България е в световния топ 3 при износа на десет стоки

Страната се изкачва до 64-о място в глобалната класация заради чуждестранните инвестиции

В долари българският износ през миналата година се е свил с 12%, основно заради поевтиняването на еврото с 20%
В долари българският износ през миналата година се е свил с 12%, основно заради поевтиняването на еврото с 20%    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
В долари българският износ през миналата година се е свил с 12%, основно заради поевтиняването на еврото с 20%
В долари българският износ през миналата година се е свил с 12%, основно заради поевтиняването на еврото с 20%    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
25.8

млрд. долара е стойността на общия износ на страната през 2015 г.

Малка България е в световния топ 3 на износителите при десет вида стоки. Страната е и в глобалното трио при три от 20-те най-едри като стойност групи продукти, които имат външен пазар. Това показва традиционният анализ на Българската стопанска камара (БСК).

През 2015 г. страната е излязла на първо място по продажби на брашна от маслодайни растения и е запазила силните си позиции при нерафинирана мед, патешки меса и временно консервирани череши. България е вече на второ място и при нефтените масла. Лошата новина е, че тези продукти са почти непреработени и е можело да бъдат изнесени и преди век. Добрата е, че България се движи напред в класацията при някои специфични авточасти и електроника, което вече са продукти с повече добавена стойност.

Като цяло страната е подобрила представянето си в световната класация на износителите, като се е изкачила от 65-о на 64-то място сред над 200 държави. В доларово изражение обаче експортът през миналата година се е свил с 12%. Основната причина е поевтиняването на европейската валута, но това се отразява на всички икономики, обвързани с еврото, уточняват от БСК. Анализаторите стигат до извода, че нарасналата конкурентоспособност се дължи основно на международните компании в България и по-малко на местните фирми.

Нови и стари ниши

Данните показват някои значителни размествания сред най-добре представящите се български стоки в световен план. Добрите новини са, че през миналата година страната е била номер едно при износа на брашна от маслодайни семена, различни от соево и синапено. Това е и стоката, с която България държи най-голям пазарен дял - 21.8% от световния износ, макар обемът на продажбите по принцип да не е голям (малко над 40 млн. долара). Нов продукт сред най-добре представящите се са нефтените масла, където страната излиза на втора позиция след САЩ.

Други нови стоки, с които България влиза в топ 3 по износ, са различните видове тръбопроводи от каучук. От БСК посочват, че това е резултат от чуждестранни инвестиции. През 2015 г. турската Teklas откри официално третия си завод за уплътнителни системи за автомобили в България. От фабриките си край Кърджали компанията доставя за Меrcedes, BMW, Аudi, Volkswagen и др., а вече планира и четвърти завод.

Страната обаче пада от втора на трета позиция по продажби на маслодаен слънчоглед. Най-забележимо е отстъплението в категорията "зърна, сплескани на люспи", чийто износ от първо място в света отива на седмо и вече не попада в таблицата на стоките ни с най-високо място в световния износ. Друг отстъпващ позиции продукт са семената от кориандър. След като над 10 години България беше втора в света, през 2015 г. вече е на 4-то място.

Традиционни стоки

Вече няколко години България остава втора в света по износ на анодна (нерафинирана) мед, като за миналата година обемът на продажбите навън е бил близо 761 млн. долара. Този резултат изцяло се дължи на "Аурубис България". Заводът в Пирдоп, който е част от германската група Aurubis, отчете оборот от 4.2 млрд. лв. и износ за 3.9 млрд. лв. през 2015 г. Предприятието произвежда също рафинирана мед и сярна киселина, а основните му пазари са Китай, Германия, Турция, Белгия, Сингапур и др. Пак благодарение на него водещата експортна стока в парично изражение е рафинираната (катодната) мед. През миналата година износът е бил за 1.172 млрд. долара, с което България се е наредила на 14-о място в света.

Други традиционно добре изнасяни български продукти са патешките меса и временно консервираните череши, които нареждат страната на второ място в света. Те са и сред продуктите с най-голям пазарен дял (съответно 17.1% и 19.2%).

Още две стоки – седалки за тоалетни чинии (които се произвеждат от германската Hamberger в Севлиево) и медна ламарина, са на трето място. С големи обеми на четвърто място са руди и концентрати от благородни метали, калцинирана сода, тютюн на листа, санитарна керамика, рапица.

Чуждестранен двигател

Общият износ на страната за периода 2011 - 2015 г., измерен в долари, като цяло намалява средногодишно с 1%, а през 2015 г. намалението е с цели 12% до 25.8 млрд. долара. Като се има предвид, че световният внос през миналата година се е свил с 13% обаче, България дори се представя малко по-добре от повечето основни търговски партньори, посочват от БСК. Освен поевтиняването на еврото, чиято стойност спадна с 20% спрямо долара през 2015 г., други причини за по-слабия износ могат да се търсят в колебанията на цените на суровините. Например водещият продукт в експортната ни листа – катодна мед, макар да има 6% ръст в количеството, поради спад с близо 19% на цената, бележи стойностно намаление през 2015 г. спрямо 2014 г. с почти 14%.

Като стокови групи горивата и електричеството отново оглавяват експортната класация на България с принос от 2.7 млрд. долара. През миналата година износът на електричество е нараснал с 14%, въпреки че световният внос е намалял с 8%. Това нарежда България на 14-о място в света по износ на електроенергия.

Добрата новина е, че през последните години се наблюдава ръст в износа на стоки с по-висока добавена стойност като медикаменти, електрически и електронни изделия, машини, детайли и възли за автомобили. Основните пазари за тях са Германия, Италия и Франция.

Странни сделки със Сингапур и ОАЕ

Нефтените масла присъстват по-забележимо в експортната ни листа едва от 2014 г., но вече са на 8-о място в нея, а България се е изкачила до втори доставчик на световните пазари след САЩ, посочват от БСК. От гледна точка на пазара притеснения буди фактът, че нефтените масла се изнасят почти единствено за Сингапур, а Сингапур не отчита внос от България. Нещо повече, целият внос на Сингапур на тази стока е 15 пъти по-малък от декларирания от България износ.

Основен пазар за българските цигари продължават да са арабските държави, като Обединените арабски емирства (ОАЕ) държат 72%. Интересно е да се отбележи, че ОАЕ декларират доста по-голям внос от България, отколкото е декларираният български износ и в стойностно, и в количествено изражение, се казва в анализа.

Износни стоки с по-голяма добавена стойност

- Компоненти за автомобилостроене и машиностроене като хидравлика, машинни възли, акумулатори, лагери, кабели, електротехнически и електронни изделия, електрически ръчни инструменти;

- Хладилници (където България е пети в света износител), фризери и санитарен фаянс; изчислителни машини;

- Някои фармацевтични и медицински изделия;

- Оптични изделия, сензори;

- Някои софтуерни продукти за управление на процеси, игри;

- Любителска радиотехника, сноуборд, велосипеди.

Български стоки с най-високо място в световния износ
Място 2015 г.СтокаИзнос (млн. долара)Място 2014 г.
1Брашна от маслодайни семена40.2972
2Нерафинирана мед760.9972
2Нефтени масла402.951
2Патешки дроб/месо64.0032
2Череши, временно консервирани20.1952
3Маслодаен слънчоглед402.4622
3Подсилени тръбопроводи от каучук99.709
3Седалки и капаци за тоалетни чинии59.1243
3Медна ламарина24.9694
3Неподсилени тръбопроводи от каучук5.167

Водещи стоки в износа на България
ОписаниеИзнос (млн. долара)Промяна 2015/2014 г. (%)Място в световния износ
Рафинирана катодна мед1172.488-1414
Леки нефтени деривати989.48-2937
Нерафинирана анодна мед760.997-182
Други нефтени деривати682.658-4943
Медикаменти в дози670.555-1830
Пшеница605.964-712
Електроенергия601.2591414
Нефтени масла402.951-62
Семена от слънчоглед402.462-193
Комплекти проводници за автомобили386.932820
Електротехническа апаратура291.6582320
Руди и концентрати от благородни метали278.348-124
Медни концентрати228.468-1924
Цигари226.6-2421
Царевица208.39-4411
Калцинирана сода206.058-174
Слънчогледово олио, сурово183.707-15
Резистори164.714196
Процесори, контролери143.307-930
Велосипеди143.063-110

Източник: БСК

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


23 коментара
  • 1
    yts04475665 avatar :-|
    Georgi

    Юнаци, това че слънчогледовите семена са паднали от второ на трето място продължава да буди огромно притеснение, а не тревога, означава че продължаваме да изнасяме суровината, а не готов продукт, докато изкуствено наложеното ограничение на износа от Украйна (най - големият производител на слънчоглед в света) и свалените им мита за внос в ЕС (от брюкселските клоуни) , унищожава българското производство и прави продукцията ни не конкурентна. Но за това трябва питане, а не усвояване на грантове.

  • 2
    i_hristov avatar :-|
    i_hristov

    Аз едно не мога да разбера. Хем сме големи износители, а на българския пазар тези стоки, които уж изнасяме са вносни? На пример при земеделието, дават се субсидии и пари по евро програми за какво ли не, а ядем плодове и зеленчуци от Македония, Гърция и Сърбия. Е как става този номер, може ли от БСК да ми го разяснят?

  • 3
    drumbass avatar :-|
    drumbass

    [quote#2:"i_hristov"]Аз едно не мога да разбера. Хем сме големи износители, а на българския пазар тези стоки, които уж изнасяме са вносни? На пример при земеделието, дават се субсидии и пари по евро програми за какво ли не, а ядем плодове и зеленчуци от Македония, Гърция и Сърбия. Е как става този номер, може ли от БСК да ми го разяснят?[/quote]

    Тук се търси евтино, не качествено. освен това пазарът е малък. Така, нашите изнасят за колкото могат и се внася за колкото могат да го продадат.

    Освен това селскостопанската продукция е сезона, както и географски обусловена. Лятото може и да нагъваме родна шопска салата, ама зимата от някъде трябва да ги внесем тия зеленчуци. Тропически и екзотични плодове и зеленчуци пък тук не се гледат.

  • 4
    corona avatar :-|
    corona

    "От гледна точка на пазара притеснения буди фактът, че нефтените масла се изнасят почти единствено за Сингапур, а Сингапур не отчита внос от България. Нещо повече, целият внос на Сингапур на тази стока е 15 пъти по-малък от декларирания от България износ."

    Фиктивен износ? Нека познаем коя компания произвежда тези нефтени масла. Като погледне човек има доста нефтени продукти изброени, които имат огромни обеми на износ.

  • 6
    weinlock avatar :-?
    weinlock

    Мед, катодна мед, ламарина от мед, мед... Ако не бяха медните находища, къде ли щяхме да сме като икономика...

  • 7
    yez18383939 avatar :-|
    Pronto

    Износът на слънчоглед е спаднал именно заради растежа на износа на олио! Не може всичко да го има в статията. В Ямболско в момента има повече маслобойни отколкото в цяла соц България

  • 8
    alextan avatar :-|
    alextan

    Прави впечатление - 5-ти в света по износ на хладилници - а имаме само 1 завод - на Либхер до Пловдив.
    Също така нали сме първи в света по производство и износ на лавандула и лавандулово масло - нещо не го виждам?
    Прапрадядо ми в село между Пловдив и Карлово се е занимавал с производство на етерична масла - лавандула и мента, имал е машини и освен селскостопански производител е бил и преработвател на първичната продукция. Т.е. този отрасъл е над 100 годишен.

  • 9
    ehl1456140346489758 avatar :-P
    Иван Банков

    България е на трето място по производство на седалки за тоалетни чинии!!! Е, все от някъде трябва да се тръгне ;)

  • 10
    velian avatar :-|
    volarok

    До коментар [#4] от "corona":

    Някой точи ДДС май?
    Иначе, няма какво хубаво да се каже за износа на непреработена продукция. Слънчогледът, като всяка техн. култура изощава земята.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход