Новият брой: Пътят към Европа
Close

Рециклирани милиони

Нов рунд на противопоставяне в бизнеса със скрап заради разпределението на продуктовите такси за излезли от употреба автомобили

Държавата е включила в този пазар и друг пазар - на продуктовите такси от автомобилния внос, като е разрешила на силно ограничен брой компании да ги събират.
Държавата е включила в този пазар и друг пазар - на продуктовите такси от автомобилния внос, като е разрешила на силно ограничен брой компании да ги събират.
Държавата е включила в този пазар и друг пазар - на продуктовите такси от автомобилния внос, като е разрешила на силно ограничен брой компании да ги събират.    ©  Надежда Чипева
Държавата е включила в този пазар и друг пазар - на продуктовите такси от автомобилния внос, като е разрешила на силно ограничен брой компании да ги събират.    ©  Надежда Чипева

Преди два броя посветихме темата на "Капитал" на силно овехтелия автопарк в България, в който 85% от над четирите милиона автомобила са над 10-годишни, а тенденцията е вносът на коли втора ръка да расте още. Тази иначе потискаща статистика следва да звучи ободряващо поне за един сектор - на рециклирането и търговията със скрап.

Нормално е да си представите, че играчите в него купуват вече непотребния автомобил от собственика му и след разкомплектоването му с продажбата на металите, резервните части и други компоненти формират печалба. Картината наистина е такава, но те работят при доста различни условия. Причината е, че държавата е включила в този пазар и друг пазар - на продуктовите такси от автомобилния внос, като е разрешила на силно ограничен брой компании да ги събират. Те имат специфични екологични цели и нямат право да формират и разпределят печалба за разлика от подизпълнителите, с които сключват договори за конкретните дейности по събирането, рециклирането и оползотворяването на излезлите от употреба коли.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    plamenvl avatar :-|
    Plamen Vl
    • - 4
    • + 4

    Помня какво беше преди няколко години... екотакса беше 30 лв. и се събираше от всяка една автокъща. Това което се събираше през деня вечерта се изпиваше в ресторанта. Явно има хора, които искат да се върне това време, и явно не са случайни хора, след като намират трибуна напоследък...

    Нередност?
  • 2
    guludche avatar :-P
    guludche
    • - 2
    • + 4

    Аз плача,представям си как точно в Монтана има изоставени стари коли и няма кой наоколо да ги разкости. Има хора, даже пише и кой им е политическият гръб

    Нередност?
  • 3
    reformator. avatar :-|
    reformator.
    • - 2
    • + 6

    Като бивш колега от бранша, мога да кажа две неща. Преди тези пари се събираха от незнайни хора и фирми, не се плащаха никакви данъци, не се извършваше никакво рециклине и сега същите тези хора плюят системата и държавата. Нека се направи и справка, колко от членовете на АРИ какви задължения имат към държавата за миналите години, колко дела са завели и колко са ощетили системата. Гледам, че се сравняваме с Англия, Германия, Холандия ... Супер, намерете ми един показател по който можем да правим сравнение с тези държави, после говорете за рециклиране. Никой не говори за опаковки, никой не говори за боклука ... Все интересни теми, но с 'чадърче'

    Нередност?
  • 4
    bally avatar :-|
    bally

    До коментар [#3] от "reformator.":

    Хаха, това трябвяа да означава, че сме като Дания и Швеция ли?

    Нередност?
  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#3] от "reformator.":

    Добре де, това че преди е било по-зле какво доказва? Аз като гражданин искам парите да отидат във фирма, която да ги разпределя обективно. В момента имаме един картел, който пречи на другите фирми да вършат бизнес.

    Защо да не се случват нещата коректно - независими колектори на такси, които разпределят средствата на пазарен принцип? "Защото преди е било некоректно." Това ли ви е железния аргумент?

    Нередност?
Нов коментар