С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 авг 2016, 18:07, 15868 прочитания

Стажът вече няма да е единствен критерий за кариерното развитие на учителите

То ще зависи и от допълнителната квалификация и резултатите от атестирането

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Учителите ще минават през програми за повишаване на квалификацията и във външни институции, и в училището, в което работят.
Учителите ще могат да растат в кариерата вече не само на база на стажа в професията, но и според допълнителната си квалификация, както и според резултатите от атестацията на работата им. Това е записано в проекта за нов стандарт за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти, представен в понеделник на пресконференция в Министерството на образованието и науката (МОН).

Според зам.-министъра на образованието и науката Диян Стаматов това ще съкрати значително периода на кариерно развитие. Ако досега на един учител са му били нужди десет години в училище, за да се придвижи напред в професията, сега ще може да израсне и за четири, ако прояви инициативност, има желание да се квалифицира и инвестира усилия в класната стая, допълни Стаматов.
Кариерното развитие ще се случва на степени – от учител през старши учител до главен учител. Директорите ще могат да израстват до директор втора и първа степен. В професионално портфолио педагогическите специалисти ще събират документи и материали за работата си както в училище, така и в квалификацията.


Външни и вътрешни обучения

Стандартът предвижда учителите да минават през 48 часа на одобрени от МОН програми за повишаване на квалификацията във външни институции за период от 4 години, както и през 16 часа на година в училището, в което работят. Външните институции ще са специализирани обслужващи звена, висши училища и научни организации, както и обучителни организации, чиито програми за обучение ще се одобряват от министъра на образованието и науката и ще се вписват в информационен регистър.

За задължителната квалификация ще се трупат квалификационни кредити, които ще се използват за атестирането. Един кредит се равнява на 16-часово обучение, от които минимум 8 присъствени. За четири години всеки учител, директор или друг педагогически специалист е длъжен да придобие най-малко три кредита от участие в обучения за повишаване на квалификацията. Кредити ще има и за публикации в специализирани издания.



Атестации на четири години

Учителите, директорите и другите педагогически специалисти ще се атестират на всеки 4 години на две нива - самооценка и оценка на комисия. Комисията за учителите ще се избира от педагогическия съвет, а за директорите - и от представители на финансиращия орган (най-често общината) и на обществения съвет на училището. Атестирането обаче ще влезе в сила чак от учебната 2020/2021 година.

МОН са задължили директорите на училищата да подкрепят учителите, като им предоставят време, отпуск и средства за допълнителните квалификации. Финансирането ще идва от фонд "Работна заплата", по националната програма "Развитие на педагогическите специалисти", по оперативната програма "Наука и образование за интелигентен растеж", грантови схеми и програми като "Еразъм +".
Стаматов: Няма опасност от недостиг на учители

Междувременно зам.-министър Диян Стаматов коментира днес пред БНР, че от министерството не виждат опасност от недостиг на учители в началото на новата учебна година. По данни на Агенцията по заетостта към момента има близо 1400 свободни работни места за учители, като по същото време миналата година са били 850. Стаматов обясни това с факта, че през юли и август се търсят най-много учители, и допълни, че според него свободните места тази година не са повече от предходните. Като решения на проблема с липсващите кадри зам.-министърът посочи по-тясната връзка с висшето образование, както и отварянето на системата за специалисти, които нямат педагогическа специализация.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов: Искаме сивият сектор да излезе на светло 7 Борисов: Искаме сивият сектор да излезе на светло

Премиерът и финансовият министър увериха, че никой няма да подлага на риск валутния курс

28 яну 2020, 15923 прочитания

Прокуратурата атакува Радев с методи, които юристи определят като престъпление 4 Прокуратурата атакува Радев с методи, които юристи определят като престъпление

Президентът в момента е единственият институционален критик на сегашния модел на държавното обвинение

28 яну 2020, 23823 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Касата предлага: Европейската здравна карта да се вади всеки шест месеца

За да свие разходи, институцията мисли как да затрудни услугата за стотици хиляди българи

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10