Стажът вече няма да е единствен критерий за кариерното развитие на учителите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Стажът вече няма да е единствен критерий за кариерното развитие на учителите

Според зам.-министъра на образованието и науката Диян Стаматов новите правила ще съкратят значително периода на кариерно развитие на учителите

Стажът вече няма да е единствен критерий за кариерното развитие на учителите

То ще зависи и от допълнителната квалификация и резултатите от атестирането

Люба Йорданова
16270 прочитания

Според зам.-министъра на образованието и науката Диян Стаматов новите правила ще съкратят значително периода на кариерно развитие на учителите

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Учителите ще минават през програми за повишаване на квалификацията и във външни институции, и в училището, в което работят.

Учителите ще могат да растат в кариерата вече не само на база на стажа в професията, но и според допълнителната си квалификация, както и според резултатите от атестацията на работата им. Това е записано в проекта за нов стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, представен в понеделник на пресконференция в Министерството на образованието и науката (МОН).

Според зам.-министъра на образованието и науката Диян Стаматов това ще съкрати значително периода на кариерно развитие. Ако досега на един учител са му били нужди десет години в училище, за да се придвижи напред в професията, сега ще може да израсне и за четири, ако прояви инициативност, има желание да се квалифицира и инвестира усилия в класната стая, допълни Стаматов.

Кариерното развитие ще се случва на степени – от учител през старши учител до главен учител. Директорите ще могат да израстват до директор втора и първа степен. В професионално портфолио педагогическите специалисти ще събират документи и материали за работата си както в училище, така и в квалификацията.

Външни и вътрешни обучения

Стандартът предвижда учителите да минават през 48 часа на одобрени от МОН програми за повишаване на квалификацията във външни институции за период от 4 години, както и през 16 часа на година в училището, в което работят. Външните институции ще са специализирани обслужващи звена, висши училища и научни организации, както и обучителни организации, чиито програми за обучение ще се одобряват от министъра на образованието и науката и ще се вписват в информационен регистър.

За задължителната квалификация ще се трупат квалификационни кредити, които ще се използват за атестирането. Един кредит се равнява на 16-часово обучение, от които минимум 8 присъствени. За четири години всеки учител, директор или друг педагогически специалист е длъжен да придобие най-малко три кредита от участие в обучения за повишаване на квалификацията. Кредити ще има и за публикации в специализирани издания.

Атестации на четири години

Учителите, директорите и другите педагогически специалисти ще се атестират на всеки 4 години на две нива - самооценка и оценка на комисия. Комисията за учителите ще се избира от педагогическия съвет, а за директорите - и от представители на финансиращия орган (най-често общината) и на обществения съвет на училището. Атестирането обаче ще влезе в сила чак от учебната 2020/2021 година.

МОН са задължили директорите на училищата да подкрепят учителите, като им предоставят време, отпуск и средства за допълнителните квалификации. Финансирането ще идва от фонд "Работна заплата", по националната програма "Развитие на педагогическите специалисти", по оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж", грантови схеми и програми като "Еразъм +".

Стаматов: Няма опасност от недостиг на учители

Междувременно зам.-министър Диян Стаматов коментира днес пред БНР, че от министерството не виждат опасност от недостиг на учители в началото на новата учебна година. По данни на Агенцията по заетостта към момента има близо 1400 свободни работни места за учители, като по същото време миналата година са били 850. Стаматов обясни това с факта, че през юли и август се търсят най-много учители, и допълни, че според него свободните места тази година не са повече от предходните. Като решения на проблема с липсващите кадри зам.-министърът посочи по-тясната връзка с висшето образование, както и отварянето на системата за специалисти, които нямат педагогическа специализация.
Учителите ще минават през програми за повишаване на квалификацията и във външни институции, и в училището, в което работят.

Учителите ще могат да растат в кариерата вече не само на база на стажа в професията, но и според допълнителната си квалификация, както и според резултатите от атестацията на работата им. Това е записано в проекта за нов стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, представен в понеделник на пресконференция в Министерството на образованието и науката (МОН).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK