"Работата се разраства до запълване на наличното време." – Първи закон на Паркинсон за администрацията
2015 г. – В бюджет 2015 г. се залагат 10% намаление на разходите за администрация. 2014 г. – Проектобюджетът за 2014 г. предвижда намаляване на администрация с 10%.2010 г. – Докладът за бюджета с планове за съкращаване на 15% от администрацията.
Бройката
Въпреки че през последните години няколко поредни правителства правеха смели планове, стратегии и разчети за намаляване на броя на държавните служители и оптимизиране на администрацията, това не се случи и явно няма изгледи да се случи.
При централната администрация се наблюдават по-големи колебания в числения състав, главно заради преструктурирането на държавните ведомства според усмотрението на всяко ново правителство, както и според различни законови промени, които прибавят или изваждат една или друга администрация от сметката. В нито един момент обаче плановете на управляващите за намаляване с 10 или 15% не са се случвали. През 2015 г. на всеки хиляда души 8 работят в централната администрация.

МВР е отделен случай. Данни за заетите в министерството има едва от 2010 г. През 2015 г. щатната численост е 50 хил. души, което е с близо 14% по-малко в сравнение с 2010 г. Спрямо населението през 2015 г. на всеки хиляда души се падат 7 работещи в МВР при 7.7 на хиляда през 2010 г. Основното намаление през годините идваше от съкращаване на незаети бройки и оттегляне на достигналите пенсионна възраст заради несигурността около готвените пенсионни реформи и плановете за увеличаване на пенсионната възраст и изискуем щат (които залегнаха и в последните промени в Кодекса за социално осигуряване). В същото време всеки опит за орязване на щата, привилегиите или разходите през годините беше посрещан със стачка на служителите на министерството.
Издръжката
Отчетите за изпълнението на държавните бюджети между 2010 и 2015 г. показват, че разходите за заплати и възнаграждения за персонала не спадат под 4 млрд. лв. годишно и ежегодно представляват около 6% от БВП. Поддържането на числеността на администрацията пък не позволява да се наемат висококвалифицирани кадри, които да спомогнат за намаляване на броя и оптимизиране на услугите. В доклада за състоянието на администрацията е посочено, че една от пречките пред развитието на електронното правителство е невъзможността да се заплаща адекватно възнаграждение на ИТ специалисти, които да работят по въвеждането на електронните услуги.
В допълнение почти всички разходи в държавните структури са за заплати, а капиталовите разходи и модернизацията остават на заден план. Най-ярък пример са разходите за издръжка на МВР. От над 1 млрд. лв. за издръжка всяка година над 90% са за заплати, а само около 1% - за капиталови разходи. От тази гледна точка оптимизацията и модернизацията също са невъзможни при такава огромна издръжка и толкова раздута администрация.
Услугите
Оптимизацията на администрацията трябваше да е свързана и с въвеждането на електронно правителство. Това също не се случи. Преди близо 15 години Министерският съвет прие Стратегия за електронно правителство (решение №866 от 2002 г.), а оттогава всяка нова власт сякаш започваше отначало цялата реформа с нови планове, стратегии и структури.
Всичко казано дотук показва, че българската администрация остава неефективна и раздута, а модернизацията и оптимизацията ѝ се случват далеч по-бавно, отколкото ни се иска. Това означава разхищение на средства, спъване на бизнеса и гражданите и възможности за корупционни практики.
"Работата се разраства до запълване на наличното време." – Първи закон на Паркинсон за администрацията
2015 г. – В бюджет 2015 г. се залагат 10% намаление на разходите за администрация.
1 коментар
http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/imena/2 014/04/27/2288883_nikolai_vasilev_predlaga_menju_z a_reformatori/