Свързаност и много Панама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Свързаност и много Панама

Свързаност и много Панама

Едни и същи лица контролират и събирането на продуктовата такса за излезли от употреба автомобили, и бизнеса с рециклирането

Велина Господинова, Александър Терзиев
31004 прочитания

Екоминистерството е дало на три акционерни дружества разрешение да събират продуктовата такса за ИУМСВ, но 80% от тези приходи отиват само в едно - "Българска рециклираща компания" (БРК), и това е първото, което прави впечатление. На далечното второ място е "Ауторек", а делът на "Българска организация автомобили" е пренебрежимо малък. (Виж повече в текста "Рециклирани милиони")

Освен това между трите дружества има свързаност на лица, която няма как да ги постави в конкуренция. Акционерите във всяко от тези дружества са фирми. В БРК са 7, в другите две - по 6. По различни начини зад част от компаниите и в трите стоят едни и същи лица, свързани основно с бизнеса със скрап. Така освен че участват в разпределението на продуктовата такса, те се явяват - официално или по косвен начин, и подизпълнители на дейностите, които се финансират с тези такси. Тези стоят и зад застрахователния брокер "Грийн брокеридж", който я събира.

Така участниците в тези колективни системи "със специфични екологични цели" по определението на МОСВ на практика финансират чрез продуктовата такса разходите по собствения си бизнес в рециклирането и търговията със скрап, което прави печалбата им от продажбата на материалите да изглежда като подарък. (Виж повече каква е практиката в Европа.)

Друг интересен факт е, че според отчетите им в търговския регистър част от фирмите акционери в дружествата нямат дейност или тя е минимална. Както и този, че заложни кредитори на фирми от едно обединение са лица и фирми от друго обединение, събиращо таксата. Дали това е организирано затваряне на пазар компетентно може да каже Комисията за защита на конкуренцията.

От Невада до Панама

Един от акционерите в БРК е "Агримар България", собственост на офшорно регистрираната в Невада, САЩ, "Агримар холдингс". Адресът му е на бул. "Янко Сакъзов" 30 в столицата, а управител е Цветанка Димитрова Берберова. Заложен кредитор с 20 хил. евро от 2014 г. му е друга офшорка - регистрираната в Панама "Пактайм". От договора за особен залог става ясно, че правомощията на кредитора върху фирмата са доста големи и за да вземе някакво решение, собственикът й трябва да се допита до него.

Фотограф: Цветелина Белутова

След поредица прехвърляния и продажба на дялове "Агримар холдингс" придобива "Агримар България", като купува дела на Берберова, която остава неин управител. Самата тя действа като пълномощник на "Агримар Холдингс". Офшорката от Невада е била собственик и на друга фирма - "Металекспорт". В края на 2007 г. делът й в "Металекспорт" е прехвърлен на "Норд", която впоследствие е преименувана на "Норд холдинг". Негов едноличен собственик е "Премиум асет мениджмънт". През 2011 г. делът на "Норд холдинг", в чийто надзорен съвет е председателят на "Българска асоциация по рециклиране" (БАР) Борислав Малинов, "Металекспорт" чрез поредица прехвърляния става собственост на регистрираната също в Панама "Асса инвестмънт мениджмънт".

"Пактайм" е заложен кредитор и на фирмата "Данкин и ко", която участва в другото събиращо продуктови такси дружество - "Ауторек". Залогът е от 2014 г., през която фирмата съсобственик на Цветан Минчев не е имала дейност според финансовия й отчет.

Отново "Пактайм" е заложен кредитор и на "Ренталтрак", акционер в третото дружество - "Българска организация за автомобили", като през 2014 г. залогът е заличен. Собственикът Венцислав Боянов е управляващ "Крестол"- също със заложен кредитор "Пактайм" и през 2015 г. залогът е заличен.

Пълномощник на "Пактайм" е Борис Иванов, управляващ дружеството "Лъки Банско", което вече е преименувано на "Флоу стар" и негов собственик е регистрираната отново в Панама "Флоустар шипинг корп", на която Иванов също е пълномощник. Председателят на БАР каза, че няма информация за панамската фирма - заложен кредитор, и не познава Борис Иванов, но потвърди, че компанията, която той управлява, е построила преди години хотела "Лъки Банско", свързван с неговото име. Пред "Капитал" той уточни, че управляващото дружество е друга фирма - "Туристически мениджмънт". Адресът й "Янко Сакъзов" 30 в София съвпада с този на "Агримар България". Собственик на "Туристически мениджмънт" е Мария Пчеларова, управляваща на "Екоборекс", чийто заложен кредитор е... офшорката "Пактайм".

Съзвездието "Норд"

Според сайта на "Норд холдинг" компанията е подизпълнител на събиращата най-много продуктови такси по ИУМПС "Българска рециклираща компания". Свързан "Норд" е и друг от подизпълнителите й - "Еколенд консулт", става ясно от сайта на Столичната община. Фирмата събира излезлите от употреба автомобили в пет района в София и е собственост на Дамян Дамянов. Той е собственик и на "Булимпекс София", чиито предишни имена са били "Метални суровини" и "Норд Булимпекс". Адресът на фирмата му подизпълнител "Еколенд консулт" е на ул. "Фурка" в столицата, на който са регистрирани около 25 дружества, между които и "Ревалон", членуваща в БАР.

Според доклад на РИОСВ - Бургас става ясно, че площадка за рециклиране на "Еколенд консулт", която е посочена като подизпълнител на БРК, е била наета от друг неин подизпълнител - "Норд холдинг".

Един бивш министър също

В подобна на панамската "Пактайм" роля се оказва друг голям играч на пазара на скрап - Румен Биков, бивш министър на икономиката в правителствата на Филип Димитров и на Любен Беров през 90-те години.

Фирмата "Кар холд" е акционер в БРК и е собственост на "Кюстендилска череша", в чийто борд са съпругата му Таня Бикова и децата му Здравко Биков и Цветелина Бикова. Дъщерята е заложен кредитор с 10 хил. лв. на "Мегатон 2000", един от акционерите в "Ауторек", както и на"Феротон импекс" - акционер в "Българска организация за автомобили". Собственик на "Феротон импекс" е Владимир Запров, управител на "Терна трейд", притежавана от семейство Бикови чрез фирмата си "Марбо 97", а също е управител и на "Ре електрик", на която Цветелина Бикова е заложен кредитор, а собственици са Здравко Биков и панамската офшорка "Нюанс асет мениджмънт". На сайта на една от компаниите на Биков за рециклиране - "Ровотел стийл", като партньор е посочена БРК. Другата фирма - "Курило метал", на която е съсобственик чрез друга своя компания, е подизпълнител на БРК в София, като държи рециклирането в четири столични района - "Младост", "Триадица", "Сердика" и "Оборище".

Връзка и с ПИБ

Свързваната с ПИБ "Хефти металс" (бившата "Надин") е подизпълнител на "Българска рециклираща компания" за събирането на излезлите от употреба автомобили в пет столични района и също могат да се открият нейни връзки сред дружествата, които събират продуктовата такса. "Анса консулт", която е акционер в "Ауторек" и е регистрирана през 2013 г., е с едноличен собственик Ангел Йорданов. Той е управител и един от съсобствениците на "Галтекс 2006", където съдружник му е Чавдар Донков. Последният е управител и съдружник в дружеството "Би Ейч реал естейтс" заедно с регистрираната на Вирджинските острови "Интеркаунт инвестментс", свързана с ЮЛЕН.

Два от акционерите в застрахователния брокер "Грийн брокеридж", който събира в КАТ продуктовата такса - "Маркнет България" и "Филотон", също са заложни длъжници. Първото на панамската "Пактайм", а второто на "Марбо 2010" АД на семейство Бикови.

Екоминистерството е дало на три акционерни дружества разрешение да събират продуктовата такса за ИУМСВ, но 80% от тези приходи отиват само в едно - "Българска рециклираща компания" (БРК), и това е първото, което прави впечатление. На далечното второ място е "Ауторек", а делът на "Българска организация автомобили" е пренебрежимо малък. (Виж повече в текста "Рециклирани милиони")

Освен това между трите дружества има свързаност на лица, която няма как да ги постави в конкуренция. Акционерите във всяко от тези дружества са фирми. В БРК са 7, в другите две - по 6. По различни начини зад част от компаниите и в трите стоят едни и същи лица, свързани основно с бизнеса със скрап. Така освен че участват в разпределението на продуктовата такса, те се явяват - официално или по косвен начин, и подизпълнители на дейностите, които се финансират с тези такси. Тези стоят и зад застрахователния брокер "Грийн брокеридж", който я събира.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    krastitel avatar :-|
    krastitel

    В кой? Джоб потъват тези такси и как той се отчита на ГЕРБ?

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Като черва....и все на благата работа да събират задължителни такси....явно да не плащат и данъци. Това винаги е с подкрепата на някой министър и не става с печелене на честни обществени поръчки.

  • 3
    daniel_yotov95 avatar :-|
    daniel_yotov95

    Капитал, и в това ли собственика ви има несбъданти амбиции? напоследък четем по непоръчкови статии в уикенд ;)

  • 4
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    Не там е работата, интересното е , ако все още има изненадани.

  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Интересно е какви са тези кредитчета по 20 бона... Това за бизнес дружества са си направо жълти стотинки.

  • 6
    lcm1471278587503597 avatar :-?
    Todor Lazarov

    Спящата красавица от МОСВ "Ивелина Василева" - министър при това... която не знаеше, че съществуват такива практики... дали ще подаде оставка като министър на етап, че практиката е потвърдена и доказана с множество факти и доказателства, чрез тази прекрасна статия?
    Министър които в залата на народното събрание заявява, че няма информация за подобни практики, а това не е ли една от многото подобни практики в същото министерство за които не се знае? ..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK