Столична община ще даде 141 млн.лв. на частен превозвач за 17 автобусни линии
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Столична община ще даде 141 млн.лв. на частен превозвач за 17 автобусни линии

Столична община ще даде 141 млн.лв. на частен превозвач за 17 автобусни линии

Общината реши да сключи извънсъдебно споразумение с "МТК Гроуп", въпреки че е вероятно делото да бъде решено в нейна полза

Мария Манолова
22727 прочитания

© Мария Съботинова


Столична община ще сключи осемгодишен договор за 141 млн.лв. с транспортната фирма "МТК Гроуп", която ще обслужва 17 автобусни линии в северната част на София. Предложението бе на общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера и бе скоростно одобрено от общинарите по време на последното им заседание преди лятната почивка, въпреки критиките, че е ненужно и неизгодно за общината. То получи подкрепата на 31 съветници от ГЕРБ и ВМРО, 11 бяха "против" (БСП, Коалиция "Сердика", Група ПЕТ и Иво Божков от ДСБ) и 5-ма се въздържаха (Реформаторският блок и Стоян Александров, "Движение 21").

Отношенията между София и "МТК Гроуп" са стари, като компанията претендира в съда общината да й плати 5 млн.лв. неустойки за несключен в миналото договор. Именно това бе и официалната причина темата с отдаването на автобусни линии на фирмата да излезе на дневен ред в общината през пролетта.

Договор с предистория

Скъпият договор на общината с "МТК Гроуп" е в разрез с обещанието на общината да върне обслужването на всички автобусни линии в "Столичен автотранспорт" след като тази година изтичат договорите на повечето частни оператори, сключени през 2007 г. - 2008 г.

Именно тогава започва и казусът с "МТК Груп" (по-късно от фирмата се отделя и сегашното "МТК Гроуп"), която печели един от три конкурса за автобусни линии през 2008 г. В последствие обаче изтичат записи на разговор между тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов и представители на три транспортни фирми - "Юнион Трейд Къмпани", "Карат-С" и МТК, в който те разпределят помежду си обслужването на линиите. Стоилов подаде оставка, но договорите с "Юнион Трейд" и "Карат-С" бяха подписани. Тогавашният кмет Бойко Борисов обаче така и не подписа договор с "МТК Груп".

Последваха няколко съдебни спора и искове за обезщетение от по 5 млн. лв. към Столична община и към Министерство на транспорта. След забавяне заради тълкувателно дело, свързано със случая, сега се очаква съдът да възобнови процеса в идните две седмици и да се произнесе за несутойките.

Странно бързане

Именно заплахата, че общината ще бъде осъдена да плати неустойки е обяснението, с което казусът се завърна в общината. От развитието на междинното тълкувателно дело обаче става ясно, че общината едва ли ще бъде осъдена, тъй като ВАС прие, че вредите от подзаконов нормативен акт в периода, преди той да бъде отменен, не подлежат на обезщетение. Така Столична община не би следвало да дължи обезщетение на "МТК Гроуп".

По време на заседанието в общината съветниците Симеон Славчев ("Движение 21"), Тодор Цанев (АБВ) и Иво Божков (ДСБ) на няколко пъти зададоха въпроса защо трябва да се бърза с подписването на извънсъдебно споразумение преди решението на съда. "Това са частични искове, фирмата може да поиска и още и това сериозно ме притеснява," коментира Контрера.

Решено е

Същият договор с "МТК Гроуп" беше предложен и преди три месеца от Калоян Паргов (БСП), Борислав Борисов (ГЕРБ) и Борислав Бориславов (СДС), но тогава не успя да събере подкрепа. Сега идва от името на ВМРО и подкрепен от ГЕРБ, а БСП бе против.

Така в крайна сметка общината ще плаща на "МТК гроуп", по 17 млн.лв. на година за следващите осем години за обслужването на 17 автобусни линии. Цената е от 3 лв на километър, което според граждански организации и някои общински съветници е неизгодно, тъй като останалите частни превозвачи получават между 2.60-2.80 на километър, при това за по-натоварени линии. "МТК", която за 2015 г. има 1000 лв. приход според отчета й, ще има 8 месеца да закупи 60 нови автобуса по договор, тъй като в момента не разполага с такива. Наскоро тя е получила и лиценз, който важи до 2026 г.

"МТК Гроуп" е собственост на Кирил Йорданов Илиев и Велизар Тодоров Илиев. До 2011 г. в собствеността участва и Йордан Илиев - първи братовчед на покойните братя основатели на застрахователната компания ВИС2 Георги и Васил Илиеви. Дълго време Йордан Илиев бе управител на фирмите "Волф", "Дитц" и "Чистота" на Румен Гайтански-Вълка.

Столична община ще сключи осемгодишен договор за 141 млн.лв. с транспортната фирма "МТК Гроуп", която ще обслужва 17 автобусни линии в северната част на София. Предложението бе на общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера и бе скоростно одобрено от общинарите по време на последното им заседание преди лятната почивка, въпреки критиките, че е ненужно и неизгодно за общината. То получи подкрепата на 31 съветници от ГЕРБ и ВМРО, 11 бяха "против" (БСП, Коалиция "Сердика", Група ПЕТ и Иво Божков от ДСБ) и 5-ма се въздържаха (Реформаторският блок и Стоян Александров, "Движение 21").

Отношенията между София и "МТК Гроуп" са стари, като компанията претендира в съда общината да й плати 5 млн.лв. неустойки за несключен в миналото договор. Именно това бе и официалната причина темата с отдаването на автобусни линии на фирмата да излезе на дневен ред в общината през пролетта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    „ГЕРБ са заели огромна част от дясното, не като умове и сърца, но като активни хора конформисти - брутални, прости, нахални, които се бутат и са добре организирани и ефективни.” Татяна Дончева пред конкреса на ДСБ

    Добавяме, че няма как да са лошо организирани. Те са си дошли във властта най-често направо с бандата, която до вчера е разнасяла наркотиците или развозвала по адреси проститутките на техните истински босове. Ясно е, че са добре организирани и че много добре се разбират със себеподобни като Атака и ВМРО.

  • 2
    vaaro avatar :-|
    vaaro

    Това на повърхността,сключването на договор е само прах в очите на хората,а как само се плащат договорените суми -без разходо-оправдателни документи,доказващи извършената работа,ей така само защото са договорени.Абсолютно никой не извършва проверка срещу платената сума има ли извършена дейност,в т.ч. реално продадени/издаване/ на карти на правоимащите лица,субсидии срещу действителни загуби е не разпределяне на суми ,пак ей така защото трябва да се раздаде тестето с пари.А да каже кмета на София колко средства е върнала обратно в бюджета от неизплатени компенсации и субсидии за времето на престоя си в кабинета.

  • 3
    tanas2 avatar :-|
    Танас

    Взимат най - благата част от баницата на Градски транспорт по специално на АП ''Малешевци''.
    Всички изкорубени дърти автобуси се пускаха по тези линии където има по 2 - 3 светофара на кръст и сега ще видим дали ще има автобуси да се ходи нормално на работа за І - ва смяна / 06:00 - 14:00 /и да има с какво да се прибират хората след ІІ - ра смяна / 14:00 - 22:00 /.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK