С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 12 авг 2016, 15:36, 18770 прочитания

Рециклирани милиони

Нов рунд на противопоставяне в бизнеса със скрап заради разпределението на продуктовите такси за излезли от употреба автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди два броя посветихме темата на "Капитал" на силно овехтелия автопарк в България, в който 85% от над четирите милиона автомобила са над 10-годишни, а тенденцията е вносът на коли втора ръка да расте още. Тази иначе потискаща статистика следва да звучи ободряващо поне за един сектор - на рециклирането и търговията със скрап.

Нормално е да си представите, че играчите в него купуват вече непотребния автомобил от собственика му и след разкомплектоването му с продажбата на металите, резервните части и други компоненти формират печалба. Картината наистина е такава, но те работят при доста различни условия. Причината е, че държавата е включила в този пазар и друг пазар - на продуктовите такси от автомобилния внос, като е разрешила на силно ограничен брой компании да ги събират. Те имат специфични екологични цели и нямат право да формират и разпределят печалба за разлика от подизпълнителите, с които сключват договори за конкретните дейности по събирането, рециклирането и оползотворяването на излезлите от употреба коли.


Таксата се дължи по Закона за управление на отпадъците в изпълнение на политиката на ЕС за "разширена отговорност на производителя", чиято цел е да се намалят депонираните отпадъци чрез максималното им оползотворяване. Държавите сами избират модела, по който да я прилагат, но ефектите, не само от българския модел, са повод за обмисляно прецизиране на правилата.

Колективните спонсори

В столичния КАТ има будки на различни застрахователни брокери, но най-много са гишетата на "Грийн брокеридж". Само на тях в цялата страна всъщност може да се плати и задължителната продуктова такса, наричана неправилно и екотакса, при регистрацията на автомобил в България. Алтернативата - по банков път в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) към Министерството на околната среда и водите (МОСВ), е много малко използвана.



Таксата се събира по евродирективата 2000/53/EC, която вменява на производителите и вносителите на автомобили отговорността и за излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС), т.е. за тяхното събиране и оползотворяване. Тази отговорност бива организационна, какъвто е индивидуалният случай с вносителя на "Шкода" у нас, или финансова, какъвто е общият случай в България. Финансовата отговорност на практика се поема от купувачите, защото, дори ако фирмите - вносители на автомобили, ги регистрират в КАТ и плащат таксата, тя се включва в цената им. (Виж повече каква е практиката в Европа.)

Според наредбата за определяне на размера и реда за плащането й, която се подписва ежегодно от министъра на околната среда, право да я събират имат държавното ПУДООС и три частни акционерни дружества, които наричат себе си организации. Статутът им по същество е такъв - защото не формират печалба, но регистрирането им като акционерни дружества им дава право на търговска тайна, която, както ще стане ясно, е ключов проблем с прозрачността за целия сектор.

Удостоверението в зелен цвят и с холограмен стикер на луксозна хартия означава, че платилите определената сума стават формално част от колективната система по Закона за опазване на околната среда. С други думи, стават спонсори на дейностите по рециклирането на излезлите от употреба коли, но това съвсем не им гарантира правото на ясна и прозрачна информация за изразходването на средствата. А те не са малко - по груби оценки около 50 млн. лв. годишно. Миналата година продуктовите такси поскъпнаха, и то чувствително, за внасяните по-стари коли.

Гишетата на "Грийн брокеридж" в КАТ са широката част на фунията, в която тези средства се вливат, за да се разпределят между
"Българска рециклираща компания", "Ауторек" и "Българска организация за автомобили", единствените с разрешение да събират продуктови такси срещу изпълнение на зададени им национални цели - брой рециклирани ИУМПС за година, определян според броя на пуснатите на пазара автомобили. Вносителят на "Шкода"- "Еуратек" ООД, самостоятелно организира и плаща рециклирането на определения му брой излезли от употреба коли на база на внесените от него.

Неизбежният сблъсък

В трите организации има общо 19 фирми акционери, повечето създадени през 2013 г., когато е въведен сегашният режим, по който частни компании получават разрешение да събират продуктовата такса за ИУМПС. Те са длъжни да управляват целия процес по оползотворяването на посочения им брой превозни средства. Ако идеята на европейската директива е предвиждала конкуренция в дейността им и на пазара, в който участват, справката с Търговския регистър и системата ДАКСИ говори по-скоро за едно голямо семейство. А когато акционерите в тези иначе nonprofit организации са свързани и с бизнеса със скрап, насоченият към тях финансов поток от таксите прави неизбежни подозренията, че става въпрос за осигуряване на пазарно предимство (виж графиката и текста "Свързаност и много Панама").

Екоминистерството отказва да разреши на други рециклиращи компании да събират таксата за ИУМПС в подобни организации, без значение дали отговарят на изискванията му. И вече два пъти е осъдено от Върховния административен съд. Преди около три месеца една от големите фирми в бранша - "Феникс инверс" ООД, спечели окончателно продължилото две години дело. "Моята фирма е една от големите в бранша. На площадката разполагам с шредерна инсталация за 2 млн. лв., но въпреки това юрисконсултът на МОСВ поиска да доказвам, че имам капацитет да върша тази дейност", каза пред "Капитал" собственикът й Михаил Михайлов. Той е подал документи за получаване на разрешение през 2014 г., но му било отказано.

Другото дело е спечелено много по-рано от великотърновския предприемач Теодосий Теодосиев и той подготвя жалба до съда в Страсбург.


Събиращите продуктовата такса дружества контролират основната част от бизнеса с рециклирането на коли и са представлявани от Българската асоциация по рециклиране (БАР).
Останалите, предимно по-малки играчи с лицензирани от МОСВ площадки, които са отрязани от достъп до този ресурс, естествено се смятат за дискриминирани. Още повече че законът задължава общините да сключват договори с организациите и само ако на територията им не оперира такава, могат да се договорят с други фирми. Част от тях - около 50, са обединени в Асоциацията на рециклиращата индустрия (АРИ). Тя е сигнализирала Европейската комисия със становище за статута на таксите за ИУМПС като публични средства и е получила отговор, че казусът се разглежда от Генерална дирекция "Конкуренция".

Покрай промени в Закона за управление на отпадъците, макар и не в тази му част, логично този сблъсък на интереси отново стигна до парламента и правителството.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: София разпределя бизнеса с боклука, президентът наложи вето за изтребителите 1 Вечерни новини: София разпределя бизнеса с боклука, президентът наложи вето за изтребителите

Борис Джонсън е новият британски премиер, "Атака" опитва да освободи ББР от новите правила за контрол над държавните компании

23 юли 2019, 2055 прочитания

София обяви търг за почистващи фирми за над 430 млн. лв. София обяви търг за почистващи фирми за над 430 млн. лв.

Във ваканционния август и малко преди изборите столицата ще разпредели между играчи най-скъпата си задача

23 юли 2019, 1509 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Кой предаде Бююк

Освен тотално незаконна договорката за предаването на гюлениста oтдалечи рязко България от демократичните ценности

Още едни желаещи да строят небостъргач в София

Група пловдивско-джебелски строителни предприемачи с планове за 90-метрова сграда в "Дружба 2"

Дунав не ни вълнува

България не се възползва от реката и регионите там са сред най-бедните в цяла Европа

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков