Какво представлява движението на Фетхуллах Гюлен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво представлява движението на Фетхуллах Гюлен

Обвит в потайност и с редки публични изяви, Фетхуллах Гюлен от години живее в САЩ

Какво представлява движението на Фетхуллах Гюлен

Духовникът и привържениците му инвестират в качествено образование, но проповядват и силно консервативен ислям

Люба Йорданова
43855 прочитания

Обвит в потайност и с редки публични изяви, Фетхуллах Гюлен от години живее в САЩ

© Reuters


"Стройте училища, а не джамии" е фразата, с която Фетхуллах Гюлен става популярен първо в Турция, а след това и в много други държави, в които той и привържениците му създават общности. Обвит в потайност и с редки публични изяви, духовникът от години живее в САЩ, откъдето според правителството на бившия му съратник Реджеп Тайип Ердоган се опитва да завземе властта в Турция. Гюлен беше посочен от турския президент като основен организатор на опита за преврат през юли, вследствие на което започна мащабна чистка срещу негови последователи във всички сфери - съдебна система, полиция, образование, медии, бизнес.

С разрастването на гоненията срещу тях, включително в България, досегашните догадки за това какво всъщност искат гюленистите, стават важен въпрос. Искат ли налагането на ислямски халифат, или са просто са ислямски конкуренти на доскорошният си съюзник Реджеп Таийп Ердоган; имат ли нещо скрито в иначе толерантния им тон; те ли са ислямския аналог на Opus Dei? Реално за дейността на гюленистите трудно може да се каже нещо конкретно, тъй като повечето обвинения идват от техни конкуренти в Турция. Допреди опита за преврат миналия месец, в който без съмнение са участвали и привърженици на Фетхуллах Гюлен, дори имаше съмнения, че предполагаема намеса на "паралелната държава", каквато те често са обвинявани, че са създали, често не само не е подривна, но всъщност цели да запази демократичния ред в страната. (Повече за влиянието на Гюлен в България можете да прочетете в този текст.)

Тайна секта или клубове по интереси

Привържениците на Фетхуллах Гюлен твърдят, че движението не съществува юридически и няма структура. По думите им то е неформално, гражданско и доброволно. Хората не подават молба за членство и не влизат в организация, а на основата на личната си преценка избират дали подкрепят възгледите на духовника. Твърдят, че връзката им с "ходжа ефенди" ("учителя"), както наричат Гюлен, е чрез личния му сайт, на който той изнася своите беседи и който е достъпен на много езици. Според последователи в България той контактува само с определен тесен кръг хора, които се считат за негови ученици. По думите им условие да комуникираш с духовника са изключително добрите познания по ислям.

"Не може да се говори за пирамида или за някаква ясна структура на движението", потвърждава и специалистът по османска и балканска история проф. Росица Градева от Американския университет в Благоевград. Тя определя мрежата на Гюлен като "клубове по интереси", но прави уточнението, че трудно би повярвала, че няма никаква комуникация между по-изявените членове на групата и самия духовник или негови близки сътрудници. Проф. Градева обяснява, че базата на мрежата са местни групи, които се формират на няколко принципа - например според квартала, като рекрутирането е по много линии - приятелска, професионална, съседска, от училище или от университета. "Изключително популярни са т.нар. общежития за не толкова заможни ученици и студенти или пък такива, чиито родители са по-консервативни и не искат децата им да живеят с такива, които пият, пушат и ходят по дискотеки", казва изследователката и допълва, че тези общежития култивират общност. Клубовете на Гюлен могат да се събират на различни места - обикновено по един-два пъти седмично, и макар да нямат собствени символи и инициации, изследователи ги оприличават на масонска ложа. Разговорите в тях могат да са по злободневни въпроси, но и по такива, свързани с религията, историята и Османската империя, която е много идеализирана като имидж, особено по отношение на модела на взаимоотношения между религиозните общности в нея.

Клубното чувство се възпитава до голяма степен в училищата, създавани или подкрепяни от Гюлен и поддръжниците му. Възпитаниците на тези училища, обаче не определят себе си като гюленисти и не е задължително всички да станат последователи на духовника, уточнява проф. Градева. Част от учениците се въвеждат в идеологията от по-големи свои съученици или от учители, които по-скоро се обръщат към родителите. "Избират учениците, които ще въведат в идеологията, по нюх, усещат кой ще бъде по-податлив, защото за това се изисква и да си вярващ мюсюлманин, а не всички деца в тези училища са", казва изследователката.

Високото качество на образованието в училищата, подкрепяни от мрежата на духовника, е безспорно. Росица Градева посочва, че до голяма степен на Гюлен се отдава образоването на средната класа в Турция заради по-лесния достъп благодарение на общежитията, обучението по чужди езици и отварянето към света. Завършилите тези училища обикновено са конкурентоспособни навсякъде и влизат на предни позиции в добри университети. Добрата им реализация се връща обратно в мрежата - според изследователи възпитаници на учебните заведения на Гюлен даряват голяма част от печалбата си на подкрепяни от движението организации. До неотдавна втората по ликвидност банка в Турция - Asia, се считаше също за близка до Гюлен. Според противниците на духовника за близо 40-те години откакто той развива дейността си активите на организацията му се изчисляват на около 150 млрд. долара.

"Движението е много децентрализирано - Гюлен е просто нещо като символичен и религиозен лидер, нещо като гуру, на когото се полагат цветя", коментира за "Капитал" и д-р Байрам Балчи, изследовател във френския научен център CNRS. Според него то има както положителни лица като образованието и диалога между религиите и културите, така и по-тъмни аспекти като проникването в турските държавни системи и заплашването на опоненти. "Няма задължителна пряка връзка между Гюлен и всички организации, които са смятани за гюленистки", допълва д-р Балчи, "училищата например се управляват от бизнесмени, които не са в ежедневен контакт със самия Гюлен."

"Уважавам идеите на Гюлен, но това не ме прави част от някаква структура", казва последовател на проповедника в България, който пожела да не бъде цитиран с името си поради натиска от Турция и сложната ситуация около привържениците на Гюлен. Добавя, че е станал последовател, след като е прочел книгите му. "Неговата философия е, че религията е личен момент и не трябва да се използва за други цели. Този подход е необвързващ и не се налагат някакви поведенчески стереотипи, за да си негов последовател. Във философията си Гюлен задава само границите", казва той. Според гюленистите ислямът, който Гюлен подкрепя, е граждански, за разлика от политическия, който според тях управляващите в момента в Турция използват за политически цели.

Обратната страна на монетата

Проф. Градева обаче посочва, че Гюлен и привържениците му проповядват доста консервативен турски ислям, който се базира на ценности от Османската империя, а нивото на ислямско-османски и турски национализъм е изключително високо. "Гюлен уважава държавата, обаче уважава повече шериата", категорична е изследователката и дава пример с това, че според възгледите на духовника жените не са съвсем равни. Тя обяснява, че идеологията на Гюлен е част от т.нар. реформизъм в исляма през XIX - XX век, който възниква като отговор на завладяването и подчиняването на мюсюлманските територии от силните западни държави и Русия. Според проф. Градева духовникът е и един от плодовете на Студената война заради силните си антикомунистически послания - например, че религията ще опази турската младеж, която особено в образованата си част е доста ляво ориентирана. Гюлен проповядва също, че ислямът ще неутрализира разделението на религия от държава от времето на просвещението, което за него е един от най-големите провали на човечеството, разказва още Росица Градева. Тук идват и големите прилики между идеите на Гюлен и Ердоган - и двамата се борят религията да излезе от частната сфера, където са я поставили светските режими. "Официално Гюлен не говори за замяна с ислямска държава, но в пуснатите извадки от негови речи говори за възстановяването на шериата", допълва преподавателката. Когато през 2000 г. е издадена заповед за арестуването на Гюлен с обвинения в опити за разрушаване на светската република, частен телевизионен канал пуска заснети негови проповеди, в които той окуражава последователите си да проникват във всички системи на държавата.

"Гюлен от години се опитва да изгради образ на смирен проповедник, който желае единствено ислямско възраждане под водачеството на Турция, базирано на приближаването на науката към религията", пише историкът Емил Джасим в бр. 45 на списание L’Europeo от август 2015 г. И допълва, че според критиците на проповедника движението, наричано Хизмет ("Службата"), е по-скоро ултраконсервативно тайно общество, което използва измислената от Гюлен инициатива на т.нар. интеррелигиозен диалог, за да заблуди Запада, а всъщност се подготвя за трайна турско-ислямска доминация над него. Джасим цитира и грами, изпратени от дипломати на САЩ и изтекли от WikiLeaks през 2010 г., според които "Службата" се смята за "най-могъщата ислямистка групировка в Турция", а движението "контролира основните бизнес, търговски и издателски дейности (и) е проникнала дълбоко в политическата сцена".

"За разлика от Ердоган, който се явява на избори, печели ги и носи отговорност, Гюлен винаги е предпочитал да стои в сянка и чрез последователите си, които работят в различни сфери и медиите, да влияе върху управлението на Турция", е един от аргументите на защитниците на Ердоган. Като пример те посочват, че проповедникът е бил близък до други премиери и президенти преди Ердоган, но впоследствие те също са се опитвали да се разграничат от него. Последователите на Гюлен признават, че той на няколко пъти е получавал предложения да стане министър и дори премиер от Тургут Йозал, но е отказвал. Считат това обаче за негово предимство. Убедени са, че една от основните причини за противорeчията и разрива между сегашния турски президент и "учителя" им е, че чрез просветителската си дейност и училищата се създава елит, който мисли свободно, уважава принципите на демокрацията и почита правото на закона. "Този елит не може да бъде контролиран и е заплаха за Ердоган", смятат те.

"При Ердоган и Гюлен въпросът е за власт", смята пък проф. Градева и допълва: "Борбата е безмилостно жестока - и политически, и икономически."

"Стройте училища, а не джамии" е фразата, с която Фетхуллах Гюлен става популярен първо в Турция, а след това и в много други държави, в които той и привържениците му създават общности. Обвит в потайност и с редки публични изяви, духовникът от години живее в САЩ, откъдето според правителството на бившия му съратник Реджеп Тайип Ердоган се опитва да завземе властта в Турция. Гюлен беше посочен от турския президент като основен организатор на опита за преврат през юли, вследствие на което започна мащабна чистка срещу негови последователи във всички сфери - съдебна система, полиция, образование, медии, бизнес.

С разрастването на гоненията срещу тях, включително в България, досегашните догадки за това какво всъщност искат гюленистите, стават важен въпрос. Искат ли налагането на ислямски халифат, или са просто са ислямски конкуренти на доскорошният си съюзник Реджеп Таийп Ердоган; имат ли нещо скрито в иначе толерантния им тон; те ли са ислямския аналог на Opus Dei? Реално за дейността на гюленистите трудно може да се каже нещо конкретно, тъй като повечето обвинения идват от техни конкуренти в Турция. Допреди опита за преврат миналия месец, в който без съмнение са участвали и привърженици на Фетхуллах Гюлен, дори имаше съмнения, че предполагаема намеса на "паралелната държава", каквато те често са обвинявани, че са създали, често не само не е подривна, но всъщност цели да запази демократичния ред в страната. (Повече за влиянието на Гюлен в България можете да прочетете в този текст.)


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Най-после се появи прилично инфо за Хизмет.
    Основната клетка на турското общество още от революцията на Ататюрк през 1923 г. е забраненият, но неофициално непрекратил дейността си суфитски орден, изразяващ се в общности за изучаване на Корана към джамиите. Те се превръщат във форми на социално общуване и подпомагане - намиране на работана нуждаещи се, взаимоспомагателни каси. От подобни форми на взаимопомощ тръгва развитието на бизнеса в Турция. Той и до момента запазва тази си форма, като отчислява между 5 и 20% от печалбата си за общността.
    Фетхуллах Гюлен не прави нищо различно. Просто с тези натрупани от общностите средства осигурява обучението на талантливи бедни деца, които след това работят за разрастването на системата.

    Гюлен има училище в целия ислямски свят - от Азербайджан до Индонезия. В България също - едно в София и едно в Пловдив.

    Ако Гюлен се е стремил към завземане на властта в Анкара, досега за 20 г. е имал прекрасни възможности да го направи. Последователите му са най-образованата и предприемчива част от турската интелигенция и бизнес. Гоненията срещу тях са елемент от стратегията на Ердоган в търсене на конкретен физически враг, за да проведе ислямската си революция за постигане на авторитарна лично власт.

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Доста добре обяснено. Кьорфишек са глупостите на Ердоган и използва ситуацията за да разчисти враговете си в такава степен, че в близките години ще управлява еднолично.

  • 3
    mapto avatar :-|
    mapto

    През 2011 като част от гоненията срещу предполагаемата Ергенекон, за задържани двама журналисти - Ahmet Şık и Nedim Şener. Оказва се, че първият е писал книга за движението на Гюлен, а вторият му е помагал да я издаде. Книгата İmamın Ordusu от тогава се разпространява в интернет, а гражданска организация в Германия, подкрепяща демокрацията в Турция превежда откъси от нея на английски:
    http://www.tuerkeiforum.net/enw/index.php?title=Ahmet_%C5%9E%C4%B1k:_The_Army_of_the_Imam

  • 4
    plebs avatar :-|
    plebs

    Учителят:
    2013, декември -"Opponents of the movement point to a video which surfaced in 1999, in which Mr Gulen seemed to tell his followers that they should deliberately attempt to infiltrate mainstream structures:
    Protesters picket Fethullah Gulen's estate, July 2013Image copyrightAP
    Image caption
    Protesters accuse Gulen followers in the Turkish police of committing crimes
    "You must move within the arteries of the system, without anyone noticing your existence, until you reach all the power centres.
    "You must wait until such time as you have got all the state power, until you have brought to your side all the power of the constitutional institution in Turkey."" - http://www.bbc.com/news/world-13503361

    2014, януари . "Фехтулах Гюлен прокле действията на Ердоган срещу полицията" ??? -
    "Турски анализатори казват, че от години Гюлен има много силно влияние в органите на реда, съда и спецслужбите чрез движението си "Хизмет"."
    http://www.dnevnik.bg/sviat/2013/12/21/2208842_fehtulah_gjulen_prokle_deistviiata_na_erdogan_sreshtu/

  • 5
    mockinbird avatar :-|
    Vladimir Lyubenov

    както разбирам, страховете са, че Гюлен насажда много консервативен ислям и величае османските имперски порядки. в това отношение имаме и лошия опит на путин, който се опитва да се върне 50 години назад.
    а аз си мисля, че не можеш да произведеш съвременно мислещи, светски образовани и ценностни хора и после да издадеш заповед през медиите да направят нещо лошо. те просто ще ти кажат къде точно да идеш и какво точно да си завреш там, когато стигнеш.
    впрочем не е ли това целта на всяка образователна система? да възпиташ хора с високо качество и способни да мислят? та това е средната класа.
    някой може ли да издаде заповед на средната класа да започне да чупи, троши и да си завъди секс-робини? не мисля. всъщност, по телевизията видях друго. видях други хора, режещи гърла на войници, истерясали хора, бесуващи хора. те са заплахата.

  • 6
    maka avatar :-|
    maka

    Има нещо силно отвратително в това да използваш субсидираният достъп до качественото образование като лост за рекрутиране в де факто култ. Няма значение дали е йерархичен или не, формален или не. Важни са ефектът и резултатите. Ердоган очевидно използва този "преврат" за разчистване на сметки с бившият си партньор, и за изграждане на собствена теократична диктатура, но това не е борба между секуларизъм и теокрация, а между две различни теократски течения. България не може да си позволи да поема ценностен ангажимент към което и да е от тях; да експлоатаира политически възможности - може би, но с много тънка стъпка и от ясната позиция на секуларизма и свободата.

  • 7
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#6] от "maka":

    Няма данни, че Ердоган се стреми към теократична диктатура, както допускате. Да, нещата вървят авторитарно управление с ислямистки политически нюанс, но няма логика да се очаква, че в Турция ще се стигне до теократичко управление, каквото е било в Османската империя - султанът е и падишах. Съвременна форма на теокрации са Ватикана и Ислямска република Иран.

    Трябва да стане ясно, че организацията Хизмет не е ислямска секта, тайно общество или някаква друга форма на конспиративен заговор.
    Ердогановата политическа доктрина е продукт на Гюленовата доктрина. Но докато философията на Хизмет за развитието на турското общество е това да става в рамките на добродетелите, изповядвани от традиционния ислям и формите на общуване и бизнес, наследени от суфитския модел - неформални общности, които сближават хората, създават доверие помежду им, взаимопомощ, а оттам и общ бизнес, част от печалбите на който се връща в общността и се използват за образование и развитие, Ердогановата доктрина е концентрирана в завземането на политическата власт и елиминирането на потенциалните опоненти.

    Членовете на тези неформални структури представляват елита на турското общество. Те са издигнати на всички нива на държавната администрация, в партийните апарати, в армията, полицията, съда, образованието, здравеопазването, медиите - навсякъде, защото са образовани, предприемчиви и следват основните добродетели на исляма.
    Затова смятам, че Ердоган провежда революция с ислямистки привкус, разчиствайки пътя на незестрашената си от никого авторитарна власт.

    В момента обект на преследване са не само привържениците на Хизмет, а и кемалисти, хора с леви идеи - просто всички, които не се вписват в схемата на привържениците на Ердоган. Разбира се няма как стотици хиляди граждани да бъдат вкарани в затвора. Целта е да се обезглавят правоохранителните органи, да се стресира обществото и да се насади страх.

    Процесите в Турция не могат да се обяснят и осмислят с постулатите на клишираното западно мислене. Смятам, че това е една от причините видимо поддържаният от САЩ, а вероятно и не без участието и на съюзнически служби, военен преврат да се провали скоротечно.

    Преди 15 юли Ердоган имаше някакъв респект пред Запада. От метежа това чувство се замени от азиатско презрение.
    Нищо добро не чака Запада откъм Турция.


  • 8
    maka avatar :-|
    maka

    До коментар [#7] от "D-r D":

    Интересно мнение. Лаишки погледнато (в политиката всички са лаици, някои просто са по-опитни/в по-изгодни позиции) лично на мен не ми звучат много различно теокрацията и авторитарното управление "с ислямистки политически нюанс", прокламиращо "джамиите са нашите казарми, вярващите са нашите войници". Но да приемем, че има някаква академична разлика.

    Не е необходимо да се сатанизира организацията на Гюлен, като се приравнява на конспиративна заговорническа организация. Но като всяка друга подобна организация, тя много лесно може да се превърне в такава. Ако приемем, както сам казвате, че доктрината на Ердоган наистина е продукт на Гюленовата доктрина, каква по-добра илюстрация на това колко вреден потенциал имат такива организации.

  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#8] от "maka":

    В никакъв случай не бива да схващате тезата ми като възвеличаване на Хизмет. Просто това е модел, който в условията на Турция работи. Българите органично не приемаме понятието "ислямско училище", но не така се отнасяме към "католически лицей", а погледнато обективно те са едно и също нещо, основаващо се на различна богословска доктрина.
    По-долу ще ви пейстна извадка от текст на украински евреин, който съм свалил отнякъде, за Хизмет:

    "...Всички вече са чували, че в основата на идеологията на движението "Хизмет" са умереният модерен ислям и западните либерални ценности – прогресът, икономическото развитие, демокрацията. Така, по замисъла на Гюлен, Турция трябва да стане един от лидерите и в Европа, и в ислямския свят. Много интересно е обаче с какви инструменти се борави, за да се случи това.
    Първо, училищата. Турски лицеи има далеч не само в Турция. Аз съм общувал с ръководството на турския лицей в Одеса и дори бях изкушен да дам сина си в детската градина към него. Руски език, английски, турски. Прилични преподаватели на нормална заплата. Знам, че такъв лицей има в Кишинев, отзивите за него също са добри. Отгоре на всичко имам приятел, който е завършил такъв лицей в Якутия. Приятелят ми е интелектуалец.
    Лицеите са основата на мрежата. След завършването си техните випускници работят в различни области на бизнеса и държавното управление и това е минималната база за контакти. Ще повторя – и в Турция, и зад нейните граници. Дори без исляма и пантюркизма. Това вече е добра база за турците. Някои деца могат да учат безплатно, после ги лансират в кариерата и те вече се превръщат в лоялни поддръжници.
    Всичко това не осигурява мигновен ефект – например изборен успех. Затова пък в стратегически план гарантира влияние за десетилетия напред.
    Сега въпрос: откъде са парите на турските "масони"? Веднъж, като одески депутат, участвах в едно мероприятие. С одески търговци пристигнахме на турското пристанище в Самсун за сключване на договори за партньорство между двете страни.
    През Самсун – от другата страна на Черно море – се канеха да прекарват контейнери от Северна Европа в Турция или обратно. Посрещна ни кметът на града. Много приятен и по европейски образован мъж, черкез по националност. Добре облечен, жена му също в светски тоалет, а не забулена с черна забрадка. По-късно, неочаквано за нас, той призна, че е ислямист.
    Градът е в перфектно състояние: историческата част като излизана, дългият десетки километри морски бряг – превърнат в парк; изрядни жилищни сгради, високоскоростен трамвай; в покрайнините пристанищна инфраструктура, изградена с частни инвестиции…
    Кметът ни запозна с губернатора, който се оказа архитект, а самият кмет – известен строител на пътища и мостове. Двамата заедно бяха направили всичко, което видяхме.
    Накратко. Развеждаха ни по обекти, гощаваха ни (трябва да кажа, много вкусно), а после ни заведоха в седалището на организацията TUSCON. Това, казват, е нашият профсъюз само за предприемачи. Тук дойдоха всички местни производители на строителни материали, на химически продукти, на техника, корабовладелци – получава се затворен кръг и той работи. То е като синагогата у нас: искаш да откриеш нужния човек, обръщаш се към равина. В Самсун видяхме такава мюсюлманска бизнес "синагога". И това също е част от гюленовата структура.
    Ето например в Русия има турски строителни компании, които са част от тази мрежа. Сега вече е ясно как се финансират лицеите. А тази конфедерация се изгражда години наред.
    Ето че ви описах простичките трикове как националните интереси се издигат на стратегическо равнище. Даже не чрез държавата, а чрез описаната мрежова корпорация, обеднена от една прогресивна идея..."


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK