С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 22 авг 2016, 19:02, 14975 прочитания

Плевен обяви търг за оборудване на блокираното ново депо за отпадъци

Регионалната система е готова от близо година, но не работи заради нерешен проблем със свлачище

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Депото трябва да обслужва нуждите на шест общини и с отварянето му ще се закрият шест стари сметища.
Обществена поръчка за над 730 хил. лв. без ДДС за оборудване за новата регионална система за управление на отпадъците е обявила община Плевен в петък. Търгът е в 5 позиции и включва доставка на контейнери за сепариращата инсталация и за зелените отпадъци от общините, мобилни дизелови резервоари, мотокар и кран. Финансирането ще бъде от бюджета на общината, а срокът за подаване и датата за отваряне на офертите са съответно 29 и 30 септември 2016 г. Търгът дава поредна надежда, че новото депо на Плевен, което ще обслужва общо 6 общини, ще заработи скоро. То бе открито на 6 ноември миналата година от екоминистъра Ивелина Василева. Проектът, който струва 27.8 млн. лв., осигурени по програма "Околна среда", бе сред успешно и в срок завършените, но така и не заработи. Причината е поява на свлачище, като година по-късно проблемът още не е окончателно решен.

Дълго чакана инвестиция
Новата регионалната система за управление на отпадъци се намира между селата Буковлък и Опанец и трябва да обслужва общините Плевен, Долни Дъбник, Долна Митрополия, Гулянци, Искър и Пордим. След заработването му ще бъдат закрити шест стари общински депа - част от проблема, заради който ЕК започна през 2012 г. наказателна процедура срещу България (виж долния материал).
За новото депо се мисли още от 2001 г., дори бе отредена и площадка на общински терен от 201 дка. През годините са правени няколко проекта и преработки, но реализацията започна едва през есента на 2013 г. със средства по оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013 г.".


Готова, но неработеща
Година след старта на строителството обаче тогавашният кмет на Плевен проф. д-р Димитър Стойков обяви на пресконференция, че заради поройни дъждове е тръгнало свлачище към почти готовата първа клетка. Затова се е наложило изграждане на подпорна стена. Това оскъпи проекта с малко над милион, но екоминистерството одобрило допълнителния разход.
В началото на 2016 г. с търг е избран и оператор на новото депо - ДЗЗД "Регионално депо – Плевен 2015". Дружеството ще осъществява дейността в продължение на пет години, а в състава му влизат софийски и пловдивски фирми. На 29 януари 2016 г. съоръжението е прието и от държавната комисия.
Броени дни след това обаче са забелязани пропуквания и пропадане. Асфалтовият път, който води към единствената изградена засега клетка, се е пропукал по осевата линия, а в долната част на ретензионния резервоар за отпадни води се е получило свлачище с много дълбока основа. Община Плевен уведомява за проблема екоминистерството и започва сондиране и работа по доклад за решаването му.

Все още нерешен проблем
На поредното оперативно заседание по проблема - на 15 август, на което новият кмет Георг Спартански разреши присъствието на журналисти, стана ясно обаче, че изготвеният инженерно-геоложки доклад не е приет от специализирания експертен съвет към общината, защото се оказал непълен. Главният архитект на община Плевен обясни, че докладът сега е изпратен до "Геозащита" - Плевен, с молба да дадат препоръки какво точно трябва да съдържа документът. "След официално становище от тях ще го изпратим до изпълнителя, за да си отстрани неточностите и да допълни доклада", обясни той.
Въпреки това главният еколог на община Плевен инж. Павлина Тодорова, която беше ръководител на екипа по проекта за изграждането му, сподели мнение, че все пак може да се пристъпи към пускане на депото на 1 септември. "Вярно, че не е направен обходният път, но може да се ползва след насипване старият път, за да се ползва клетката и да не се спира работата на оператора", смята тя.
Без отговори засега обаче остават въпросите проучен ли е достатъчно добре теренът, какво предизвика свлачищата, безопасно ли е по пострадалия път, встрани от който има пропаст, да преминават 13-тонни камиони.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Борисов отлага и пътя към еврото, спортната зала в Бургас поскъпна и се забави 2 Вечерни новини: Борисов отлага и пътя към еврото, спортната зала в Бургас поскъпна и се забави

И още: Еврото падна до тригодишно дъно спрямо долара, и Испания иска да облага приходите на интернет гиганти

18 фев 2020, 3441 прочитания

ВСС образува дисциплинарно производство срещу наказания от САЩ съдия Миталов 4 ВСС образува дисциплинарно производство срещу наказания от САЩ съдия Миталов

Мотивите варират от "няма как да не образуваме" до "това е единственият начин да се защити"

18 фев 2020, 1301 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Започва рекултивация с държавни средства на общински сметища

Финансирането на старите депата, заради които ЕК започна наказателна процедура срещу България, ще е през ПУДООС

Още от Капитал
Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10