С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 30 юли 2016, 16:07, 16419 прочитания

Съдебната реформа: Ма-а-алко напред

Съдийското самоуправление е голямата стъпка напред в промените в съдебния закон. Реформата в прокуратурата пак остана за следващия път

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Точно един месец след като от Пекин председателят на парламента Цецка Цачева обяви съдебната реформа за приключила ("София е едно отлично място за привличане на чуждестранни инвестиции, защото имаме съдебна система реформирана, която бързо и справедливо да решава спорове от търговски характер"), Народното събрание прие окончателно втория пакет от промени в Закона за съдебната власт, които трябва да доразвият идеите от конституционните промени, приети след "историческия компромис" в края на миналата година.

Законопроектът е важна стъпка напред - въпреки опитите да бъде максимално окастрено (от редиците на ДПС и представителите им в съдебната власт) бяха поставени основите на съдийското самоуправление. В същото време промените, засягащи прокуратурата, са изцяло козметични.


Една от големите дъвки по време на дебатите беше предложението сигналите срещу магистрати задължително да съдържат ЕГН. С този или без този текст няма голямо значение, защото в крайна сметка е важно кой ще извършва проверката. Конвенцията на ООН за противодействие на корупцията вменява на властите да проверяват дори и анонимни сигнали, а настоящият състав на съдебния съвет и инспектората към него многократно са показали, че са изключително опитни в това да имитират проверка, да си затварят очите или тогава, когато трябва да се саморазправят с някого - да си измислят нарушения.

"След като съдебната номенклатура видя, че заради нарастващия обществен натиск и европейския мониторинг няма да може да блокира реформите напълно, тя се зае да ги ограничава и окастря. Фактически сделката беше съдийско самоуправление срещу имитация на реформа в прокуратурата, така щото тази тема да бъде затворена без никакви съществени промени", коментира бившият правосъден министър Христо Иванов. И допълва: "Всяка власт получава своя успех: изпълнителната се тупа по гърба, че е направила реформа, а реалната власт в съдебната остава в същите ръце. Тази фаустовска сделка има съвсем непосредствено значение с оглед предстоящите избори за нов председател на Върховния административен съд и на нов Висш съдебен съвет догодина, които сега ще бъдат договорени между същите играчи."

След приемането на промените в Закона за съдебната власт от ключово значение е кой ще ги прилага. Настоящото мнозинство в съвета е доказало своята невъзможност да брани съдебната независимост и да преследва порочните практики, то е от ключово значение кои ще са следващите. И ако съдебните инспектори (избрани непрозрачно и след политическа договорка), от които се очаква да се справят с корупцията в системата, са в началото на мандата си, то този на членовете на съдебния съвета изтича след година. Конституционните промени въведоха принципа на пряк избор на членовете от съдийската, прокурорската и следователската квота, а парламентът ще избира своите представители с квалифицирано мнозинство. Именно този избор ще покаже тежестта на приетите тази седмица промени.



Реформата в прокуратурата - отново за следващия път

След оттеглянето на Христо Иванов от правосъдното министерство в края на миналата година, неговият наследник - Екатерина Захариева направи всичко възможно, за да потърси широк консенсус при изготвянето на промените в Закона за съдебната власт. Преведено на друг език това означаваше - без драстични промени. Или както отбеляза главният прокурор при обсъждането на текстовете в правната комисия - държавното обвинение подкрепя проекта, защото "за първи път в него са били възприети много от идеите на държавното обвинение".

Предложението на Петър Славов от Гражданския съвет на Реформаторския блок - за въвеждане на съдебен контрол над отказите на прокуратурата да образува досъдебно производство беше отхвърлено с гласовете на ГЕРБ и ДПС.

От Закона за съдебната власт отпадна текста, че прокуратурата е "единна и централизирана, а всички прокурори и следователи са подчинени на главния прокурор", но пренаписаните текстове по никакъв начин не промениха безконтролното единовластие на главния прокурор и всички методи за влияние вътре в самата прокуратура.
Един от основните проблеми на прокуратурата - абсолютната й безотчетност не е решен от законопроекта. Два примера - централзираният модел на държавното обвинение дава на главния прокурор пълен монопол за това каква информация ще бъде предоставяна на медиите. Независимо от това къде в държавното обвинение се намира едно разследване решението дали ще бъде отговорено примерно на запитване какво се случва с дадено производство не зависи от волята на наблюдаващия прокурор (както казва Наказателнопроцесуалният кодекс), а от говорителя на главния прокурор.

Този монопол над информацията (или цензура) ражда парадокси като този цялото ръководство на институцията да се подреди на пресконференция и да обяви за началото на шумно разследване, а след това с години да игнорира въпроси за това каква е съдбата на делото. По този начин е блокиран изцяло един от основните механизми за граждански контрол на публичната власт - медиите, които самият главен прокурор не веднъж е делял на добри (които не го критикуват) и лоши (които си позволяват да задават въпроси.)

Остават още два механизма - Висшият съдебен съвет (ВСС), чиято прокурорска колегия до такава степен се контролира от главния прокурор, че наскоро един от членовете й, обяви съвсем не на шега, че е решил да гласува на всяко заседание по една от точките обратно на мнозинството.

Последният механизъм е изслушването в парламента и именно тук промените в конституцията от края на миналата година въведоха един аморфен текст, че "Народното събрание може да изслушва и приема и други доклади на главния прокурор за дейността на прокуратурата по прилагането на закона, противодействието на престъпността и реализирането на наказателната политика."

Приетите тази седмица промени доразвиха тази възможност, но "Без дори теоретичната възможност при неудовлетворителен отговор от страна на главния прокурор да следват някакви последици, да не говорим за носене на отговорност, този текст е поредната малка, декларативна стъпка към една цел, която остава безкрайно далеч зад хоризонта. При евентуалното прилагане на този текст парламентът ще трябва да изработи на практика баланс с принципа за тайна на досъдебното производство (който не е абсолютен, както мнозина ще твърдят). Така или иначе, колкото и да е малко, този текст е факт" коментира текста Христо Иванов. Според него е важно сега да има народни представители, които да го изпълнят със съдържание: "Тук вече въпросът опира до това, дали в парламента имаме представители на обществения интерес, както е по буквата на Конституцията, или там цари едно друго самоуправление – онова на олигархията, както е по духа на утвърдената ни политическа култура."

Другият проблем, който промените не решават е с липсата на отговорност на отделния прокурор. В държавното обвинение беше наложен един парадокс - анонимността, в която работят прокурорите. От една страна Сотир Цацаров наложи практика на пълна конспирация не само за това кой прокурор по кое дело работи, но дори и как са разпределени прокурорите в различните отдели. В тайна са дори и ресорите на заместниците му. Прокуратурата поставя бурка на обвинителите като отказва да разкрие номерата и броя на преписките, по които един прокурор е работил, дори и те да са стигнали до съда.

В същото време и главният прокурор и заместника му Борислав Сарафов неведнъж са казвали, че не могат да носят отговорност за работата на всеки прокурор и за всяко дело.

Да обобщим - по волята на ръководството какво, как и колко работят отделните прокурори е тайна, но ако обичате, недейте да преписвате този въпрос на ръководството. Промените в закона за съдебната власт по никакъв начин не решават този проблем. А можеше да фиксират стандарти за публичност в институцията.

Например - като въведат задължение прокурорските актове, които преграждат пътя на разследването (постановление за отказ за образуване на досъдебно производство или за прекратяването му) да се публикуват в интернет, така както се случва със съдийските актове и в момента.

Прокурори разказаха пред "Капитал", че промените в закона няма да решат основния лост, който имат началниците в държавното обвинение - неформалното влияние. Нещо повече - дори ги засилват. Административният ръководител на една прокуратура има пълна свобода без какъвто и да е било мотив да размества прокурори по отдели, да определя с кои съдебни състави да заседава, дали да участва в обучения и семинари. Тези дребни хватки могат да съсипят ежедневието на един прокурор, който поради една или друга причина е неудобен на ръководството.

Не са изолирани случаите когато обвинители, които са се отклонили от правата линия на ръководството, да бъдат изпращани в отдел "Изпълнение на наказанията и принудително лечение", където работата им е сведена до изчисляване на присъди и да придвижват до съда искания на психиатрични клиники за настаняване за принудително лечение.

Друг познат случай е да те "накажат" с това да влизаш по дела не с един, а с два съдебни състава и тогава, разказва прокурор "забравяш, че имаш нормално работно време", защото заседаваш от сутрин до вечер и нямаш време да наблюдаваш разпределените ти преписки.

На абсолютно субективната преценка на ръководителя (който пък изпълнява волята на главното ръководство) е дали ще бъдеш пуснат на обучение и семинар. Прокурор разказа, че му е било отказано участие в обучение на тема "човешки права", защото това не било пряко свързано с работата му. На прокурори се забранява да се отзовават дори на лични отправени до тях покани за участие в подобни форуми.

Нещо повече - проектът на ЗСВ не предвижда особена промяна в един от основните механизми за поставянето на зависимост както в прокуратурата, така и в съда - командироването. Действително проектът предвижда ангажимент към командироването да се прави преценка на "притежаван ранг за длъжността, за която е командирован, професионален стаж и опит, оценка от атестация и становище на прекия му административен ръководител", но тези критерии винаги могат да бъдат завоалирани с витиеватата фраза "служебна необходимост".

"Компромисите са в частта за прокуратурата, където вратата към изобщо някаква промяна в структурата и начина на управление беше съвсем леко открехната. Има и козметика - премахването на думата "централизирана" не дава автоматично повече оперативна самостоятелност на отделния прокурор. Едновременно с това, създадената възможност за изискването на допълнителни доклади (извън годишния отчетен) по въпроси свързани с реализирането на наказателната политика на страната" коментира Биляна Гяурова от Българския институт за правни инициативи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: КПКОНПИ оправда всички от "Апартаментгейт", пожар в ТЕЦ "Марица-изток" 2 Вечерни новини: КПКОНПИ оправда всички от "Апартаментгейт", пожар в ТЕЦ "Марица-изток" 2

И още: ЕС нареди на Полша да спре чистката на съдии; Все още няма избор на държава за новия завод на Volkswagen

24 юни 2019, 1732 прочитания

КПКОНПИ оневини всички герои в "Апартаментгейт" 5 КПКОНПИ оневини всички герои в "Апартаментгейт"

Цветан Цветанов и Цецка Цачева нямали частен интерес в отношенията си със строителната фирма, от която си купили имоти

24 юни 2019, 2219 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Град на греха

Кои са хората, които владеят хотелите в Слънчев бряг

Бойното поле на "Българска армия"

Ще има ли нов стадион на ЦСКА в Борисовата

Зелената вълна в Германия

Партията на Зелените натрупа точки на европейските избори, а въпросът сега е дали може да задържи преднината си и на парламентарни избори

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Хубаво е, но е фалшиво

Как изложба с фалшификати почти предизвика дебат за черния пазар на изкуство у нас

Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица