И третият вариант на пътя през Кресненското дефиле е под въпрос

Еколозите ще настояват целият трафик да бъде изнесен извън дефилето, а премиерът ги подкрепял

Регионалният министър Лиляна Павлова предупреди, че ако до 2017 г. не стартира строителството на участъка през Кресненското дефиле, рискуваме да изгубим еврофинансирането за цялата магистрала
Регионалният министър Лиляна Павлова предупреди, че ако до 2017 г. не стартира строителството на участъка през Кресненското дефиле, рискуваме да изгубим еврофинансирането за цялата магистрала
Регионалният министър Лиляна Павлова предупреди, че ако до 2017 г. не стартира строителството на участъка през Кресненското дефиле, рискуваме да изгубим еврофинансирането за цялата магистрала    ©  Георги Кожухаров
Регионалният министър Лиляна Павлова предупреди, че ако до 2017 г. не стартира строителството на участъка през Кресненското дефиле, рискуваме да изгубим еврофинансирането за цялата магистрала    ©  Георги Кожухаров

И третият вариант за трасето на магистрала "Струма" в участъка през Кресненското дефиле е на път да се провали само седмица след като бе представен от пътната агенция като финално решение. Според проекта на АПИ в посока от Кресна към Симитли ще се ползва сегашният път еднопосочно, а към Гърция ще се изгради ново трасе, изнесено на изток върху платото. Според шефа на АПИ този вариант е съгласуван и одобрен от екологичните организации. Във вторник обаче дебатът тръгна в друга посока. Алпинистът и биолог Боян Петров, който бе блъснат от кола именно там и в момента се възстановява след инцидента в болница, коментира пред "Нова", че Кресненското дефиле става все по-опасно и черно като статистика не само за животните. Ставам все по-решителен, че в самото дефиле магистрала не трябва да има, каза Петров. И изненадващо допълни, че с неговото мнение се солидаризира и премиерът Борисов.

Темата е актуална от няколко години и допринесе за отпадането на два предишни проекта за участъка на "Струма" между Симитли и Кресна - дълъг и скъп тунел и път на две нива. Ако сега се провали и третият вариант, рискът магистралата да не бъде завършена в рамките на сроковете на новия програмен период нараства, а с това и опасността европейското финансиране на проекта да бъде загубено.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
18 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 2
    • + 2

    Тези мрънкалници магистрала Струма няма да видят още едно 20 години!! А лостов в 1998 обещаваше да я "пусне" за Олимпиадата в Атина..... май и Олимпиадата в Токио ще я подмине ... магистралката :-)

    Нередност?
  • 2
    grayeagle avatar :-|
    grayeagle
    • - 7
    • + 15

    Невероятна наглост на уважавания от мен доскоро Боян Петров. 3200 вида на един квадратен метър..... това го оставям настрана като чиста лъжа, защото не може човек дори да си го представи. Не е работа на алпинист да се занимава със строене на пътища. Той нищо не разбира. Не стига , че впрегна цялата държава да го лекува, след като решил да ходи пеша по пътя на Кресненското дефиле. Предполагам има здравна осигуровка, но се съмнявам, щом цялата държавна администрация се впрагна да го лекува. Във всеки случай, човека се прави , че не знае, че пътищата във Великобритания са пълни с прегазени зайци, без това да е намалило популацията им. Както и да е- явно още една политическа кариера се започва.

    Нередност?
  • 3
    kucarov_ic avatar :-|
    kucarov_ic
    • - 6
    • + 7

    Когато се сочат изследвания се посочва първоизточника. Когато алпинист говори за всичко от което не разбира той е еколог без да е необходимо да го доказва. Когато видиш диференцирано нахъсани еколози знаеш че им е платено или изнудват да им се плати. Това Цацаров трябва да го докаже, знае къде са офисите им.

    Нередност?
  • 4
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди
    • + 7

    Ако старият път стане еднопосочен и се изгради мрежа срещу животни плюс тунели и надлези за животните не би трябвало да има убити животни.

    Изнасянето на магистралата напълно извън Кресненското дефиле също не означава, че сегашният път ще остане затворен, защото той води към някои населени места, а това означава, че животните ще продължават да умират, ако пътя не се обезопаси!

    Нередност?
  • 5
    alexi avatar :-|
    Ал Бънди
    • - 1
    • + 4

    [quote#3:"kucarov_ic"]Когато се сочат изследвания се посочва първоизточника. Когато алпинист говори за всичко от което не разбира той е еколог без да е необходимо да го доказва. Когато видиш диференцирано нахъсани еколози знаеш че им е платено или изнудват да им се плати. Това Цацаров трябва да го докаже, знае къде са офисите им. [/quote]

    Има хора, които просто от неразбиране говорят глупости без да е нужно някой да им е плащал. Не вярвам, че 100% от еколозите са платени. Задача на политиците е обаче, не да угаждат на еколозите, а да измислят един добър компромисен вариант, който да не е много скъп, но и максимално да спазва екологичните изисквания.

    Нередност?
  • 6
    alextan avatar :-|
    alextan
    • + 2

    До коментар [#4] от "Ал Бънди":
    Те еколозите знаеш ли как ще ти отговорят - мрежите не са подходяща мярка, защото се спрат животните да обикалят местния си хабитат - т.е. те имат нужда да пресичат магистралата.

    Вигждала съм уж еко проекти - има мрежи, но на определени места над тунелите всичко е изравнено и покрито с растителност, та така се получават едни огромни зелени надлези за животинки.

    Нередност?
  • [email protected]
    • + 5

    За съжаление съм от района и трябва да кажа, че съм потресен от меко казано неадекватните изказвания на ред еколози, политици, алпинисти. Уастъкът от магистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле, се превърна малко като футбола в страната. Всеки се изказва, без дори да има бегла представа за какво иде реч. Също като grayeagle, бях останал с впечатлението, че Боян Петров е интелигентен човек. Но като такъв той трябва да се изкава по въпроси, по които има определена компетенция! Да не говорим, че намесва и името на Премиера, което е супер непрофесионално. Да "слагаш" думи на някой в устата по-приляга на шефа на Агромакс (в духа на района и във връзка със скорошната му изцепка), отколкото на човек претендиращ да бъде експерт или специалист в каквато и да е област. Отгоре на всичко, риска от ненамиране на консенсусно решение крие не само чисто лукративния риск (с връщането на усвоени вече средства), но по-лошото увеличава годините на по-нататъшното експлоатиране на моментния път и с това запазване (ако не увеличаване, поради увеличаващия се непрекъснато трафик към Гърция) на риска от евентуални тежки злополуки! Виж, това би трябвало Г-н Петров да го знае най-добре! Така както го знаем всички, на които ни се налага поне веднъж в седмицата да минаваме през въпросния участък молейки се някой луд румънец, грък или пък нашенски "келеш" да не ни, буквално, ОТНЕСЕ!

    Нередност?
  • 8
    bombov_saruiar avatar :-|
    bombov_saruyar
    • + 2

    Консенсус се търси до едно определено време. След това държавната администрация трябва да вземе най-рационалното решение, независимо от съпротивата в една или друга посока.

    Нередност?
  • 9
    venelingeologia avatar :-|
    venelingeologia
    • - 2

    Още една голяма порция екологичен екстремизъм. Навремето Рейгън навря в кучи задник цялата кохорта екологични икономисти в името на реалния икономически растеж. Затова и бутна СССР. Тука се занимаваме с прищевките на малка група грантояди, които бъркат развитието на общини, където въобще не живеят, ама искат поинтервално там да могат да дивеят..

    Нередност?
  • 10
    edin131 avatar :-|
    Nikoi
    • - 5
    • + 1

    До коментар [#7] от "zuh37496942":

    ами пак местни ни казаха ,че по хубаво е от София за Гърция ,през Македония ,щото имало перфектни пътища и магистрали ,та не виждам изобщо за какво се строи тази ,но това е друг въпрос вече

    Нередност?
Нов коментар