🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Завръщането на енергийните зомбита

АЕЦ "Белене" и "Южен поток" се завръщат. С тях и рисковете България да загуби милиарди

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

След като бяха мъртви за известно време, АЕЦ "Белене" и газопроводът "Южен поток" отново правят опит да се съживят. Вече съвсем официално българското правителство в лицето на премиера Бойко Борисов обяви, че строежът им се възобновява, и двете зомбита на българската енергетика изплуваха отново. "Белене" трябва да се строи, тя вече не е хипотеза. В противен случай ще имаме много скъпи реактори в някой музей", каза Борисов пред "Нова телевизия".

Миналата седмица правителствената информационна служба дори се опита да види "зелена светлина" за двата проекта от писмо на председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер до премиера. С него той отговаряше на притесненията на Бойко Борисов за енергийните проекти у нас и нямаше нищо толкова специфично, колкото гръмките обяви на няколко медии у нас. "Позицията на Европейската комисия за "Южен поток" остава същата. "Южен поток" може да бъде построен. Условията за това са ясни от много време", казаха официално от пресслужбата на ЕК. Т.е. нищо не се е променило от 2014 г. досега.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    historama avatar :-|
    historama
    • + 16

    От статията разбрах, че освен плажовете край устието на Камчия, Шкорпиловци, вече и този на Паша дере (южно от Варна), е продаден на руснаци.
    А уж Атака настояваха да не се продава "свещена" бг земя на чужденци?

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 5

    "Бате к*ре, електорато си го иъ, раята я сърби - от на се сака сао ъ се разърдаме!"

    Нередност?
  • 3
    kadiyata avatar :-P
    Белият Негър
    • - 4
    • + 2

    Поредната анонимна статийка, казваща на никого нищо!

    Нередност?
  • 4
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi
    • - 3

    Ако оставим политиката на страна нещата нещата изглеждат като изграждане на инфраструктура за милиарди долари, за да се достави стока на клиента. Освен стойността за строежа всяка държава иска такси за ползването на земята и отделно има разходи за поддръжка и ремонти. Политиците казват, че освен ниска цена на стоката искат и възможност конкуренцията да ползва същата инфраструктура. Вие бихте ли се съгласили на такава сделка.

    Нередност?
  • 5
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • + 2

    Спокойно бе, хора! Нищо не се завръща! Путин не може да прокара "Южен поток" през България без одобрението на ЕС (така и трябва да бъде), а пък Борисов му се лигави, белким руснаците охлабят хватката след осъждането ни от арбитража (ама няма да го бъде - онези ще ни одерат по един или по друг начин за проваления проект). И "Южен поток", и АЕЦ "Белене" са мъртви, безвъзвратно. Турция ще прилапа трасето. Спасението за нас е, по-бързо да се ориентираме към инвестиции в иновационни персонални елетрозахранващи системи за всеки дом (ВЕИ, солари, горивни клетки и други подобни) и към електромобили, електрокамиони и друг електрически (и автономен, базиран на роботизирано управление) транспорт. Смислени мерки в тези насоки ще ни освободят от зависимостта към изкопаеми горива (въглища, нефт, газ, дърва) и ще ни позволят да оцелеем в енергийния преход на света, който предстои следващите години. Всяко забавяне в тези насоки (каквото, за съжаление, се наблюдава в момента, включително и при актуалното управление) ще граничи с национално предателство в икономическата сфера.

    Нередност?
  • 6
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • + 3

    От всичко, което досегашните управления (включително актуалното) правят се вижда, че тези некадърници (това не е обида, а оценка на уменията им) само пилеят парите ни на вятъра! Разходи, разходи, разходи, разходи и като резултат от тях - НИЩО! Подаръци, за Атомстройекспорт, подаръци за Уестингхаус, подъръци за кой ли още не... Че, много дашни били тези, бе! Дали щеше да е така, ако даваха парите си само от собствените си джобове, вместо от общите данъци и задлъжнялост?!!! С постоянните спирания и почвания АЕЦ "Белене" е отдавна нерентабилен и не трябва да се строи. Плащаме каквото е разпоредил арбитража, нито стотинка повече, прибираме платеното оборудване в музея, за демонстрация на българската политическа глупост (белким повече не се повтаря, ама - надали...) и се насочваме към конкурентоспособните в близко бъдеще сфери, които съм споменал в предния ми коментар с номер 5 тук. Това е! Всичко друго е мащабна корупция, представляваща национално предателство в най-откровен вид.

    Нередност?
  • 7
    trakieca007 avatar :-|
    Thracian
    • - 1
    • + 3

    Мъртъв или не, Беляне е чудесен проект за КРАДЕНЕ!!! Исторически погледнато, НЯМА ГОЛЯМ проект който да не е намесена корупция. Като се започне от прокарването на Железниците в България по времето на Фердинанд и се стигне до Беляне. Тук няма добри. Не разбирам какво всичките се пеняват, като че, ли има някаква разлика дали проектът е руски, американски или такъв на ЕС. Ще крадат с гъза си както обикновенно.

    След 89 та се краде от всичко. Крадат ВСИЧКИ - от частни фирми до правителсва и депутати. Уж капиталистическа, а се оказва че, страната е най-големият работодател като изхранва чрез предварително уговорени търгове фирми от всякакъв калибър т.е. баш соц. Краде се на 100% от всичко и всички с много малки изключения. Поради това смятам че, няма сила която да изкорени корупцията в страната. Всички са замесени - къде директно, къде индиректно.
    България за първи път след 89 та имаше шанс да поеме към демократичен път. Вторият път беше 2007 ма когато ни приеха в ЕС. И двата пъти се провали.
    Провали се само поради 1 причина - лош материал. На место Лъв, гербът на страната трябва да бъде заменен с ОВЦА. Овцата напълно отговаря на народнат психология. Биеш я, риташ, стрижеш я, уморяваш я а тя седи свита в ъгъла и вика "Беееее". За всичко е виновен народът.
    Нелепо е да смятате че, в Беляне са замесени само руски интереси. Интересите са само и единсвено финансови. България е в Топ 3 по крадене на еврофондове. Краде се от всеки пъте проект - Борисов лъже като казва че, българските магистрали са били евтини на фона на тези в други държави. Съотношение, качество/дължина/брой ленти нашите са прескъпи. Времето минава, дълговете се трупат а овцете мълчат. В по голямата си част, българинът е антагонист, като за всичко му е виновен някакъв отдавна отишъл си и несъстоял се комунизъм, а обичайният заподозрян когото все им се привижда е някой си когото наричат комунист.

    Нередност?
  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Всуе се морите, нито АЕЦ Белене ща стан, нито Южен поток .... счупеното е счепено завинаги ......
    Това не значи че няма да има "ток" или "газ" в България!!! :-)

    Нередност?
  • 9
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • + 1

    Трябва да се поправя леко за по-горните коментари. Не бях разбрал, че и заигравката с Уестингхаус била творение на БСП - започнала е при Орешарски, а Борисов я е наследил и е успял да я приключи без големи загуби за нас. Това не променя факта, че при преустановен от Борисов "Белене", сега, когато руснаците ни осъдиха, не може отново да го задейства. Проектът "Белене" е изчерпан след толкова много спирания и вече съвсем обезсмислен. Единствено трябва бързо да се плати и прибере постановеното от съда оборудване, за да не се трупат ежедневни глоби и така да се минимизират доколкото е възможно неизбежните загуби. Това е! И да започват управляващите да мислят стратегически и изпреварващо - електротранспорт с автономно задвижване, роботизация, автоматизация, енергийна ефективност и екология.

    Нередност?
Нов коментар