Най-скъпият тунел: Сблъсък между много чужди и местни строители

Цената от 250 млн. лв. за "Железница" привлече много италиански, испански и турски компании, както и българските големи дружества

Над три часа отне отварянето на 17-те оферти. Повече от половината от тях са на чужди компании
Над три часа отне отварянето на 17-те оферти. Повече от половината от тях са на чужди компании
Над три часа отне отварянето на 17-те оферти. Повече от половината от тях са на чужди компании    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Над три часа отне отварянето на 17-те оферти. Повече от половината от тях са на чужди компании    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Любопитно е участието на две свързани с Ковачки фирми извън строителството.

Най-голямата строителна поръчка очаквано предизвика силен интерес. Основната разлика с предишни търгове е, че за най-дългия (2 километра) и скъп тунел (250 млн. лв.) в България кандидатстват повече чужди, отколкото местни компании. В Италия явно се е чуло за търга, защото в половината от подадените 17 оферти са представени компании от Ботуша. Чуждестранното участие допълват испански и турски фирми, като има едно гръцко и едно полско дружество. Очаквано участват и всички големи български строителни дружества като ГБС, "Хидрострой", "Трейс", "Геострой", "Джи Пи груп", "Станилов". Затова сблъсъкът за голямата поръчка ще е интересен - пътната агенция ще трябва да избира между южноевропейски компании с опит в тунелното строителство и гладни за поръчки български строителни фирми. През последните години чуждите кандидати често бяха отстранявани от състезанието, понякога и заради абсурдни формални основания. Затова търгът за тунела ще е тест за управляващите дали могат да проведат честно състезание.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    mapuhcku avatar :-|
    mapuhcku
    • - 2
    • + 9

    4 години за 2 км тунел...не е зле!

    Нередност?
  • 2
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326
    • - 13
    • + 9

    Баси кво крадене ше падне не е истина :)

    Който се дореди ше облажи стабилно..Аз залагам на дебелия със сигурност.

    Други предложения има ли?

    Нередност?
  • 3
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker
    • - 12
    • + 9

    С тези 250 милиона Тиквоний със сигурност ще нахрани добре своите олигарси. И разбира се, ще има още и за ремонти, веднага щом тунелът бъде пуснат.

    Нередност?
  • 4
    qdk12501326 avatar :-|
    qdk12501326
    • - 5
    • + 14

    До коментар [#3] от "karen_walker":

    Ако не е тиквоний, ще е станиш, орешар или някой друг изрод.Проблема е, че все някой краде и нищо не остава за нас.

    Нередност?
  • 5
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch
    • - 1
    • + 12

    Въпросът е да го направят добре и да се поддържа.
    А това, че някой ще спечели, стига да не е с нелоялна конкуренция под масата, е най-нормалното нещо.
    За съжаления в България не се разбира, че никой няма да ни върши работа защото сме им много симпатични, а за печалба.

    Нередност?
  • 6
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 3
    • + 3

    Колко ще струва годишно поддръжката на това чудо? А сравнена с поддръжката на другите тунели? Ще имаме ли пари за тая поддръжка всяка година? Да не се окаже, че ще построим супер тунел, но няма да има пари за охрана, камери и други важни неща?

    Щото в поддържането сме много зле. Ама много зле.

    Нередност?
  • 7
    subaru avatar :-|
    subaru
    • + 1

    Единствената българска компания, която отговаря на изискването за съответния опит е "Станилов" - ЕООД.

    Нередност?
  • 8
    hi_hi avatar :-|
    Хи-хи
    • - 8
    • + 2

    Всеки който минава през тоз тунел да си кешира супер скъпия масраф. Ний, от на майната си, не искаме да плащаме чужди сметки. К'ва ще е рентабилността от тая дупка
    ОСТАВКА

    Нередност?
  • 9
    alabalko avatar :-|
    alabalko
    • - 2
    • + 5

    До коментар [#8] от "Хи-хи":

    250 милиона струва тунелът, от който ЕС сигурно ще плати поне 75%. Значи 2км тунел и 2км път с мостове за 62,5 млн.лв. Това излиза малко по-скъпо от километрите по Хемус, които България сама ще плати.
    Да се радваме, че ЕС изсипа толкова пари в инфраструктура. Можеше и повече, ама ако бяхме в ЕС от по-рано. От 2020-та за автопътища вече няма да дават, а само за ЖП. Така че каквото се случи до 2020-та, това е. След това със собствени средства (Русе-Бяла, Видин-Ботевград, АМ Хемус, АМ Черно Море, АМ Калотина).

    Нередност?
  • 10
    alabalko avatar :-|
    alabalko
    • - 2
    • + 3

    До коментар [#8] от "Хи-хи":

    а рентабилността на тунела и магистралата ще е висока. Ще спаси доста животи - хора, които сега се самоубиват в дефилето. Тези хора ще спрат да плащат данъци, ако пък имат деца държавата ще трябва да помага в гледането им.

    Нередност?
Нов коментар