С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 20 юли 2016, 18:14, 18223 прочитания

Спирките в София тръгват към частни концесионери

Общината отново задвижва идеята на Йорданка Фандъкова след тригодишно забавяне

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
До седмица Столична община вероятно ще задвижи отдаването на всички спирки на градския транспорт на концесия, стана ясно след като в сряда транспортната комисия в общината одобри условията на процедурата. Документът трябва да бъде гласуван на следващата сесия на общинския съвет. Предвид подкрепата на ГЕРБ и останалите партии с изключение на БСП и коалиция "Сердика" в комисията, решението едва ли ще страда от липса на подкрепа сред общинските съветници.

Условията предвиждат всички 2604 спирки на градския транспорт в София бъдат разпределени в четири зони и след това отдадени на частни фирми, които да ги управляват за 15 или 20 години. Спирките са разделени и на няколко типа - с кошче и знак, с навес, и с навес и павилион. Kонцесионното плащане е между 53 и 68 хил лв на година за всяка от зоните, а минималният размер на инвестицията за всяка от зоните е приблизително 5 млн. лв. Концесионерът ще трябва да демонтира старите съоръжения и да ги подмени с нови в рамките на 36 месеца от подписването на договора. Срещу това компаниите ще могат да продават рекламните площи и спирконавесите, както и да оперират павилионите за билети и "дребни пакетирани стоки".


Така, ако процедурата бъде задвижена в началото на есента и конкурсът мине без обжалвания, спирките в София може да бъдат изцяло подменени най-рано в началото на 2020 г.

Концесия с история

Това е четвъртият опит на кмета Йорданка Фандъкова да задвижи раздаването на спирките на частни фирми. За последните три години въпросът беше повдиган на няколко пъти, но след това потъваше без обяснение. Още с излизането на детайлите за конкурса в началото на 2014 г. стана ясно, че критериите пасват най-добре на обединение между рекламния бос Красимир Гергов и свързваната с депутата Делян Пеевски мрежа от павилиони Lafka. Фирми на Гергов от години стопанисват рекламни съоръжения в София, а от 2013 г. Lafka агресивно завладя павилиони и спирки в цялата страна, за да достигне над 900 обекта в 90 населени места. От другия основен играч в сектора на павилионите - Lagardere, няколко пъти са заявявали, че не се интересуват от конкурса, както коментира пред "Капитал Daily" и една от големите фирми за външна реклама в София.



Сега дирекцията по обществени поръчки и концесии на Столична община твърди, че се е съобразила с всички забележки от предишните обсъждания на концесията. В новата документация е записано например намаляване на спирките от Тип 1, които имат само табела и кошче, но не и навес, от 57% на 51% от всички спирки. Рекламната площ, която ще получат бъдещите концесионери, е по-голяма, заради което е увеличено и концесионното плащане. Центърът за градска мобилност ще може и да поиска премахването или изграждането на повече нови съоръжения, които не са предвидени в първоначалната схема - те ще са 10% за целия срок на концесията, вместо 5%. Ако промените надхвърлят 5% обаче общината се задължава да удължи договора на концесионера с 5 години, е записано в документацията.

На практика докладът на кмета за откриване на концесията, който трябва да бъде гласуван от общинските съветници, остава непроменен от 2014 г. От участниците се изисква да имат оборот не по-малък от пет милиона лева за последните три години, които в документа са записани като 2011 г., 2012 г. и 2013 г. Ако фирмата има интерес към две зони със спирки, изискваният оборот се вдига двойно. Бъдещите концесионери трябва да докажат, че са "изпълнявали дейности по изграждане на преместваеми обекти".

Защо ЦГМ не управлява спирките сам

Общинските съветници обсъдиха и въпросът способен ли е Центърът за градска мобилност сам да стопанисва спирките и да събира приходите от реклама. Калоян Паргов от БСП направи предложение за отменяне на концесията, което не беше прието. "Не зная колко е удачно да започваме такъв нов разговор, който да отложи въпроса с неясно колко време," коментира председателят на транспортната комисия Екатерина Йорданова. "Трябва да се отнесем с уважение към работата на колегите, които са се съобразили с всички наши бележки," довърши тя.

Тодор Цанев от коалиция "Сердика", който единствен заедно с Калоян Паргов не подкрепи процедурата, даде свои изчисления, че за 15-годишния срок на концесията приходите от реклама биха били 64 млн.лв., докато разходите за поддръжка на спирките - 44 млн.лв. "Това са консервативни изчисления," обясни той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Британските власти откриха 39 тела в камион от България, кметът на Несебър вече е в ареста Вечерни новини: Британските власти откриха 39 тела в камион от България, кметът на Несебър вече е в ареста

И още: Правителството разреши на "ЦСКА-София" да строи в Борисовата градина, а Путин и Ердоган се разбраха за буферна зона в Сирия

23 окт 2019, 1500 прочитания

Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници 3 Премиерът разпореди: "Български пощи" ще доставя и продава вестници

Така държавната компания може да поеме от Пеевски най-неатрактивната дейност - нощната логистика

23 окт 2019, 1976 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Депутатите приеха изискването за банкова гаранция при търговия с горива

Тя ще е за сделки над 25 хил. лв. на месец и ще се депозира в НАП

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Максимилиан Калед: Даваме на клиента бърз външен поглед за 48 часа

Съоснователят на рекламната агенция Pop Up Agency пред "Капитал"

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10