С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 12 авг 2016, 15:36, 19496 прочитания

Рециклирани милиони

Нов рунд на противопоставяне в бизнеса със скрап заради разпределението на продуктовите такси за излезли от употреба автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Аргументите да е така

До 2013 г. около дузина рециклиращи фирми са събирали заедно с ПУДООС продуктовите такси от вноса на коли. Тогава с промени в закона се въвеждат определени условия, срещу които частните компании могат да получат разрешение за това. Едно от тях е да внесат банкова гаранция от 1 млн. лв.

Според МОСВ големият размер на гаранцията осигурява устойчиво изпълнение на задълженията за създаване на система за събиране, повторна употреба, рециклиране и оползотворяване на излезли от употреба автомобили. "Целта на банковата гаранция е да предотврати възможността при липса на пряк икономически интерес в даден момент те да прекратят дейността си преждевременно и да компрометират изпълнението на националните цели за дадена година", казват от министерството.


Борислав Малинов, председател на БАР, в която членуват две от трите акционерни дружества, добави и специалните изисквания, които те трябва да изпълняват - колите да се съхраняват на бетонни площадки, на които има съоръжения за обезвреждането на течностите от автомобила, както и за безопасно съхранение на вредните отпадъци. От асоциацията уточняват, че за изминалите три години за покриването на тези изисквания са инвестирани над 50 млн. лв. (колкото е приблизително годишната сума от таксите).

Малинов посочи и проблемите, с които се сблъскват в дейността си.
"Изкупната цена на старите автомобили е много ниска и гражданите предпочитат да си държат колите и да не ги продават за рециклиране. Скъпо е и обезвреждането на вредните отпадъци от тях. От страна на автоморгите, много от които са нелегални, имаме нелоялна конкуренция. Ние даваме по-висока цена за изкупуването, защото трябва да изпълняваме поставените от министерството цели заради екотаксата", обясни той.

Представляващият "Българска рециклираща компания" Петър Мицин допълни, че организациите трябва да представят пред министерството подизпълнителите си и площадките, на които ще се рециклира: "Те трябва да имат необходимите разрешителни и да отговарят на всички изисквания." По думите му неговата организация е сключила договори с около 30 подизпълнителя и ползва около 400 площадки и бази за съхранение.
Борислав Малинов е категоричен, че, за да се спазят всички екологични норми, тази дейност трябва да се дотира. Като основен аргумент той изтъкна, че преди оползотворяването на компонентите от един автомобил е било под 70%, през 2014 г. е стигнало 93 (според МОСВ 95 - бел. ред.) и за последната година - още по-голям процент.



Аргументите да не е така

Според опонентите на сегашния нормативен режим събирането на продуктовите такси от малък брой фирми може да се определи и като държавна помощ, тъй като рециклирането на автомобили само по себе си е печеливш бизнес и тези средства могат да се насочват за други екологични мерки.

"Като изключим трите организации, които работят с няколко подизпълнителя, всички останали играчи работят на чисто пазарен принцип, без да получават продуктови такси. Много от нашите членове са лицензирани от МОСВ да извършват такива дейности и също са инвестирали в площадки и съоръжения", каза зам.-председателят на АРИ Явор Божанков. Той даде пример с "Феникс инверс", която е една от най-големите в бранша с шредерни инсталации и рециклира коли, без да получава 1 лев дотация под формата на такса.

Според Божанков пазарната стойност на рециклирането варира в зависимост от конкретното превозно средство и цените на суровините в дадения момент. "Към момента плащаме на собствениците между 150 и 250 лв., защото цените на металите са в спад. В периоди на по-високи цени на металите сме плащали и по 500 - 600 лв. Регистрираме печалба, няма да крия, около 100 - 120 лева на автомобил. Т.е. разходите по събирането, транспортирането и рециклирането му се покриват напълно от стойността на ценните суровини в него", обясни председателят на АРИ.

От асоциацията изразяват съмнение в отчетените 95% оползотворяване през 2014 г. "Същата година този процент за Германия е 92, за Австрия - 84, а за Холандия - 83. Всеки, който знае как работим у нас и е запознат с рециклирането в тези страни, знае, че тези твърдения са само на хартия", коментира Божанков.

Думата имат числата

Стойността на продуктовата такса при регистрацията на автомобили зависи от възрастта им, нараствайки пропорционално на нея. По последните данни на Изпълнителната агенция за околна среда (ИАОС), които са за 2014 г., общият внос на нови и употребявани превозни средства е бил 238 856. Според Асоциацията на европейските автомобилопроизводители за същата година внесените нови коли у нас са 20 359, така че останалите над 200 хиляди са втора ръка.

През същата година максималната стойност на продуктовите такси при регистрация на автомобил, която се определя от държавното ПУДООС, е била 146 лв. за нов, 200 лв. - при възраст до 5 г., 253 лв. - от 5 до 10 г., и 267 - над 10 г. Отчетените от организациите приходи от тях са за над 46 млн. лв., докато държавното ПУДООС е събрало близо 832 хил. лв. От финансовите отчети на трите акционерни дружества става ясно също, че само са събирали продуктовата такса. "Българска организация за автомобили" не е отчела дейност, защото е получила разрешение през юни 2014 г. За 2015 г. също няма отчет в Търговския регистър, но според заповед на екоминистъра от май т.г. то е изпълнило целите си - да рециклира 136 ИУМПС срещу получена продуктова такса за 455 пуснати на пазара коли.

Пак според доклада на ИАОС приетите за съхранение и разкомплектоване автомобили на площадките на частни компании през 2014 г. са 81 932. Двете събирали таксата организации - "Българска рециклираща компания" и "Ауторек", са рециклирали общо на площадките си малко над 64 600 автомобила, което означава, че останалите фирми, работещи само на пазарен принцип, са рециклирали общо около 18 000.

Най-голям дял от продуктовите такси през 2014 г. е получила "Българска рециклираща компания" - близо 38 млн. лв. За "Ауторек" сумата е близо 8.3 млн. лв. И толкова разходи. Според финансовите им отчети за 2014 г. това е почти целият им общ приход от 46 757 000, съвпадащ с почти целия им общ разход от 46 650 000 лв., най-голямата част от който е по външни договори. Няма информация обаче за фирмите подизпълнители, за които няма ограничения да формират печалба от т.нар. реализация, свързана основно с продажбата на скрап.

И все пак в отчета на "Ауторек" фигурира договор с бургаската "Алмед" ЕООД, собственост на Валентин Каравълчев, за извършване на дейности по събиране, съхранение и оползотворяване, срещу което е получила 1.3 млн. от продуктовите такси. Друга фирма на Каравълчев - "Еко сървис капитал", участва като акционер в "Ауторек" и това е рядък пример за декларирана свързаност. От началото на 2016 г. подизпълнител на организацията става още една фирма на Каравълчев - "Камекс комерс" ЕООД.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Кюрдите сключиха сделка с Русия и Сирия срещу Турция, Орбан загуби Будапеща Вечерни новини: Кюрдите сключиха сделка с Русия и Сирия срещу Турция, Орбан загуби Будапеща

И още: Кьовеши официално е европейски главен прокурор; Борисов свиква Съвета за сигурност заради Сирия

14 окт 2019, 1727 прочитания

Иво Прокопиев: Прокуратурата създава предпоставки за саморазправа с журналисти Иво Прокопиев: Прокуратурата създава предпоставки за саморазправа с журналисти

В МВР е постъпила информация за потенциална заплаха, свързана с журналистически разследвания и публикации в "Капитал"

14 окт 2019, 748 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Кой предаде Бююк

Освен тотално незаконна договорката за предаването на гюлениста oтдалечи рязко България от демократичните ценности

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма