С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 12 авг 2016, 15:36, 19049 прочитания

Рециклирани милиони

Нов рунд на противопоставяне в бизнеса със скрап заради разпределението на продуктовите такси за излезли от употреба автомобили

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Сбъркан ли е моделът

Според Христо Христов, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили в България, има няколко проблема с тази продуктова такса. Първият е, че няма яснота как е формиран размерът й. "Държавните такси се определят разходосъобразно, т.е. трябва да покриват определен разход. Защо ПУДООС е определил този размер и какъв разход се покрива с него не е много ясно", каза той, като допусна, че цената е умишлено завишена в полза на трите дружества.

Другият проблем е, че няма прозрачност как се изразходват парите. "Годишно в България се регистрират около 250 000 автомобила, но едва около 120 - 130 хил. излизат от употреба, като не всички от тях се рециклират. Какво става с останалите средства", пита той.


Според него при събирането на таксата няма конкуренция, защото на практика дружествата са две, което ги прави фактически монополисти. "Не е ясна и целта на тази продуктова такса - ако е да се намали вносът на стари автомобили, тя е неизпълнима, защото през последните години този внос, вместо да намалява, се увеличава." Асоциацията на вносителите смята, че има други методи за ефективно намаляване на броя на старите автомобили. "Имахме среща с Асоциацията на автомобилните производители и през септември ще предложим вместо продуктова такса увеличение на пътния данък, който за старите коли е много малък, така че тези пари да влизат в държавата. Държавата взема общо 12 лв. такси от регистрацията на един автомобил, а таксата от 267 лв. не отива при нея", посочи Христов.

Де юре е ясно, де факто е тайна

"Капитал" се обърна към МОСВ с въпроси как се формира продуктовата такса за ИУМПС и как се осъществява контролът върху акционерните дружества, които я събират и изразходват. В изпратените писмени отговори от министерството обясняват, че вносителите на автомобили имат право да избират между трите варианта как да изпълняват задълженията си - индивидуално като вносителя на "Шкода", да участват с продуктовата такса в колективни системи, каквито са трите акционерни дружества, или да я заплащат в ПУДООС. По този начин сумата на таксата се формира на пазарен принцип. Практиката обаче показва, че сумите, определени от държавното и частните дружества, почти се припокрват.



Контролът е по няколко линии. Едната е чрез ежегодни доклади на регистрирани одитори, които организациите представят на министъра. Одиторите проверяват сключените договори, документите, удостоверяващи пуснатите на пазара автомобили и събрани за разкомплектоване и рециклиране, предадените компоненти за повторна употреба, както и дневниците за продажбите, износа на материали и вещества към други държави през предходната година. Извадката за предходната година е от електронната информационна система за отчитане и контрол на издадените удостоверения за разкомплектоване и съхраняване на автомобили от оператори, както и договорите на организациите с тях. Акционерните дружества представят и отчети за разходите си за събиране и транспортиране на ИУМПС, както и тези за рециклиране и обезвреждане на отпадъците.

От МОСВ уточняват, че се прави допълнителна проверка по одиторските доклади от комисия, назначена от министъра, след която той издава заповед за признаване или непризнаване на изпълнението на целите. Допълнителни проверки на рециклиращите компании се правят и на място от районните екоинспекции (РИОСВ), както и извънредни проверки съвместно с МВР.

До споменатите одиторски доклади няма достъп, защото според Закона за управление на отпадъците те са търговска тайна. От АРИ казват, че по закона за достъп до информация са поискали от министерството такива доклади, но са получили отказ. Асоциацията е завела дело във ВАС през 2015 г., с което обжалва отказа, и то е насрочено за 2017 г.

Опазване на статуквото

Депутатите от РБ Вили Лилков и Борислав Великов внесоха поправка в Закона за управление на отпадъците в началото на юли в ресорната парламентарна комисия, която предвиждаше отчетите, докладите и другите документи за организациите, изразходващи продуктовата такса за ИУМПС, да са публични на страницата на МОСВ. Предложението им беше отхвърлено - заради гласуването "въздържали се" на депутатите от ГЕРБ и ДПС. Главният юрисконсулт на МОСВ Петьо Петков обясни пред комисията, че одиторските доклади в много случаи съдържали търговска тайна. "Всяка организация има своя специфика. Конкретният начин на тази организация е нейното ноу-хау. Публичността би дала предимство на лицата, които са нейни конкуренти, и би могло да бъде злоупотребено с тази информация", каза Петков.

От своя страна омбудсманът Мая Манолова изпрати писмо до премиера Борисов по жалба на граждани от Монтана. Тя разказа пред "Капитал", че докато била на посещение, й показали незаконно сметище за коли край града и попитали защо плащат продуктова такса, след като те не се рециклират. В Монтана таксата се събира само от "Българска рециклираща компания". Манолова предлага да бъде намален размерът на таксата и да се въведе прозрачност в изразходването им, на което БАР възрази със становище, в което дава примери с практиката в страни от ЕС.

Последваха и две депутатски питания към министъра на околната среда Ивелина Василева. По време на парламентарния контрол тя заяви, че който отговаря на изискванията на закона, може да получи разрешение за събиране на тези продуктови такси - твърдение, което осъдителните присъди на ВАС опровергават. За свързаните лица в трите организации министърът каза, че не разполага с такава информация.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Магистрала "Струма" ще е "затапена" поне 2 месеца; Борис Джонсън може да не плати 30 млрд. паунда на ЕС Уикенд новини: Магистрала "Струма" ще е "затапена" поне 2 месеца; Борис Джонсън може да не плати 30 млрд. паунда на ЕС

Приятелските отношения отстъпват пред политически различия на срещата на G-7

25 авг 2019, 1172 прочитания

Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка Дирекция "Изпълнение на наказанията" е нарушила закона с кратък срок на обществена поръчка

Ведомството обявява поръчка за 260 хил.лв., като събира оферти само за 11 дни, без да мотивира бързата процедура

25 авг 2019, 881 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Кой предаде Бююк

Освен тотално незаконна договорката за предаването на гюлениста oтдалечи рязко България от демократичните ценности

Помните ли фразата: "Защото сте абсолютен престъпник!"

Стратегията на Иван Гешев за повече публичност на прокуратурата не е нова, вече има достатъчно примери за вредите от подобни практики

Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота