ЕК заведе дело срещу България заради липсваща защитена зона в Рила
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЕК заведе дело срещу България заради липсваща защитена зона в Рила

Ниските части на Рила все още не са включени в екомрежата "Натура"

ЕК заведе дело срещу България заради липсваща защитена зона в Рила

Комисията задвижи и други две наказателни процедури - в енергетиката и срещу летище София

16213 прочитания

Ниските части на Рила все още не са включени в екомрежата "Натура"

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Европейската комисия завежда дело срещу България пред Съда на ЕС заради липсващата защитена зона, позната като Рила-буфер, съобщи пресслужбата на ЕК миналата седмица. Рила-буфер обхваща ниските части на планината, или това е "пръстенът", който огражда Национален парк "Рила". Зоната трябваше да бъде включена в европейската екомрежа "Натура" още през 2007 г. заради намиращите се там местообитания на защитени видове птици, речни риби и бозайници. Природозащитници, експерти от екоминистерството и кметове на общини обаче така и не стигнаха до консенсус за обхвата на защитената зона. ЕК откри наказателна процедура срещу страната ни още през 2008 г. заради Рила-буфер и осем години по-късно обяви, че завежда дело.

Две години проучвания

През 2011 г. България допълни екомрежата "Натура" със защитена зона "Рилски манастир" за опазване на дивите птици и така осигури защита на 72% от т.нар. Орнитологично важно място "Рила". Еврокомисията обаче настоя за 100-процентова защита и през есента на 2014 г. предупреди страната, че ще излезе с негативно становище по случая.

През март тази година Националният съвет по биологично разнообразие - консултативен орган към министъра на околната среда, отново е разглеждал предложения за обхвата на зоната и отново не е стигнал до консенсус. Съветът е решил да отложи разглеждането на документацията за извършване на допълнителни проучвания. Те ще продължат две години и ще бъдат възложени на експерти, които досега не са били ангажирани с казуса, обясниха от МОСВ.

Летищен монопол и още...

Еврокомисията е предупредила страната ни и че не прави достатъчно, за да гарантира свободната конкуренция при наземното обслужване на софийското летище. Още през 2010 г. летище София беше обвинено в монополно положение при наземното обслужване - обработка и пренос на багаж и гориво, обработка на билети, кетъринг и др. Освен държавния оператор лиценз да обслужват авиокомпаниите имат швейцарската Swissport и гръцката Goldair Handling.

Тогава проблемът беше, че те нямат адекватен достъп до летищната инфраструктура. Сега ЕК е поискала летище София да раздели наземното обслужване и другите си дейности в отделни банкови сметки. "Когато управляващият летището орган предоставя и наземно обслужване, той трябва ясно да отделя сметките за своите дейности по наземно обслужване от сметките за другите си дейности и не може има финансови потоци между дейностите. Това трябва да се проверява от независим одитор. Целта е да се избегне кръстосаното субсидиране на дейностите по наземно обслужване", се казва в указанията на ЕК. От софийското летище уточниха впоследствие, че счетоводното отчитане на приходите и разходите на "Летище София" ЕАД се води разделно по отношение на наземното обслужване. Дружеството има срок от два месеца, за да убеди Брюксел, че не нарушава правилата за конкуренция.

Комисията съобщи още, че открива наказателна процедура срещу България заради неизпълнение на директивата за енергийните характеристики на сградите. В сега действащия Закон за енергийна ефективност е записано, че на енергийно обследване и сертифициране подлежат само публични и индустриални сгради. Заради предупрежденията от Брюксел обаче регионалното и енергийното министерство вече предложиха законодателни промени, които предвиждат всички сгради с разгъната застроена площ над 250 м2 да имат енергийни паспорти. Най-вероятно процедурата ще бъде прекратена след влизане в сила на промените.

Европейската комисия завежда дело срещу България пред Съда на ЕС заради липсващата защитена зона, позната като Рила-буфер, съобщи пресслужбата на ЕК миналата седмица. Рила-буфер обхваща ниските части на планината, или това е "пръстенът", който огражда Национален парк "Рила". Зоната трябваше да бъде включена в европейската екомрежа "Натура" още през 2007 г. заради намиращите се там местообитания на защитени видове птици, речни риби и бозайници. Природозащитници, експерти от екоминистерството и кметове на общини обаче така и не стигнаха до консенсус за обхвата на защитената зона. ЕК откри наказателна процедура срещу страната ни още през 2008 г. заради Рила-буфер и осем години по-късно обяви, че завежда дело.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    serpico avatar :-|
    Bedtime for Democracy

    оставки, съд и затвор....

  • 2
    sorilea avatar :-|
    Sorilea

    За лифта на Рилските езера ли говорите ?

  • 3
    gosho3 avatar :-|
    gosho3

    Цялата информация в статията на "Капитал" (браво за информцията) показва за какво се случи "Брекзит".
    Тъпи брюкселски чиновници ще ни се разпореждат дали да има защитена зона "ниска Рила" и откъде накъде? Това е национален въпрос. България е най--залесената държава в Европа с над 32% от територията гори. И някаква ш***а в Брюксел ще ни налага глоби.
    По въпроса за 7-те рилски езера, там издевателството над природата следва да бъде прекратено. Те загиват. Планинар съм. Там е страшна красота. Ама бандитизма и тия с моторите и бъгитата следва да бъдат отстранени. Лифт може да има - това е най-чистото транспортно средство. Да ходят хората да се радват на планината. Да се държат чисто. Навремето, когато се срещахме по пътеките в Рила с други планинари се поздравявахме с "добър ден". Всеки планинар го знае.
    Има и други невероятни красоти в Майка България. Урдините езера (любими са ми) Чанакгьолските езера, това е в Рила. В Пирин Влахините езера (недокосната природа).
    Тъй че някаква п***а в Брюксел да налага глоби, които българския данъкоплатец да плаща - демек заплатата и - е това не трябва да се случи.

  • 4
    kornelia_18 avatar :-|
    kornelia_18

    От долната станция на лифта по пътя през Кюмюрджийска в посока Рилски езера е заприличало на натоварена пътна отсечка - през 3-4 минути нагоре се катерят джипове и засипват боровете с прахоляк и отровни газове - не само през уикенда, а всеки ден. Такъв трафик досега не е имало. Нали щяха да налагат високи такси за достъп с коли ? Къде са екозащитниците? Няма ли пак да викнат " Рила ми е мила"? Или само Иракли ги интересува? Къде е прехвалената министърка ?! Май бизнесът на местните е по-важен, за да снасят на чиновници в министерството да си траят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK