"Дневник": Кой строи оградата по границата с Турция

Общо единадесет строителни компании до момента са изпълнители на съоръжението, за което досега са отделени близо 150 млн. лв.

Около 130 км от оградата са завършени. Те са разположени на територията на три общини - Бургас, Хасково и Ямбол.
Около 130 км от оградата са завършени. Те са разположени на територията на три общини - Бургас, Хасково и Ямбол.
Около 130 км от оградата са завършени. Те са разположени на територията на три общини - Бургас, Хасково и Ямбол.    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ
Около 130 км от оградата са завършени. Те са разположени на територията на три общини - Бургас, Хасково и Ямбол.    ©  ВЕЛКО АНГЕЛОВ

Три години след началото на бежанската вълна оградата по българско-турската граница все още не напълно построена, за сметка на това тя се превърна в доста крупна държавна инвестиция. Амбициите са съоръжението да покрие дължината на цялата граница - около 230 км, но в момента изцяло са завършени малко над 130 км. Дотук сметката пък е около 102 млн. лв., а наскоро съпредседателят на Патриотичния фронт Валери Симеонов се похвали, че е убедил министъра на финансите да отпусне 44 млн. лв. за още около 60 км по течението на р. Резовска в най-южната точка на страната, които са в етап проектиране.

Общо 11 фирми са участвали в изграждането на готовите части на оградата и са получили от тези средства, при това без търг. Първите 30 км бяха директно договорени по времето на кабинета "Орешарски" с обяснението за спешност. Въпреки че тогава опозицията от ГЕРБ критикува остро практиката с договаряне на тъмно, в мандата на Борисов тя дори бе узаконена. През 2014 г. депутатите гласуваха промяна в закона, с която оградата по границата бе обявена за обект от национално значение. Това разрешава на областните управители, на чиято територия е съоръжението - Бургас, Хасково и Ямбол, да сключват директно договори с компании, избягвайки обществените поръчки, с мотив по-бързото изграждане на съоръжението. Рязко скочи и цената - от близо 250 хил. лв. цена на километър за първите 30 км на близо 1 млн. на километър за следващите 100 км.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове