Най-скъпият тунел: Сблъсък между много чужди и местни строители
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-скъпият тунел: Сблъсък между много чужди и местни строители

Над три часа отне отварянето на 17-те оферти. Повече от половината от тях са на чужди компании

Най-скъпият тунел: Сблъсък между много чужди и местни строители

Цената от 250 млн. лв. за "Железница" привлече много италиански, испански и турски компании, както и българските големи дружества

Десислава Лещарска
31581 прочитания

Над три часа отне отварянето на 17-те оферти. Повече от половината от тях са на чужди компании

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Любопитно е участието на две свързани с Ковачки фирми извън строителството.

Най-голямата строителна поръчка очаквано предизвика силен интерес. Основната разлика с предишни търгове е, че за най-дългия (2 километра) и скъп тунел (250 млн. лв.) в България кандидатстват повече чужди, отколкото местни компании. В Италия явно се е чуло за търга, защото в половината от подадените 17 оферти са представени компании от Ботуша. Чуждестранното участие допълват испански и турски фирми, като има едно гръцко и едно полско дружество. Очаквано участват и всички големи български строителни дружества като ГБС, "Хидрострой", "Трейс", "Геострой", "Джи Пи груп", "Станилов". Затова сблъсъкът за голямата поръчка ще е интересен - пътната агенция ще трябва да избира между южноевропейски компании с опит в тунелното строителство и гладни за поръчки български строителни фирми. През последните години чуждите кандидати често бяха отстранявани от състезанието, понякога и заради абсурдни формални основания. Затова търгът за тунела ще е тест за управляващите дали могат да проведат честно състезание.

Италианска инвазия с българска комбинация

Уникалното в тази поръчка е сложността на съоръжението, както и високата цена. След изграждането му тунел "Железница" ще е най-дългият в България. Подобно съоръжение, което да отговаря на съвременните норми за безопасност, не е строено у нас през последните 40 години.

Експерти, близки до поръчката, прогнозираха силно италианско участие заради опита на тамошните компании с тунелното строителство. Прогнозата се оправда, като в 7 от общо 17 оферти има италианско представителство. Самостоятелно играят Astaldi (с оборот от 2.9 млрд. евро, 11 хил. служители, работила в България по жп отсечката Първомай - Свиленград), както и изцяло италианското обединение между Itinera и Sina. Itinera е част от италианския гигант Gavio Gruppo, който освен със строителство се занимава с управление на пътища и тол-системи и има 3.4 млрд. евро приходи. Sina е специализирана в управление на пътни проекти и технически надзор. Италианската строителна "Инч" също е подала самостоятелна оферта и е посочила, че ще ползва за подизпълнител "Сипал", специализирана в проектирането и управлението на проекти.

Заради "тунелните" си проекти италианците са предпочетени и от българските участници, които често търсят външен партньор с малък дял в консорциума, за да покрият изискването за опит. Обединението на "Агромах" например ще си партнира с Oberosler, която е специализирана в изграждането и рехабилитацията на тунели в сложни планински райони. Благоевградската фирма работи през 2015 г. по дострояването на магистрала "Струма" след Сандански и спечели изграждането на отсечката между Благоевград и Крупник. По средата на техния лот се намира тунел "Железница", който беше отделен заради сложността си. Фирмата с всичките й бази, техника и кариери е най-близо до тунела, затова очакванията са цената й да е сред най-ниските.

"Главболгарстрой" също има опит и собствени бази в района на магистрала "Струма". Компанията е предпочела да се яви на търга единствено с дъщерната си "ГБС инфраструктурно строителство".

"Хидрострой" и отскоро дъщерното му "Водстрой 98" също са избрали италиански партньор - Cipa, която има опит със строежа на метрото в редица италиански градове.

Италианската Serenissima Construzioni участва като водещ партньор в обединение с пернишката "Хийт енерджи" (която е собственост на Диляна Авджиева - член на ръководството на партията БДЦ на Христо Ковачки), и софийската "Нет инженеринг". Като подизпълнител обединението е посочило свързваната с Първа инвестиционна банка "ПСТ груп". От сайта на ПСТ пък става ясно, че тя заедно със Serenissima е спечелила два пътни търга в Молдова за 70 млн. евро през май тази година. Società Italiana per Condotte d'Acqua също е водещ партньор в смесено обединение и играе заедно с "Монолит София".

Испанско и турско присъствие

Следващата най-многобройна чуждестранна група в търга е испанската. За пръв път в български търг участва Assignia infraestructuras с местен партньор - "Структор". Assignia с 55-годишен опит зад гърба си е специализирана предимно в железопътното строителство, има и опит с концесионирането на пътища и управлението на тол-системи, като на сайта си е изброила четири свои тунелни проекта. Изцяло испанско е и обединението "Тунел Железница 2016", съставено от Constructora San Jose, Obras Subterráneas (така е продиктувана при отварянето на офертата, но такава фирма няма и вероятно става въпрос за OSSA - Obras Subterráneas) и Ingenieria. Първата е част от Grupo Sanjose, със сериозен опит в мащабни инфраструктурни проекти по целия свят.

"Джи Пи груп" са предпочели испански партньори - "Оз сервисиоси контратас" и регистрираната наскоро в България с испански собственик "София конструксионес и консултас".

Турският строителен сектор също е представен силно в търга. Голямата "Ташяпъ", позната от прекратения търг за магистрала "Струма" (предложи най-ниска цена и беше отстранена), се явява с още два турски партньора (виж таблицата). Duygu, с опит в тунелното строителство, също е подала оферта заедно с български партньори - "Инжконсултпроект" и "Екип 2000 Котов С-ИЕ".

В търга има и гръцки и една полска компания. Aktor си партнира с "Атоменергоремонт" (свързана отново с Ковачки), за подизпълнители са посочени още две гръцки компании. "Трейс груп холд" в обединение с "Евроалианс тунели" пък участва заедно с полската "Мости Катовице".

Изцяло български са обединенията на "Станилов" и "Геострой" (свързана с Цоло Вутов и "Елаците мед").

В следващите месеци тръжната комисия ще провери дали техническите предложения на кандидатите отговарят на условията и евентуално ще им даде възможност да попълнят пропуските. Едва след това ще се насрочи отваряне на ценовите оферти. При класирането цената ще тежи 60%, а техническата оценка - 40%.

Четири години за тунел "Железница"

Срокът за изграждане на съоръжението е 1400 дни, или почти 4 години. Участъкът ще се намира между км 366 и км 370 на "Струма" - точно по средата на отсечката Благоевград - Крупник. Тунелът ще е с дължина 2 км, които ще се изградят по открит способ и нов австрийски тунелен метод, като поръчката включва още изграждането на 2.46 км открит път и допълнителни съоръжения: мост над р. Струма, надлез над път Е79, надлез над жп линията София – Кулата и надлез над пътя Симитли – Благоевград. Това, което прави проекта особен, е не само дължината на изкопа, но и изискването тунелът да отговаря на съвременните европейски норми за безопасност: специални настилки, светофари, камери за наблюдение, кабинки за аварийни обаждания, евакуационни връзки между двете тръби на тунела. Всички тези елементи ще се контролират от интелигентна транспортна система, чието изграждане и пускане в експлоатация също е част от поръчката. Прогнозната цена през 2014 г. беше 200 млн. лв., но към края на 2015 г. се увеличи на 250 млн. лв. По онова време избухна скандалът с ниската прогнозна цена на магистрала "Хемус", която се оказа двойна след отваряне на ценовите оферти на кандидатите.

Любопитно е участието на две свързани с Ковачки фирми извън строителството.

Най-голямата строителна поръчка очаквано предизвика силен интерес. Основната разлика с предишни търгове е, че за най-дългия (2 километра) и скъп тунел (250 млн. лв.) в България кандидатстват повече чужди, отколкото местни компании. В Италия явно се е чуло за търга, защото в половината от подадените 17 оферти са представени компании от Ботуша. Чуждестранното участие допълват испански и турски фирми, като има едно гръцко и едно полско дружество. Очаквано участват и всички големи български строителни дружества като ГБС, "Хидрострой", "Трейс", "Геострой", "Джи Пи груп", "Станилов". Затова сблъсъкът за голямата поръчка ще е интересен - пътната агенция ще трябва да избира между южноевропейски компании с опит в тунелното строителство и гладни за поръчки български строителни фирми. През последните години чуждите кандидати често бяха отстранявани от състезанието, понякога и заради абсурдни формални основания. Затова търгът за тунела ще е тест за управляващите дали могат да проведат честно състезание.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku

    4 години за 2 км тунел...не е зле!

  • 2
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    Баси кво крадене ше падне не е истина :)

    Който се дореди ше облажи стабилно..Аз залагам на дебелия със сигурност.

    Други предложения има ли?

  • 3
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    С тези 250 милиона Тиквоний със сигурност ще нахрани добре своите олигарси. И разбира се, ще има още и за ремонти, веднага щом тунелът бъде пуснат.

  • 4
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326

    До коментар [#3] от "karen_walker":

    Ако не е тиквоний, ще е станиш, орешар или някой друг изрод.Проблема е, че все някой краде и нищо не остава за нас.

  • 5
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Въпросът е да го направят добре и да се поддържа.
    А това, че някой ще спечели, стига да не е с нелоялна конкуренция под масата, е най-нормалното нещо.
    За съжаления в България не се разбира, че никой няма да ни върши работа защото сме им много симпатични, а за печалба.

  • 6
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Колко ще струва годишно поддръжката на това чудо? А сравнена с поддръжката на другите тунели? Ще имаме ли пари за тая поддръжка всяка година? Да не се окаже, че ще построим супер тунел, но няма да има пари за охрана, камери и други важни неща?

    Щото в поддържането сме много зле. Ама много зле.

  • 7
    subaru avatar :-|
    subaru

    Единствената българска компания, която отговаря на изискването за съответния опит е "Станилов" - ЕООД.

  • 8
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи

    Всеки който минава през тоз тунел да си кешира супер скъпия масраф. Ний, от на майната си, не искаме да плащаме чужди сметки. К'ва ще е рентабилността от тая дупка
    ОСТАВКА

  • 9
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    До коментар [#8] от "Хи-хи":

    250 милиона струва тунелът, от който ЕС сигурно ще плати поне 75%. Значи 2км тунел и 2км път с мостове за 62,5 млн.лв. Това излиза малко по-скъпо от километрите по Хемус, които България сама ще плати.
    Да се радваме, че ЕС изсипа толкова пари в инфраструктура. Можеше и повече, ама ако бяхме в ЕС от по-рано. От 2020-та за автопътища вече няма да дават, а само за ЖП. Така че каквото се случи до 2020-та, това е. След това със собствени средства (Русе-Бяла, Видин-Ботевград, АМ Хемус, АМ Черно Море, АМ Калотина).

  • 10
    alabalko avatar :-|
    alabalko

    До коментар [#8] от "Хи-хи":

    а рентабилността на тунела и магистралата ще е висока. Ще спаси доста животи - хора, които сега се самоубиват в дефилето. Тези хора ще спрат да плащат данъци, ако пък имат деца държавата ще трябва да помага в гледането им.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK