Оставя ли о.з. ген. Радев авиацията приземена

Военновъздушните сили на страната всъщност навлизат в най-важния етап от развитието си от четвърт век насам – дълго протаканата интеграция в структурите на НАТО

Горчивата истина е след над 2 млрд. лв., похарчени за ВВС от влизането ни в НАТО до сега,едва през последните две години започва да се случва инвестиция в реални бойни способности.
Горчивата истина е след над 2 млрд. лв., похарчени за ВВС от влизането ни в НАТО до сега,едва през последните две години започва да се случва инвестиция в реални бойни способности.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Горчивата истина е след над 2 млрд. лв., похарчени за ВВС от влизането ни в НАТО до сега,едва през последните две години започва да се случва инвестиция в реални бойни способности.
Горчивата истина е след над 2 млрд. лв., похарчени за ВВС от влизането ни в НАТО до сега,едва през последните две години започва да се случва инвестиция в реални бойни способности.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

"Изтребителната авиация беше напълно приземена – и през пролетта на миналата година, и през пролетта на тази година. В момента съгласно техническата документация за експлоатация на МиГ-29 няма нито един изправен самолет." Така, ден преди официално да бъде номиниран за кандидат-президент на БСП и АБВ, вече бившият командващ на ВВС о.з. ген. Румен Радев на практика стартира предизборната си кампания, атакувайки челно управляващата коалиция и в частност министъра на отбраната Николай Ненчев. Земеделският лидер в случая е доста удобна мишена поради липса на достатъчно задълбочена военна експертиза. "Съгласно тази документация, която е закон в авиацията, не трябва да лети нито един самолет. А фактът, че имаме летящи самолети (правете разлика между изправни и летящи), е, че единствено по инициатива на българските ВВС с поетия риск и отговорност за удължаване на техническия ресурс сами, без това изобщо да ни е работа, направихме така, че тези самолети летят", продължи в същия дух вече запасният генерал, директно обвинявайки министъра в некомпетентност и хвърляйки върху него едва ли не цялата вина за хроничния разпад в изтребителната авиация.

На практика обаче Радев доста несправедливо нападна своя бивш шеф за проблеми, трупали се с години и за чието нерешаване в много по-голяма степен вина носи самият той като член на командването на авиацията от 2009 г. насам. Горчивата истина е, че след над 2 млрд. лв., похарчени за ВВС от влизането ни в НАТО досега, едва през последните две години започва да се случва инвестиция в реални бойни способности. И въпреки че не разбира много-много от армия, именно Ненчев има умерен принос това да започне да се случва сега. Неговите предшественици предпочетоха да изразходват с лека ръка много по-големите военни бюджети отпреди началото на икономическа криза за авиационна техника с нулеви бойни способности – военнотранспортни самолети "Спартан", небронирани хеликоптери "Кугър" и "Пантер", витлови тренировъчни самолети "Пилатус"... И по онова време никой от командването на ВВС не си подаде оставката или дори не надигна глас заради дори по-плачевното състояние на изтребителната авиация, която би трябвало да е приоритет номер едно.

Купи ми МиГ, ама... да не е полски

Обективно погледнато, през последните месеци Радев получи почти всичко, за което претендираше като началник на ВВС, но с две малки изключения – през главата му бе създадена правна рамка за съвместни въздушни патрули с НАТО и не бе сключен рамков договор за поддръжка на изтребителите с РСК МиГ. Вместо това шест двигателя за МиГ-29 бяха пратени на ремонт в Полша, срещу което парадоксално той на практика с половин уста не спря да протестира през цялото време. "Грешката на министерство на отбраната беше, че хвърли сляпо към тази панацея, без да има никакви гаранции за възможностите на Полша. Те нямат капацитет за външни потребители. Освен шест двигателя на година те не могат повече да ни предоставят", коментира Радев и този вторник. И отново пречупи проблема през политическа призма, добавяйки: "Покрай този договор с Полша се вдигна една голяма пропаганда."

Бившият командир на ВВС обаче някак дискретно почти подмина факта, че само преди около месец военното министерство приключи три обществени поръчки за закупуване на още резервни части за МиГ-29 на стойност над 45 млн. лв. По силата на тези договори страната ни трябва да стане собственик на 10 двигателя, които са достатъчни за вдигането във въздуха на още пет от старите ни руски изтребители. И още по-важното е, че ВВС ще придобие седем кутии за самолетни агрегати КСА-2, които според твърденията на Радев поляците не могат да ремонтират и обслужват. Въпросните устройства са необходими, за да синхронизират работата на двата реактивни двигателя на всеки МиГ-29. Това са все неща, за които генералът би трябвало да се радва, ако действително приема поддръжката на руските самолети като временна мярка до миграцията към изтребители от западен тип. По повод въпросните търгове обаче вече бившият командир на авиацията сега коментира, че има сериозни резерви дали ще се случат. После той дебело подчерта, че закъснението при подобни процедури обикновено е около година и половина. След което отново напомни, че подобни процедурни пречки се избягват най-добре с рамкови договори като този с... руснаците от РСК МиГ.

Покрай дебюта си в политиката ексначалникът на бойната авиация все пак даде още няколко важни парчета от пъзела, свързан със състоянието на българските ВВС и това, което предстои да се случи с тях оттук нататък. По повод рапорта си за напускане Радев разказа, че на проучвателна мисия в страната ни е идвала делегация от съюзническа държава, която е оглеждала база Граф Игнатиево за започване на съвместна охрана на небето ни от септември. От изявлението на запасния генерал индиректно се разбра, че става дума за Полша. За евентуален ер полисинг с Полша и/или САЩ потвърди преди дни и зам.-министърът на отбраната Атанас Запрянов. Според него обаче мисията едва ли може да стартира от септември или ако това се случи, тя ще е само за Румъния, тъй като ние още нямаме техническа готовност за това. Запрянов твърди също така, че е по-вероятно първо да започнат съвместните патрули със САЩ. Въпросният комбиниран ер полисинг би трябвало да позволи на българските ВВС да съхранят летателния ресурс на нашите МиГ-29 за по-дълго време, тъй като в момента сме принудени постоянно да вдигаме патрулни двойки от нашите изтребители заради засилената активност на руската авиация над Черно море.

Другото нещо, което се разбра от изявленията на о.з. ген. Радев, беше, че екипът му е приключил работа по най-важния етап от проекта за придобиване на нов тип многоцелеви боен самолет. Става дума за изработване на т.нар. request for proposals – исканията за обвързващи оферти към страните, които евентуално ще ни доставят изтребители. Екскомандирът на ВВС не спомена конкретни държави и типове самолети, но най-спряганите са F-16, Gripen и Eurofighter. "С подписването на този документ аз си написах и рапорта за напускане", обобщи Радев. Така че оттук нататък процедурата по придобиване на ескадрила западни изтребители на ориентировъчна цена от 1.5 млрд. лв. би трябвало да излезе от фазата на политическото говорене и да навлезе в етапа на политическите действия. Което в крайна сметка би трябвало поне в някаква степен да доведе до срязване на пъпната връв между българските ВВС и руския военнопромишлен комплекс. И военната ни авиация да престане да е съвременна проекция на крепката българо-съветска дружба.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


30 коментара
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95

    Номинирането на генерала обезвреди една руска мина в авиацията

  • 2
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Мдаа, въпросната статия е упражнение на Капитал, или на автора ѝ в частност, на тема военна авиция, нещо, което е далеч от обхвата и интересите на изданието, затова по-скоро личи желанието за изява на това ново поле, отколкото на задълбочен анализ. Първо, хвърлянето на числото 2 милиарда изглежда внушително(за точно какво са дадени на ВВС не е ясно, може да са само за издръжка), но това са пари дадени от 2004 г. насам, когато България влезе в НАТО, а оттогава доста вода изтече и те съвсем не са много, камо ли достатъчни. Второ, статията внушава едва ли не, че закупената авиационна техника досега е безсмислена и ненужна, защото не може да стреля или няма броня. Това не е работата на транспортните самолети, а за транспортните хеликоптери това е допълнителна задача, но те могат да я вършат и в този си вид. Витлови самолети за обучение имат и САЩ, като те са по лиценз именно на Пилатус и могат да се оборудват за стрелба по земни цели, но самата фирма не го предлага по принцип, тъй като Швейцария е неутрална държава. Иначе е напълно вярно, че Ненчев не разбира от армия (както и партията му от политика), но основния проблем на Въоръжените сили до днес си остават политиците и липсата им ба воля да променят статуквото.

  • 3
    pehlivanov avatar :-|
    ssg

    [quote#1:"djb95"]Номинирането на генерала обезвреди една руска мина в авиацията
    [/quote]
    При това мина, обучавана в САЩ.

  • 4
    pehlivanov avatar :-|
    ssg

    Най ми хареса директното признание, че военният министър "не разбирал много-много" от армия". Вероятно трябва да се обърнем по тези въпроси към министъра на земеделието.

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Не харесвам генерал за президент. Пък ако е изваден от джоба на Гоце - хептен.
    Но по дефиниция генералите само командват, когато се наложи, а политиците приземяват авиацията, разтурват армията, и съсипват държавата.
    Не Радев, Петров, Иванов, Георгиев или друг офицер е виновен за дереджето на армията и държавата, а Сакса, Станишев, Борисов.
    Да назававаме проблемите с имената им.

  • 8
    beky avatar :-|
    beky

    Този Радев допреди червените да го издигнат беше абсолютно никой. Сега се оказва, че е тоталният виновник.
    Смешно, някак си...

  • 9
    koo53312065 avatar :-|
    Ivan Manolov

    Когато се купуваха Пилатусите, Спартаните, Кугарите и Пантерите Радев беше подполковник, полковник и първо зам-командир и след това командир на Граф Игнатиево със солидно количество генерали над него.

    Проблема на Радев не е, че нещата не се случват, а че се случват с неоправдани огромни закъснения. Заради, което се налага да се лети на неизправни документално машини с огромни рискове. За пример ще дам въпросните КСА, които тепърва ще чакаме и няма да дочакаме най-вероятно. Точно тези 3 поръчки трябваше да станат веднага след поръчката на двигателите по думите на Ненчев, а изведнъж се оказа че тепърва е избран изпълнител, когато Радев си подаде втората оставка. Как е възможно в министерсвото да немогат да организират елементарна снабдителна верига с диверсификация, договорени добри цени и тн. от времето когато са на власт, дори и от нулата да бяха почнали. Това е, елементарна бизнес практика... При положение, че в авиацията всичко е изчислено и се знае с месеци напред кое кога точно му изтича ресурса и трябва да се смени.
    Както генерала каза и ти умишлено не споменаваш, има си правилен начин това да се свърши, пак с Полша без да се късат демостративно договори и да се излагат животи на риск.

    Момчиле, ВВС не са ресурс на машини само! Когато, самолетите "съхраняват ресурс" пилотите не летят. Тоест губят подготовка и летателни часове, които след това трябва да се наваксват. А едни пари се дават на една държава да ни пази, която при първия неудобен за тях конфликт ще си вземе машинките и пилотите и ще си тръгне.

    Момчил Милев - Или си свръх некомпетентен философ или си платен. Кое е?

  • 10
    dunkan avatar :-|
    dunkan

    "И още по-важното е, че ВВС ще придобие седем кутии за самолетни агрегати КСА-2.... Въпросните устройства са необходими, за да синхронизират работата на двата реактивни двигателя на всеки МиГ-29."

    Капитал, преди да пишете, малко прочетете за какво става въпрос:
    http://www.koavia.com/eng/product/airplane/KSA.shtml
    Т.е. грубо казано става въпрос за производство на ток и то за целия самолет (даже и за радара) :)

    А иначе поне половината хеликоптери, купени през годините можеше (и трябваше) да бъдат бронирани.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход