Другата Европа: от София до Сантандер

Четирима европейски кметове говорят за бъдещето и как ще го постигнат с по-малко европари

Да си поговорим за градовете. С всички тези приказки за надигането на национализма в Европа, вероятно си мислите, че националните държави са бъдещето, както бяха миналото. Истината е, че хората живеят в градове, не в държави. В някои градове това се усеща особено силно, защото разликата с държавата около тях е толкова голяма, че почти няма връзка. София, например. Или Лондон.

От десетилетия икономическата ос на Европа минава през Лондон и Париж, до Франкфурт и Виена. Според Financial Times половината от глобалния ръст в следващото десетилетие ще се случи в едва 400 града. Няма да ви изненадаме, ако ви кажем, че огромна част от тях не са в Европа.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 10

    Отговорите на 4-те града са прекрасен материал за един тест за интелигентност, съпътстван с въпрос "Открийте чия визия е несъвместима с останалите три".

    Докато едни гледат как да вкарат повече пари в града от туризъм посредством някакъв културен акцент или атракция от международен интерес, да разредят трафика и да отърват центъра от автомобили, само един град си въобразява, че ще "намали времето за чакане по светофарите с 30%". Правилно е да се каже, че ще увеличи с 42% пропускателната способност на кръстовищата, но не и времето на чакане. Защото феноменът е световно известен - минава ли се отнякъде бързо, на колата се мятат още толкова хора да се възползват от тази възможност, докато накрая не се върне, че и не се задмине старото положение.

    Не ми е ясно също, каква нова стратегия за градска мобилност ще поръчваме пак. Вече има една на Мотт Макдоналд от 2010 г. и тя е един от най-добре критите документи, защото в нея пише (по памет), че автомобилът не е фактор за градска мобилност, а е фактор за опропастяване на градове. Което всъщност се случва пред очите ни.

    Нередност?
  • 2
    finland avatar :-|
    Finland
    • + 6

    До коментар [#1] от "cinik":

    Проблемът според мен е че страшно много се централизира държавата. По 2-ма/3-ма познати на година се местят в София.

    87ми коментар на ПонтифА е много добър според мен. Ето http://www.dnevnik.bg/skorost/2016/07/22/2799470_broiat_na_lekite_koli_v_bulgariia_e_skochil_s_200/?ref=id#comment-87

    Нередност?
  • 3
    kamenvasilev avatar :-|
    kamenvasilev

    До коментар [#1] от "cinik":

    http://sofia.bg/pressecentre/foto/16-02.pdf

    Нередност?
  • 4
    az112233 avatar :-|
    az112233
    • - 4
    • + 1

    "Истината е, че хората живеят в градове, не в държави."

    Нема такова нещо, точно сега градовете губят всекакво значение с високоскоростните влакове, магистрали, самолети. На Запад се пътува доста от местожителство до месторабота, по неколкостотин километра дори. Най-важни са държавите и винаги ще е така, градовете беха силни в античността по времето на градовете-държави и гръцките/финикийските колонии.

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 4

    До коментар [#3] от "kamenvasilev":

    А точно за него става въпрос. Виж първото предложение в списъка от мерки:

    „ 1. Въвеждане на ред на улицата...“

    Виж още какво пише в заключителната препоръка:

    „Градска транспортна система, която зависи от неограниченото използване на автомобили, е неустойчива. Предизвикателство е да се получи пълно обществено одобрение, поддръжка и ангажимент за необходимите промени за обръщането на тази тенденция....“

    Точно когато им връчиха доклада, гербаджиите започнаха едно „кфо ъ получи обществено одобрение и кфи 5 леа, хъхъхъ. Ние ън златна миа сЕиме, обществено оорение че търсиме...Дай им ън тея изрои по една кола без данъци, една градинка ъ паркират вътре, пък веднъж като отпроят гъз метър на декар и шкембето да пристига 5 минути преди тех, ч‘вийме дали неъ ъ гласуът винаи за нас. Хъхъхъ, яко у кухата глаа ън теа 1 милион боклуци, хъхъхъ, сър Стенли Ройс от Габроо кфо викаше? Целия вътре сух, а? Хъхъхъхъ! Шшееее им е*а майката и парцали скапани....“

    Нередност?
  • 6
    kamenvasilev avatar :-|
    kamenvasilev
    • + 2

    До коментар [#5] от "cinik":

    Да, за много от констатациите и предложенията в този документ се подписвам с две ръце, обосновани и смислени са. Имам някои забележки по отношение на метрото като съотношение разходи/ползи в един приятен за живеене град, но София като планиране не е такъв, така че - ОК, това е статуквото - с това работим.

    Иначе, каквото желае обществото - това и получава (красноречиво илюстрирано от теб с примерния мисловен процес на една част от назначените бизнес/публични администратори). Имаше една приказка, че никой не иска (примерно) митниците/парламентът/правителството/общината/... да работят добре, но всеки иска да е митничар/депутат/министър/общинар/... за известно време. За съжаление, все повече се убеждавам, че докато мнозинството изглежда приема за нормално да ни управляват хора с описания мисловен процес, превръщането на обществото ни в просперираща общност на отговорни граждани се отлага за неопределено време.

    Нередност?
  • 7
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен
    • + 1

    До коментар [#2] от "Finland":

    Аз не мисля че това е толкова голям проблем. По-добре София, отколкото чужбина. В единия случай се ползва потенциала на хората за българската икономика, а в другия за чуждата.
    Няма как Мадан или Карнобат да се борят със София - нелепо е :)

    Нередност?
  • 8
    finland avatar :-|
    Finland
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#7] от "Компетентен":

    Нямах това впредвид. Имах предвид че сме нагъчкани като идиоти. Ако не беше толкова централизирано автомобилите нямаше да са такъв проблем (това дебатираме в коментарите).

    Нередност?
  • 9
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен
    • + 2

    До коментар [#8] от "Finland":

    За съжаление това са световни процеси.Населението мигрира към местата, където е работата. Да живееш на село или в малък град и да имаш качествен живот там в наши дни е лукс, който малко хора може да си позволят.

    Нередност?
  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • + 1

    До коментар [#9] от "Компетентен":

    Световните тенденции са предградията. Ние не сме част от този процес, защото още се кланяме пред културата на комунистическите панелки. В цял Запад имаш един малък град (в сравнение с населението на цялата община) и около него разпръснати малки градчета и селца. Къде с квартален статут, къде самостоятелно управлявани. Почти всички от тях имат нисък архитектурен профил и са подходящи за семеен живот с деца. Само на Изток сме нагъчкани по високите сгради цял живот.

    Нередност?
Нов коментар