С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 20 юли 2016, 19:00, 24317 прочитания

Как държавата подкрепя концесионираното летище Горна Оряховица

Правителството отпусна 2 млн. лв. за обекта в Пловдив и за току-що придобития актив от Румен Гайтански–Вълка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Държавата подпомага новия концесионер, като първо му предостави нужния "опит" при кандидатстването, после препроектира магистрала "Хемус", за да има връзка с летището, а сега дава и субсидия.
Държавата ще даде 2.05 млн. лв., които Министерството на транспорта ще пренасочи към летищата в Пловдив и Горна Оряховица, реши правителството на последното си заседание. Сумата не изглежда грандиозна, но в нея има два проблема. Първо, управляващите не комуникират за какво точно се дават тези пари. И второ, по-притеснително - от няколко дни летището в Горна Оряховица има частен стопанин - Румен Гайтански-Вълка, и стои въпросът защо държавата подпомага новия концесионер. Първо с държавното си дружество му предостави нужния "опит" при кандидатстването, после препроектира магистрала "Хемус", за да има връзка с летището, а сега дава и субсидия.

Официалното знание и незнание


"С тези средства ще бъдат покрити натрупаните задължения на държавата към летищата, които са свързани с изискването за финансиране на дейности по осигуряване на безопасността и сигурността на полетите, както и за поддържане и развитие на летищата", се казва още в съобщението на правителствената пресслужба. Не става ясно как ще бъде разпределена сумата между двете аерогари и кога са натрупани въпросните задължения, както и защо вече концесионираното летище Горна Оряховица ще получи нови средства от държавата. Транспортният министър Ивайло Московски не отговаряше на мобилния си телефон, а от ръководството на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" заявиха, че не знаят за това решение, не са в състояние да отговорят на въпросите, както и че са само контролен орган.

Изпълнителният директор на летище Пловдив Владимир Щърбанов заяви пред "Капитал Daily", че научава за отпуснатите средства от медията. "С нас не е говорено и не е коментирано. Не е по наше искане. Имаме просрочени вземания от началото на тази година. Сумата е значително по-малка от 2 млн. лв.", заяви той, като обаче отказа да назове конкретно число. "Очевидно е свързано с концесията, за да се поизчистят нещата", добави той.

В името на концесионера



За летище Пловдив в момента тече процедура по отдаването му на концесия, като срокът за оферти изтича на 19 септември.

Горна Оряховица обаче вече премина през такава и за концесионер беше избрано обединението "Гражданско летище Горна Оряховица", свързано с Румен Гайтански-Вълка, който държеше бизнеса с боклука на София, а сега чисти други областни градове. Концесията се превърна в прецедент, защото държавното дружество "Летище Горна Оряховица" има 5% дял в консорциума победител, като така покри условието за опит, търсено от участниците.

Малко след процедурата за концесия пък стана ясно, че магистрала "Хемус" ще бъде препроектирана, за да се осигури скоростна връзка с летището. Договорът за концесия е бил подписан на 11 април, той е влязъл в сила от 8 юли, а ръководството на държавното дружество вече е сменено, показва справка в Търговския регистър.

Въртележка от такси и субсидии
Според отчетите на летищата на тях им е възложено да изпълняват функциите на летищна администрация, като получават за целта средства от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта. Те събират летищните такси от превозвачите от името и за сметка на същата тази администрация. Тъй като тези средства не са достатъчни, на практика те получават допълнително финансиране, т.е. субсидия. От отчета на летище Пловдив за 2015 г. става ясно, че приходите от това финансиране са били 1.8 млн. лв., а при летище Горна Оряховица финансирането за миналата година е било 587 хил. лв. Т.е. общо с 337 хил. повече от допълнителните пари, отпуснати на последното заседание на правителството.

Финансови дупки
Пловдивското дружество от доста време изпитва финансови затруднения. То не се радва на много редовни полети, ако изключим нискотарифната Ryanair. През 2014 г. му беше намалена и държавната субсидия с около 20-25%. Приходите от 4.1 млн. лв. през 2013 г. паднаха на 3.8 млн. лв., а загубата се увеличи от 1 млн. лв. през 2013 г. на 1.2 млн. лв. през следващата. Накрая летището заработи с ограничено работно време от 6 до 22 часа, като през миналата есен стана скандал, след като там на тъмна и празна аерогара се приземи аварийно самолет на Wizz Air. За 2015 г. приходите продължават да падат и са 3.5 млн. лв., но има леко свиване на финансовата дупка и загубата е 987 хил. лв.

Неясно бъдеще
Обратното на летище Пловдив, но от много ниска база, летище Горна Оряховица е увеличило приходите си за изминалата година, като от 744 хил. лв. през 2014 г. те са нараснали до 862 хил. лв. за 2015 г. За изминалата година държавата е предоставила с 61 хил. лв. по-малко спрямо предишната година, но дружеството е отчело повече приходи от наземно обслужване и други дейности, които са компенсирали това свиване. Печалбата за 2014 г. е 1 хил. лв., а през 2015 г. дружеството е завършило на нулата.

Все още не е ясно как концесионерът смята да развива аерогарата, но той ще трябва да инвестира в нея 32.1 млн. лв. (със 101 хил. лв. повече от минималните, заложени от Министерството на транспорта), като 22.4 млн. лв. от тях ще бъдат вложени през първите 4 години.
Годишното концесионно плащане ще е в размер на по-голямата от двете суми: 10 на сто от общия размер на нетните приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия, и дължимият ДДС върху сумата, или 70 хил. лв., и дължимият ДДС върху сумата, коригирана на всеки три години от срока на концесията с индекса на потребителските цени с натрупване за тригодишен период. Концесионерът дължи и на държавата еднократно концесионно плащане в размер на 100 хил. лв. без ДДС в едномесечен срок от подписване на договора.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Вода за Перник през София, нови боклуци от Италия, но и риск за бизнеса с отпадъци Уикенд новини: Вода за Перник през София, нови боклуци от Италия, но и риск за бизнеса с отпадъци

И още: Седмицата започва с вот на недоверие срещу кабинета, в сряда ще е ясен директорът на БНР, в Давос ще се обсъжда климатичната заплаха

19 яну 2020, 1203 прочитания

България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид България ще убеждава ЕК, че само в Гълъбово има обгазяване със серен диоксид

Еврокомисията заведе дело срещу страната за системно замърсяване на въздуха

19 яну 2020, 1579 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
В сигналите срещу магистрати трябва да има и ЕГН на авторите

Отпадна текстът в Закона за съдебната власт, който предвиждаше да не се търси отговорност от автора, ако твърдението му се окаже невярно

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

Кино: "Бомба със закъснител"

Сексизъм, мълчание и опълчване във Fox News

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10