ИПИ: Финансовото състояние на държавните фирми се влошава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ИПИ: Финансовото състояние на държавните фирми се влошава

ИПИ: Финансовото състояние на държавните фирми се влошава

Общият финансов резултат спада сериозно от 493 млн. лв. нетна печалба през 2013 г. до 85 млн. лв. през 2015 г., показва анализът

12976 прочитания

9.37 млрд. лв. са общите задължения на 10-те най-големи държавни предприятия през 2015 г. От 2013 г. насам тази сума е нараснала с точно 2 млрд. лв.
Финансовото състояние на държавните предприятия се влошава през 2014 и 2015 г. спрямо базисната 2013 г. От общо 158 на брой държавни предприятия (за които МФ е публикувал отчети) броят на губещите нараства до 72 през 2014 г. и въпреки че леко спада до 62 през 2015 г., остава над нивото от 55 през 2013. Общият финансов резултат сериозно се влошава от 493 млн. лв. нетна печалба през 2013 г. до 266 млн. лв. загуба през 2014 г. През 2015 г. ситуацията се подобрява и отново е отчетена нетна печалба, но този път от само 85 млн. лв. Задълженията на предприятията - особено на най-големите, растат и през 2014 г. темпото на натрупване на дългове дори изпреварва ръста на БВП. Това показват данните от анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ) за финансовото състояние на държавните предприятия.

Едновременно с това влошаване обаче субсидиите и трансферите от държавния бюджет към тези компании продължават да растат дори в условията на хроничен бюджетен дефицит и през 2015 г. те надхвърлят 3% от БВП. Редом с това процесът на приватизация е не само замразен, но дори поема в обратната посока. Тези тенденции налагат държавната политика по отношение на публичните предприятия да бъде преосмислена и да се пристъпи към изчистване на забранителния списък и приватизация на повечето държавни компании, смятат от ИПИ.

Лоши показателиПриходите на всички публични предприятия през 2015 г. са 11.2 млрд. лв. или 13% от БВП, а стойността на капитала им е 19.3 млрд. лв. или 22.4 на сто от брутния вътрешен продукт.

В същото време медианната възвращаемост на активите на държавните предприятия е много ниска, а през всяка от разгледаните години тя дори не доближава 1%, което означава, че голяма част от държавните предприятия на практика не отчитат никаква възвращаемост, пише в анализа на ИПИ. За сравнение, в частния сектор препоръчителната възвращаемост, която едно предприятие трябва да достигне, за да се счита за добра инвестиция, е около 5%.

Нивото на задлъжнялост като цяло е паднало през периода, но в определени ключови сектори като здравеопазване и енергетика се покачва. Тревожно е, че медианното съотношение на дълг към собствен капитал за предприятията с годишни приходи над 100 млн. лв. е шест пъти по-високо от медианното за всички предприятия. Това ясно показва, че най-големите и важни предприятия са и най-задлъжнелите, пише в анализа.

Най-големите са най-проблемни

Фокусирайки се върху 10-те държавни предприятия с най-високи приходи (които формират 78% от приходите на всички ДП) се забелязва, че техният финансов резултат е значително по-лош от средния. Средната им печалба е по-ниска от тази за всички държавни компании през всяка от разгледаните години. Същото се отнася и за възвращаемостта на техните активи - през 2014 и 2015 г. тя дори е отрицателна. Пет от тези предприятия са били на загуба през 2015 г., докато през 2013 г. губещите са само три.

Задлъжнялостта им също сериозно се влошава. Тяхното медианно съотношение на дълг към собствен капитал стремглаво се покачва от 0.83 през 2013 г. на 1.33 през 2015 г., което представлява ръст от над 60%.

И някои подобрения на хартия

Някои предприятия подобряват своето финансово състояние, но само на хартия. Така нивото на задлъжнялост на "БДЖ - Пътнически превози" сериозно спада през 2015 г. благодарение на чисто счетоводни записи. Към 31.12.2015 г. стойността на собствения капитал на дружеството е с над 90% по-висока в сравнение с година по-рано. Това обаче се дължи основно на преоценка на определени дълготрайни материални активи, а не на погасяване на дългове. През първото полугодие на 2016 г. имаше подобно подобрение в нетната печалба на "БДЖ - Товарни превози", което се дължеше основно на по-ниски отчетени разходи за амортизация вследствие на промяна в счетоводната политика.

Над 71 на сто от годишните приходи на държавните предприятия се дължат на енергетиката, осигурила близо 8 млрд. лв. през миналата година, следвана от транспортните предприятия, на които се падат 1.667 млрд. лв. В същото време обаче най-задлъжняла отново е държавната енергетика – със 7.8 млрд. лв. през 2015 г., което е 1.2 млрд. повече спрямо 2013 г.

9.37 млрд. лв. са общите задължения на 10-те най-големи държавни предприятия през 2015 г. От 2013 г. насам тази сума е нараснала с точно 2 млрд. лв.
Финансовото състояние на държавните предприятия се влошава през 2014 и 2015 г. спрямо базисната 2013 г. От общо 158 на брой държавни предприятия (за които МФ е публикувал отчети) броят на губещите нараства до 72 през 2014 г. и въпреки че леко спада до 62 през 2015 г., остава над нивото от 55 през 2013. Общият финансов резултат сериозно се влошава от 493 млн. лв. нетна печалба през 2013 г. до 266 млн. лв. загуба през 2014 г. През 2015 г. ситуацията се подобрява и отново е отчетена нетна печалба, но този път от само 85 млн. лв. Задълженията на предприятията - особено на най-големите, растат и през 2014 г. темпото на натрупване на дългове дори изпреварва ръста на БВП. Това показват данните от анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ) за финансовото състояние на държавните предприятия.

Едновременно с това влошаване обаче субсидиите и трансферите от държавния бюджет към тези компании продължават да растат дори в условията на хроничен бюджетен дефицит и през 2015 г. те надхвърлят 3% от БВП. Редом с това процесът на приватизация е не само замразен, но дори поема в обратната посока. Тези тенденции налагат държавната политика по отношение на публичните предприятия да бъде преосмислена и да се пристъпи към изчистване на забранителния списък и приватизация на повечето държавни компании, смятат от ИПИ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    1) има ли корупция само в държавния сектор? Не, има и в частния! Това призанва дори ИПИ, макар и с половин уста! В еди коя си банка(гръцка), за да получиш кредит до 2000 лв трябва да броиш 200 лв! Не дадеш ли, няма кредит.
    2)Частният сектор, посредством олигархията, създава много повече проблеми на икономиката, като източва и без друго оскъдните обществени фондове. 1) и 2)-извод- корупцията и безнаказаността пречат на нормалния бизнес не само в държавния сектор и на държавните финаснии, но и на частния. Изгледи за промяна НЯМА!
    КаТеБе-честната частна банак НЕ Е засегната в анализа, но е добра база за сравнение, какво може да "постигне" в България един честен частник в среда на безнаказаност и политическо покровителство!
    3)БДЖ-защо Боко ще концесионира летище София, за да потроши 700 млн лв за ОБРЕЧЕН опит за спасяване на БДЖ? За да спечели Т.И.М. -големия бизнес понякога е РАЗРУШИТЕЛЕН за средата и корумпиращ фактор#1!

  • 2
    seniorbb avatar :-|
    джендър NATO generals

    4)"държавната" енергетика. Управлява се не добре, но състоянието и' е тежко, защото субсидира гарантираните СВРЪХпечалби на частната такава! Частната енергетика-ВЕИ-та, "високоефективен" ковачки, дългосрочни офшорни Марица 1 и3, "малки"ВЕЦ, произведжа 35% от енегрията, но струва ЦЕЛИ 85% от цената на тока! Само изброените частни ел.производители НАДПИСВАТ цената на тока с над 2 млрд лв/год. Което е повече от дължимото за Белене и точно колото гурбетчиите пращат у нас...!Частната енергетика продава същия продукт-ток 50Hz, както държавната, но на многократно завишени цени, гарантирани политически и дългосрочно. Колко би поскъпнал тока от Козлодуй, ако се приватизира? 8-10 пъти! Кой би спечелил? Обществото? Не! Докато ни управляват престъпници по престъпен начин, няма как държавния сектор да е добре! Но цената на приватизация в енергетиката би била непосилна и безсмислена за незаинтересованите субекти! 1/3 от населението си отиде-кой в чужбина, кой в гроба, докато Пеевфки и други олигарси правят гуши! Това е "естествения" ход на нещата! С какво офшорните частни ТЕЦ Марица 1 и 3 са по-добри от държавната ТЕЦ 2? С многократно по-високата си цена! Която потребителя е политически задължен да плаща! Състоянието на държавната енергетика би се променило драматично, ако върху нея отпадне задължението, да изкупува ВЕИ енергия за над 1 млрд лв/год. Или дългосрочните договори за 700 млн/год с честните офшорни марица 1 и 3! Дори и половината! Но няма! Защото матрицата не го предвижда! А политиците директно се кешират! Нашите политици са съучастници и инициатори на гиганстски грабеж в енергетиката. Узаконен и (не)узаконен!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK