"Дневник": Кой строи оградата по границата с Турция
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Дневник": Кой строи оградата по границата с Турция

Около 130 км от оградата са завършени. Те са разположени на територията на три общини - Бургас, Хасково и Ямбол.

"Дневник": Кой строи оградата по границата с Турция

Общо единадесет строителни компании до момента са изпълнители на съоръжението, за което досега са отделени близо 150 млн. лв.

Лиляна Шапкаджиева
15553 прочитания

Около 130 км от оградата са завършени. Те са разположени на територията на три общини - Бургас, Хасково и Ямбол.

© ВЕЛКО АНГЕЛОВ


Три години след началото на бежанската вълна оградата по българско-турската граница все още не напълно построена, за сметка на това тя се превърна в доста крупна държавна инвестиция. Амбициите са съоръжението да покрие дължината на цялата граница - около 230 км, но в момента изцяло са завършени малко над 130 км. Дотук сметката пък е около 102 млн. лв., а наскоро съпредседателят на Патриотичния фронт Валери Симеонов се похвали, че е убедил министъра на финансите да отпусне 44 млн. лв. за още около 60 км по течението на р. Резовска в най-южната точка на страната, които са в етап проектиране.

Общо 11 фирми са участвали в изграждането на готовите части на оградата и са получили от тези средства, при това без търг. Първите 30 км бяха директно договорени по времето на кабинета "Орешарски" с обяснението за спешност. Въпреки че тогава опозицията от ГЕРБ критикува остро практиката с договаряне на тъмно, в мандата на Борисов тя дори бе узаконена. През 2014 г. депутатите гласуваха промяна в закона, с която оградата по границата бе обявена за обект от национално значение. Това разрешава на областните управители, на чиято територия е съоръжението - Бургас, Хасково и Ямбол, да сключват директно договори с компании, избягвайки обществените поръчки, с мотив по-бързото изграждане на съоръжението. Рязко скочи и цената - от близо 250 хил. лв. цена на километър за първите 30 км на близо 1 млн. на километър за следващите 100 км.

От 11 компании според справката на "Дневник" само едно дружество участва в работата и в трите области - държавното предприятие "Транспортно строителство и възстановяване". То е собственост на министерството на транспорта. Управителят Валери Василев е назначен на поста през 2009 г. от бившия министър Александър Цветков.

В Хасково

На три фирми е възложил строителството на 33 км ограда предишният областен управител на Хасково Добри Беливанов (ГЕРБ), който впоследствие бе избран за кмет. За тях Министерският съвет е отпуснал близо 26.2 млн. лв. Освен "Транспортно строителство и възстановяване", това са още една държавна фирма - "Геопланпроект", както и ЕТ "Металик – Иван Михайлов". Сегашният областен управител Станислав Дечев довършва построяването на оградата по вече сключените договори.

"Геопланпроект" е направило проектирането на строежа на оградата, което става по задание на МВР. Собственик е регионалното министерство, а като представител е вписан Стоян Стоянов, назначен през 2015 г. Третата фирма, която е извършвала и същинската работа - строежа на оградата, е пловдивската ЕТ "Металик – Иван Михайлов", собственост на Иван Михайлов. В процес на проектиране са последните 17 км от оградата в тази област по поречието на река Тунджа, а за изграждането им тепърва ще бъдат отпуснати средства и ще бъде избран изпълнител.

В Бургас

В Бургас са готови 26 километра ограда, а на финала са и още 32 км. До есента дължината трябва да нарасне и с още 9 км. До момента са похарчени 56 млн. лв.
В крайморския град оградата се изгражда на два етапа, обясниха от областната управа, оглавявана от областния управител Вълчо Чолаков (от квотата на Реформаторския блок). Първата група договори - три на брой, са сключени през 2015 г., а втората група от пет договора - през 2016 г.

За изграждане на възпрепятстващото съоръжение и съпътстващия път през първия етап са се грижили "Пътстрой Бургас" ЕООД, "АБ ИНВЕСТ НН" ЕООД и "Булдени" ООД.

"Пътстрой Бургас" е дъщерна на една от най-големите компании в строителни бранш - "Хидрострой" на Велико Желев, която наскоро придоби свързваната с депутата от ДПС Делян Пеевски "Водстрой 98". "Хидростой" е един от най-мощните участници в сектора, с особено силни позиции във Варна, където има и рамков договор с общината за ремонтни дейности. "Пътстрой Бургас" е активна повече на регионално ниво, но в последните години бе и част от консорциума, който изгради северната скоростна тангента в София. Фирмата бе част и от обединението "ПСТ Хемус 2" (заедно със свързваната с Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка "ПСТ груп", "Хидрострой" и "Евро алианс тунели"), което трябваше да строи втората отсечка между Угърчин и Плевен по магистрала "Хемус". Поръчката бе една от спрените от премиера Бойко Борисов при "катарзиса" му със съмненията за връзки на спечелилите компании с крупни бизнесмени.

Втората фирма, с която областният управител на Бургас е сключил договор, е "АБ ИНВЕСТ НН", която от април 2016 г. е с друго наименование - "Инфра Експерт". Тя също е активна в регионални проекти във Барна и Бургас. Един от тях, който привлече публичното внимание, наскоро например бе обществената поръчка за проектиране и строителство на спортен комплекс в жилищния комплекс "Славейков" в Бургас за 13 млн. лв. Компанията бе част от обединението "Бургас спорт" с водещото участие на свързваната с Валентин Златев "Джи Пи груп", което спечели търга. Той обаче също бе част от спрените от премиера. Впоследствие поръчката бе обявена наново и с още по-висока цена, но "Джи Пи груп" вече участва самостоятелно в нея. "АБ ИНВЕСТ НН" е и една от петте компании, които поддържат улиците и междублоковите пространства във Варна.

Третата фирма е "Булдени" ООД. Нейни собственици са Емил Гоцев и Иван Николов. Фирмата е работила предимно по регионални проекти, като сред придобилите повече публичност е реконструкцията на рибарското пристанище в Поморие. В него "Булдени" участва в консорциум с водещ партньор "Водстрой 98".

Вторият етап от строежа на оградата в Бургаска област ще се извършва от общо пет фирми - трите от първия етап и още две други. От областната управа обясняват за "Дневник", че целта за подобно разделение е по-бързото свършване на работата. Новите попълнения са държавната "Транспортно строителство и възстановяване" и "Пътинженерингстрой - Т" ЕАД.

Собственик на втората фирма е "ИГ холдинг" АД, а като представител е вписан Божидар Тодоров. Дружеството също е част от изпълнителите на северната скоростна тангента заедно с "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и "Водстрой 98".

В Ямбол

В област Ямбол е изградена почти 36 км ограда, 30 от които са построени още от правителството на Пламен Орешарски. До момента похарчената сума е 20 млн. лв. Областният управител Димитър Иванов, бивш депутат от ГЕРБ в 42-ото Народно събрание, е сключил договор с държавната "Транспортно строителство и възстановяване" и "Геострой-инженеринг" ЕООД.

Втората фирма е собственост на Моньо Тодоров. През 2012 г. лично премиерът Бойко Борисов заедно с бившия министър на земеделието и храните Мирослав Найденов и изпълнителния директор на фонд "Земеделие" Румен Порожанов прерязаха лентите на новооткритите свинекомплекс и фуражно стопанство на фирмата "Геомекс инженеринг" в Ямбол. Те бяха изградени по програмата за развитие на селските райони с евросредства.

Първите 30

Първите 30 км в Ямболска област бяха изградени през 2013 г. при кабинета "Орешарски", като самото строителство бе възложено на армията. Правителството задели общо 9.6 млн. лв., от които 8.1 млн. лв. бяха за материали, а останалото - за заплати, включително и за работа в почивни дни.

Пет фирми бяха избрани за доставчици на материали. Най-голяма част от парите отидоха при "Интерком груп" ООД, което достави металните конструкции за 4 млн. лв. "Завод за пружини" АД, което достави спиралата режеща тел, взе 3.3 млн. лв. Заради тази компания избухна и скандал, тъй като тя е собственост на общинския съветник от БСП в Казанлък Александър Минчев. По-малки суми взеха и "Понсстройинженеринг" - за доставка на цимент, "Киров строително и минно оборудване" - за машини и съоръжения, и "АБС Инженеринг - Н" - за доставка на помощни материали и консумативи.

2 коментара
  • 1
    irv1424242340390894 avatar :-|
    MARKET BMD

    Като я направят да пуснат и малко ток - за по сигурно !

  • 2
    uprsport avatar :-|
    Uprsport

    Полковник Иван Сяров (на снимката с гръб и държащ папка) построи първите 30 км за около 8 млн. лева (да в тези разходи не бяха включени разходите за транспорт, амортизации, заплащане на труда и др.), но независимо от това сега оградата излиза прекалено скъпо - 1км ограда струва колкото 1 км магистрала преди 10 -14 години.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK