С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
  • K:Reader - изданията
3 28 юли 2016, 16:49, 22145 прочитания

Столична община ще даде 141 млн.лв. на частен превозвач за 17 автобусни линии

Общината реши да сключи извънсъдебно споразумение с "МТК Гроуп", въпреки че е вероятно делото да бъде решено в нейна полза

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Столична община ще сключи осемгодишен договор за 141 млн.лв. с транспортната фирма "МТК Гроуп", която ще обслужва 17 автобусни линии в северната част на София. Предложението бе на общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера и бе скоростно одобрено от общинарите по време на последното им заседание преди лятната почивка, въпреки критиките, че е ненужно и неизгодно за общината. То получи подкрепата на 31 съветници от ГЕРБ и ВМРО, 11 бяха "против" (БСП, Коалиция "Сердика", Група ПЕТ и Иво Божков от ДСБ) и 5-ма се въздържаха (Реформаторският блок и Стоян Александров, "Движение 21").

Отношенията между София и "МТК Гроуп" са стари, като компанията претендира в съда общината да й плати 5 млн.лв. неустойки за несключен в миналото договор. Именно това бе и официалната причина темата с отдаването на автобусни линии на фирмата да излезе на дневен ред в общината през пролетта.


Договор с предистория

Скъпият договор на общината с "МТК Гроуп" е в разрез с обещанието на общината да върне обслужването на всички автобусни линии в "Столичен автотранспорт" след като тази година изтичат договорите на повечето частни оператори, сключени през 2007 г. - 2008 г.

Именно тогава започва и казусът с "МТК Груп" (по-късно от фирмата се отделя и сегашното "МТК Гроуп"), която печели един от три конкурса за автобусни линии през 2008 г. В последствие обаче изтичат записи на разговор между тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов и представители на три транспортни фирми - "Юнион Трейд Къмпани", "Карат-С" и МТК, в който те разпределят помежду си обслужването на линиите. Стоилов подаде оставка, но договорите с "Юнион Трейд" и "Карат-С" бяха подписани. Тогавашният кмет Бойко Борисов обаче така и не подписа договор с "МТК Груп".



Последваха няколко съдебни спора и искове за обезщетение от по 5 млн. лв. към Столична община и към Министерство на транспорта. След забавяне заради тълкувателно дело, свързано със случая, сега се очаква съдът да възобнови процеса в идните две седмици и да се произнесе за несутойките.

Странно бързане

Именно заплахата, че общината ще бъде осъдена да плати неустойки е обяснението, с което казусът се завърна в общината. От развитието на междинното тълкувателно дело обаче става ясно, че общината едва ли ще бъде осъдена, тъй като ВАС прие, че вредите от подзаконов нормативен акт в периода, преди той да бъде отменен, не подлежат на обезщетение. Така Столична община не би следвало да дължи обезщетение на "МТК Гроуп".

По време на заседанието в общината съветниците Симеон Славчев ("Движение 21"), Тодор Цанев (АБВ) и Иво Божков (ДСБ) на няколко пъти зададоха въпроса защо трябва да се бърза с подписването на извънсъдебно споразумение преди решението на съда. "Това са частични искове, фирмата може да поиска и още и това сериозно ме притеснява," коментира Контрера.

Решено е

Същият договор с "МТК Гроуп" беше предложен и преди три месеца от Калоян Паргов (БСП), Борислав Борисов (ГЕРБ) и Борислав Бориславов (СДС), но тогава не успя да събере подкрепа. Сега идва от името на ВМРО и подкрепен от ГЕРБ, а БСП бе против.

Така в крайна сметка общината ще плаща на "МТК гроуп", по 17 млн.лв. на година за следващите осем години за обслужването на 17 автобусни линии. Цената е от 3 лв на километър, което според граждански организации и някои общински съветници е неизгодно, тъй като останалите частни превозвачи получават между 2.60-2.80 на километър, при това за по-натоварени линии. "МТК", която за 2015 г. има 1000 лв. приход според отчета й, ще има 8 месеца да закупи 60 нови автобуса по договор, тъй като в момента не разполага с такива. Наскоро тя е получила и лиценз, който важи до 2026 г.

"МТК Гроуп" е собственост на Кирил Йорданов Илиев и Велизар Тодоров Илиев. До 2011 г. в собствеността участва и Йордан Илиев - първи братовчед на покойните братя основатели на застрахователната компания ВИС2 Георги и Васил Илиеви. Дълго време Йордан Илиев бе управител на фирмите "Волф", "Дитц" и "Чистота" на Румен Гайтански-Вълка.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България 1 Полфрийман е свободен да напусне Бусманци, но не и България

Според дирекция "Миграция" той има забрана да напуска страната от 2011 г., която обаче трябва да е отпаднала автоматично

15 окт 2019, 439 прочитания

Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка 1 Вечерни новини: България е против санкции срещу Турция, Борислав Михайлов подаде оставка

И още: Слави пуска телевизия "7/8TV"; Франция блокира Северна Македония и Албания за ЕС; БНБ разреши на Пощенска банка да погълне "Пиреос"

15 окт 2019, 675 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Собствениците на хотел "Маринела" продължават незаконното надстрояване

Това е третото поред нарушение, установено от Дирекцията за национален строителен контрол

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света