С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 18 юли 2016, 18:27, 14844 прочитания

"Дневник": Кой строи оградата по границата с Турция

Общо единадесет строителни компании до момента са изпълнители на съоръжението, за което досега са отделени близо 150 млн. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Три години след началото на бежанската вълна оградата по българско-турската граница все още не напълно построена, за сметка на това тя се превърна в доста крупна държавна инвестиция. Амбициите са съоръжението да покрие дължината на цялата граница - около 230 км, но в момента изцяло са завършени малко над 130 км. Дотук сметката пък е около 102 млн. лв., а наскоро съпредседателят на Патриотичния фронт Валери Симеонов се похвали, че е убедил министъра на финансите да отпусне 44 млн. лв. за още около 60 км по течението на р. Резовска в най-южната точка на страната, които са в етап проектиране.

Общо 11 фирми са участвали в изграждането на готовите части на оградата и са получили от тези средства, при това без търг. Първите 30 км бяха директно договорени по времето на кабинета "Орешарски" с обяснението за спешност. Въпреки че тогава опозицията от ГЕРБ критикува остро практиката с договаряне на тъмно, в мандата на Борисов тя дори бе узаконена. През 2014 г. депутатите гласуваха промяна в закона, с която оградата по границата бе обявена за обект от национално значение. Това разрешава на областните управители, на чиято територия е съоръжението - Бургас, Хасково и Ямбол, да сключват директно договори с компании, избягвайки обществените поръчки, с мотив по-бързото изграждане на съоръжението. Рязко скочи и цената - от близо 250 хил. лв. цена на километър за първите 30 км на близо 1 млн. на километър за следващите 100 км.


От 11 компании според справката на "Дневник" само едно дружество участва в работата и в трите области - държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване". То е собственост на министерството на транспорта. Управителят Валери Василев е назначен на поста през 2009 г. от бившия министър Александър Цветков.

В Хасково
На три фирми е възложил строителството на 33 км ограда предишният областен управител на Хасково Добри Беливанов (ГЕРБ), който впоследствие бе избран за кмет. За тях Министерският съвет е отпуснал близо 26.2 млн. лв. Освен "Транспортно строителство и възстановяване", това са още една държавна фирма - "Геопланпроект", както и ЕТ "Металик – Иван Михайлов". Сегашният областен управител Станислав Дечев довършва построяването на оградата по вече сключените договори.

"Геопланпроект" е направило проектирането на строежа на оградата, което става по задание на МВР. Собственик е регионалното министерство, а като представител е вписан Стоян Стоянов, назначен през 2015 г. Третата фирма, която е извършвала и същинската работа - строежа на оградата, е пловдивската ЕТ "Металик – Иван Михайлов", собственост на Иван Михайлов. В процес на проектиране са последните 17 км от оградата в тази област по поречието на река Тунджа, а за изграждането им тепърва ще бъдат отпуснати средства и ще бъде избран изпълнител.



В Бургас
В Бургас са готови 26 километра ограда, а на финала са и още 32 км. До есента дължината трябва да нарасне и с още 9 км. До момента са похарчени 56 млн. лв.
В крайморския град оградата се изгражда на два етапа, обясниха от областната управа, оглавявана от областния управител Вълчо Чолаков (от квотата на Реформаторския блок). Първата група договори - три на брой, са сключени през 2015 г., а втората група от пет договора - през 2016 г.
За изграждане на възпрепятстващото съоръжение и съпътстващия път през първия етап са се грижили "Пътстрой Бургас" ЕООД, "АБ ИНВЕСТ НН" ЕООД и "Булдени" ООД.

"Пътстрой Бургас" е дъщерна на една от най-големите компании в строителни бранш - "Хидрострой" на Велико Желев, която наскоро придоби свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски "Водстрой 98". "Хидростой" е един от най-мощните участници в сектора, с особено силни позиции във Варна, където има и рамков договор с общината за ремонтни дейности. "Пътстрой Бургас" е активна повече на регионално ниво, но в последните години бе и част от консорциума, който изгради северната скоростна тангента в София. Фирмата бе част и от обединението "ПСТ Хемус 2" (заедно със свързваната с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка "ПСТ груп", "Хидрострой" и "Евро алианс тунели"), което трябваше да строи втората отсечка между Угърчин и Плевен по магистрала "Хемус". Поръчката бе една от спрените от премиера Бойко Борисов при "катарзиса" му със съмненията за връзки на спечелилите компании с крупни бизнесмени.

Втората фирма, с която областният управител на Бургас е сключил договор, е "АБ ИНВЕСТ НН", която от април 2016 г. е с друго наименование - "Инфра Експерт". Тя също е активна в регионални проекти във Барна и Бургас. Един от тях, който привлече публичното внимание, наскоро например бе обществената поръчка за проектиране и строителство на спортен комплекс в жилищния комплекс "Славейков" в Бургас за 13 млн. лв. Компанията бе част от обединението "Бургас спорт" с водещото участие на свързваната с Валентин Златев "Джи Пи груп", което спечели търга. Той обаче също бе част от спрените от премиера. Впоследствие поръчката бе обявена наново и с още по-висока цена, но "Джи Пи груп" вече участва самостоятелно в нея. "АБ ИНВЕСТ НН" е и една от петте компании, които поддържат улиците и междублоковите пространства във Варна.

Третата фирма е "Булдени" ООД. Нейни собственици са Емил Гоцев и Иван Николов. Фирмата е работила предимно по регионални проекти, като сред придобилите повече публичност е реконструкцията на рибарското пристанище в Поморие. В него "Булдени" участва в консорциум с водещ партньор "Водстрой 98".

Вторият етап от строежа на оградата в Бургаска област ще се извършва от общо пет фирми - трите от първия етап и още две други. От областната управа обясняват за "Дневник", че целта за подобно разделение е по-бързото свършване на работата. Новите попълнения са държавната "Транспортно строителство и възстановяване" и "Пътинженерингстрой - Т" ЕАД.

Собственик на втората фирма е "ИГ холдинг" АД, а като представител е вписан Божидар Тодоров. Дружеството също е част от изпълнителите на северната скоростна тангента заедно с "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98".

В Ямбол

В област Ямбол е изградена почти 36 км ограда, 30 от които са построени още от правителството на Пламен Орешарски. До момента похарчената сума е 20 млн. лв. Областният управител Димитър Иванов, бивш депутат от ГЕРБ в 42-ото Народно събрание, е сключил договор с държавната "Транспортно строителство и възстановяване" и "Геострой-инженеринг" ЕООД.

Втората фирма е собственост на Моньо Тодоров. През 2012 г. лично премиерът Бойко Борисов заедно с бившия министър на земеделието и храните Мирослав Найденов и изпълнителния директор на фонд "Земеделие" Румен Порожанов прерязаха лентите на новооткритите свинекомплекс и фуражно стопанство на фирмата "Геомекс инженеринг" в Ямбол. Те бяха изградени по програмата за развитие на селските райони с евросредства.
Първите 30

Първите 30 км в Ямболска област бяха изградени през 2013 г. при кабинета "Орешарски", като самото строителство бе възложено на армията. Правителството задели общо 9.6 млн. лв., от които 8.1 млн. лв. бяха за материали, а останалото - за заплати, включително и за работа в почивни дни.

Пет фирми бяха избрани за доставчици на материали. Най-голяма част от парите отидоха при "Интерком груп" ООД, което достави металните конструкции за 4 млн. лв. "Завод за пружини" АД, което достави спиралата режеща тел, взе 3.3 млн. лв. Заради тази компания избухна и скандал, тъй като тя е собственост на общинския съветник от БСП в Казанлък Александър Минчев. По-малки суми взеха и "Понсстройинженеринг" - за доставка на цимент, "Киров строително и минно оборудване" - за машини и съоръжения, и "АБС Инженеринг - Н" - за доставка на помощни материали и консумативи.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

АДФИ изчисли, че държавата е получила 210 млн. лв. по-малко от хазартни такси 5 АДФИ изчисли, че държавата е получила 210 млн. лв. по-малко от хазартни такси

Спецпрокуратурата влезе в комисията по хазарта, а Васил Божков обяви, че управляващите искат да отнемат бизнеса му

22 яну 2020, 4991 прочитания

Вечерни новини: Прокурорска акция в комисията по хазарта, мениджър с опит в CNN поема БНР Вечерни новини: Прокурорска акция в комисията по хазарта, мениджър с опит в CNN поема БНР

И още: КПКОНПИ поиска имущество за 380 млн. лв. на Арабаджиеви; Депутатите смекчиха лобистките поправки в закона за горивата; Първа жена президент в Гърция

22 яну 2020, 1213 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
660 млн. лв. за ремонт и нова газова мрежа

Държавната "Булгартрансгаз" планира до края на 2018 г. да е готова с връзката с Гърция и с разширението към Турция

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10