С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 7 авг 2016, 15:17, 2407 прочитания

Очакванията на потребителите за икономиката се влошават през юли

Домакинствата имат усещане за растящи цени въпреки отчитаната дефлация през последните две години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Общата оценка на потребителите за икономическата ситуация в страната започва да се влошава. Наблюдението на потребителските настроения, извършено от НСИ през юли, показва,че показателят на доверието на потребителите намалява с 0.6 пункта спрямо април.

Общият показател се подобряваше през почти всички тримесечия след 2014 г. основно заради положителните настроения на домакинствата, свързани с финансовото им състояние. Сега тенденцията се обръща. Основно влошаването на очакванията за следващите 12 месеца е в градовете, докато в селата все още има лек оптимизъм.


Негативни очаквания

Въпреки че националната статистика регистрира дефлация в България вече повече от 2 години, сегашното изследване показва, че потребителите не усещат спад на цените. Напротив, те имат чувството, че през последните 12 месеца стоките и услугите поскъпват. Разминаването може да се обясни с факта, че дефлацията в България е водена главно от падането на цените на горивата и на стоките и услугите, които зависят пряко от тях. При много от останалите групи цените се движат нагоре. Инфлационните очаквания за потребителите за следващите дванадесет месеца се покачват, показва изследването за наблюдение на потребителите.

По-негативни в сравнение с април са и очакванията им за безработицата в страната през следващите 12 месеца. Тези настроения отново са в разрез със статистиката, която показва, че през последната година делът на хората без работа е паднал с близо 3 процентни пункта, а в края на юни е достигнал 7.3%.



Лек оптимизъм

Въпреки очакванията за влошаване на финансовото състояние на домакинствата техните очаквания, че през следващите 12 месеца ще извършат покупки на дълготрайни стоки, са по-високи. Подобряват се и очакванията за покупка и ремонт на автомобили и жилища. Общата оценка на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през изминалата година е по-малко негативна в сравнение с тази през април, отчита националната статистика.

При спестяванията се наблюдава устойчивост, която означава продължаващо нарастване на депозитите. Данните на БНБ към юни показаха, че спестяванията на домакинствата в банките са вече над 43 млрд. лв., като за една година са се увеличили с 6.8%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нещо ново, много от същото и едно неизвестно в екипа на Фандъкова Нещо ново, много от същото и едно неизвестно в екипа на Фандъкова

Идеите за нови звена и лица в общината звучат красиво, но въпросът е доколко ще са ефективни на практика

7 дек 2019, 820 прочитания

Подчинен на главния прокурор ще може да го разследва 2 Подчинен на главния прокурор ще може да го разследва

Предложението на правителството е това да е началникът на отдел "Инспекторат" във ВКП, което не кореспондира с препоръките на Венецианската комисия

7 дек 2019, 1921 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Работодателите няма да преговарят за минималните осигуровки

Национално представените организации смятат, че сегашният метод на определянето им увеличава сивия сектор и ограничава заетостта в отделни региони, сектори и предприятия

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10