С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
12 авг 2016, 15:20, 6074 прочитания

Рециклирането в ЕС - дяволът e в детайлите

Важен е не броят на организациите, а принципите, по които се управлява процесът

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Двете спорещи асоциации в рециклирането - БАР и АРИ, привеждат примери с практиката в страни от ЕС за използването на продуктовата такса от автомобилния внос. (Виж повече в текста "Рециклирани милиони") От БАР, в която я събират, заявяват, че според европейски проучвания наличието на множество организации, събиращи таксата, влошава качеството на предоставяните услуги по оползотворяването на отпадъците от излезлите от употреба моторни превозни средства (ИУМПС), затова се препоръчва да няма голяма конкуренция между тях. "Според практиката в ЕС във всяка държава, въвела колективни системи, те достигат максимално три броя. В повечето държави съществува само по една организация по оползотворяване на ИУМПС (Белгия, Дания, Испания, Гърция, Италия, Люксембург, Латвия, Полша, Португалия, Словакия и др). Единствените държави, в които има по три, са Швеция и съответно България", посочват оттам.

От АРИ, която не събира продуктови такси, дават други примери: "В много страни, лидери в рецклирането, като Aвстрия, Германия, Франция, Испания, Обединеното кралство и Италия, няма продуктови такси! В Англия стойността на вторичните суровини покрива разходите по целия процес. Фирмите за рециклиране заплащат на собствениците за предаване на автомобили въпреки отсъствието на каквито и да било продуктови такси, както правят и множество фирми в България. В Австрия в миналото е имало продуктова такса, но е отменена след икономически анализ, който показва, че дейността може да се самоиздържа."


Оттам акцентират върху системата на Холандия, на която според тях се базира
европейската директива за ИУМПС. В страната от 1995 г. действа една структура - Auto Recycling Nederland(ARN), създадена на доброволен принцип от няколко браншови организации, свързани със събирането и съхранението на превозните средства, вторичната употреба на части от тях, разкомплектоването, както и на вносителите на автомобили, които не само плащат продуктовата такса за целта, но участват и в управлението на процеса по оползотворяване на отпадъците на излезлите от употреба превозни средства.

АRN работи с близо 250 фирми оператори, лицензирани за различните дейности. В договорите с тях е предвидено, че при коректно предаване на материалите ще получават премия (от събраните продуктови такси) като компенсация за отпадъците с отрицателна стойност, т.е. чиято преработка е трудна и непечеливша. Системата работи като самофинансираща се и разходите се покриват от продажбата на материалите и резервните части. Важен момент е, че фирмите оператори кандидатстват за договори с организацията, като се конкурират за тях на пазарен принцип.

Пак през 2014 г. "Делойт" представя свое проучване на моделите в ЕС, с които се осъществява политиката за "разширена отговорност на производителите". То е поръчано от Европейската комисия, за да послужи за разработването на ръководство за основните принципи в прилагането на тази политика.




Докладът отговаря косвено на иначе резонния въпрос в становището на БАР защо у нас се обсъжда само моделът с ИУМПС, след като е приложен и при другите масово разпространени отпадъци (хартия, батерии, електроуреди и т.н.) Според експертите голямата разлика идва от значително по-високата стойност на едно ИУМПС при оползотворяването му спрямо останалите отпадъци. И тъй като в много случаи пазарната реализация на компонентите от автомобила е достатъчна за постигане на целите, не е необходимо финансиране на системата и тя работи като самофинансираща се - с приходите от продажбата на материалите.

В проучването, разгледало практиката в Австрия, Финландия, Холандия, Словакия и Швеция, колективните системи за ИУМПС са именно такива, а продуктовата такса, която плащат производителите и вносителите на автомобили, се използва основно за финансиране на обществени кампании, събиране на данни и одиторски дейности и др.

Сред заключенията на експертите на "Делойт", които са общи за цялата прилагана политика по "разширената отговорност на производителя", съществено място заема проблемът с прозрачността, необходима за реална оценка за нейната ефективност. "Важно е да се осигури високо ниво на прозрачност - за разходите, за печалбите и количеството отпадъци,
защото без публикуване на същинските данни е невъзможно да се направи оценка дали целите действително се постигат", препоръчват те.

Докладът посочва още, че броят на колективните системи в една страна няма съществено значение, а доминиращото положение в случаите, когато организацията е една, се компенсира с набор от правила - наложени от правителствата, както и приети от самата организация, като е важно подборът на изпълнителите на различните дейности да става чрез открити състезателни процедури в съответствие с нормите за възлагане на обществени поръчки, както и да има организирана форма на диалог между различните участници в системата.

Като минимум е необходим мониторинг на организациите, за да е сигурно, че не изразходват средствата по цени, които са над пазарните, не поставят бариери за участие в системата и други, нарушаващи конкуренцията методи, посочват експертите. (Виж повече в текста "Свързаност и много Панама") Даден е примерът със Словакия, където към правителството е създаден борд, включващ широк кръг участници от индустриите и неправителствения сектор.

Докладът препоръчва на ЕК изработването на ясна и устойчива рамка, която да осигури лоялна конкуренция, еднакви правила за всички и прозрачност, подкрепена с мерки за контрол и санкции.

Проблемът се обсъжда и в ресорните структури на Европейската комисия. Според информация от eur-lex.europa.eu едно от заключенията през 2015 г. е, че продължава да е трудно да се оцени как функционират на практика системите за управление на отпадъците от ИУМПС. А постоянният голям брой на казусите за нарушение и несъответствие с директивата - включително за ключови определения и принципи, предполага, че практическото й прилагане остава под приемливото ниво.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

"Демократична България" прекрати преговорите със СДС за евровота 1 "Демократична България" прекрати преговорите със СДС за евровота

Лидерът на синята партия Румен Христов се среща в сряда с Бойко Борисов за общо явяване на изборите през май

19 мар 2019, 413 прочитания

Вечерни новини: Нов "Апартаментгейт" при ГЕРБ, Борисов "спаси" пенсиите 2 Вечерни новини: Нов "Апартаментгейт" при ГЕРБ, Борисов "спаси" пенсиите

И още: Президентът на Казахстан Нурсултан Назърбаев подава оставка; И БСП ще обжалва в Конституционния съд опасния за медийната свобода закон

19 мар 2019, 978 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Завръщането на енергийните зомбита

АЕЦ "Белене" и "Южен поток" се завръщат. С тях и рисковете България да загуби милиарди

Централните банкери на помощ. Серия поредна

ЕЦБ и Федералният резерв се отказаха от плановете си за вдигане на лихвите през тази година

Да управляваш писти

Българската компания "Фейсрейсър" предлага цялостни софтуерни и хардуерни решения за мениджмънт на картинг съоръжения

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Мисис Василева

Дългогодишната преводачка от английски език Иглика Василева за това как се променя работата ѝ през десетилетията

Не е истина

Как да разпознаваме невярната информация: няколко лесни за ползване програми и онлайн инструменти за проверка на фактите

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 11

Капитал

Брой 11 // 16.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Нов "Апартаментгейт" при ГЕРБ, Борисов "спаси" пенсиите

Емисия

DAILY @7PM // 19.03.2019 Прочетете