Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 9 авг 2016, 17:27, 14102 прочитания

Как се спасяват банки по новите правила

Законът дава значителни възможности за действие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Акционерите, кредиторите и негарантираните вложители първи трябва да понесат загуби при банков проблем.
"Законодателството не позволява" бе едно от най-често сервираните обяснения защо при фалита на Корпоративна търговска банка (КТБ) преди две години не се действаше по различен начин. Това беше и част от причините да се опитват да се прокарват писани на коляно специални закони, банката да остане полумъртва и затворена половин година и като крайно трябваше да се посегне към парите на данъкоплатците.

Резултатът, който придоби формата и на множество съдебни дела, оспорващи решенията на банковия регулатор, е висящият (може би завинаги) въпрос доколко правилни бяха действията около КТБ - дали не трябваше държавата веднага да я национализира, дали да я раздели на добра и лоша банка, или да предприеме някаква друга форма на оздравяване, вместо да избере дългия режим на квестурата и несъстоятелността, при които стана възможно изтичането на ценни активи от банката.


Сега обаче банковият регулатор е с нов, независим гуверньор, а законодателството е преработено изоснови - в Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници България транспонира европейската директива, с което се въвеждат арсенал от мерки от последно поколение за справяне с банкови кризи. Това теоретично би трябвало да значи, че страната е много по-подготвена за действие при подобни ситуации, което е успокояващо предвид току-що приключилите безпрецедентни за сектора проверка на качеството на активите (Asset Quality Review) и стрес тестове. Практически обаче нещата далеч не са толкова ясни, като по новите правила в Европейския съюз няма много натрупана практика, а разпоредбите в българския закон не са минавали през съд и не е ясно дали и този път няма вариант да изскочат пробойни.

Какви точно ще са резултатите и съответно действията на БНБ би трябвало да стане ясно на 13 август. Те може да са в по-мека форма на предписания и мерки за набиране на капитал или намаляване на рискови експозиции чрез продажба на активи, но при по-съществен недостиг не е изключено да се стигне и до дебютно прилагане на някои от новите текстове в закона. Ето защо в "Капитал" ще се спрем на някои от най-основните новости в нормативната уредба, както и на проблемни моменти, които според юристи не са достатъчно добре прецизирани и е възможно да поставят регулатора и парламента в същата ситуация, която ги събираше по спешност преди две години и компрометираше ефекта от усилията.

Превенция, бързина и твърда ръка



В 170 страници законът разписва ред за действия преди и по време на проблеми с банки, като посочва кои са правоимащите институции и кога решенията им са валидни. БНБ е органът, който може да преструктурира банки, като той създава и управлява Фонд за преструктуриране на банки, в който те ежегодно превеждат рисковопретеглени вноски (без това да ги освобождава и от същия ангажимент пред Фонда за гарантиране на влоговете в банките). Това, че БНБ хем ще е надзор, хем ще е орган за преструктуриране, поставя институцията пред потенциален конфликт на интереси. Проблемът бе забелязан от юристи още докато законът бе под формата на проект, но така и не бе изчистен. Той можеше да се избегне, ако органът за преструктуриране е независима публична институция, чийто управителен съвет се избира от Народното събрание - така щеше да има и повече прозрачност и отчетност.

Според правилата всички институции на пазара изготвят планове за възстановяване и преструктуриране, в които се ангажират с конкретни мерки, които биха предприели в проблемни ситуации. Такива може да са вътрешногрупова подкрепа, преструктурирания, продажба на активи и много други, но не и ползването на публични средства, освен когато те идват от Фонда за преструктуриране на банки. Тези планове подлежат на одобрение от БНБ, която оценява доколко са изпълними.

След частта с превантивните действия преди пристъпването към най-тежките мерки - тези за преструктуриране, в закона се предвижда режим на ранна намеса. При него БНБ може да застави дадена банка да пристъпи към изпълнение на ангажиментите, заложени в плана й за възстановяване. Сред тях може да е отстраняването на ръководния състав или само на негови членове и влизането на временен управител в банката.

Преструктурирането е най-съществената част в новото законодателство и към него се пристъпва само ако то ще постигне следните цели: осигуряване на непрекъснатост на критичните функции на банката, избягване на неблагоприятни последици за финансовата стабилност в страната, защита на публичните средства, защита на средствата на клиентите. Наред с това трябва да са изпълнени едновременно три условия: да е установено, че дадената банка е проблемна или е вероятно да стане такава, обстоятелствата са неотложни и няма реална вероятност други мерки да я спасят от ситуацията, в която да не може да изпълнява задълженията си, а също и когато преструктурирането е необходимо в обществен интерес.

Тук законът оставя почти неограничено широки възможности за преценка на БНБ, която може да реши, че проблемна е банка, която е нарушила или може да се направи обосновано предположение, че ще извърши нарушение по лиценза си, с което ще се стигне до загуби, изчерпващи целия й собствен капитал или значителна част от него. Проблемна е институция, на която стойността на активите е по-малка от стойността на задълженията или може да се предположи, че това ще се случи в близко бъдеще, както и ако не е изпълнила или може да не изпълни задължения към кредитори. Проблемна е и банка, която се нуждае от публична финансова подкрепа, като законът изрично дава и изключения - когато подкрепата е за платежоспособна институция (т.е. предоставена е ликвидност, а не капитал), както и когато е за покриване на недостиг вследствие на стрес тестове. Това дава възможност например при евентуална банка, неиздържала някой от стресовите сценарии, да не бъде прекарана през процедура по преструктуриране, а да получи от БНБ срок, в който да попълни капитала си.

При преструктуриране основен принцип е, че акционерите или съдружниците на институцията в режим на преструктуриране първи поемат загубите, следвани от кредиторите и негарантираните вложители. Винаги се търси първо пазарно решение и при повечето форми на преструктуриране по възможност се прави опит да се предложат продаваните активи на широк кръг купувачи. Държавната подкрепа е последната възможна инстанция, и то само ако е застрашена финансовата стабилност и общественият интерес е такъв.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Новият син папа 1 Новият син папа

Наско Сираков няма финансовия ресурс да издържа "Левски", но разполага с доверието на феновете

29 май 2020, 1295 прочитания

Димитър Николов: Нямаме право да отхвърляме частни инвестиционни намерения Димитър Николов: Нямаме право да отхвърляме частни инвестиционни намерения

Кметът на Бургас пред "Капитал"

29 май 2020, 1108 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Депутати искат Конституционният съд да отмени рестрикциите за "селските" ВЕИ

Ако това се случи, България ще трябва да плати глоба от 28 млн. евро на Брюксел

Още от Капитал
Наемопад при софийски жилища

Свитото търсене сваля офертните цени. При предоговаряне се стига до 20 - 30% отстъпка за период между един и три месеца.

Бодлива ситуация при розовото масло

За оптимистите кампания 2020 е критичният хаос, от който ще произлезе новият, по-добър ред в бизнеса с маслодайни рози.

Борсово V-ъзстановяване

След резкия спад дойде и бърз ръст на индексите, но те все още са под историческите си върхове от февруари

Със 750 млрд. евро срещу корона кризата

Брюксел предлага амбициозен план за възстановяване. Битката предстои

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10