Спирките в София тръгват към частни концесионери
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спирките в София тръгват към частни концесионери

Спирките в София тръгват към частни концесионери

Общината отново задвижва идеята на Йорданка Фандъкова след тригодишно забавяне

Мария Манолова
18640 прочитания

© ГЕОРГИ КОЖУХАРОВ


До седмица Столична община вероятно ще задвижи отдаването на всички спирки на градския транспорт на концесия, стана ясно след като в сряда транспортната комисия в общината одобри условията на процедурата. Документът трябва да бъде гласуван на следващата сесия на общинския съвет. Предвид подкрепата на ГЕРБ и останалите партии с изключение на БСП и коалиция "Сердика" в комисията, решението едва ли ще страда от липса на подкрепа сред общинските съветници.

Условията предвиждат всички 2604 спирки на градския транспорт в София бъдат разпределени в четири зони и след това отдадени на частни фирми, които да ги управляват за 15 или 20 години. Спирките са разделени и на няколко типа - с кошче и знак, с навес, и с навес и павилион. Kонцесионното плащане е между 53 и 68 хил лв на година за всяка от зоните, а минималният размер на инвестицията за всяка от зоните е приблизително 5 млн. лв. Концесионерът ще трябва да демонтира старите съоръжения и да ги подмени с нови в рамките на 36 месеца от подписването на договора. Срещу това компаниите ще могат да продават рекламните площи и спирконавесите, както и да оперират павилионите за билети и "дребни пакетирани стоки".

Така, ако процедурата бъде задвижена в началото на есента и конкурсът мине без обжалвания, спирките в София може да бъдат изцяло подменени най-рано в началото на 2020 г.

Концесия с история

Това е четвъртият опит на кмета Йорданка Фандъкова да задвижи раздаването на спирките на частни фирми. За последните три години въпросът беше повдиган на няколко пъти, но след това потъваше без обяснение. Още с излизането на детайлите за конкурса в началото на 2014 г. стана ясно, че критериите пасват най-добре на обединение между рекламния бос Красимир Гергов и свързваната с депутата Делян Пеевски мрежа от павилиони Lafka. Фирми на Гергов от години стопанисват рекламни съоръжения в София, а от 2013 г. Lafka агресивно завладя павилиони и спирки в цялата страна, за да достигне над 900 обекта в 90 населени места. От другия основен играч в сектора на павилионите - Lagardere, няколко пъти са заявявали, че не се интересуват от конкурса, както коментира пред "Капитал Daily" и една от големите фирми за външна реклама в София.

Сега дирекцията по обществени поръчки и концесии на Столична община твърди, че се е съобразила с всички забележки от предишните обсъждания на концесията. В новата документация е записано например намаляване на спирките от Тип 1, които имат само табела и кошче, но не и навес, от 57% на 51% от всички спирки. Рекламната площ, която ще получат бъдещите концесионери, е по-голяма, заради което е увеличено и концесионното плащане. Центърът за градска мобилност ще може и да поиска премахването или изграждането на повече нови съоръжения, които не са предвидени в първоначалната схема - те ще са 10% за целия срок на концесията, вместо 5%. Ако промените надхвърлят 5% обаче общината се задължава да удължи договора на концесионера с 5 години, е записано в документацията.

На практика докладът на кмета за откриване на концесията, който трябва да бъде гласуван от общинските съветници, остава непроменен от 2014 г. От участниците се изисква да имат оборот не по-малък от пет милиона лева за последните три години, които в документа са записани като 2011 г., 2012 г. и 2013 г. Ако фирмата има интерес към две зони със спирки, изискваният оборот се вдига двойно. Бъдещите концесионери трябва да докажат, че са "изпълнявали дейности по изграждане на преместваеми обекти".

Защо ЦГМ не управлява спирките сам

Общинските съветници обсъдиха и въпросът способен ли е Центърът за градска мобилност сам да стопанисва спирките и да събира приходите от реклама. Калоян Паргов от БСП направи предложение за отменяне на концесията, което не беше прието. "Не зная колко е удачно да започваме такъв нов разговор, който да отложи въпроса с неясно колко време," коментира председателят на транспортната комисия Екатерина Йорданова. "Трябва да се отнесем с уважение към работата на колегите, които са се съобразили с всички наши бележки," довърши тя.

Тодор Цанев от коалиция "Сердика", който единствен заедно с Калоян Паргов не подкрепи процедурата, даде свои изчисления, че за 15-годишния срок на концесията приходите от реклама биха били 64 млн.лв., докато разходите за поддръжка на спирките - 44 млн.лв. "Това са консервативни изчисления," обясни той.

До седмица Столична община вероятно ще задвижи отдаването на всички спирки на градския транспорт на концесия, стана ясно след като в сряда транспортната комисия в общината одобри условията на процедурата. Документът трябва да бъде гласуван на следващата сесия на общинския съвет. Предвид подкрепата на ГЕРБ и останалите партии с изключение на БСП и коалиция "Сердика" в комисията, решението едва ли ще страда от липса на подкрепа сред общинските съветници.

Условията предвиждат всички 2604 спирки на градския транспорт в София бъдат разпределени в четири зони и след това отдадени на частни фирми, които да ги управляват за 15 или 20 години. Спирките са разделени и на няколко типа - с кошче и знак, с навес, и с навес и павилион. Kонцесионното плащане е между 53 и 68 хил лв на година за всяка от зоните, а минималният размер на инвестицията за всяка от зоните е приблизително 5 млн. лв. Концесионерът ще трябва да демонтира старите съоръжения и да ги подмени с нови в рамките на 36 месеца от подписването на договора. Срещу това компаниите ще могат да продават рекламните площи и спирконавесите, както и да оперират павилионите за билети и "дребни пакетирани стоки".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    kolisti avatar :-|
    бай кольо

    Егати колко са огладняли!

  • 2
    gll37355838 avatar :-|
    Дундурук

    Какъв е смисълът от общината, ако дава всички дейности, чието качество е важно за гражданите, на частници, които търсят единствено печалба и монопол?

    Дайде държавата на консеция, ако все още не е дадена!

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "Дундурук":

    Смисълът е, че като ги раздадат няма как да правят поръчки за ремонт 2 пъти над нормалната им стойност. Смисълът е, че печалбата и монополът са цели на държавната администрация също толкова, колкото и на частниците.

  • 6
    tzm41313897 avatar :-|
    Mark Twain

    Не съм казвал, но пак повтарям - и задължение всяка будка на спирка да продава всички видове нелични карти и билети.

  • 7
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Няма нищо лошо, ако общината едновременно печели някакви доходи от концесията а концесионера да печели от реклами и оборот, там където нещо ще се продава, а ние спечелим прилични спирки за по-дълго време.
    Единствено не виждам какво се случва с тези, досега общински фирми/служби, които до момента са били ангажирани с тези спирки, т.е. да се намалят и досегашните общински разходи.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK