Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 1 авг 2016, 17:38, 12809 прочитания

Гръцкият кабинет в София: транспорт, газ, обещания и общи снимки

Българският премиер заяви, че страната "спокойно" може да влезе в чакалнята на Еврозоната

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Газ, ж.п. връзки, туризъм и води. Това бяха темите, които българският и гръцкият кабинет обсъдиха на третата си обща среща, проведена в резиденция "Бояна". По-интересни обаче бяха темите, които липсваха от обявените - двете големи въпросителни пред региона: Турция и бежанците.

След успешното провеждане на първата фаза на пазарния тест по проекта за изграждане на интерконектора Гърция-България, предстои през следващата седмица да стартира и втората фаза – по подаване на обвързващи оферти за резервиране на капацитет за газопровода. Това каза енергийният министър Теменужка Петкова пред своя гръцки колега Панос Скурлетис. "Съвсем скоро двамата енергийни министри ще обявят процедурите за обществени поръчки и да започва изграждането", обеща Бойко Борисов на съвместната пресконференция на премиерите на двете страни.


На срещата се обсъдиха редица общи енергийни проекти, довършването на железопътната връзка между Бургас и Александруполис в рамките на две години, както и управлението на язовирите в България, за да не се наводнява коритото на р. Марица в нейната гръцка част.

Енергийни, транспортни и водни връзки

Основният акцент от срещата между двата кабинета бе напредъкът на преговорите между Гърция и България по различни енергийни проекти. Зам.-министър-председателят по европейските фондове и икономическата политика Томислав Дончев подчерта, че страната ни вече е декларирала политическата си воля да участва като съдружник в изграждането на нов терминал за втечнен природен газ (LNG) в Александруполис. Освен това Дончев е добавил, че газовият интерконектор между двете страни трябва да се намира близо до планирания терминал, за да се максимизират икономическите ползи от строежа на двата проекта. Борисов каза, че "така си гарантираме, че нито една от двете държави не може да бъде заобиколена при новите газови коридори, откъдето и да минат".



Освен газовите коридори, двата екипа са обсъдили още въпроси, свързани с туризма, управлението на водите, блокирането на границата от гръцките фермери, жп линията Бургас-Александруполис, както и европейската солидарност.

Още през септември ще има срещи с фермерите и синдикатите в Гърция, за да не се получават повече блокирания на границата, както се случи по време на великденските празници тази година, заяви българският премиер. От своя страна, гърците са говорили за своята болка - изпускането на вода от българските язовири през есента. Борисов и Ципрас са обсъдили по какъв начин да се подобри контрола, за да се намали риска от наводнения, които се създават по долното поречие на р. Марица, след българската част.

Над 1 млн. български туристи се очаква да посетят Гърция до края на годината, твърди гръцкият премиер. Много гърци също посещават България, но най-често през зимата, добави той. В тази връзка министрите на туризма на двете страни подписаха двустранно споразумение за задълбочаване на връзките между двете страни в този сектор.

Друга идея е бърза жп връзка между Бургас и Александруполис, през Свиленград. Идеята на проекта, лансиран от Европейската комсия за пръв път през 2013 г. е да се създадат два интермодални терминала в пристанищните градове и се нарича Sea2Sea. Целта му е да стане алтернатива на пренатовареното истанбулско пристанище. Ще бъде анализирана и възможността за създаване на връзка с Русе и р. Дунав. Според изказванията на двамата премиери на България й остава да изгради жп-връзката Бургас-Карнобат, тъй като линията до Свиленград беше модернизирана, а на гръцката страна - да електрифицира участъкаАлександруполис-Орменион.

Двамата премиери също се обявиха против идеята за "Европа на две скорости" и, като погранични на ЕС страни, обградени от конфликти и кризи, призоваха за повече европейска солидарност. Ципрас подчерта подкрепата си за българско членство в шенгенското прострнство. Премиерът Борисов пък използва случая, за да припомни за "несправедливото" недопускане на България в Шенген.

И една премиерска вметка за еврото

"Ние пък като държава в момента покриваме всички критерии и можем спокойно да кандидатстваме за чакалнята на Еврозоната". Тези думи на Борисов отново възродиха темата с влизането на страната ни във валутния съюз. За последно това беше тема в началото на юли, когато Великобритания гласува за излизане от Европейския съюз. Разликата е, че преди месец българският премиер директно заяви, че "изпълняваме всички количествени критерии, но ще въведем еврото възможно най-късно", докато сега втората част от изречението не беше изказана гласно. Но вече е ясно, че с или без нея, еврото остава далечна цел.

Има конкретна причина правителствата досега да не са подали формална молба за присъединяване към Обменно-валутния механизъм (т. нар. чакалня), в която според европейските правила трябва да прекараме минимум две години преди да приемем еврото. И тя е, че няма да ни приемат, а евентуален отказ ще ни отдалечи още повече от тази цел. А няма да ни приемат, защото европейските институции, особено Европейската централна банка (ЕЦБ), не ни вярват.

Премиерът е прав, че България изпълнява техническите критерии за влизане в "чакалнята: дефицитът ни е в рамките на 3% от БВП, нивото на дълга ни е доста под заложените 60% от БВП, националната ни валута е с твърд курс спрямо еврото, а инфлацията ни е дори отрицателна. Страната ни обаче не изпълнява неформалните критерии, които за Европа са дори по-важни. В последния доклад на ЕЦБ за конвергенция, беше казано директно, че страната ни не е готова за еврозоната, защото не се правят реформи в ключови сектори. Извън числовите критерии има проблем, свързан със законодателството, което не съответства на всички изисквания за независимост на централната банка, на забраната за парично финансиране и правна интеграция в евросистемата. Визират се конкретно Законът за БНБ, Законът за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и Законът за кредитните институции.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 3 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

В неделя е последната дискусия, в понеделник се очаква приемането на постановлението

28 мар 2020, 9886 прочитания

Авиотрафикът над България ще падне с 80% в сравнение с година по-рано 2 Авиотрафикът над България ще падне с 80% в сравнение с година по-рано

Авиокомпаниите от Близкия изток спират повечето от полетите си

28 мар 2020, 812 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ремонт за 12 млн. лв. ще предпазва "Аспарухово" от наводнения

Заради двегодишното забавяне на проекта изпълнителите ще разполагат само с три месеца да ремонтират и почистят затлачените дерета във варненския квартал

Още от Капитал
Корпоративни карти за 3.5 млн. евро

Българската стартираща компания Payhawk привлече нова инвестиция за 3 млн. евро и общо досега е получила 3.5 млн. евро.

Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

За маската на един лекар

Българската здравна система посреща най-сериозното си изпитание през последните десетилетия в недобра форма

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10