С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 30 авг 2016, 19:44, 23831 прочитания

И третият вариант на пътя през Кресненското дефиле е под въпрос

Еколозите ще настояват целият трафик да бъде изнесен извън дефилето, а премиерът ги подкрепял

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
И третият вариант за трасето на магистрала "Струма" в участъка през Кресненското дефиле е на път да се провали само седмица след като бе представен от пътната агенция като финално решение. Според проекта на АПИ в посока от Кресна към Симитли ще се ползва сегашният път еднопосочно, а към Гърция ще се изгради ново трасе, изнесено на изток върху платото. Според шефа на АПИ този вариант е съгласуван и одобрен от екологичните организации. Във вторник обаче дебатът тръгна в друга посока. Алпинистът и биолог Боян Петров, който бе блъснат от кола именно там и в момента се възстановява след инцидента в болница, коментира пред "Нова", че Кресненското дефиле става все по-опасно и черно като статистика не само за животните. Ставам все по-решителен, че в самото дефиле магистрала не трябва да има, каза Петров. И изненадващо допълни, че с неговото мнение се солидаризира и премиерът Борисов.

Темата е актуална от няколко години и допринесе за отпадането на два предишни проекта за участъка на "Струма" между Симитли и Кресна - дълъг и скъп тунел и път на две нива. Ако сега се провали и третият вариант, рискът магистралата да не бъде завършена в рамките на сроковете на новия програмен период нараства, а с това и опасността европейското финансиране на проекта да бъде загубено.


Дефилето на раздора

"Това е биологично най-богатото място в България и едно от малкото в Европа - 3200 вида на 1 кв. км живеят. Увреждането на местообитанията на флората и фауната долу е значимо. Изследванията ни показват десетократно намаление на броя на животните вследствие на изчезването им, убиването им от трафика", обясни Боян Петров относно района на Кресненското дефиле, където бе блъснат от кола. Той и екологът Андрей Ковачев бяха там именно за проучвания за трасето на магистралата.

Именно заради сложните екологични въпроси АПИ работи тясно с екологичните организации за консенсусно решение за трасето, каквото уж бе намерено във варианта с двупосочния път. Сега обаче Петров смята, че целият трафик трябва да излезе от дефилето. Алпинистът заяви също така, че премиерът Бойко Борисов, който го посети в болницата преди два дни, подкрепя изместването на цялото трасе на магистралата извън Кресненското дефиле.



Предстои експертното научно становище да бъде внесено в министерствата на околната среда и на регионалното развитие, каза още Боян Петров, цитиран от "Дневник". С тяхното активно съдействие е необходимо да се лобира пред Европейската комисия да финансира обходен вариант на магистралата източно от Кресненското дефиле, където влиянието върху природата ще е минимално, смята той.

Рискът за финансирането

Последва бърза реакция от министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова, която предупреди, че ако до 2017 г. не стартира строителството на участъка, рискуваме да оставим магистралата недовършена и да изгубим европейското финансиране. Отсечката трябва да е готова до 2022 г. Павлова напомня, че "вече има вариант, около който се обединяваме: да се използва съществуващият път еднопосочно, а в обратната посока пътят да минава извън дефилето, през Стара Кресна", посочва се в прессъобщение на министерството. Според нея така, разделяйки трафика, ще се осигури безконфликтно преминаване и ще се опазят както природата, така и човешките животи.

Именно това бе и проектът, представен миналата седмица от председателя на АПИ Лазар Лазаров. "Алтернатива на запад няма, затова ще изнесем второто платно на изток върху платото", обясни той. "Еколозите са принципно съгласни с този вариант, те дори предложиха част от трасето. По този начин отговаряме на изискването на Бернската конвенция да се намали двойно трафикът през Кресненското дефиле", обясни Лазаров наскоро пред "Капитал".

Странни сметки за цената

Коментарите по темата провокираха председателят на АПИ Лазар Лазаров да направи коментар и за цената на проекта, която до момента не е била оповестявана. "Това ще оскъпи проекта за "Струма" с 1.5 милиарда лева", обясни той пред "Нова телевизия" относно идеята за изграждането на нови четири платна вместо две. Когато миналата седмица Лазаров представи проекта с двупосочно движение, т.е. изграждане на 22 км нов еднопосочен път и рехабилитация на стария, той не спомена прогнозна цена. Очакванията обаче са тя да бъде значително по-ниска от тази на проекта с 15-километров тунел през Кресненското дефиле, която се изчисляваше на около 1 млрд. лв. Тази висока цена бе и една от причините за отпадането на тази идея.

Споменатата сега сума от 1.5 млрд. лв. - и то като оскъпяване, което означава, че поне още толкова ще струва изграждането на двете платна, звучи нереалистично високо, коментираха за "Капитал Daily" две компании от бранша.
Новата отсечка

Във вторник бе направена и символичната първа копка на отсечката на "Струма" от Кресна до Сандански. Участъкът с дължина 23.6 км струва над 234 млн. лв. без ДДС и трябва да бъде готов през пролетта на 2019 г. Изпълнител е консорциум "Струма Лот 3.3", в който водещо участие има "ГБС Инфраструктурно строителство" заедно с "Пътстрой 92" и "Геострой". Строителният надзор ще се осъществява от "Пътинвестинженеринг". Техният договор е за почти 3 млн. лв. без ДДС.

В участъка между Кресна и Сандански ще бъдат изградени 2 пътни възела - п.в. Струмяни и п.в. Сандански, 25 големи съоръжения - мостове, надлез над жп линията София – Кулата, селскостопански подлези и надлези. Именно при пътен възел Сандански ще се свързва новата отсечка с участъка между Сандански и Кулата.
Към момента са готови общо 69 км от "Струма". Отсечките Долна Диканя – Дупница (16.78 км) и Дупница – Благоевград (37.48 км) бяха построени от същия консорциум, който започва изграждането на пътя до Сандански.
Участъкът от Сандански до Кулата (14.7 км) пък беше започнат от гръцката компания "Актор", но довършен от благоевградската фирма "Агромах", която сега е водещ партньор в консорциума, който ще строи отсечката между Благоевград и Крупник. Преди десетина дни пък бяха отворени офертите и за тунела "Железница" - точно по средата на отсечката Благоевград - Крупник. Така единствената отсечка без развитие е тази през Кресненското дефиле.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца 2 ГБС ще ремонтира "Струма" срещу 1.8 млн. лв. и срок от 4 месеца

Под съоръжения в страната са открити не само сметища и струпани гуми, но и овчарник

23 авг 2019, 2180 прочитания

Чума отвъд прасетата Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

23 авг 2019, 1032 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "България" Затваряне
Евгени Крусев: Работим с главния архитект по цялостен план за велотранспорт в града

Заместник-кметът по транспорта на София пред "Дневник"

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

Помните ли фразата: "Защото сте абсолютен престъпник!"

Стратегията на Иван Гешев за повече публичност на прокуратурата не е нова, вече има достатъчно примери за вредите от подобни практики

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Кино: "Момчета за пример"

Лошият вкус като гег и "възпитание" за живота

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица