Туризмът става все по-значим фактор за развитието на Югоизточна Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Туризмът става все по-значим фактор за развитието на Югоизточна Европа

Туризмът става все по-значим фактор за развитието на Югоизточна Европа

Близо 60% от посетителите в България идват от ЕС, като секторът формира 7% от БВП на страната

16928 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Туризмът става все по-голям фактор за развитието на държавите от Югоизточна Европа, включително и България, сочи изследване на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Българската икономика е сред зависимите от туризма държави, като секторът формира 7% от БВП, а в някои страни от региона той надхвърля 10 и дори 20% от БВП, като тенденцията в последните години е този дял да се увеличава. Държавите от Югоизточна Европа могат да очакват все по-силни туристически сезони през идните години, които да помогнат на икономическото положение в региона, са сред изводите от анализа.

Въпреки това според скорошен доклад на Световния икономически форум върху туристическата индустрия Югоизточна Европа има проблеми със създаването на конкурентоспособност. Част от причините за това са лошата инфраструктура и бизнес среда, както и безприоритетността на туризма.

Силата на туризма расте

В последните години туризмът увеличава силата си като източник на работни места и икономически растеж. Страните от Югоизточна Европа, които към 2014 г. са посрещнали общо почти 60 млн. туристи, отбелязват и най-забележим растеж - с над 15 млн. увеличение на човешкия поток за пет години. Причината за това е излазът на Черно и Средиземно море, близостта до Западна Европа и Русия.

Някои страни като Черна гора, Хърватия и Албания дължат между 15 и 20% от БВП на туризма. България също попада в графата на зависимите икономически от туризма с близо 7% от БВП, което ни отрежда девето място в класирането. Гърция също е силно зависима от този бранш, а тежестта му е средна в страни като Турция и Украйна. За Русия, Казахстан и Киргизстан туризмът няма почти никакво икономическо значение.

Най-голямо увеличение на дела на туризма към БВП за последните 5 години регистрира Грузия - почти 6% ръст, следвана от Хърватия, Гърция, Кипър и Естония, където увеличението е около 3-4%, а при Черна гора, Латвия и Армения е между 2.5 и 1%. България, Сърбия и Словения обаче бележат незначителен ръст за изследвания период. Според доклада някои от причините България да изостава с ръста си са замърсеният въздух в страната, както и липсата на точна стратегия за привличане на туристи.

Откъде идват туристите

Близо 60% от туристите в България идват от ЕС, като 32% от тях са от еврозоната. Доминацията на европейски туристи е най-забележима в Хърватия, където над 80% от пристигащите в страната идват от държава - членка на Европейския съюз. Руснаците обичат да почиват най-много в Кипър и Черна гора, където те са близо четвърт от общата бройка туристи.

В класацията за конкурентността на туристическия сектор, изготвена от Световния икономически форум, България се нарежда на 49-о място от 141 държави, като от държавите от региона пред нея са само Гърция, Хърватия и Кипър. Слаби позиции страната бележи при бизнес средата, сигурността, приоритетизацията и достъпа до въздушен транспорт. Силните страни според доклада са в чистотата и хигиената и туристическите услуги.

Туризмът става все по-голям фактор за развитието на държавите от Югоизточна Европа, включително и България, сочи изследване на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Българската икономика е сред зависимите от туризма държави, като секторът формира 7% от БВП, а в някои страни от региона той надхвърля 10 и дори 20% от БВП, като тенденцията в последните години е този дял да се увеличава. Държавите от Югоизточна Европа могат да очакват все по-силни туристически сезони през идните години, които да помогнат на икономическото положение в региона, са сред изводите от анализа.

Въпреки това според скорошен доклад на Световния икономически форум върху туристическата индустрия Югоизточна Европа има проблеми със създаването на конкурентоспособност. Част от причините за това са лошата инфраструктура и бизнес среда, както и безприоритетността на туризма.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK