С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
13 авг 2016, 9:34, 28316 прочитания

Два златни километра под земята

Тунел "Железница" на магистрала "Струма" за 250 млн. лв. се очертава като най-апетитната строителна поръчка за сезона

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
* Във вторник в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще бъдат отворени офертите на кандидатите да строят най-дългия тунел у нас - тунел "Железница" на магистрала "Струма".
* Високата прогнозна цена - 250 млн. лв., и липсата на големи строителни проекти привличат интереса на всички важни строителни компании в оспорвано състезание.
* Местните играчи са с най-големи амбиции да вземат поръчката. Подобно съоръжение обаче не е строено у нас от 40 години и не са изключени изненади от чуждестранни участници със специфичен опит.

Най-дългият тунел в България - "Витиня" на магистрала "Хемус", е малко повече от километър, или точно 1125 метра. Той е строен преди около 40 години и оттогава досега у нас няма подобно пътно съоръжение, което да отговаря на съвременните норми за безопасност. Ето защо проектът за тунел "Железница" на магистрала "Струма" с почти двойната си дължина - 2 км, е интересен както от инженерна, така и от "потребителска" гледна точка. Тунелът е част от все още неизградения лот 3.1 на магистралата - между Благоевград и Крупник, и беше отделен от него именно заради сложността и спецификите си.

Сега поръчката за тунела е на финалната права - във вторник в Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще бъдат отворени офертите на кандидатите да го построят. А с високата си прогнозна цена - 250 млн. лв. без ДДС, този търг се очертава като най-атрактивният за сезона, а най-вероятно и за цялата 2016 година. Прекратяването на голямата поръчка за 60 километра от "Хемус" и раздробяването й на участъци от по 10 км, неопределеното отлагане на скъпата отсечка от "Струма" през Кресненското дефиле, краят на стария програмен период - тези фактори превръщат тунел "Железница" в магнит за всички големи строителни фирми. Състезанието след привидното оттегляне на депутата Делян Пеевски от разпределението на порциите в строителството ще бъде оспорвано. И макар за проекта да се изисква специфичен опит, което би дало предимство на чуждестранни компании да се включат в изграждането на "Струма", това е малко вероятно. Цената е водеща при избора на изпълнител, а чуждите компании не могат да се мерят с ниските цени, които биха предложили местните играчи, за да си подсигурят дейност за следващите 4 години.


Ах, този тунел

Поръчката за тунел "Железница" беше обявена в самия край на 2015 г. Скоро след това дойде "катарзисът" на премиера Бойко Борисов, изразяващ се в прекратяването на редица големи строителни търгове начело с магистрала "Хемус". Вместо първоначално обявените 400 млн. лв. 60-те километра щяха да струват между 800 млн. лв. и 1 млрд., а за изпълнители бяха избрани обединения на свързваното тогава с Пеевски дружество "ПСТ груп" и на все още свързваното с изпълнителния директор на "Лукойл" Валентин Златев "Джи Пи груп". Желанието на премиера да се разграничи от въпросните икономически кръгове доведе до сътресения и известно пренареждане в строителния сектор, а поръчките за милиони трябваше да изчакат няколко месеца. Търгът за "Железница" формално беше блокиран от жалба, след което правителството реши да закрие Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), създадена за реализацията на магистралите "Хемус", "Струма" и "Черно море" и да прехвърли започнатите процедури към пътната агенция. Тунелът се забави още повече, но параметрите на поръчката останаха същите.

Участъкът ще се намира между км 366 и км 370 на "Струма" - точно по средата на отсечката Благоевград - Крупник. Тунелът ще е с дължина 2 км, които ще се изградят по открит способ и нов австрийски тунелен метод, като поръчката включва още изграждането на 2.46 км открит път и допълнителни съоръжения: мост над р. Струма, надлез над път Е79, надлез над жп линията София – Кулата и надлез над пътя Симитли – Благоевград. Това, което прави проекта особен, е не само дължината на изкопа, но и изискването тунелът да отговаря на съвременните европейски норми за безопасност: специални настилки, светофари, камери за наблюдение, кабинки за аварийни обаждания, евакуационни връзки между двете тръби на тунела. Всички тези елементи ще се контролират от интелигентна транспортна система, чието изграждане и пускане в експлоатация също е част от поръчката.



Това донякъде оправдава високата цена - 250 млн. лв., но индикациите са, че държавата леко я е завишила заради драмата с ниската прогнозна стойност на "Хемус", която се оказа двойна. От предварителното обявление за тунела от 2014 г. се вижда, че първоначалната оценка е за 200 млн. лв., а година по-късно - с 25% отгоре. "Реалистична е цена под 200 млн. лв., но по-евтино няма как да бъде, в момента в България няма такова съоръжение, затова е отделено от другите лотове, защото изисква специфичен опит. Това е голям, сложен и скъп проект", обяви източник, близък до процедурата, пожелал анонимност.

Интригата

Цената, ограниченият брой големи поръчки в строителството, а и професионалното предизвикателство ще привлекат всички големи в сектора. Експерти от пътния бранш коментираха, че местните строители са специалисти в прокопаването, но нямат съществен опит с цялостното управление на подобен проект и най-вероятно ще ползват подизпълнители. Предизвикателство ще бъде и внедряването на интелигентна транспортна система за управлението на тунела.

С най-голям опит в тунелното строителство у нас са "Евро алианс тунели" и "Станилов". "Евро алианс" започват дейността си под името "Адвал" през 90-те години, когато компанията има австрийско участие. От 2005 г. е изцяло българска, а благодарение на софийското метро и проекти в други европейски държави тя има изградени над 100 км метро, магистрални, железопътни и хидротехнически тунели. В търговете за метрото "Евро алианс" участват с "Трейс груп холд", а в търга за лот 2 на "Хемус" - с "ПСТ груп" и "Хидрострой" (новият собственик на "Водстрой 98"). Те спечелиха и при изграждането на лот 2 на "Струма" и бяха наети от "Главболгарстрой" и "Пътстрой 92" (собственост на "Геотехмин") да изградят дългия около 350 метра тунел при с. Кочериново. Сега от компанията потвърждават, че ще участват, но категорично отказват да разкрият в какво обединение. Сигурно е и участието на другата специализирана в тунелното строителство българска компания - "Станилов", която при изграждането на метрото работи с основно с "Джи Пи груп". Последните и "Трейс", които натрупаха опит с тунелното строителство покрай метрото, също не биха пропуснали подобен търг.

Илюстрация

Безспорен е интересът и на фирмите, които в момента работят по доизграждането на "Струма". Лотът между Кресна и Сандански (лот 3.3) ще се строи от "Главболгарстрой" и "Пътстрой 92" (същите които изградиха лот 2: Дупница - Благоевград; а ГБС построи и отсечката Долна Диканя - Дупница) като двете компании най-вероятно отново ще се явят заедно и няма да ползват чужди подизпълнители. Те имат предимството да познават изключително добре терена, техниката и работниците им са разположени на съседния лот, имат кариери и асфалтови бази в района. Същото важи и за "Агромах" - благоевградската фирма, която доизгради лота от Сандански до Кулата след провала на гръцката "Актор". Впоследствие "Агромах" спечелиха търга за строежа на лот 3.1 - Благоевград - Крупник заедно с дъщерната си "Пътища Пловдив", хасковската АБ и "Хидрострой". Има и нещо друго - тунел "Железница" се намира в средата на отсечката, възложена на "Агромах". Огромните количества земна маса от тунела биха могли да се използват за изграждането на открития участък и така цялата магистрала да поевтинее. Това навежда на въпроса защо целият лот не беше пуснат в неговата цялост - така в момента можеше да има избран друг изпълнител и на друга цена. Аргументът на държавата беше, че тунелът трябва да е отделен заради сложността му.

"Реално няма проблем тунелът да бъде изграден изцяло от български фирми. В крайна сметка последващата поддръжка ще е много по-важна за безопасността на движението и доброто състояние на съоръжението", казва източникът, близък до процедурата. Той очаква поне 2-3 чуждестранни фирми да участват самостоятелно. "Това не е пътен проект, където чуждите фирми трудно могат да се състезават с местните, нужен е специфичен опит. Такъв опит имат италиански, френски, швейцарски фирми. И докато френските и швейцарските рядко участват в чужди търгове, почти сигурен е интересът от италианските", смята той. Участието на чуждестранни компании в търгове у нас обаче много често е фиктивно и се ползват само за референция срещу 2 до 5% от цената на договора.

"Нямам представа колко са кандидатите - всеки може да си свали документацията, както и да я закупи", коментира пред "Капитал" председателят на пътната агенция инж. Лазар Лазаров. "Не бих казал, че няма други големи пътни поръчки - тръгнаха 15 лота за ремонт на пътища втори и трети клас по програма "Региони в растеж", обходът на Ахелой, участъкът Ахелой - Поморие, 10 км от магистрала "Хемус", каза още Лазаров и уточни, че 250-те млн. лв. за тунела ще бъдат изплатени след 4 години, докато изброените от него отсечки са с по-кратки срокове. Срокът, който инж. Лазаров посочва, обаче е доста оптимистичен. Големият интерес към поръчката гарантира жалби още отсега.
Какво се случва с дългия тунел на "Струма"

Държавата окончателно се отказа от идеята за 15-километров тунел през Кресненското дефиле за над 800 млн. евро през 2015 г., а вече закритата НКСИП започна работа по алтернативен вариант с две отделни платна на различни нива, като едното щеше да следва сега съществуващия първокласен път Е79, а другото да минава през дефилето чрез серия от поне 50 тунели, мостове и виадукти. Оказва се обаче, че и този проект няма да се реализира. В момента пътната агенция работи по нова алтернатива - двете платна на магистралата отново ще са отделно едно от друго, едното пак следва международния път, който ще бъде рехабилитиран и на места изправен, а другото ще заобикаля дефилето от изток.
"Природозащитниците категорично отхвърлиха първоначалния вариант и препоръката на Министерството на околната среда и водите беше да предложим алтернативи - западно и източно от дефилето", коментира пред "Капитал" инж. Лазар Лазаров. "Алтернатива на запад няма, затова ще изнесем второто платно на изток върху платото", обясни той. "Еколозите са принципно съгласни с този вариант, те дори предложиха част от трасето. По този начин отговаряме на изискването на Бернската конвенция да се намали двойно трафикът през Кресненското дефиле", обясни Лазаров. Този вариант тепърва ще бъде подложен на екологична оценка, а тя трябва да мине дългата процедура по обществено обсъждане. Тоест скорошен старт на проекта през дефилето не се очаква. Останалите отсечки - Благоевград - Крупник и Кресна - Сандански, които са с избрани изпълнители, могат да започнат до края на годината или най-късно в началото на следващата.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца

Под съоръжения в страната са открити не само сметища и струпани гуми, но и овчарник

23 авг 2019, 1441 прочитания

Чума отвъд прасетата Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

23 авг 2019, 713 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 4137 прочитания

23 авг 2019, 3733 прочитания

23 авг 2019, 2602 прочитания

23 авг 2019, 1819 прочитания

23 авг 2019, 1630 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Капиталът на банките намалява с 665 млн. лв. след прегледа (обновена)

ПИБ и Инвестбанк трябва да намерят най-много средства

Новите от запаса

Как изглежда едномесечната подготовка за доброволния резерв на Българската армия отвътре

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

През Пулия с колела

Нагоре-надолу из Южна Италия - маршрути, места, полезни съвети

Should I Stay or Should I Go

Групата Hayes & Y за уроците, на които Великобритания ги научи