фонда за лечение на деца са вредни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пет причини защо промените във фонда за лечение на деца са вредни

Директорът на фонда Владимир Пилософ и зам.-министърът на здравеопазването Ваньо Шарков твърдят, че новият правилник ще скъси сроковете за взимане на решения за подпомагане

Пет причини защо промените във фонда за лечение на деца са вредни

Предложеният нов правилник на структурата се опитва да ограничи лечението в чужбина и независимата външна експертиза

Люба Йорданова
9328 прочитания

Директорът на фонда Владимир Пилософ и зам.-министърът на здравеопазването Ваньо Шарков твърдят, че новият правилник ще скъси сроковете за взимане на решения за подпомагане

© Георги Кожухаров


"Ами вижте сега. Бездънна яма с пари няма." Този кратък отговор на директора на Център "Фонд за лечение на деца" (ЦФЛД) проф. Владимир Пилософ говори много. Изречени в четвъртък в интервю по БНТ след коментар на журналиста за ограничения във финансирането на лечение в чужбина, думите на директора ясно показват посоката, в която очевидно върви държавната политика по отношение на подкрепата за тези годишно около 400 тежко болни деца, които се нуждаят от медицинска помощ извън България. А именно по възможност не навън или пък основно в Европейския съюз, за да може да плаща здравната каса.

Миналата седмица проф. Пилософ представи заедно със зам.-министъра на здравеопазването д-р Ваньо Шарков проекта за промени в правилника на фонда, написани след смяната на ръководството му в края на април тази година. Според здравното министерство новите правила целят съкращаване на сроковете за вземане на решение за подпомагане на болни деца, облекчаване на административните процедури, укрепване на капацитета на фонда и по-ефективно използване на ресурсите. По-внимателно вглеждане в предложенията обаче показва друго. Ако проектът бъде одобрен, кандидатстването за лечение в чужбина ще се усложни, независимата външна експертиза ще бъде ограничена, ще се създадат условия за корупционни практики и забавяния. Ефектите от всичко това може и да не се забележат веднага. Когато се случат обаче, ще са фатални - за децата и родителите им.

Четири неправителствени организации - "Спаси, дари на...", Български дарителски форум, Национална асоциация на децата с диабет и фондация "Макове за Мери", част от които имат представители в обществения съвет на фонда, реагираха със становище, в което призовават здравното министерство да оттегли проекта за нов правилник в този му вид. Според тях той е "неясен, правно неиздържан, крие рискове за благополучното лечение на децата и не на последно място - утвърждава тенденцията, за която алармираме отдавна: силно ограничаване на финансирането на лечението на деца, за които няма условия в България, за сметка на финансиране на различни лекарства, импланти и консумативи за лечение в България". Министерството на здравеопазването не отговори на нито един от въпросите на "Капитал", свързани с проекта за нов правилник. Сред тях беше и такъв за това кои са авторите на предложенията, след като желанието на представители на гражданския сектор да участват в процеса, не беше взето предвид. По-долу може да прочетете най-важните аргументи защо опасността новите правила да навредят, вместо да помогнат, е напълно реална.

1. Прави се опит за пестене на средства от лечение в чужбина

Основна промяна е прехвърлянето на финансирането за всички деца, които се лекуват в ЕС, към Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). Това на теория е логично и всъщност следва законовите правила в момента. Заради сложните бюрократични процедури доскоро фондът придвижваше и тези случаи за улеснение на родителите. Според новите правила, когато детето има оферта за лечение от европейска болница, преписката ще се изпраща до НЗОК (когато има клинична пътека за това заболяване) или към здравното министерство. Там ще се гледа от комисията на касата и ако бъде одобрена, ще се върне във фонда за отпускане на средства за път и престой в чужбина на детето и неговия придружител. Специално е записано, че ако родителите нямат оферта за лечение в рамките на ЕС, такава ще се търси и от фонда и чак ако не бъде намерена, детето ще може да се лекува и извън съюза.

Освен че процедурата така става по-тромава, правилата на здравната каса за отпускане на финансиране не съвпадат с тези на фонда. От НЗОК коментираха за "Капитал", че до момента "не е имало срещи на високо ниво" по този въпрос и че институциите ще трябва да стиковат дейностите си. Големият проблем обаче е друг - касата очевидно не може да се справи с плащанията за лечение в чужбина. Преди няколко седмици "Капитал" поиска справка от НЗОК, според която към 11.05.2016 г. задълженията на България към другите държави членки по отношение на предоставени обезщетения в натура на осигурените към НЗОК лица са в размер на 176.5 млн. лв. Това означава, че плащанията към европейските здравни каси се бавят, което може да доведе до откази на чуждестранни болници да приемат български пациенти. От НЗОК коментираха, че са готови да поемат всички здравноосигурени лица, които отговарят на критериите за финансиране. Тази година са предвидени 60 млн. лв. за лечение в чужбина, но от тях се изплащат извършени вече медицински процедури две-три години назад. От касата обясниха още, че не могат да кажат какъв ще е финансовият ефект от новите правила, тъй като не се знае колко деца ще кандидатстват и ще бъдат одобрени.

В момента фондът покрива разходите за лечение, което не може да бъде извършено в България, като ограничението е това да не са експериментални методи. Проектът за нов правилник забранява отпускането на средства и за "методи, които не се финансират от здравноосигурителните или здравнозастрахователните институции" в съответната чужда държава. В някои случаи обаче точно такива методи могат да са единствените от помощ за детето.

Новият правилник ограничава средствата и за транспорт и престой в чужбина на детето и неговия придружител. Те вече ще се определят по Наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина - това решение изглежда напълно нелогично, предвид че наредбата урежда съвсем други неща. Децата вече ще трябва да пътуват по "най-краткия или икономически най-изгодния маршрут", което, когато става дума за здраве, звучи повече от абсурдно.

2. Ограничава се независимата външна експертиза

Другата голяма промяна е при външните експерти, които дават становища по случаите на децата. Досега фондът имаше списък със специалисти от всяка област, до които документите се изпращаха за независими мнения. Тези експерти вече ще са само националните консултанти и председателите на научните дружества по съответните медицински специалности или предложени от тях други лекари. Това силно стеснява кръга на външната експертиза и създава риск от влияние върху становищата. Националните консултанти се определят със заповед на министъра на здравеопазването и често те са и председатели на научни дружества. В такъв случай не е ясно как ще се осигурят поне две независими становища. С ограничаването на списъка с експерти "се нарушава принципът на независимост, обективност и бързина при изготвяне на експертните становища, залегнал в сега действащия правилник, и се създават предпоставки за забавяне и корупция", категорични са представителите на неправителствените организации.

Според новия правилник пък директорът на фонда задължително ще трябва да е "магистър по медицина с призната медицинска специалност". Не е ясно защо се въвежда това ограничение при положение, че фондът е финансираща, а не лечебна институция. Между другото, няма изискване нито за министъра на здравеопазването, нито за управителя на НЗОК да са лекари.

3. Създава възможност за корупционни практики и забавяния

Освен националните консултанти и председателите на научни дружества становища по случаите на децата ще дават и консултативни звена на отделни болници, а директорът ще може да свиква лекарски консилиуми, когато становищата се различават. Това разделяне на работата в множество звена може да забави процедурата и съответно лечението на детето. "Опитът ни показва, че включването на повече звена в дейността на фонда води до смесване и размиване на отговорността, което води до забавяне на лечението", смятат от гражданския сектор.

В интервюто си по БНТ тази седмица проф. Владимир Пилософ обясни, че лечебно-консултативните комисии на болниците би трябвало да съкратят времето за взимане на становища от външни експерти. Това по думите му се отнася особено за случаи, в които се кандидатства за закупуване на медицински изделия в България. Макар на пръв поглед да звучи добре, тази практика може да доведе до конфликт на интереси, ако становището идва от болницата, в която детето ще се оперира. Освен това не е ясно как болниците ще бъдат задължени да дават становища.

4. Усложнява се процедурата по кандидатстване

Основният аргумент на здравното министерство при представянето на проекта за нов правилник на фонда беше, че родителите ще кандидатстват по по-лесен път и сроковете за разглеждане на документите ще са по-кратки. От конкретните текстове обаче не личи да е така. Първо, към заявлението се добавя изискване да има "комплексен план за лечение" от България - дори в случаи, в които детето кандидатства за чужбина. Иска се и "протокол от лечебно-консултативна комисия", без да са предвидени санкции за неспазване на срокове за предоставяне на тези документи от болниците. Правилникът не регламентира и срок, в който администрацията на фонда трябва да намери оферта за лечение. "Този текст дава възможност за безконтролно забавяне на движението по заявлението", смятат неправителствените организации.

5. Важните проблеми остават

Здравното министерство не използва възможността с новия правилник да премахне истинските пречки на работата на фонда. Например финансирането на скъпи медицински изделия за операции в България, за които близо половината бюджет на структурата се разпределя по непрозрачни правила. Представители на обществения съвет на фонда отдавна апелират тези изделия да минат към здравната каса, която има механизми да следи за правилното разходване на тези средства.

Какво се случва междувременно с лечението на децата

Опасенията, че след акцията на ГДБОП и Специализирана прокуратура в края на април, когато всички служители на фонда за лечение на деца бяха арестувани, работата на звеното ще се пропука, започват да се сбъдват. Няколко родители на деца, които в момента или наскоро са се лекували през фонда, сигнализираха за забавяния във Facebook групата "За работещ фонд за лечение на деца".

"Неорганизиран хаос" - така определи за "Капитал" работата на фонда Николай Иванов, чието дете в момента е в Германия за костно-мозъчна трансплантация. "Всичко се случва вследствие на моментни решения, хората помежду си не знаят кой какво прави и кой за какво отговаря. За да разбереш какво става с молбата на твоето дете трябва постоянно да звъниш на един телефон, който почти непрекъснато дава заето", допълва той. Според него всяко запитване се насочва за отговор към директора на фонда, което води до забавяния. В случая на семейството на Иванов фондът не е успял навреме да намери жилище за детето и майка му - ден преди изписването от болницата, след което предстоят ежедневни изследвания там и лекарите имат изисквания къде да е настанено детето, родителите все още не са знаели къде ще отидат.

Сред другите сигнали на родители са забавени самолетни билети, документи, плащания към болници и хостели в чужбина. Всичко това навярно се дължи на голямата натовареност и специфичната работа във фонда, чиито служители бяха назначени набързо след акцията през април. И ако здравното министерство искаше да помогне на работата им, а с това и на децата, можеше да съсредоточи усилията си там. Новият правилник със сигурност няма да е от полза на Николай Иванов и останалите родители, чиито деца в момента се лекуват. Нито пък на следващите, които имат нужда от помощ.

"Ами вижте сега. Бездънна яма с пари няма." Този кратък отговор на директора на Център "Фонд за лечение на деца" (ЦФЛД) проф. Владимир Пилософ говори много. Изречени в четвъртък в интервю по БНТ след коментар на журналиста за ограничения във финансирането на лечение в чужбина, думите на директора ясно показват посоката, в която очевидно върви държавната политика по отношение на подкрепата за тези годишно около 400 тежко болни деца, които се нуждаят от медицинска помощ извън България. А именно по възможност не навън или пък основно в Европейския съюз, за да може да плаща здравната каса.

Миналата седмица проф. Пилософ представи заедно със зам.-министъра на здравеопазването д-р Ваньо Шарков проекта за промени в правилника на фонда, написани след смяната на ръководството му в края на април тази година. Според здравното министерство новите правила целят съкращаване на сроковете за вземане на решение за подпомагане на болни деца, облекчаване на административните процедури, укрепване на капацитета на фонда и по-ефективно използване на ресурсите. По-внимателно вглеждане в предложенията обаче показва друго. Ако проектът бъде одобрен, кандидатстването за лечение в чужбина ще се усложни, независимата външна експертиза ще бъде ограничена, ще се създадат условия за корупционни практики и забавяния. Ефектите от всичко това може и да не се забележат веднага. Когато се случат обаче, ще са фатални - за децата и родителите им.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Три месеца Фондът реално не функционира.
    Защо бе убита една работеща и полезна структура?
    Защо бе обезсмислен Общественият съвет?
    Защо бяха уволнени явно невиновни държавни служители?
    Отговорът е един и за трите: за парите на фонда.

    Мотивите към промените в правилника са върхът на бюрократичната мисъл. Сред думите обаче блесва истината - всячески да се ограничи достъпът на страдащите деца до лечение в чужбина и те да се насочват към определени екипи и болници в България.

    Формално няма няма нищо лошо. Ако ставаше въпрос, обаче, за "тривиални" заболявания и състояния, с които родната медицина може да се справи. Значим процент от диагнозите на децата, обаче, не са намерили решение в българските клиники и родителите разчитат на Фонда, за да потърсят спасение в реномирани и специализирани в съответната област болници в чужбина.
    Това вече не че ще е невъзможно, но ще е сериозно затруднено, просто защото НЗОК не плаща на чужди клиники и им дължи към 175 млн. лв.

    Остава това, което съм писал в десетки коментари по темата:
    към клиниките на няколко местни специалисти ще насочва преобладаващата част от кандидатствалите за лечение във фонда деца. Към тях и към фирмите-вносителки на медицински изделия, както и досега - безконтролно - ще се насочи преобладаващата част от бюджета на Фонда.

    И да попитам: след като почти всички състояния, заради които родителите кандидатстват за лечение във Фонда, могат да се вкарат в клинични пътеки, платими от НЗОК, защо е нужен Фондът?

    Ето тук е заровено кучето: в бюджета на Фонда има около 13 млн лв. Променте в правилника дават на директора (много изпълнителният проф. Пилософ) правото да разполага с тях почти еднолично. И докато разходите на здравната каса се следят под лупа, милионите на Фонда могат да тръгнат към една или друга българска клиника само с подписа на Пилософ.

    13 млн. лв не са много пари, но разпределени на десетина клиники и на двайсетина професора и 5-6 вносители на медицински изделия, не са чак толкова малко.
    Коя български клиника ще "получава" децата и парите ще решава еднолично уж Пилософ, а всъщност Москов. Така финансиране ще получават не успяващите, а послушните.
    Защото резултатите от лечението не интересуват никого. Никой в МЗ никога не е водил статистика за излекуването или влошаването състоянието на децата, които са поети на лечение от Фонда в различни болници. Това не интересува никого. По-интересни са парите, които тези деца осигуряват на определени (от министъра) лекари.


  • 2
    ostin22 avatar :-|
    ostin22

    Важното е рИформи да има.. Това че едно 90%от тях остави че не са полезни, а са откровено грешни и не в полза на обществото ..е друг въпрос..:-)

  • 3
    dr_doolittle avatar :-|
    Dr_Doolittle

    Самото наличие на такъв фонд е крещяща илюстрация на това в какво гето живеем. Самият фонд е шамар за 27 години комунистически правителства отделящи най-малко средства от здравеопазване от всяка страна в Европа и част от Африка. Къде и в коя развита европейска страна има такова занемарено. изоставено, унищожавано здравеопазване което не може да покрие нуждите на населението за да има нужда да се организират здравни екскурзии за болни деца и подобни фондове. Това е срам за тази нация имаща претенции да е нещо повече от арабска кочина. Не е нормално една здравна система да е основана и да съществува с дарения, помощи от чужбина , SMSи, фондове, 'българска Коледа' , блъфиране със 'здравни карти', продължаващи обещания за безплатно здравеопазване , петилетни програми без финансиране, лъжи ,че се чакат субсидии за здравеопазването от Запад, медицински персонал принуден да работи като на комсомолска бригада ,изнасящ се всеки ден с по едно отделение лекари и медицински сестри през терминал 2.
    Безподобно гето в един комунистически резерват.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK