Местни компании са фаворити за три жп отсечки за 200 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Местни компании са фаворити за три жп отсечки за 200 млн. лв.

Местни компании са фаворити за три жп отсечки за 200 млн. лв.

Поръчките на държавната компания НКЖИ отиват към хасковската АБ, "Трейс" и "Водстрой 98"

Десислава Лещарска
21383 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


"Актор" обжалват отстраняването си от по-голямата поръчка.

Двете най-големи за годината железопътни поръчки за близо 200 млн. лв. без ДДС вече имат почни сигурни изпълнители. Общото е, че държавната НКЖИ се е спряла на местни строителни компании и цените са малко по-ниски от прогнозните. Новост е, че хасковската компания АБ, която няма жп опит, взима по-скъпата отсечка до Елин Пелин, освен ако жалби не пренаредят класирането. Втората поръчка по трасето до Бургас ще бъде спечелена от консорциум на "Трейс". И за да няма изненади, най-малката отсечка отива към честия победител "Водстрой 98". Така, макар да имаше кандидати и от други държави, част от тях са отстранени, други са с по-високи цени.

Европейско продължение

По-скъпата от тях - с очаквана стойност 125.2 млн. лв. без ДДС, е за отсечката София - Елин Пелин. Тя се финансира от Механизма за свързаност на Европа и вече има избран изпълнител - Обединение "Келет - АБ", съставено от унгарската "Келеб УТ" и от хасковската АБ. Те са предложили най-ниска цена за изпълнение от 120 млн. лв. за 23-километровата отсечка, но изборът им се обжалва от отстранената от търга гръцка компания "Актор", като по информация на "Капитал" това е направил и турският кандидат. Комисията за защита на конкуренцията, която е с ново ръководство, е открила производство в понеделник и най-вероятно ще се произнесе в рамките на месец. После обаче може да последва обжалване и пред Върховния административен съд.

Втората голяма жп поръчка се финансира от новата оперативна програма "Транспорт" и е за рехабилитация на част от жп линията Пловдив - Бургас. Тя е разделена на два лота - за ремонт на жп трасето Скутаре - Оризово (26.13 км) и за ремонт на пътя Стралджа - Церковски (1.7 км), а прогнозната стойност за двата лота е 83.97 млн. лв. без ДДС. Миналата седмица в държавната Национална компания "Железопътна инфраструктура" бяха отворени цените на шестте допуснати до финала участници (от общо 10), а всеки момент тръжната комисия ще обяви класирането. Напълно възможно е и тук да последва обжалване.

Хасковски дебют

Поръчката за модернизацията на отсечката до Елин Пелин включва проектиране и строителство, като след ремонта проектната скорост на железния път трябва да достигне 160 км/ч за пътническите влакове и 120 км/ч за товарните. По протежение на линията, която минава през редица населени места - нови шумозащитни съоръжения и огради, които да предотвратят инциденти при неправилно пресичане. Ще се ремонтират и ще се изградят нови пешеходни подлези и надлези. Срокът за изпълнение е 48 месеца.

Вероятно заради голямата сума търгът привлече шест оферти: на гръцката "Актор" (с румънски и гръцки подизпълнители), австрийската "Порр бау", обединението "Келет АБ" (АБ, Хасково, и "Келет", Унгария), обединение "Щрабаг жп София - Елин Пелин" (съставено от "Щрабаг", "Водстрой 98" и "Евротранспроект"), консорциум "Елин Пелин рейлуей" (съставено от турската "Япъ Меркези", испанската "КАФ сигналинг" и "Дайнинг енерджи" - Гълъбово) и Обединение "Тракция - Балкани" (съставено от полските "Тракция" и "Торпройект"). От протоколите на комисията става ясно, че на етап технически оферти от търга са отстранени "Актор" - защото не е представила заверено копие "Вярно с оригинала" на сертификат за управление на качеството и на сертификат за управление на околната среда; както и полското обединение "Тракция" - заради непълни графици и невключени дейности в офертата.

Разликите в цените на допуснатите до финала участници са огромни - най-ниската е 120 млн. лв. (на "Келет АБ"), а най-високата - 253 млн. лв. (на "Елин Пелин рейлуей"). НКЖИ е приела обосновката за ниската цена на потенциалния победител, който е посочил, че има собствени заводи и кариери в региона и собствена техника. АБ - Хасково, е от 20 години на пазара и през едно юридическо лице като крайни собственици се явяват Станимир Милев (40.31%) и Телят Сали Хасан (53.59%), сочи справка в Търговския регистър. Дружеството има асфалтови бази, цех за производство на бетон и кариери за инертни материали. Те са съсредоточени в района на Югоизточна България. Оборотът й за миналата година е 17 млн. лв., а печалбата - 292 хил. лв. Фирмата поддържа пътищата в област Хасково и често участва в обединения с фирми от кръга на "Хидрострой" (новият собственик на "Водстрой 98"). Тя работи и по доизграждането на магистрала "Марица". Според публикации в хасковски медии през март тази година служителите на АБ са излезли на протест заради неизплатени заплати. Фирмата се представлява от Тенчо Пасков и Трифон Трифонов. Унгарската "Келеб" е позната от поръчката за модернизация на тролейбусния транспорт в Плевен, където спечели заедно с "Инфраструктурно строителство" с най-ниска цена. Тя е участвала и в търга за ново рибарско пристанище в Сарафово в обединение с "Хидрострой". Освен че е най-евтина, офертата на "Келеб АБ" е получила и най-много точки за техническа оферта - 99.23.

Най-притеснителното е, че АБ нямат абсолютно никакъв опит в жп сектора, а хасковската компания е водеща в консорциума, коментираха конкуренти.

Поръчки за "Трейс" и "Водстрой 98"

С най-голям шанс да ремонтира жп трасето Скутаре - Оризово е обединение "Европейски железници", включващо "Трейс груп холд", "Инфраструктурно строителство" и "РВП Илиянци". То е с най-ниска цена от 63.4 млн. лв. и най-много точки по техническата оферта в търга за част от трасето Пловдив - Бургас, което беше разделено на две фази, защото не успя да приключи в предишния програмен период. Това ще е втора жп поръчка за "Трейс" по същото трасе - през 2015 г. нейно обединение взе модернизацията на участъка между Стара Загора и Зимница.

Късата отсечка между Стралджа и Церковски най-вероятно ще се ремонтира от обединение на "Водстрой 98" (собственост на "Хидрострой") и "Жп строй" на Цветан Гогов, което през 2014 г. инвестира 25 млн. лв. в жп оборудване. Тяхното "ВЖП Строй" е с максимален брой технически точки - 40, и най-ниска цена - 2.69 млн. лв. без ДДС. Тъй като класирането все още не е обявено официално, не е сигурно дали и тези договори няма да се забавят заради жалби на конкуренти. Срокът за изпълнение на ремонта е 36 месеца.

"Актор" обжалват отстраняването си от по-голямата поръчка.

Двете най-големи за годината железопътни поръчки за близо 200 млн. лв. без ДДС вече имат почни сигурни изпълнители. Общото е, че държавната НКЖИ се е спряла на местни строителни компании и цените са малко по-ниски от прогнозните. Новост е, че хасковската компания АБ, която няма жп опит, взима по-скъпата отсечка до Елин Пелин, освен ако жалби не пренаредят класирането. Втората поръчка по трасето до Бургас ще бъде спечелена от консорциум на "Трейс". И за да няма изненади, най-малката отсечка отива към честия победител "Водстрой 98". Така, макар да имаше кандидати и от други държави, част от тях са отстранени, други са с по-високи цени.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    flagstone avatar :-?
    flagstone

    е защо до 160км/ч е? :D

  • 2
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Бахти дебелия как дръпна покрай тия еврокинтите.Колко ли отчита на началника и под каква ли форма...Кафявите му медии от супер антибойко станаха рупори на властта :)

    Смешна държава и смешни играчи...на простолюдието ни остава само да се молим да откраднат по малко тоя път.

  • 3
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    БДЖ, тази корупционно бездънна яма. вонливите тоалетни, безумно ниските цени, отвратителното качество, охлювената скорост - и всичко това ради корумпираните търгове на "татковината".

  • 4
    sopher avatar :-|
    abdelhaqq

    До коментар [#1] от "flagstone":

    защото за повече от това сумата ще скочи подозрително даже и за булгарския ЗОП.

  • 5
    rosiraycheva50._ avatar :-|
    Роси

    Пак "Водстрой 98" и вечния Пеевски.

  • 6
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    Стига с тия Трейс и Водстрой. Няма ли други

  • 7
    mangelov avatar :-|
    mangelov

    До коментар [#1] от "flagstone":

    от една страна трасето се прави за товарни превози, за които 120км/ч е достатъчно.
    от друга - няма кой да поддържа почти неизползваемо трасе с по-висока проектна скорост. ако пуснат влакове за мигранти (единствените пътинци след ученици, пенсионери и железничари) - те и на 80 ще са доволни, само да минат западната ни граница...

  • 8
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    При скорост от 160 или 200км/ч слизам от колата по направлението София-Бургас. Хем ще може да се работи във влака, хем не се амортизира автомобила.

  • 9
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Като гледам поръчката отвъд традиционния скептицизъм, нещата изглеждат добре. Като изключим обвързаността на Водстрой и АБ с Хидро-то, похвално е, че са допуснали на първо място обединение с чуждестранна компания. Трейс имат много опит и е нормално да печелят поръчки навсякъде.

    Ако беше преди година, щеше Водстрой да спечели и 3-те оферти. Така че не се дръжте толкова сепнато.

  • 10
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "abdelhaqq":

    Кое му е безумно ниското на цените?! Това, което е безумно, е раздутия щат и дестинации. Споделеното пътуване излиза 7 лв. до Пловдив, с влака е 9.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK