С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 22 авг 2016, 19:02, 14857 прочитания

Плевен обяви търг за оборудване на блокираното ново депо за отпадъци

Регионалната система е готова от близо година, но не работи заради нерешен проблем със свлачище

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Депото трябва да обслужва нуждите на шест общини и с отварянето му ще се закрият шест стари сметища.
Обществена поръчка за над 730 хил. лв. без ДДС за оборудване за новата регионална система за управление на отпадъците е обявила община Плевен в петък. Търгът е в 5 позиции и включва доставка на контейнери за сепариращата инсталация и за зелените отпадъци от общините, мобилни дизелови резервоари, мотокар и кран. Финансирането ще бъде от бюджета на общината, а срокът за подаване и датата за отваряне на офертите са съответно 29 и 30 септември 2016 г. Търгът дава поредна надежда, че новото депо на Плевен, което ще обслужва общо 6 общини, ще заработи скоро. То бе открито на 6 ноември миналата година от екоминистъра Ивелина Василева. Проектът, който струва 27.8 млн. лв., осигурени по програма "Околна среда", бе сред успешно и в срок завършените, но така и не заработи. Причината е поява на свлачище, като година по-късно проблемът още не е окончателно решен.

Дълго чакана инвестиция
Новата регионалната система за управление на отпадъци се намира между селата Буковлък и Опанец и трябва да обслужва общините Плевен, Долни Дъбник, Долна Митрополия, Гулянци, Искър и Пордим. След заработването му ще бъдат закрити шест стари общински депа - част от проблема, заради който ЕК започна през 2012 г. наказателна процедура срещу България (виж долния материал).
За новото депо се мисли още от 2001 г., дори бе отредена и площадка на общински терен от 201 дка. През годините са правени няколко проекта и преработки, но реализацията започна едва през есента на 2013 г. със средства по оперативна програма "Околна среда 2007 - 2013 г.".


Готова, но неработеща
Година след старта на строителството обаче тогавашният кмет на Плевен проф. д-р Димитър Стойков обяви на пресконференция, че заради поройни дъждове е тръгнало свлачище към почти готовата първа клетка. Затова се е наложило изграждане на подпорна стена. Това оскъпи проекта с малко над милион, но екоминистерството одобрило допълнителния разход.
В началото на 2016 г. с търг е избран и оператор на новото депо - ДЗЗД "Регионално депо – Плевен 2015". Дружеството ще осъществява дейността в продължение на пет години, а в състава му влизат софийски и пловдивски фирми. На 29 януари 2016 г. съоръжението е прието и от държавната комисия.
Броени дни след това обаче са забелязани пропуквания и пропадане. Асфалтовият път, който води към единствената изградена засега клетка, се е пропукал по осевата линия, а в долната част на ретензионния резервоар за отпадни води се е получило свлачище с много дълбока основа. Община Плевен уведомява за проблема екоминистерството и започва сондиране и работа по доклад за решаването му.

Все още нерешен проблем
На поредното оперативно заседание по проблема - на 15 август, на което новият кмет Георг Спартански разреши присъствието на журналисти, стана ясно обаче, че изготвеният инженерно-геоложки доклад не е приет от специализирания експертен съвет към общината, защото се оказал непълен. Главният архитект на община Плевен обясни, че докладът сега е изпратен до "Геозащита" - Плевен, с молба да дадат препоръки какво точно трябва да съдържа документът. "След официално становище от тях ще го изпратим до изпълнителя, за да си отстрани неточностите и да допълни доклада", обясни той.
Въпреки това главният еколог на община Плевен инж. Павлина Тодорова, която беше ръководител на екипа по проекта за изграждането му, сподели мнение, че все пак може да се пристъпи към пускане на депото на 1 септември. "Вярно, че не е направен обходният път, но може да се ползва след насипване старият път, за да се ползва клетката и да не се спира работата на оператора", смята тя.
Без отговори засега обаче остават въпросите проучен ли е достатъчно добре теренът, какво предизвика свлачищата, безопасно ли е по пострадалия път, встрани от който има пропаст, да преминават 13-тонни камиони.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седем са кандидатите за разширението на бул. "Тодор Каблешков" Седем са кандидатите за разширението на бул. "Тодор Каблешков"

Проектът за 10 млн. лв. се забави заради включването на трамвайно трасе и нуждата от още отчуждения

15 сеп 2019, 519 прочитания

София купува 52 нови електроавтобуса и 5 дизелови втора ръка 3 София купува 52 нови електроавтобуса и 5 дизелови втора ръка

Това лято общински транспортни дружества обявиха търгове за 200 млн. лв., но без осигурено финансиране

14 сеп 2019, 2453 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Започва рекултивация с държавни средства на общински сметища

Финансирането на старите депата, заради които ЕК започна наказателна процедура срещу България, ще е през ПУДООС

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Ново място: Книжарница на издателство "Рибка"

Книжарницата има за цел да предложи пълноценна селекция от детска литература на български език

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател