Оставя ли о.з. ген. Радев авиацията приземена

Военновъздушните сили на страната всъщност навлизат в най-важния етап от развитието си от четвърт век насам – дълго протаканата интеграция в структурите на НАТО

Горчивата истина е след над 2 млрд. лв., похарчени за ВВС от влизането ни в НАТО до сега,едва през последните две години започва да се случва инвестиция в реални бойни способности.
Горчивата истина е след над 2 млрд. лв., похарчени за ВВС от влизането ни в НАТО до сега,едва през последните две години започва да се случва инвестиция в реални бойни способности.
Горчивата истина е след над 2 млрд. лв., похарчени за ВВС от влизането ни в НАТО до сега,едва през последните две години започва да се случва инвестиция в реални бойни способности.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Горчивата истина е след над 2 млрд. лв., похарчени за ВВС от влизането ни в НАТО до сега,едва през последните две години започва да се случва инвестиция в реални бойни способности.    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

"Изтребителната авиация беше напълно приземена – и през пролетта на миналата година, и през пролетта на тази година. В момента съгласно техническата документация за експлоатация на МиГ-29 няма нито един изправен самолет." Така, ден преди официално да бъде номиниран за кандидат-президент на БСП и АБВ, вече бившият командващ на ВВС о.з. ген. Румен Радев на практика стартира предизборната си кампания, атакувайки челно управляващата коалиция и в частност министъра на отбраната Николай Ненчев. Земеделският лидер в случая е доста удобна мишена поради липса на достатъчно задълбочена военна експертиза. "Съгласно тази документация, която е закон в авиацията, не трябва да лети нито един самолет. А фактът, че имаме летящи самолети (правете разлика между изправни и летящи), е, че единствено по инициатива на българските ВВС с поетия риск и отговорност за удължаване на техническия ресурс сами, без това изобщо да ни е работа, направихме така, че тези самолети летят", продължи в същия дух вече запасният генерал, директно обвинявайки министъра в некомпетентност и хвърляйки върху него едва ли не цялата вина за хроничния разпад в изтребителната авиация.

На практика обаче Радев доста несправедливо нападна своя бивш шеф за проблеми, трупали се с години и за чието нерешаване в много по-голяма степен вина носи самият той като член на командването на авиацията от 2009 г. насам. Горчивата истина е, че след над 2 млрд. лв., похарчени за ВВС от влизането ни в НАТО досега, едва през последните две години започва да се случва инвестиция в реални бойни способности. И въпреки че не разбира много-много от армия, именно Ненчев има умерен принос това да започне да се случва сега. Неговите предшественици предпочетоха да изразходват с лека ръка много по-големите военни бюджети отпреди началото на икономическа криза за авиационна техника с нулеви бойни способности – военнотранспортни самолети "Спартан", небронирани хеликоптери "Кугър" и "Пантер", витлови тренировъчни самолети "Пилатус"... И по онова време никой от командването на ВВС не си подаде оставката или дори не надигна глас заради дори по-плачевното състояние на изтребителната авиация, която би трябвало да е приоритет номер едно.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
30 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95
    • - 11
    • + 37

    Номинирането на генерала обезвреди една руска мина в авиацията

    Нередност?
  • 2
    veli7820 avatar :-|
    veli7820
    • - 16
    • + 18

    Мдаа, въпросната статия е упражнение на Капитал, или на автора ѝ в частност, на тема военна авиция, нещо, което е далеч от обхвата и интересите на изданието, затова по-скоро личи желанието за изява на това ново поле, отколкото на задълбочен анализ. Първо, хвърлянето на числото 2 милиарда изглежда внушително(за точно какво са дадени на ВВС не е ясно, може да са само за издръжка), но това са пари дадени от 2004 г. насам, когато България влезе в НАТО, а оттогава доста вода изтече и те съвсем не са много, камо ли достатъчни. Второ, статията внушава едва ли не, че закупената авиационна техника досега е безсмислена и ненужна, защото не може да стреля или няма броня. Това не е работата на транспортните самолети, а за транспортните хеликоптери това е допълнителна задача, но те могат да я вършат и в този си вид. Витлови самолети за обучение имат и САЩ, като те са по лиценз именно на Пилатус и могат да се оборудват за стрелба по земни цели, но самата фирма не го предлага по принцип, тъй като Швейцария е неутрална държава. Иначе е напълно вярно, че Ненчев не разбира от армия (както и партията му от политика), но основния проблем на Въоръжените сили до днес си остават политиците и липсата им ба воля да променят статуквото.

    Нередност?
  • 3
    pehlivanov avatar :-|
    ssg
    • - 2
    • + 18

    [quote#1:"djb95"]Номинирането на генерала обезвреди една руска мина в авиацията
    [/quote]
    При това мина, обучавана в САЩ.

    Нередност?
  • 4
    pehlivanov avatar :-|
    ssg
    • - 9
    • + 14

    Най ми хареса директното признание, че военният министър "не разбирал много-много" от армия". Вероятно трябва да се обърнем по тези въпроси към министъра на земеделието.

    Нередност?
  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 9
    • + 31

    Не харесвам генерал за президент. Пък ако е изваден от джоба на Гоце - хептен.
    Но по дефиниция генералите само командват, когато се наложи, а политиците приземяват авиацията, разтурват армията, и съсипват държавата.
    Не Радев, Петров, Иванов, Георгиев или друг офицер е виновен за дереджето на армията и държавата, а Сакса, Станишев, Борисов.
    Да назававаме проблемите с имената им.

    Нередност?
  • 8
    beky avatar :-|
    beky
    • - 13
    • + 8

    Този Радев допреди червените да го издигнат беше абсолютно никой. Сега се оказва, че е тоталният виновник.
    Смешно, някак си...

    Нередност?
  • 9
    koo53312065 avatar :-|
    Ivan Manolov
    • - 9
    • + 15

    Когато се купуваха Пилатусите, Спартаните, Кугарите и Пантерите Радев беше подполковник, полковник и първо зам-командир и след това командир на Граф Игнатиево със солидно количество генерали над него.

    Проблема на Радев не е, че нещата не се случват, а че се случват с неоправдани огромни закъснения. Заради, което се налага да се лети на неизправни документално машини с огромни рискове. За пример ще дам въпросните КСА, които тепърва ще чакаме и няма да дочакаме най-вероятно. Точно тези 3 поръчки трябваше да станат веднага след поръчката на двигателите по думите на Ненчев, а изведнъж се оказа че тепърва е избран изпълнител, когато Радев си подаде втората оставка. Как е възможно в министерсвото да немогат да организират елементарна снабдителна верига с диверсификация, договорени добри цени и тн. от времето когато са на власт, дори и от нулата да бяха почнали. Това е, елементарна бизнес практика... При положение, че в авиацията всичко е изчислено и се знае с месеци напред кое кога точно му изтича ресурса и трябва да се смени.
    Както генерала каза и ти умишлено не споменаваш, има си правилен начин това да се свърши, пак с Полша без да се късат демостративно договори и да се излагат животи на риск.

    Момчиле, ВВС не са ресурс на машини само! Когато, самолетите "съхраняват ресурс" пилотите не летят. Тоест губят подготовка и летателни часове, които след това трябва да се наваксват. А едни пари се дават на една държава да ни пази, която при първия неудобен за тях конфликт ще си вземе машинките и пилотите и ще си тръгне.

    Момчил Милев - Или си свръх некомпетентен философ или си платен. Кое е?

    Нередност?
  • 10
    dunkan avatar :-|
    dunkan
    • - 1
    • + 7

    "И още по-важното е, че ВВС ще придобие седем кутии за самолетни агрегати КСА-2.... Въпросните устройства са необходими, за да синхронизират работата на двата реактивни двигателя на всеки МиГ-29."

    Капитал, преди да пишете, малко прочетете за какво става въпрос:
    http://www.koavia.com/eng/product/airplane/KSA.shtml
    Т.е. грубо казано става въпрос за производство на ток и то за целия самолет (даже и за радара) :)

    А иначе поне половината хеликоптери, купени през годините можеше (и трябваше) да бъдат бронирани.

    Нередност?
Нов коментар