Очакванията на потребителите за икономиката се влошават през юли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Очакванията на потребителите за икономиката се влошават през юли

Въпреки финансовия песимизъм повече домакинства планират покупки на дълготрайни стоки за идната година

Очакванията на потребителите за икономиката се влошават през юли

Домакинствата имат усещане за растящи цени въпреки отчитаната дефлация през последните две години

2620 прочитания

Въпреки финансовия песимизъм повече домакинства планират покупки на дълготрайни стоки за идната година


Общата оценка на потребителите за икономическата ситуация в страната започва да се влошава. Наблюдението на потребителските настроения, извършено от НСИ през юли, показва,че показателят на доверието на потребителите намалява с 0.6 пункта спрямо април.

Общият показател се подобряваше през почти всички тримесечия след 2014 г. основно заради положителните настроения на домакинствата, свързани с финансовото им състояние. Сега тенденцията се обръща. Основно влошаването на очакванията за следващите 12 месеца е в градовете, докато в селата все още има лек оптимизъм.

Негативни очаквания

Въпреки че националната статистика регистрира дефлация в България вече повече от 2 години, сегашното изследване показва, че потребителите не усещат спад на цените. Напротив, те имат чувството, че през последните 12 месеца стоките и услугите поскъпват. Разминаването може да се обясни с факта, че дефлацията в България е водена главно от падането на цените на горивата и на стоките и услугите, които зависят пряко от тях. При много от останалите групи цените се движат нагоре. Инфлационните очаквания за потребителите за следващите дванадесет месеца се покачват, показва изследването за наблюдение на потребителите.

По-негативни в сравнение с април са и очакванията им за безработицата в страната през следващите 12 месеца. Тези настроения отново са в разрез със статистиката, която показва, че през последната година делът на хората без работа е паднал с близо 3 процентни пункта, а в края на юни е достигнал 7.3%.

Лек оптимизъм

Въпреки очакванията за влошаване на финансовото състояние на домакинствата техните очаквания, че през следващите 12 месеца ще извършат покупки на дълготрайни стоки, са по-високи. Подобряват се и очакванията за покупка и ремонт на автомобили и жилища. Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през изминалата година е по-малко негативна в сравнение с тази през април, отчита националната статистика.

При спестяванията се наблюдава устойчивост, която означава продължаващо нарастване на депозитите. Данните на БНБ към юни показаха, че спестяванията на домакинствата в банките са вече над 43 млрд. лв., като за една година са се увеличили с 6.8%.

Общата оценка на потребителите за икономическата ситуация в страната започва да се влошава. Наблюдението на потребителските настроения, извършено от НСИ през юли, показва,че показателят на доверието на потребителите намалява с 0.6 пункта спрямо април.

Общият показател се подобряваше през почти всички тримесечия след 2014 г. основно заради положителните настроения на домакинствата, свързани с финансовото им състояние. Сега тенденцията се обръща. Основно влошаването на очакванията за следващите 12 месеца е в градовете, докато в селата все още има лек оптимизъм.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Българинът ако не се оплаче, земята ще се завърти на обратно. При тази ниска безработица и растящ потенциал и износ на продукти с висока добавена стойност ние пак сме песимисти. Няма как, оптимистите тук винаги минават под знака на глупостта.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK