Завръщането на енергийните зомбита
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Завръщането на енергийните зомбита

Завръщането на енергийните зомбита

АЕЦ "Белене" и "Южен поток" се завръщат. С тях и рисковете България да загуби милиарди

18080 прочитания

© Reuters


След като бяха мъртви за известно време, АЕЦ "Белене" и газопроводът "Южен поток" отново правят опит да се съживят. Вече съвсем официално българското правителство в лицето на премиера Бойко Борисов обяви, че строежът им се възобновява, и двете зомбита на българската енергетика изплуваха отново. "Белене" трябва да се строи, тя вече не е хипотеза. В противен случай ще имаме много скъпи реактори в някой музей", каза Борисов пред "Нова телевизия".

Миналата седмица правителствената информационна служба дори се опита да види "зелена светлина" за двата проекта от писмо на председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер до премиера. С него той отговаряше на притесненията на Бойко Борисов за енергийните проекти у нас и нямаше нищо толкова специфично, колкото гръмките обяви на няколко медии у нас. "Позицията на Европейската комисия за "Южен поток" остава същата. "Южен поток" може да бъде построен. Условията за това са ясни от много време", казаха официално от пресслужбата на ЕК. Т.е. нищо не се е променило от 2014 г. досега.

Обективно погледнато, България е притисната да намери решение на двата проблема. Заявката на Русия, че ще възобнови проекта за строеж на "Турски поток", може да лиши "Булгартрансгаз" от около 160 млн. лв. годишни приходи, тъй като настоящият транзит на руски газ за Турция ще се пренасочи през евентуалния нов газопровод през Черно море. АЕЦ "Белене" пък кърви с по 167 хил. евро на ден. Това е компенсацията, която Международният арбитраж в Женева осъди Националната електрическа компания да заплаща на "Росатом", ако не погаси веднага присъдената на руската компания сума от 620 млн. евро за поръчаното, но неплатено оборудване за спрения проект за ядрената централа.

Възобновяването на строежа "на авось", както биха казали руснаците, е не само погрешно, но и ще доведе до огромни загуби за България. Единствената възможна тактика за правителството е да търгува "Южен поток" за АЕЦ "Белене". Но това няма да стане с безсмислени увертюри за демилитаризация на Черно море или отказа от обжалване на решението за "Белене" в Женева. Както се казва, Москва на сълзи не вярва.

"Южен поток" 2.0

Преговорите за "Южен поток" никога не са спирали, дори след като руският президент Владимир Путин обяви края му през декември 2014 г. Още през март следващата година например вицепремиерът Ивайло Калфин беше на посещение в Москва за среща с руския си колега, министъра на труда и социалната защита Максим Топилин. Прозрачната цел обаче беше опипване на почвата за възобновяване на проекта. Русия съвсем демонстративно отказваше да закрие проектните компании за изграждането на "Южен поток". Да не говорим, че руската компания плати близо 100 млн. евро (по 606 евро за квадратен метър) за терен на "Паша дере" край Варна през септември 2014 г. Това вече беше в мандата на служебното правителство, когато проектът беше официално замразен. Със сигурност от "Газпром" са имали известно основание да се надяват кабинетът на ГЕРБ, който дойде на власт няколко месеца по-късно, да продължи изграждането на газопровода.

Както се оказа малко по-късно, второто правителство на Борисов наистина е започнало да чертае планове за възобновяване на "Южен поток". Само десет дни след изказването на Путин кабинетът изпрати писмо до Европейската комисия, с което я информира, че иска да се изгради газов хъб, до който да се доставя газ от различни дестинации и след това да се разпределя до различни потребители. Липсата на ясна бизнес логика (всяка околна страна, която е по-значим консуматор, отдавна има повече опции за доставки) показваше, че идеята е прозрачен камуфлаж за подновяването на "Южен поток". Както по-късно каза за "Капитал" вицепремиерът Томислав Дончев, който движи създаването на енергийния газоразпределителен център в България (т.нар. хъб): "Без газопровод през Черно море не можем сериозно да говорим за такъв център." Михаил Корчемкин, собственик на East European Gas Analysis, например смята, че ако някога има хъб в Югоизточна Европа, той по-логично би бил в Турция или Гърция, които имат много повече опции за доставки.

Усилията на правителството обаче имат основания. Един нов газопровод към Турция няма как да бъде запълнен (в следващите няколко години не се очаква бум на потреблението на газ там), ако към него не се пренасочи газът, който сега преминава през българската тръбопроводна система към южната ни съседка. Въпреки че "Булгартрансгаз" има договор с "Газпром" до 2030 г., който гарантира 90% от транзитният й капацитет, той не е достатъчна гаранция, че преносът на газ няма да секне. Руската компания има договор за пренос с украинската "Укртрансгаз" до 2020 г. и вече няколко пъти е декларирала, че има намерение да го прекрати. Ако газ не минава през Украйна, той не може да достига и до България. Тогава "Булгартрансгаз" може само да се надява на международен арбитраж, който да й присъди компенсации.

През 2015 г. "Булгартрансгаз" е получила 206 млн. лв. за транзит на газ, като 84% от количествата са за Турция, се вижда от финансовия отчет на държавното дружество. Въпреки че евентуалната загуба не е чак толкова голяма - около 160 млн. лева годишно, на фона на вечно финансово разклатената българска енергетика те не са за пренебрегване.

Опитите за създаване на условия за осъществяване на "Южен поток" не са от вчера и всъщност ферментират още от времето на правителството на Пламен Орешарски. За разлика от тогавашния скандален опит морският участък на газопровода (т.е. 24 км в български териториални води и суша) да бъде изключен от действието на европейското законодателство идеята с газовия хъб е доста по-софистицирана.

Реформираният "Южен поток" (или по-скоро това, което остане от него) ще се простира между Русия и България. Той няма да доставя природен газ на крайни потребители, а ще завършва в газовия хъб край Варна. По този начин той няма да се квалифицира като "преносен", а като "upstream" (т.е. свързващ находища с преносната мрежа). Търговците ще купуват газпромовския продукт във Варна, а след това ще го транспортират сами по мрежата на "Булгаттрансгаз". От инвестиционните намерения на държавната компания е ясно, че целта е той да достига Централна Европа през Румъния. Ако морската част на "Южен поток" бъде призната за upstream газопровод, за него няма да важат изискванията за достъп на трети страни (т.е. конкуренти на собственика на тръбата) до него - основната причина "Газпром" да не желае да спазва европейското законодателство. Подобна е регулацията в Италия с нейните средиземноморски газопроводи.

По неофициална информация българското правителство вече преговаря за една тръба с годишен капацитет от 15-16 млрд. куб.м газ вместо първоначално планираните 63 млрд. куб.м. Евентуалната печалба от този проект няма да бъде много голяма, дори може и да не покрие загубите от евентуалното пренасочване на сегашния газов транзит през България. Но все пак не бива да се забравя, че голямата печалба от "Южен поток" всъщност бяха скромните около 5 - 10 млн. лв. годишно - предвидената годишна възвращаемост на проекта, минус разходи на БЕХ за заема към "Газпром", с който държавният холдинг финансираше участието си.

От Европейската комисия изтъкнаха, че не биха искали към настоящия момент да коментират "Южен поток", но подчертаха, че целта на енергийния съюз е страните членки да имат три източника на газ. Нещо, което очевидно руският газопровод не постига.

В същото време в ЕК има разделение сред част от експертите (които не искат да бъдат назовавани с имената си) дали трябва, или не трябва да има "Южен поток". Някои от тях смятат, че от нова руска тръба, с много по-малък от преди планирания капацитет, би имало смисъл. В Европа добивите на газ спадат, а доставките на руската компания през повечето време са на по-изгодни цени. Особено ако "Газпром" е принуден да продава на пазарна основа, както се случи с газа, който руската компания доставя в Германия през "Северен поток". Една от основните причини за спада на цените на газа в Европа през последните години, освен падналите петролни котировки, е именно изсипването на огромни количества суровина на спотовите пазари (т.е., където се търгува ежедневно, за разлика от дългосрочните договори).

В самата Русия интересът към износа към Европа беше подновен, особено след като планираният грандиозен проект "Силата на Сибир", който трябваше да пренасочи експорта на газ към Китай, затъна в проблеми, а Япония намали покупките си на втечнен газ. В същото време по изчисление на руската Сбербанк "Газпром" вече е инвестирал 15 млрд. долара в "Южен поток", така че сега му е трудно да се откаже от него. Според Михаил Корчемкин едва ли "Газпром" ще хвърли още 20 млрд. долара за нова инфраструктура. При всички положения според него няма как едновременно да бъдат построени и "Турски", и "Южен поток". Въпросът е кой ще даде "стоманобетонните гаранции", които бяха поискани миналата седмица от руския президент Владимир Путин.

Защо пак "Белене"

Изненадващото изказване на премиера Бойко Борисов за строежа на АЕЦ "Белене" от този петък всъщност зрееше от няколко месеца. Надеждите за бърза продажба на оборудването, поръчано за ядрената централа на Иран, бяха бързо разсеяни след посещението на правителствената делегация в началото на миналия месец. В съвместните пресконференции иранската страна дори не спомена въпроса - Техеран няма закъде да бърза, докато според съдебното решение на международния арбитраж сумата, която НЕК трябва да плати на "Росатом", се трупа с всеки изминал ден.

Още тогава бившият министър на икономиката и настоящ председател на комисията по енергетика в Народното събрание Делян Добрев предложи приватизация на целия проект. Това на теория може да върне не само парите, които НЕК би трябвало да плати на "Росатом", но и вече вложените от държавната компания 1.4 млрд. лева в площадката на АЕЦ "Белене". Процесът обаче би бил бавен и досегашният опит не е много насърчителен - един от "инвеститорите", които се появиха през 2012 г., се оказа осъден в Италия за мошеничество.

От тази седмица обаче вече се говори за рестартиране на проекта с държавно участие. В интервю за Bulgaria ON AIR вицепремиерът Томислав Дончев каза, че след решението на арбитража България да плати 620 млн. евро проектът е бил подобрен като условия, "доколкото тежките клаузи в първоначалния договор вече не присъстват". За "Капитал" Дончев уточни, че става дума за решението на арбитража, което не признава на руската страна индексации, т.е. оскъпяване на оборудването в процеса на неговата изработка. "Имаме нова ситуация, която дава възможност за нови преговори", каза вицепремиерът. Това беше един от основните проблеми за проекта, тъй като само за четири години - между 2006 и 2010, проектът поскъпна според руската страна от 3.9 на 6.1 млрд. евро. Сега България може да купи оборудването за реакторите на цената им от 2006 г. Дали обаче "Росатом" няма да реши да натовари цената от друго място е съвсем отделен въпрос.

В същото време два източника от средите на ГЕРБ казват, че за АЕЦ "Белене" има четири запитвания, като едното е от голяма компания, регистрирана в Европа, в която има и участие на турски инвеститор. Другите са от китайска (вероятно CNPTS, която беше ухажвана и като инвеститор за 7 блок на АЕЦ "Козлодуй"), близкоизточна (различна от мистериозния кувейтски инвеститор от 2014 г). и още една европейска компания. Криенето на имена обаче показва, че едва ли става дума за сериозни инвестиционни намерения. По време на посещението на министъра на енергетиката Теменужка Петкова в Москва пред три седмици се е говорило и за участие на "Росатом" в проекта, но то е била посрещнато хладно от руската страна, която е искала държавно участие и гаранции.

Правителствени източници казват, че в проекта за рестарт на АЕЦ "Белене" може да участва и държавата, макар и само със златна акция, за да гарантира на евентуалния инвеститор стабилност.

Дали това ще се случи е отделен въпрос. И през 2010 г. Бойко Борисов беше казал "ще строим, как няма да строим". В резултат на това АЕЦ "Белене" нямаше, само се натрупаха допълнителни разходи. Реалността е, че ядрената централа ще струва при сегашните много по-ниски лихви (спрямо 2010 и 2011 г.) поне 9 млрд. евро, а НЕК вече е вложила (заедно с парите, присъдени от арбитража на "Росатом") 1.3 млрд. евро. Т.е. за завършването на централата е необходима огромна сума, която трудно ще бъде дадена от частен инвеститор. Примерът със 7 блок на АЕЦ "Козлодуй" е показателен - за него няма стратегически инвеститор, който да даде пари без държавни гаранции.

Ако целият ход с приватизацията на проекта не е само опит да се накара Иран по-бързо да реши за закупуването на ядреното оборудване на АЕЦ "Белене", има сериозна опасност кабинетът да се впусне в авантюра, в която страната да се ангажира с нови милиарди. Например в разговорите с Westinghouse за възможното изграждане на нов блок на АЕЦ "Козлодуй" се е обсъждало съвсем насериозно приемането на схема, при която инвеститорът да получава доплащане, ако пазарните цени на електроенергията са по-ниски от необходимите за изплащането на инвестицията. При условие че този сценарий е неизбежен, държавата би се ангажирала с огромни суми, пред които тежестите на дългосрочните договори на американските ТЕЦ ще бъдат детска приказка.

Единственият изход е да се каже на Русия, че "Южен поток" може да го бъде, ако се изгражда прозрачно и без корупция. От това ще спечелят и България, и "Газпром", но Москва трябва да реши проблема с АЕЦ "Белене". Вариантът за газопровод през България е много по-изгоден на Русия - най-малкото защото за разлика от Турция България няма навика да сваля нейни самолети. Този коз трябва да се разиграва без никакво притеснение, вместо да се правят мили очи за демилитаризация на Черно море и други подобни читалищни изпълнения.

След като бяха мъртви за известно време, АЕЦ "Белене" и газопроводът "Южен поток" отново правят опит да се съживят. Вече съвсем официално българското правителство в лицето на премиера Бойко Борисов обяви, че строежът им се възобновява, и двете зомбита на българската енергетика изплуваха отново. "Белене" трябва да се строи, тя вече не е хипотеза. В противен случай ще имаме много скъпи реактори в някой музей", каза Борисов пред "Нова телевизия".

Миналата седмица правителствената информационна служба дори се опита да види "зелена светлина" за двата проекта от писмо на председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер до премиера. С него той отговаряше на притесненията на Бойко Борисов за енергийните проекти у нас и нямаше нищо толкова специфично, колкото гръмките обяви на няколко медии у нас. "Позицията на Европейската комисия за "Южен поток" остава същата. "Южен поток" може да бъде построен. Условията за това са ясни от много време", казаха официално от пресслужбата на ЕК. Т.е. нищо не се е променило от 2014 г. досега.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    historama avatar :-|
    historama

    От статията разбрах, че освен плажовете край устието на Камчия, Шкорпиловци, вече и този на Паша дере (южно от Варна), е продаден на руснаци.
    А уж Атака настояваха да не се продава "свещена" бг земя на чужденци?

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    "Бате к*ре, електорато си го иъ, раята я сърби - от на се сака сао ъ се разърдаме!"

  • 3
    kadiyata avatar :-P
    Белият Негър

    Поредната анонимна статийка, казваща на никого нищо!

  • 4
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Ако оставим политиката на страна нещата нещата изглеждат като изграждане на инфраструктура за милиарди долари, за да се достави стока на клиента. Освен стойността за строежа всяка държава иска такси за ползването на земята и отделно има разходи за поддръжка и ремонти. Политиците казват, че освен ниска цена на стоката искат и възможност конкуренцията да ползва същата инфраструктура. Вие бихте ли се съгласили на такава сделка.

  • 5
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    Спокойно бе, хора! Нищо не се завръща! Путин не може да прокара "Южен поток" през България без одобрението на ЕС (така и трябва да бъде), а пък Борисов му се лигави, белким руснаците охлабят хватката след осъждането ни от арбитража (ама няма да го бъде - онези ще ни одерат по един или по друг начин за проваления проект). И "Южен поток", и АЕЦ "Белене" са мъртви, безвъзвратно. Турция ще прилапа трасето. Спасението за нас е, по-бързо да се ориентираме към инвестиции в иновационни персонални елетрозахранващи системи за всеки дом (ВЕИ, солари, горивни клетки и други подобни) и към електромобили, електрокамиони и друг електрически (и автономен, базиран на роботизирано управление) транспорт. Смислени мерки в тези насоки ще ни освободят от зависимостта към изкопаеми горива (въглища, нефт, газ, дърва) и ще ни позволят да оцелеем в енергийния преход на света, който предстои следващите години. Всяко забавяне в тези насоки (каквото, за съжаление, се наблюдава в момента, включително и при актуалното управление) ще граничи с национално предателство в икономическата сфера.

  • 6
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    От всичко, което досегашните управления (включително актуалното) правят се вижда, че тези некадърници (това не е обида, а оценка на уменията им) само пилеят парите ни на вятъра! Разходи, разходи, разходи, разходи и като резултат от тях - НИЩО! Подаръци, за Атомстройекспорт, подаръци за Уестингхаус, подъръци за кой ли още не... Че, много дашни били тези, бе! Дали щеше да е така, ако даваха парите си само от собствените си джобове, вместо от общите данъци и задлъжнялост?!!! С постоянните спирания и почвания АЕЦ "Белене" е отдавна нерентабилен и не трябва да се строи. Плащаме каквото е разпоредил арбитража, нито стотинка повече, прибираме платеното оборудване в музея, за демонстрация на българската политическа глупост (белким повече не се повтаря, ама - надали...) и се насочваме към конкурентоспособните в близко бъдеще сфери, които съм споменал в предния ми коментар с номер 5 тук. Това е! Всичко друго е мащабна корупция, представляваща национално предателство в най-откровен вид.

  • 7
    trakieca007 avatar :-|
    Thracian

    Мъртъв или не, Беляне е чудесен проект за КРАДЕНЕ!!! Исторически погледнато, НЯМА ГОЛЯМ проект който да не е намесена корупция. Като се започне от прокарването на Железниците в България по времето на Фердинанд и се стигне до Беляне. Тук няма добри. Не разбирам какво всичките се пеняват, като че, ли има някаква разлика дали проектът е руски, американски или такъв на ЕС. Ще крадат с гъза си както обикновенно.

    След 89 та се краде от всичко. Крадат ВСИЧКИ - от частни фирми до правителсва и депутати. Уж капиталистическа, а се оказва че, страната е най-големият работодател като изхранва чрез предварително уговорени търгове фирми от всякакъв калибър т.е. баш соц. Краде се на 100% от всичко и всички с много малки изключения. Поради това смятам че, няма сила която да изкорени корупцията в страната. Всички са замесени - къде директно, къде индиректно.
    България за първи път след 89 та имаше шанс да поеме към демократичен път. Вторият път беше 2007 ма когато ни приеха в ЕС. И двата пъти се провали.
    Провали се само поради 1 причина - лош материал. На место Лъв, гербът на страната трябва да бъде заменен с ОВЦА. Овцата напълно отговаря на народнат психология. Биеш я, риташ, стрижеш я, уморяваш я а тя седи свита в ъгъла и вика "Беееее". За всичко е виновен народът.
    Нелепо е да смятате че, в Беляне са замесени само руски интереси. Интересите са само и единсвено финансови. България е в Топ 3 по крадене на еврофондове. Краде се от всеки пъте проект - Борисов лъже като казва че, българските магистрали са били евтини на фона на тези в други държави. Съотношение, качество/дължина/брой ленти нашите са прескъпи. Времето минава, дълговете се трупат а овцете мълчат. В по голямата си част, българинът е антагонист, като за всичко му е виновен някакъв отдавна отишъл си и несъстоял се комунизъм, а обичайният заподозрян когото все им се привижда е някой си когото наричат комунист.

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Всуе се морите, нито АЕЦ Белене ща стан, нито Южен поток .... счупеното е счепено завинаги ......
    Това не значи че няма да има "ток" или "газ" в България!!! :-)

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков

    Трябва да се поправя леко за по-горните коментари. Не бях разбрал, че и заигравката с Уестингхаус била творение на БСП - започнала е при Орешарски, а Борисов я е наследил и е успял да я приключи без големи загуби за нас. Това не променя факта, че при преустановен от Борисов "Белене", сега, когато руснаците ни осъдиха, не може отново да го задейства. Проектът "Белене" е изчерпан след толкова много спирания и вече съвсем обезсмислен. Единствено трябва бързо да се плати и прибере постановеното от съда оборудване, за да не се трупат ежедневни глоби и така да се минимизират доколкото е възможно неизбежните загуби. Това е! И да започват управляващите да мислят стратегически и изпреварващо - електротранспорт с автономно задвижване, роботизация, автоматизация, енергийна ефективност и екология.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK